Organisatie | Venray |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Waardering en indeling van functies, regeling |
Citeertitel | Regeling waardering en indeling van functies |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2012 | 07-08-2015 | Onbekend | 13-12-2011 Onbekend | ||
01-01-2012 | 01-01-2012 | Onbekend | 13-12-2011 Onbekend | ||
01-01-2012 | 01-01-2012 | Onbekend | 13-12-2011 Onbekend |
Waardering en indeling van functies, regeling
In deze regeling wordt verstaan onder:
Functieboek: Meerdere groepen van basis - en specifieke profielen, die qua aard, overwegend karakter, complexiteit en niveau gelijksoortig zijn en vergelijkbare eisen stellen aan de competenties (kennis, houding, vaardigheden en gedrag) van de functiehouders en die samen te duiden zijn als alle voorkomende functies in de organisatiestructuur van de gemeente Venray ingaande 1 januari 2010.
Basisprofiel: Een beschrijving van een functie, die deel uitmaakt van het functieboek en logisch voortvloeit uit de organisatiestructuur en verdeling van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen de gemeente Venray. Het basisprofiel is een weergave van aard, overwegend karakter, niveau en complexiteit van taken.
Artikel 2 Vaststelling basis- en specifieke profielen bij invoering
De Algemeen directeur stelt, in opdracht van het College van burgemeester en wethouders, bij de invoering van deze regeling ingaande 1 januari 2010 basis - dan wel specifieke profielen op, resulterend in een concept functieboek met bijbehorend Functieraster.
Het profiel alsmede de bezoldiging van de Algemeen directeur worden vastgesteld door het College van burgemeester en wethouders.
De voorlopige basis - en specifieke profielen met bijbehorend Functieraster worden voor advies aangeboden aan de OR en worden tenminste 1 keer besproken in de Overlegvergadering.
De datum van de te houden Overlegvergadering wordt in gezamenlijk overleg vastgesteld, doch vindt niet later plaats dan 6 weken nadat de Algemeen directeur c.q. de Bestuurder de OR om advies heeft gevraagd.
Nadat de OR advies heeft uitgebracht en tevens de Commissie voor Georganiseerd Overleg heeft ingestemd met het Functieraster, leidt de Algemeen directeur c.q. de Bestuurder de gebundelde basis - en specifieke profielen met bijbehorend Functieraster en mede met inachtneming van het advies van de OR ter besluitvorming door naar het College van burgemeester en wethouders.
Het College van burgemeester en wethouders stelt bij de invoering van deze regeling, ingaande 1 januari 2010, de gebundelde basis - en specifieke profielen met bijbehorend Functieraster vast.
Ten behoeve van toekomstig aan te brengen wijzigingen in de gebundelde basis - en specifieke profielen met bijbehorend Functieraster kan het College van burgemeester en Wethouders de bevoegdheid tot het nader vaststellen van het Functieboek met bijbehorend Functieraster overdragen aan de Algemeen directeur.
Artikel 3 Wijziging van basis- en specifieke profielen en salarisschalen
Gewijzigde of aanvullende basis - en specifieke profielen worden opgemaakt bij wijziging of aanpassing van de organisatiestructuur, taken of doelstellingen van de organisatie. Onder verantwoordelijkheid van de Algemeen directeur zal door het MT één keer per 2 jaar worden bezien in hoeverre de noodzaak hiertoe aanwezig is.
Gewijzigde basis - en specifieke profielen worden, tevens voorzien van een waarderingsadvies door de waarderings - en indelingscommissie ingevolge artikel 5, voor advies aangeboden aan de OR en voor wat betreft de indeling in het functieraster ter instemming aangeboden aan de Commissie voor Georganiseerd Overleg. Zij worden nadien tenminste 1 keer besproken in de Overlegvergadering.
Wijzigingen in basis - en specifieke profielen met bijbehorende salarisschalen zullen nadien door het College van burgemeester en wethouders dan wel de Algemeen directeur worden vastgesteld.
Indien dit door de Algemeen directeur noodzakelijk wordt geacht kan de waarderings - en indelingsdeskundige tussentijds adviseren over de waardering van een (nieuwe) functie in een basis - c.q. specifiek profiel en Functieraster, waarna een indicatieve vaststelling plaats vindt door de daartoe gemandateerde Algemeen directeur. Definitieve vaststelling vindt daarna plaats ingevolge de procedure op basis van artikel 5.
Artikel 4 Rol waarderings- en indelingsdeskundige
In opdracht van de Algemeen directeur wordt door een waarderings - en indelingsdeskundige zowel ingevolge artikel 2 en 3 van deze regeling, aan de hand van de in artikel 1, onder f van deze regeling genoemde methodiek, voorzien in een concept analyse (waardering en ‘ranking’) van alle vastgestelde basis - en specifieke profielen.
Deze opgestelde concept analyse zal, resulterend in een pre - advies aan de waarderings - en indelingscommissie als bedoeld in artikel 5, beschikbaar worden gesteld.
Artikel 5 De waarderings- en indelingscommissie
Er is een waarderings - en indelingscommissie bestaande uit:
Aan deze commissie kan een door de Algemeen directeur aan te wijzen functionaris als secretaris worden toegevoegd. Hij heeft geen stemrecht.
De waarderings - en indelingscommissie dient bij elke vergadering voltallig tot advisering te komen. Minderheidsstandpunten kunnen worden ingenomen.
De waarderings - en indelingsdeskundige is als vaste adviseur aan de commissie verbonden. Hij heeft geen stemrecht.
De waarderings - en indelingscommissie toetst de concept analyse van de waarderings - en indelingsdeskundige op horizontale en verticale consistentie en adviseert het bevoegd gezag ter zake haar bevindingen alsmede omtrent de voorgestane inrichting van het Functieraster.
Het door de waarderings - en indelingscommissie uit te brengen advies bevat in ieder geval:
Het staat de waarderings - en indelingscommissie vrij bij de behandeling van de concept analyse informanten te raadplegen. De waarderings - en indelingscommissie krijgt alle informatie die zij nodig acht om haar werkzaamheden naar behoren te kunnen verrichten.
De waarderings - en indelingscommissie stelt, indien gewenst, gedragsregels vast ten behoeve van het verloop en de procedure van haar vergaderingen.
Artikel 6 Vaststelling, wijzigingen, aanvullingen en herbeoordeling
Het College van burgemeester en wethouders stelt bij invoering ingaande 1 januari 2010, de waarderingen en tevens de indelingen van medewerkers vast met inachtneming van de adviezen van de waarderings - en indelingscommissie. Afwijking van het advies van de waarderings - en indelingscommissie kan slechts plaatsvinden op basis van zwaarwegende argumenten.
Het College van burgemeester en wethouders stelt bij invoering ingaande 1 januari 2010 na verkregen instemming van de Commissie voor Georganiseerd Overleg, het Functieraster vast.
Toekomstige wijzigingen in het Functieraster worden door de Algemeen directeur, daartoe gemandateerd door het College van Burgemeester en Wethouders, vastgesteld met in achtneming van de procedure ingevolge artikel 2 lid 5 en artikel 5.
Middels toepassing van het vastgestelde Functieraster worden de waarderingen omgezet in salarisschalen.
Twee keer per jaar behandelt de waarderings - en indelingscommissie op verzoek van de Algemeen directeur voorstellen vanuit de organisatie (afdelingsmanagement en medewerkers) tot herbeoordeling van indeling van functiehouders in een basis - of specifiek profiel. Aan de hand van een opgesteld pre - advies door de waarderings - en indelingsdeskundige adviseert de waarderings - en indelingscommissie de Algemeen directeur wel dan niet te voorzien in een besluit tot wijziging in de indeling in een basis - of specifiek profiel. De betrokken functiehouder wordt van de uitkomst ingevolge artikel 7 op de hoogte gesteld.
Indien dit door de Algemeen directeur noodzakelijk wordt geacht kan de waarderings - en indelingsdeskundige tussentijds adviseren over de indeling van een functie in een basis - c.q. specifiek profiel en Functieraster, waarna een indicatieve vaststelling plaatsvindt door de daartoe gemandateerde Algemeen directeur. Definitieve vaststelling vindt daarna plaats conform artikel 6 lid 5.
Artikel 7 Bekendmaking indeling, bezwaar en beroep
Het bevoegd gezag maakt schriftelijk aan de functiehouder bekend welk basis - dan wel specifiek profiel met bijbehorende salarisschaal het voornemens is op zijn/haar functie c.q. opgedragen werkzaamheden van toepassing te verklaren, alsmede de eventuele gevolgen hiervan voor de inschaling, salaris en/of bezoldiging. Het bevoegd gezag laat zich eenmalig met betrekking tot de transponering van de bestaande functies naar basis - dan wel specifieke profielen ingaande 1 januari 2010 voorafgaand adviseren door de waarderings - en indelingscommissie, zoals omschreven in artikel 5. Bij de indeling in een nieuw basis- dan wel specifiek profiel als gevolg van een herbeoordeling als bedoeld in artikel 6 en aan de functiehouder functieloon was toegekend, is de nieuwe inschaling zodanig dat het nieuwe salaris nimmer lager is dan het salaris dat de functiehouder had in de oude situatie inclusief functieloon.
De betrokken functiehouder of functiehouders, alsmede eventuele derde belanghebbende(n), wordt/worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze over de indeling in het basis - dan wel specifieke profiel kenbaar te maken, zoals bedoeld in artikel 4:8 juncto 4:9 Algemene wet bestuursrecht (Awb). De termijn voor het kenbaar maken van de zienswijze(n) bedraagt 2 weken. De zienswijze wordt schriftelijk danwel mondeling naar voren gebracht bij de Algemeen directeur.
De Algemeen directeur legt de zienswijze(n) van de belanghebbende(n) ter advisering voor aan de waarderings - en indelingscommissie, zoals omschreven in artikel 5. Binnen 6 weken na het verstrijken van de zienswijze(n) termijn doet het bevoegd gezag schriftelijk en gemotiveerd mededeling in welk basis - dan wel specifiek profiel met bijbehorende salarisschaal de bestaande of nieuwe functie van de functiehouder wordt ingedeeld. Deze mededeling is een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb.
Ingevolge de Awb kan de functiehouder die zich met het besluit niet kan verenigen, hiertegen bij het College van burgemeester en wethouders schriftelijk bezwaar aantekenen.
Het College van burgemeester en wethouders legt het bezwaarschrift ter advisering voor aan de ingevolge artikel 7:13 Awb ingestelde Commissie bezwaarschriften. Het College van burgemeester en wethouders neemt binnen de daarvoor geldende termijnen in de Awb een beslissing op het bezwaarschrift en doet hiervan schriftelijk en gemotiveerd mededeling aan de functiehouder.
De functiehouder die zich met deze beslissing niet kan verenigen kan ingevolge de Awb binnen 6 weken na de dag volgend op bekendmaking van de beslissing op bezwaar beroep aantekenen bij de Rechtbank, conform hoofdstuk 8 van de Awb.
De Regeling functiewaardering gemeente Venray uit 1998 wordt met ingang van 1 januari 2010 ingetrokken. Voor die situaties waarin alsnog besluiten zijn genomen op basis van deze Regeling functiewaardering gemeente Venray uit 1998 blijft deze regeling in alle gevallen als toetsingskader dienen in het kader van mogelijk bezwaar en beroep.
Artikel 9 Nadere regels en hardheidsclausule
Het College van burgemeester en wethouders kan nadere regels stellen omtrent de procedure zoals geregeld in deze regeling, dit na verkregen instemming van de Commissie voor Georganiseerd Overleg.
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet beslist het College van burgemeester en wethouders, na verkregen instemming van de Commissie voor Georganiseerd Overleg.