HOOFDSTUK I BEGRIPSBEPALINGEN
Artikel l
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
commissie: vaste commissie van advies voor de
bezwaarschriften;
- b.
hoorcommissie: maximaal drie leden van de vaste commissie van
advies voor de bezwaarschriften aan wie het houden van een
hoorzitting is opgedragen.
- c.
wet: de Algemene wet bestuursrecht.
- d.
verslag: verslag in de zin van artikel 7:7 van de wet
HOOFDSTUK II BEHANDELING VAN DE BEZWAARSCHRIFTEN
Paragraaf l De commissie
Artikel 2
- 1.
Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op
bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de
burgemeester.
- 2.
De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften
die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:
- a.
een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet
waardering onroerende zaken;
- b.
geschillen inzake ambtenarenrecht;
- 3.
De commissie signaleert omstandigheden die naar haar oordeel
het ontstaan van bezwaarschriften in de hand werken en doet
aanbevelingen om hierin verbetering aan te brengen.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
- 1.
De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste
twee leden.
- 2.
De voorzitter en leden kunnen geen deel uitmaken van of
werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een
gemeentelijk bestuursorgaan van de gemeente
Haarlemmermeer of van een door de gemeente
Haarlemmermeer verzelfstandigde dienst of
verzelfstandigd dienstonderdeel, noch deel uitmaken van
een commissie of instelling die betrokken is bij de
voorbereiding, de advisering dan wel de vorming van het
gemeentelijke beleid, de gemeentelijke besluitvorming en
de uitvoering daarvan.
- 3.
De commissie regelt de vervanging van de
voorzitter.
Artikel 4 Instellen van kamers
- 1.
De commissie kan kamers instellen, die belast worden met
de voorbereiding van de adviezen van de commissie over
de op de bezwaar te nemen beslissingen.
- 2.
De commissie bepaalt het aantal kamers en stelt voor
elke kamer vast welke categorie bezwaarschrift door haar
zal worden behandeld.
- 3.
Met betrekking tot de werkwijze van de kamers is het
bepaalde in deze verordening zoveel mogelijk van
overeenkomstige toepassing.
Artikel 5 Secretaris
Het college wijst ambtenaren aan als secretarissen van de
commissie.
Artikel 6 Zittingsduur
- 1.
De voorzitter en de leden worden door het college
benoemd, geschorst en ontslagen.
- 2.
Benoeming vindt plaats voor een periode van 4 jaar.
- 3.
De voorzitter en de leden kunnen éénmaal worden
herbenoemd.
- 4.
De voorzitter en de leden kunnen op eigen verzoek
ontslag nemen.
- 5.
De aftredende voorzitter en de aftredende leden blijven
hun functie vervullen tot dat in de opvolging is
voorzien.
Paragraaf 2 Procedure
Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift
- 1.
Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van
ontvangst aangetekend.
- 2.
Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken
wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie
gesteld.
Artikel 8 Overdracht bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de volgende artikelen van de wet
worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door
de voorzitter:
- a.
- b.
artikel 6:6, wat betreft het aan de indiener stellen van
een termijn, waarbinnen het verzuim in de zin van het
niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5
van de wet kan worden hersteld;
- c.
artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken
betreft tijdens de behandeling door de commissie;
- d.
- e.
Artikel 9 Vooronderzoek
De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen
in te winnen of te laten inwinnen. Indien daaraan kosten zijn
verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.
Artikel 10 Horen
- 1.
De voorzitter bepaalt de plaats en het tijdstip van de
zitting waarin de belanghebbenden in de gelegenheid
worden gesteld zich door de commissie te laten horen en
de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan in de
gelegenheid wordt gesteld een toelichting te geven op
het standpunt van het bestuursorgaan.
- 2.
De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3
van de wet.
- 3.
Het houden van de zitting kan worden opgedragen aan een
hoorcommissie.
Artikel 11 Uitnodiging zitting
- 1.
De voorzitter nodigt de belanghebbenden en de
vertegenwoordiger van het bestuursorgaan ten minste twee
weken voor de zitting schriftelijk uit.
- 2.
De commissie stelt regels vast betreffende de termijn en
de voorwaarden, waarbinnen belanghebbenden kunnen
verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.
- 3.
De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af
te wijken of afwijking toe te staan van de in het tweede
lid bedoelde regels.
- 4.
De beslissing op het verzoek tot wijziging van het
tijdstip van de zitting wordt uiterlijk één week voor
het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden
meegedeeld.
Artikel 12 Quorum
Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat ten minste
twee leden aanwezig zijn.
Artikel 13 Niet deelneming aan de behandeling
De leden van de hoorcommissie nemen niet deel aan de behandeling
van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in
het geding kan zijn.
Artikel 14 Openbaarheid hoorzitting
- 1.
De zitting van de hoorcommissie is openbaar.
- 2.
De deuren worden gesloten indien een van de aanwezige
leden van de hoorcommissie het nodig oordeelt of indien
een belanghebbende daartoe een verzoek doet.
- 3.
Indien de hoorcommissie vervolgens beslist dat
gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen
openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting
plaats met gesloten deuren.
Artikel 15 Verslaglegging
- 1.
Het verslag vermeldt de namen van de aanwezigen met
daarbij een aanduiding van hun hoedanigheid.
- 2.
Het verslag houdt een verkorte vermelding in van wat
over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is
voorgevallen.
- 3.
Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten
deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden,
respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars
tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan
melding.
- 4.
Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde
bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.
- 5.
Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter van de
hoorcommissie en de secretaris.
Artikel 16 Nader onderzoek
- 1.
Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies
wordt opgesteld nader onderzoek wenselijk blijkt, kan de
voorzitter uit eigen beweging of op verzoek van de
hoorcommissie dit onderzoek laten houden.
- 2.
Indien aan het in het eerste lid kosten genoemde
onderzoek kosten zijn verbonden, is een machtiging van
het college vereist.
- 3.
De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in
afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend
orgaan en de belanghebbenden toegezonden,
- 4.
Naar aanleiding van de in het eerste lid bedoelde nadere
informatie kan de hoorvoorzitter van de commissie, al
dan niet op verzoek, besluiten tot het beleggen van een
nieuwe hoorzitting.
Artikel 17 Raadkamer en advies
- 1.
De hoorcommissie beraadslaagt en beslist achter gesloten
deuren over het door haar uit te brengen advies.
- 2.
a. De hoorcommissie beslist bij meerderheid van stemmen
over het uit te brengen advies.
- b.
Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de
stem van de voorzitter.
- c.
Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies
melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.
- 3.
Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de
te nemen beslissing op het bezwaarschrift.
- 4.
Het advies wordt door de voorzitter van de hoorcommissie
en de secretaris ondertekend.
Artikel 18 Uitbrengen advies
Het advies wordt, onder medezending van het verslag en eventueel
door de commissie ontvangen nadere informatie, uitgebracht aan het
bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
HOOFDSTUK III VEREENVOUDIGDE BEHANDELING VAN DE BEZWAARSCHRIFTEN
Paragraaf I Bevoegdheid
Artikel 19
- 1.
Het college respectievelijk de burgemeester, ieder voor zover
het besluiten betreft die tot zijn bevoegdheid behoren, zijn
bevoegd categorieën van besluiten aan te wijzen, waarbij
ingediende bezwaarschriften naar zijn oordeel in aanmerking
komen voor vereenvoudigde behandeling.
- 2.
De in lid 1 bedoelde bezwaren worden behandeld op de in dit
hoofdstuk bepaalde wijze.
Paragraaf II De commissie
Artikel 20 Overeenkomstige toepassing
De in hoofdstuk I en II opgenomen artikelen zijn zoveel mogelijk van
overeenkomstige toepassing, voor zover hierna niet anders is
bepaald.
Paragraaf III Samenstelling van de commissie
Artikel 21
- 1.
De commissie bestaat bij toepassing van dit hoofdstuk uit een
voorzitter en ten minste twee leden.
- 2.
De voorzitter kan geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder
verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan van de
gemeente Haarlemmermeer of van een door de gemeente
Haarlemmermeer verzelfstandigde dienst of verzelfstandigd
dienstonderdeel, noch deel uitmaken van een commissie of
instelling die betrokken is bij de voorbereiding, de advisering
dan wel de vorming van het gemeentelijke beleid, de
gemeentelijke besluitvorming en de uitvoering daarvan.
- 3.
De voorzitter en de leden van de commissie als bedoeld in
artikel 3 zijn voor de toepassing van dit hoofdstuk voor de duur
van hun benoeming tevens lid van de commissie.
- 4.
Ook personen die op enigerlei wijze werkzaam zijn onder
verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan kunnen
voor de toepassing van dit hoofdstuk worden benoemd tot lid van
de commissie.
- 5.
Artikel 6, leden 2, 3 en 5 zijn niet van toepassing op de in lid
4 bedoelde leden
- 6.
De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.
- 7.
De plaatsvervangend voorzitter moet aan dezelfde eisen voldoen
als de voorzitter.
Artikel 22 Horen
- 1.
De voorzitter bepaalt de plaats en het tijdstip van de zitting
waarin de belanghebbenden in de gelegenheid worden gesteld zich te
laten horen en de vertegenwoordiger van het bestuursorgaan in de
gelegenheid wordt gesteld een toelichting te geven op het standpunt
van het bestuursorgaan.
- 2.
De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de
wet.
- 3.
Het houden van de zitting kan worden opgedragen aan de voorzitter
als bedoeld in artikel 3.
- 4.
De meerderheid van de leden van de hoorcommissie mogen niet
betrokken zijn geweest bij de voorbereiding van het bestreden
besluit.
- 5.
Indien de hoorcommissie uit minder dan drie leden heeft bestaan,
wordt het advies mede bepaald door zoveel leden van de commissie,
waarvan de meerderheid niet betrokken is geweest bij de
voorbereiding van het bestreden besluit, als de hoorcommissie uit
minder dan 3 leden bestond.
- 6.
In afwijking van artikel 15, lid 5 en 17, lid 4, worden het advies
van de hoorcommissie en het verslag van de hoorzitting slechts
ondertekend door de voorzitter van de hoorcommissie.
HOOFDSTUK IV, SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN
Artikel 23 Overgangsbepaling
Bezwaarschriften die zijn ingediend voor het tijdstip van
inwerkingtreding van deze verordening worden behandeld op de wijze zoals
voor de inwerkingtreding van deze verordening was voorgeschreven.
Artikel 24 Jaarverslag
Jaarlijks stelt de commissie een jaarverslag van haar werkzaamheden
vast, inclusief de werkzaamheden van de commissie als bedoeld in
hoofdstuk III.
Artikel 25 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op een door het college te bepalen
tijdstip.
Artikel 26 Citeerartikel
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening adviescommissie
bezwaarschriften gemeente Haarlemmermeer.
De griffier, De voorzitter,
De secretaris, De burgemeester,
Toelichting bij Verordening commissie bezwaarschriften Gemeente
Haarlemmermeer
Deze verordening bevat ten opzichte van de voorgaande verordening de volgende
wijzigingen:
Ten opzichte van de verordening uit 2007 wordt een nieuw hoofdstuk III
ingevoerd. Aanleiding vormt de invoering van een pilot van het team Juridisch
Advies ingaande vanaf 1 mei 2009 tot 31 december 2009 om te horen met een
semi-externe commissie. De semi-externe commissie zal alleen advies uitbrengen
over relatief eenvoudige bezwaarzaken. Dan rijst al snel de vraag wat onder
eenvoudige zaken verstaan dient te worden. Dit zijn alle gebonden beschikkingen.
Immers, bij een gebonden beschikking zijn er geen weigeringsgronden aanwezig
zodat de zaak eenvoudig is af te doen.
Voorts wordt gedacht aan alle weigeringen van vergunningen: bij een geweigerde
vergunning is er sprake van 1 partij die gehoord wordt. Kortom, bij dit type
zaken is er sprake van een afgebakend toetsingskader en zijn er over het
algemeen geen derde-belanghebbenden bij betrokken. Het doel van de pilot is dan
ook om een snellere behandeltermijn van bezwaarschriften te
bewerkstelligen.
Met de invoering van het nieuwe hoofdstuk wordt in ieder geval benadrukt dat er
nog altijd sprake is van een onafhankelijke voorzitter van de commissie aan wie
het horen wordt opgedragen.
Verder is artikel 2 lid 2 sub c geschrapt. Hierdoor is de commissie ook bevoegd
om te adviseren over bezwaarschriften met betrekking tot sociale zekerheid.
Beoogd is deze zaken mee te nemen in de pilot en te benoemen in het
collegebesluit als bedoeld in artikel 18a van de verordening.
Vergelijking kan worden gemaakt met de Rechtbanken. In de wet staat dat
rechtbanken in beginsel meervoudig zijn, Maar heel veel zaken worden enkelvoudig
afgedaan.