Organisatie | Landerd |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening chronisch zieken, gehandicapten en ouderen (CGO) 2010 |
Citeertitel | Regeling chronisch zieken, gehandicapten en oudren 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Welzijn |
Deze regeling vervangt de verordening chronisch zieken, gehandicapten en ouderen (CG) 2009
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 15-02-2011 | wijziging | 08-10-2009 Koerier, 04-11-2009 | -1.844.5/GL |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
” belemmerend is voor het leven van alle dag”;
Gehandicapten; gehandicapt is een persoon die ten gevolge van ziekte of gebrek, inclusief chronische psychische en psychosociale problemen, aantoonbare beperkingen ondervindt bij het uitvoeren van activiteiten op het gebied van het voeren van het huishouden, bij het normale gebruik van de woning; bij het verplaatsen in en om de woning, bij het zich lokaal verplaatsen per vervoermiddel of bij het ontmoeten van medemensen en het op basis daarvan aangaan van sociale verbanden;
Het doel van de regeling is om rechthebbenden met een minimum inkomen of net daarboven financieel tegemoet te komen in verband met de aannemelijke meerkosten door de bijzondere omstandigheden waarin zij verkeren.
De in artikel 1 onder a genoemde rechthebbenden komen slechts voor een vergoeding in aanmerking indien:
Een vermogen heeft dat niet meer bedraagt dan het vrij te laten vermogen zoals vermeld in artikel 34 lid 3 van de WWB.
De vergoeding voor de regeling bedraagt € 150,-- per jaar per persoon en kan slechts een maal per kalenderjaar ( 1 januari tot en met 31 december) worden verstrekt.
Hoofdstuk 4 Verplichtingen en bevoegdheden van rechthebbende en het college van Burgemeester en wethouders.
Het aanvragen van een vergoeding geschiedt bij het bureau Sociale Zaken met behulp van een daartoe bestemd aanvraag- en inlichtingenformulier.
Tot 1 maart van het daaropvolgende jaar kan men een aanvraag indienen voor het voorafgaande jaar.
Bureau Sociale Zaken geeft schriftelijk voorlichting over de mogelijkheden van de regeling, de wijze van behandeling van een aanvraag, de besluitvorming en de mogelijkheden die belanghebbende ten dienste staan ter verwezenlijking van zijn aanspraak.
Op de aanvraag wordt zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen vier weken beslist.
Burgemeester en wethouders kunnen naderde regels stellen voor:
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze verordening, indien toepassing van de verordening tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Het door het gemeentebestuur gevoerde beleid wordt jaarlijks geëvalueerd. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft wordt deze verordening aangepast. Het college zendt hiertoe jaarlijks na de inwerkingtreding van de verordening aan de raad een verslag over de doeltreffendheid en de effecten van de verordening in de praktijk.
Artikel 11 Inwerkingtreding en Citeertitel
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering
van de raad van de gemeente Landerd
J.A.G.Huijs W.C. Doorn-van der Houwen
In de verordening wordt het begrip ‘belanghebbende’ gebruikt. Dit begrip wordt in artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht omschreven als ‘degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken’.
Artikel 1, 2, 3. Begripsbepalingen, doel en voorwaarden
Inwoners met een inkomen tot en met 120 % van de voor hen geldende bijstandsnorm kunnen in aanmerking komen voor een voorziening. Wellicht ten overvloede wordt opgemerkt dat de voorziening niet van toepassing is voor bewoners van campings en recreatieverblijven in de gemeente.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Hoofdstuk 4 Verplichtingen en bevoegdheden van rechthebbende en het college van burgemeester en wethouders
Dit alles met de beperking dat dit in het belang moet zijn van de aanvraag. Burgemeester en wethouders mogen dus geen gegevens (doen) opvragen waarin zij uit andere hoofde geïnteresseerd zijn.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In afwijking van de Algemene wet bestuursrecht is gekozen is voor een zo kort mogelijke beslistermijn.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden
Deze restclausule biedt burgemeester en wethouders de mogelijkheid in alle niet-voorziene situaties te handelen naar bevind van zaken. Omdat ook deze beslissingen onderworpen zijn aan de voorgeschreven bezwaar- en beroepsprocedures, dient ook in deze gevallen de beslissing gemotiveerd genomen te worden
Burgemeester en wethouders brengen in ieder geval jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad. De gemeenteraad kan jaarlijks de onderwerpen bepalen waarover gerapporteerd moet worden. In ieder geval rapporteert het college aan de gemeenteraad over:
Op grond van dit artikel kan het gemeentelijk beleid geëvalueerd worden. Indien de evaluatie daartoe aanleiding geeft, bijvoorbeeld omdat het voorzieningenniveau te hoog of te laag blijkt te zijn, dient de evaluatie te leiden tot aanpassing van de verordening.
Artikel 11 Inwerkingtreding, Citeertitel
Dit artikel geeft de citeertitel van de verordening en geeft aan wanneer de verordening in werking treedt.