Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bunnik

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBunnik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van Leges 2009
CiteertitelLegesverordening 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpBelastingen

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-12-200801-01-2010Nieuwe regeling

04-12-2008

Nieuwsbode, 10-12-2008

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2009

De raad van de gemeente Bunnik;

 

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 oktober 2008, nr. 08- At/ml; gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de gemeentewet;

 

besluit:

vast te stellen de:

"Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2009".

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag ais een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    'maand'; het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)6 dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • f.

    'activiteit met een ideëel doel': een activiteit die voldoet aan de eerste drie of de vierde van de volgende criteria:

    • 1.

      het moet gaan om een openbare activiteit, voor iedereen toegankelijk;

    • 2.

      georganiseerd door een niet-commerciële organisatie/individu uit Bunnik of een subsidiegerechtigde;

    • 3.

      de activiteit moet gericht zijn op de Bunnikse samenleving;

    • 4.

      indien het gaat om een spontane inzamelingsactie na een natuurramp.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven ter zake van het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan we! degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven:

  • a.

    voor het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    voor het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    van de redactie of de plaatselijke correspondent(en), van de in de gemeente verschijnende dag en/of weekbladen of de plaatselijke media; voor de stukken genoemd in hoofdstuk 2, behoudens punt 2.1.3 van de tarieventabel;

  • d.

    van de door de gemeente Bunnik benoemde leden in de commissie bezwaarschriften, voor de stuk ken benodigd voor de uitoefening van deze functie;

  • e.

    van groeperingen, vertegenwoordigd in de raad van deze gemeente: elke groepering voor maximaal:

    • -

      één exemplaar van de in de tarieventabel in hoofdstuk 1 punt 1.1.5 genoemde algemene plaatselijke verordening;

    • -

      twee exemplaren van de in de tarieventabel in hoofdstuk 2 punt 2.1.1 genoemde programmabegroting;

    • -

      één exemplaar van de in hoofdstuk 2 punt 2.1.3 genoemde programmarekening;

    • -

      evenveel abonnementen van de stukken als bedoeld in de tarieventabel in hoofdstuk 2 onder punt 2.3.1 als de groepering in deze gemeente leden in de gemeenteraad telt, met een minimum van drie abonnementen, echter exclusief de bescheiden als bedoeld in hoofdstuk 2, punt 2.1.1 en 2.1.3;

  • f.

    van andere politieke groeperingen, die in deze gemeente een afdeling hebben opgericht; elke groepering voor:

    • -

      één exemplaar van de in de tarieventabel in hoofdstuk 2 punt 2.1.1 genoemde programmabegroting;

    • -

      ten hoogste drie abonnementen als bedoeld in de tarieventabel in hoofdstuk 2 onder punt 2.2.1 en 2.2.3

onder voorwaarde, dat alle stukken hiervoor bedoeld zullen worden verzonden naar één adres pergroepering;

  • g.

    van de verenigde (openbare) leeszalen/bibliotheekvoorzieningen in deze gemeente: per woonkern voor één exemplaar van de in hoofdstuk 2 punt 2.1.1 genoemde stukken en één abonnement als bedoeld onder hoofdstuk 2 punt 2.2.1 van de tarieventabel.

  • h.

    voor activiteiten met een ideëel doel voor de leges bedoeld in de bij deze verordening behorende tarieventabel, onderdeel 5.11.2 ter zake het brandveilig gebruik van een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening;

  • i.

    voor activiteiten met een ideëel doel voor de leges bedoeld in de bij deze verordening behorende tarieventabel, hoofdstuk 18 betreffende vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke verordening.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • 3.

    Bij betaling in contant geld worden verschuldigde bedragen normaal afgerond op € 0,05 nauwkeurig (tot en met € 0,02 naar beneden en € 0,03 en hoger naar boven).

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge danwe! een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, aanslagbiljet of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Kwijtschelding van de leges op de voet van artikel 26 Invorderingswet 1990 wordt niet verleend behoudens de leges vermeid in hoofdstuk 3 punt 3.1.3 van de Tarieventabel.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 vande gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Hardheidsclausule

Indien door bijzondere omstandigheden de strikte toepassing van deze verordening naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders zou leiden tot een niet gerechtvaardigde uitkomst, kan het college van burgemeester en wethouders afwijken van het bepaalde in deze verordening door te besluiten, geheel of gedeeltelijk, geen leges te heffen.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De "Legesverordening 2008" en de "Tarieventabel 2008 behorende bij de Legesverordening 2008" van 13 december 2007, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 26 juni 2008, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 5.

    Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2009".

 

Aldus besloten in de openbare vergadering van 4 december 2008.

De raad voornoemd,

de griffier de voorzitter

 

TARÏEVENTABEL2009

behorende bij de "Legesverordening 2009'

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk

1

Algemeen

Hoofdstuk

2

Bestuursstukken

Hoofdstuk

3

Burgerlijke stand

Hoofdstuk

4

Verstrekkingen uit de Gemeenteiijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk

5

Bouwgerelateerde leges

Hoofdstuk

6

Lozingenbesluit bodembescherming

Hoofdstuk

7

Gemeentearchief

Hoofdstuk

8

Kiezersregister

Hoofdstuk

9

Vastgoed informatie

Hoofdstuk

10

Reisdocumenten

Hoofdstuk

11

Rijbewijzen

Hoofdstuk

12

Wet op de kansspelen

Hoofdstuk

13

Drank- en Horecawet

Hoofdstuk

14

Winkeltijdenwet

Hoofdstuk

15

Huisvestingswet

Hoofdstuk

16

Verkeer en vervoer

Hoofdstuk

17

Wet op de openluchtrecreatie

Hoofdstuk

18

APV Vergunningen

Hoofdstuk

19

Diversen

 

Bijlage Tarieventabel  

 

1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:

 

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken voor zover daarvoor niet elders indeze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, perpagina

€ 0,94

1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken voor zover daarvoor nietelders in deze tabel of ineen andere wettelijke regeling een tarief isopgenomen, per bladzijde

 

 

 

in formaat A4 of kleiner in zwart/wit

€ 0,37

 

in formaat A3 in zwart/wit

€ 0,64

 

in formaat A4 of kleiner in kleur

€ 0,74

 

in formaat A3 in kleur

€ 1,26

 

in formaat > A3 tot een grootte

€ 6,80

 

in formaat > A1 tot een grootte

€ 8,65

 

in formaat > A0 in zwart/wit

€ 10,40

1.1.3

een beschikking op aanvraag, voorzover daarvoor niet elders in deze tabelof in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 14,45

1.1.4

stukken of uittreksels, die op aanvraag van de aanvrager moeten wordenopgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een anderewettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,94

 

Hoofdstuk 2

 

2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:

 

2.1.1

een afschrift van de programmabegroting en meerjarenbegroting indiendeze tenminste 8 maanden voor aanvang van het betreffendebegrotingsjaar schriftelijk bij het college van burgemeester en wethoudersis aangevraagd

€ 21,70

2.1.2

in alle andere gevallen

€ 43,40

2.1.3

een afschrift van de programmarekening en het jaarverslag

€ 43,40

2.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:

 

2.2.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina

€ 0,37

2.2.2

een afschrift van de stukken, behorende bij de agenda van een raadsvergadering, uitgezonderd begrotingen en rekeningen, per pagina

€ 0,37

2.2.3

een afschrift van het verslag van een openbare voorronde van het OpenHuis, per pagina

€ 0,37

2.2.4

een afschrift van de stukken, behorende bij de agenda van een openbarevoorronde van het Open Huis, uitgezonderd begrotingen en rekeningen, perpagina

€ 0,37

2.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar voor:

 

2.3.1

de vergaderstukken van de openbare voorrondes van het Open Huis en deraadsvergadering (inclusief verslagen van de raadsvergadering, exclusiefde gemeentebegroting en gemeenterekening zoals bedoeld onder 2.1,1 en2.1.3)

€ 111,00

2.3.2

de vergaderstukken van de openbare voorrondes van het Open Huis en deraadsvergadering (inclusief verslagen van de raadsvergadering, exclusiefde gemeentebegroting en gemeenterekening zoals bedoeld onder 2.1.1 en2.1.3), indien afgehaald

€ 27,70

2.3.3

de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 34,40

2.3.4

de verslagen van de raadsvergaderingen, indien afgehaald

€ 9,25

2.4

Voor het verstrekken van de onder 2.3.2 en 2.3.4 genoemde stukken via e-mail worden de tarieven verlaagd met 25%

 

2.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:

 

2.5.1

een afdruk van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 41,00

2.5.2

een afdruk van de Bouwverordening

€ 41,00

 

Hoofdstuk 3 Burgelijke Stand

 

3.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie vaneen partnerschap:

 

3.1.1

van maandag tot en met vrijdag dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur, behoudens op de tijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking of partnerschapsregistratie, bij voltrekking in het gemeentehuis te Odijk

€ 359,10

3.1.2

op zaterdag, zondag of daarmee gelijkgestelde dag bij voltrekking in het gemeentehuis te Odijk

€ 565,00

3.1.3

in een bijzonder huis krachtens artikel 64, Boek 1 van het BurgerlijkWetboek, dagelijks van 09:00 uur tot 17:00 uur

€ 359,10

3.2

Indien de voltrekking of registratie als bedoeld onder 3.1.1, 3.1.2 en 3.1.3plaatsvindt na 17:00 uur worden boven het onder 3.1.1, 3.1.2 en 3.1.3vermelde bedrag leges geheven van

€ 116,70

3.3

Indien de voltrekking of registratie als bedoeld onder 3.11, 3.1.2 en 3.2 opeen andere locatie dan het gemeentehuis te Odijk plaats vindt, wordenboven het onder 3.1.1, 3.1.2 en 3.2 vermelde bedrag leges geheven van

€ 178,00

3.4

Het tarief bedraagt ter zake van het omzetten van een geregistreerdpartnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerdpartnerschap:

 

3.4.1

van maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 17:00 uur, behoudens detijden welke zijn aangewezen voor kosteloze huwelijksvoltrekking ofpartnerschapsregistratie, indien daarbij geen gebruik gemaakt wordt van detrouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte

€ 12,20

3.4.2

Indien we! gebruik wordt gemaakt van de trouwzaal, zijn de tarievengenoemd onder 3.1, 3.2 en 3.3 van toepassing.

 

3.5

Wanneer voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van eenpartnerschap de hulp wordt ingeroepen van gemeentepersoneel als getuigebedraagt het tarief daarvoor per getuige

€ 25,65

3.6

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

 

3.6.1

een trouwboekje of partnerschapsboekje of duplicaat daarvan in eennormale uitvoering

€ 12,20

3.6.2

een trouwboekje of partnerschapsboekje of duplicaat daarvan in een luxeuitvoering

€ 27,15

3.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van een lijst waarop zijn vermeld:

 

3.7.1

alle op één dag, in één week of in één maand geborenen en overledenen,voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk opdie lijst vermelde aangifte

€ 5,20

3.7.2

alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en gehuwdeparen, alsmede geregistreerde partners, voor zover voor plaatsing op dielijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar

€ 5,20

3.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken vanlijsten als bedoeld in 3.7.1 en 3.7.2:

 

3.8.1

voor de periode van drie maanden

€ 24,00

3.8.2

voor de periode van zes maanden

€ 41,85

3.8.3

voor de periode van één jaar

€ 78,55

3.9

Het tarief bedraagt terzake van het op aanvraag doen van nasporingen inde registers van de burgerlijke stand voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 21,50

3.10

Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot hetverstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechtenburgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluitakten burgerlijke stand of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen ofgewijzigd.

 

 

Hoofdstuk 4

 

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

 

4.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 10,80

4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

a. voor 100 verstrekkingen € 160,70

b. voor 500 verstrekkingen € 647,40

c. voor 1.000 verstrekkingen € 974,20

d. voor 5.000 verstrekkingen € 4.059,00

e. voor 10.000 verstrekkingen € 6.519,00

 

 

4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van eenopgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeenteen vestigingen in de gemeente, gedurende de periode van één jaar

€ 756,15

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoons-gegevens.

 

4.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 8,20

4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

a. voor 100 verstrekkingen € 259,50

b. voor 500 verstrekkingen € 974,20

c. voor 1.000 verstrekkingen € 1.457,60

d. voor 5.000 verstrekkingen € 6.083,55

e. voor 10.000 verstrekkingen € 9.694,00

 

4.5

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van degemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

 

 

Hoofdstuk 5 Bouwgerelateerde leges

 

5.1

Bouwvergunningen

 

5.1.1

AlgemeenOp grond van hoofdstuk 5 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:schetsplan;principe verzoek;lichte bouwvergunning;reguliere bouwvergunning;bouwvergunning eerste fase;bouwvergunning tweede fase;wijziging bouwvergunning eerste fase.

Afhankelijk van de aanvraag worden de bouwleges verhoogd, zoals genoemd in onderdeel 5.2.

 

5.1.2

Begripsbepaling bouwkostenOnder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

 

5.1.3

Aanvraag beoordeling schetsplan

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een schetsplan;

 

5.1.3.1

indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 30.000

€ 164,16

5.1.3.2

indien de bouwkosten € 30.000 of meer bedragen

€ 359,10

5.1.4

Beoordeling principeverzoek

 

5.1.4.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenprincipeverzoek ter beoordeling of een bouwplan planologisch mogelijk enwenselijk is

€ 359,10

5.1.5

Aanvraag lichte bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het tn behandeling nemen van een aanvraag vaneen lichte bouwvergunning:

 

5.1.5.1

indien de bouwkosten niet meer bedragen dan

€ 10.000,-

€ 120,00 verhoogd met 2,3% van de bouwkosten;

5.1.5.2

indien de bouwkosten € 10.000,- of meer bedragen

€ 350,-vermeerderd met 2,1% van het bedrag waarmee die bouwkosten

€ 10.000,-te boven gaan

5.1.6

Aanvraag reguliere bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning:

 

5.1.6.1

indien de bouwkosten niet meer bedragen dan € 30.000,-

€ 160,-verhoogd met 2,6% van de bouwkosten;

5.1.6.2

indien de bouwkosten € 30.000,- of meer bedragen en minder dan € 150.000,-

€ 940,- vermeerderdmet 2,4% van het bedrag waarmee de bouwkosten €30.000,-te boven gaan;

5.1.6.3

indien de bouwkosten € 150.000,- of meer bedragen

€ 3.820,-vermeerderd met 2,2% van het bedrag waarmee die bouwkosten €150.000,-te boven gaan.

5.1.7

Aanvraag bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase:

 

5.1.7.1

70% van het bedrag berekend zoals aangegeven onder 5.1.6.

 

5.1.8

Aanvraag bouwvergunning tweede fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase:

 

5.1.8.1

40% van het bedrag berekend zoals aangegeven onder 5.1.6.

 

5.1.9

Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

 

5.1.9.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 5.1.7 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 160,- is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt.

 

5.1.10

Aanvraag bouwvergunning niet compleet verklaard

 

5.1.10.1

Indien een bouwaanvraag niet voldoet aan het Besluit indieningsvereisten bouwaanvraag (ontvankelijkheidstoets) bedraagt het tarief 25% van het tarief berekend overeenkomstig 5.1.5 en 5.1.6.

 

5.2

Verhogingen/aanvullende leges

 

5.2.1

AlgemeenWanneer de gemeente in het kader van de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets, beoordeling of advies nodig heeft voor een zorgvuldige besluitvorming over de verlening van de vergunning, worden de leges genoemd in onderdeel 5.1 verhoogd, dan wel worden apart hogere leges geheven. Het gaat om de volgende extra toetsingen:advies welstand (zie onderdeel 5.2.2)beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.2.3)beoordeling bodemsanering (zie onderdeel 5.2.4)toetsing constructieberekeningen (zie onderdeel 5.2.5)beoordeling geluidshinderonderzoek (zie onderdeel 5.2.6)advies agrarische commissie (zie onderdeel 5.2.7)wijzigingen en ontheffingen bestemmingsplan (zie onderdeel 5.2.8)ontheffing of toetsing exploitatieplan (zie onderdeel 5.2.8.3)• overige adviezen externe deskundigen en/of overige kosten (zieonderdeel 5.2.9)• publicatiekosten Staatscourant (zie onderdeel 5.2.10)

 

5.2.2

Advies welstand

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt verhoogd met advieskosten voor het toetsen aan welstandsnota en/of beeldkwaliteitsplannen door de welstandscommissie volgens de op dat moment geldende tarieven structuur van Welstand en Monumenten Midden Nederland (WMMN).

 

5.2.3

Beoordeling bodemrapport

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt verhoogd indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer:

 

5.2.3.1

de aanvraag uitsluitend een vooronderzoek als bedoeld in de NEN 5740,uitgave 1999, naar het historisch gebruik en naar de bodemgesteldheidbetreft, met

€ 65,10

5.2.3.2

de aanvraag verkennend onderzoek volgens NEN 5740, uitgave 1999, naarde bodemgesteldheid betreft, met

€ 133,40

5.2.3.3

de aanvraag een nader onderzoek als bedoeld in de Leidraad bodembescherming betreft, met

€ 133,40

5.2.2.4

[fout in nummering overgenomen] een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, met

€ 65,10

5.2.4

Beoordeling bodemsaneringHet tarief bedraagt terzake van de beoordeling van de resultaten van eensaneringsplan:

 

 

Bij saneringskosten tot € 100.000,-

 

5.2.4.1

voor beoordeling nader saneringsonderzoek

€ 271,10

5.2.4.2

voor beoordeling saneringsplan

€ 271,10

 

Bij saneringskosten tussen € 100.000,- en € 500.000,-

 

5.2.4.3

voor beoordeling nader saneringsonderzoek

€ 531,50

5.2.4.4

voor beoordeling saneringsplan

€ 531,50

 

Bij saneringskosten hoger dan € 500.000,-

 

5.2.4.5

voor beoordeling nader saneringsonderzoek

€ 1.052,00

5.2.4.6

voor beoordeling saneringsplan

 

5.2.5

Toetsing constructieberekeningenHet van toepassing zijnde tarief op grond van onderdee! 5.1 wordt verhoogd indien de ingediende constructieberekeningen en tekeningen extern moeten worden gecontroleerd, met de volgende bedragen:

 

5.2.5.1

5.2.5.2

5.2.5.3

5.2.5.4

met een bouwsom < €50.000,- € 167,10

met een bouwsom van € 50.000,- tot € 250.000,- € 250,55

met een bouwsom van € 250.000,- tot € 500.000,- € 333,00

met een bouwsom van € 500.000,-of meer € 444,65

 

5.2.6

GeluidshinderonderzoekHet tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor het beoordelen van de resultaten van een geluidsonderzoek

€ 133,40

5.2.7

Advies agrarische commissieHet van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordtverhoogd indien de gemeente advies heeft gevraagd van de agrarischebeoordelingscommissie, met

€ 577,90

5.2.8

Wijziging/ontheffing bestemmingsplan en projectbesluit

 

5.2.8.1

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt, indiende aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunningmoet worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid, onder c ofartikel 3.38, vierde lid of artikel 3.22 of artikel 3.23 van de Wet ruimtelijkeordening of artikel 50, derde lid, onder a en b, van de Woningwet, verhoogdmet

€ 359,10

5.2.8.2

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt, indiende aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunningmoet worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid, onder a,van de Wet ruimtelijke ordening, verhoogd met

€ 1.539,00

5.2.8.3

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt, indiende aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waar: een ontheffing alsbedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordtverleend, verhoogd met

€ 513,00

5.2.8.4

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt, indiende aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waar: artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met

€ 359,10

5.2.8.5

Onderdeel 5.2.8.3 vindt geen toepassing indien de met de ontheffing of de toetsing gepaard gaande kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

 

5.2.8.6

Projectbesluit

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt, indiende aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening (projectbesiuit) wordttoegepast, verhoogd met:indien de bouwkosten niet meer dan € 150.000,00 bedragen;

2,6% van debouwkostenmet eenminimum van €3.000,00

 

indien de bouwkosten meer dan € 150.000,00 bedragen en minder dan € 500.000,00;

vermeerderdmet 2,4% vanhet bedragwaarmee debouwkosten€ 150.000,00 te boven gaan

5.2

indien de bouwkosten meer dan € 500.000,00 bedragen;

€ 12.400,00vermeerderd met 2,2% van het bedrag waarmee de bouwkosten € 500.000,00 te boven gaan

5.2.9

Overige adviezen externe deskundigen en of kosten

 

5.2.9.1

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt verhoogd, ten behoeve van het inschakelen van overige externe deskundigen waaronder externe stedenbouwkundige en/ of opstellen van een Ruimtelijke Onderbouwing met bijbehorende bijlagen en rapporten, met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

5.2.9.2

Indien een begroting als bedoeld in 5.2.8.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

5.2.9.3

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

5.2.10

Publicatiekosten Staatscourant

 

5.2.10.1

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.1 wordt verhoogd, ten behoeve van de wettelijk voorgeschreven publicatie in de Staatscourant, met het bedrag van de, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde, externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

5.2.10.2

Indien een begroting als bedoeld in 5.2.9.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

5.2.10.3

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

5.3

Slopen

 

5.3.1

Begripsbepaling sloopkostenOnder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

 

5.3.2

Sloopvergunning

 

5.3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag vaneen sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van de Bouwverordening,artikel 3.3 aanhef en onder b of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder bvan de Wet ruimtelijke ordening

€ 256,50

5.3.2.2

Indien bij de aanvraag van een sloopvergunning een sloopveüigheidsplaningediend moet worden, wordt het in 5.3.2.1 genoemde bedrag verhoogdmet

€ 51,30

5.3.2.3

Indien de aanvraag van een sloopvergunning een sloopproject betreftwaarin zich asbest bevindt, wordt het in 5.3.2.1 genoemde bedragverhoogd met

€ 51,30

5.3.3

SloopmeldingHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmeldingals bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

€ 102,60

5.4

Wijziging/ontheffing bestemmingsplan

 

5.4.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een verzoek(zonder concreet bouwplan) tot beoordeling of het planologisch mogelijk enwenselijk is om medewerking te verlenen als bedoeld in artikel 3.6, eerstelid, onder c of artikel 3.38, vierde lid of artikel 3.22 of artikel 3.23 danwelherziening van het bestemmingsplan (de zogenaamde principe-verzoeken)

€ 359,10

5.4.2

Indien vervolgens een aanvraag van een ontheffing, danwel een herziening van het bestemmingsplan, in behandeling wordt genomen zoals bedoeld in 5.4.3, 5.4.4, 5.4.5, 5.5.1 of 5.5.2, worden de hiervoor onder 5.4.1 geheven leges met deze leges verrekend.

 

5.4.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder c of artikel 3.38, vierde lid of artikel 3.22 of artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening waarbij géén sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in onderdeel 5.1 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in5.6

€ 359,10

5.4.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag van een ontheffing van het geldende bestemmingsplan alsbedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordeningwaarbij géén sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunningais bedoeld in onderdeel 5.1 is vereist en geen sprake is van werken ofwerkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in5.6

€ 1.539,00

5.4.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag betrekking hebbende op een bouwwerk ten aanzien waarvanartikel 3.10 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening (projectbes!uit) wordttoegepast en waarbij géén sprake is van een bouwplan waarvoor eenbouwvergunning als bedoeld in onderdeel 5.1 is vereist en geen sprake isvan werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist isals bedoeld in 5.6

€ 3.078,00

5.5

Herziening van het bestemmingsplan

 

5.5.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van eenherziening van een bestemmingsplan, onder andere een postzegelplan,bedraagt

€ 2.257,00

5.5.2

Het in het eerste lid genoemde bedrag wordt verhoogd met de kosten voor het tot stand brengen van de (partiële) bestemmingsplanherziening. Hiervoor doen wij aan de aanvrager opgaaf van de begrote kosten. De aanvrager van de (partiële) herziening kan gedurende 1 week na het overleggen van de begrote kosten zijn aanvraag kosteloos intrekken.

 

5.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 van deWet ruimtelijke ordening

€ 718,00

5.6

Verhogingen/aanvullende leges

Wanneer de gemeente in het kader van de behandeling van de aanvraageen extra toets, beoordeling of advies nodig heeft voor een zorgvuldigebesluitvorming, worden de leges genoemd in onderdeel 5.4 en 5.5verhoogd overeenkomstig de tarieven vermeld in onderdeel 5.2(verhogingen aanvullende leges), eventueel kunnen deze verhogingenapart worden geheven.

 

5.7

Aanlegvergunningen

 

5.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening of een aanlegvergunning als bedoeld in andere regelingen of plannen worden leges geheven berekend overeenkomstig de tarieven vermeid in onderdeel 5.1.5 (reguliere bouwvergunningen). Voor bouwkosten zoals genoemd in onderdeel 5.1.2 wordt aanlegkosten gelezen.

 

5.7.2

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 5.7.1 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapportwordt beoordeeld, verhoogd met

€ 65,10

5.7.3

Indien aan de aanvraag van een aanlegvergunning slechts medewerkingkan worden verleend met toepassing van artikel 3.6, eerste lid, onder a ofc, 3.22, 3.23 of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening, wordt hettarief op grond van onderdeel 5.7.1 verhoogd met

€ 359,10

5.8

MonumentenvergunningHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag vaneen vergunning tot het wijzigen van een rijks- of gemeentelijk beschermdmonument als bedoeld in de Monumentenwet of deMonumentenverordening

€ 111,15

5.9

LegalisatieIn afwijking van de onderdelen 5.1 tot en met 5.7 bedraagt het tarief voorhet in behandeling nemen van een na aanvang of gereedkomen van debouw, werken of werkzaamheden ingediende aanvraag van eenbouwvergunning, aanlegvergunning of andere in dit hoofdstuk bedoeldevergunning, boven het tarief bedoeld in de hiervoor genoemde onderdelen,30% van de leges zoals deze op grond van die onderdelen gehevenzouden zijn bij een vooraf ingediende aanvraag met een maximum van

€ 266,75

5.10

Administratief

 

5.10.1

Overschrijven vergunningenHet tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-,sloop- of aanlegvergunning

€ 123,10

5.10.2

Wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplanHet tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het wijzigen van een vergunning als gevolg van een, naaromstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het bouwplan

€ 123,10

5.11

Teruggaaf

 

5.11.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouwvergunningWanneer een aanvrager zijn aanvraag om bouwvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

 

5.11.1.1

75% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag op grond van onderdeel 5.1.4 tot en met 5.1.8 verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan;

 

5.11.1.2

50% van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag op grond van onderdeel 5.1.4 tot en met 5.1.8 verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken doch vóór de besluitvorming op de aanvraag.

 

5.11.2

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouwvergunningWanneer de gemeente een bouwvergunning weigert, wordt een deel vande verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:25% van de verschuldigde basisieges bedoeld in de onderdelen 5.1.4 tot en met 5.1.8, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 100 niet wordt teruggegeven.

 

5.11.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouwvergunningWanneer de gemeente een bouwvergunning weigert, wordt een deel vande verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:25% van de verschuldigde basisieges bedoeld in de onderdelen 5.1.4 tot en met 5.1.8, met dien verstande dat een bedrag minder dan € 100 niet wordt teruggegeven.

 

5.11.4

Teruggaaf als gevolg intrekking aanvraag herziening bestemmingsplanIndien voor een aanvraag om herziening van het bestemmingsplan géénartikel 23 en volgende van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordtopgestart, wordt teruggaaf verleend van 50 % van het in 5.6.1 opgenomenbedrag.

 

5.12

Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

 

5.12.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot hetbrandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1 van hetBesluit Brandveilig gebruik Bouwwerken € 202,50

 

vermeerderd met:

voor een inrichting met een vloeroppervlakte van:

 

0 - 100 m2 € 397,50

100 - 500 m2 € 917,50

500 - 2.000 m2 € 1.437,50

2.000 - 5.000 m2 € 1.957,50

5.000 - 15.000 m2 € 2.997,50

15.000 - 25.000 m2 € 3.452,50

25.000 - 50.000 m2 € 3.972,50

50.000 of meer m2 € 4.947,50

 

5.12.2

 

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot hetbrandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1. van de Brandbeveiligingsverordening € 202,50

 

vermeerderd met:

voor een inrichting met een vloeroppervlakte van:

 

0 - 100 m2 € 202,50

100 - 500 m2 € 267,50

500 - 2.000 m2 € 397,50

2.000 - 5.000 m2 € 527,50

5.000 - 15.000 m2 € 657,50

15.000 - 25.000 m2 € 787,50

25.000 - 50.000 m2 € 917,50

50.000 of meer m2 € 1.047,50

 

5.12.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijzigingvan de volgens 5.12.1 en 5.12.2 afgegeven vergunning, wanneer het aantalm2 vloeroppervlak van de oorspronkelijke vergunning niet wordtoverschreden

€ 202,50

5.12.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet wijzigen van een vergunning op grond van artikel 2.11.1 lid 1a en 1bvan het Besluit Brandveilig Gebruik Bouwwerken of artikel 2.1.1 lid 1 sub avan de Brandbeveiligingsverordening, indien het alleen een wijziging van detanaamstelling betreft, waarbij sprake is van een administratieve handeling(dossier aanvullen, brief opstellen en verzenden, en dergelijke)

€ 202,50

5.12.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een vergunning op grond van artikel 2.11.1 lid 1a en 1b van het Besluit Brandveilig Gebruik Bouwwerken of artikel 2.1.1 lid 1 sub a van de Brandbeveiligingsverordening bij een uitbreiding van het bouwwerk, waarbij geen wijzigingen optreden in het gebruik van het bouwwerk, wordt berekend overeenkomstig artikel 5.12.1 of 5.12.2, waarbij alleen leges worden berekend over het aantal m2 van de uitbreiding vermeerderd melde leges genoemd in artikel 5.12.4

 

5.12.6

Boven het tarief als bedoeld in artikel 5.12.4 bedraagt het tarief voor een controle of hercontrole ter plaatse van de gestelde brand preventieve voorzieningen voor de gebruiksvergunning per half uur of een gedeeltedaarvan

€ 40,00

5.13

Overige

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling, eenvervanging indien de bestaande vergunning in het ongerede is geraakt ofeen andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstukeen tarief is opgenomen

€ 88,90

 

Hoofdstuk 6. Lozingenbesluit bodembescherming.

 

6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

6.1.1

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een omvangrijkelozing van huishoudelijk afvalwater in de bodem als bedoeld in artikel 14,tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming

€ 231,20

6.1.2

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een lozing van koelwater in de bodem als bedoeld in artikel 24, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming

€ 210,25

6.1.3

tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot een lozing van overige vloeistoffen in de bodem als bedoeld in artikel 25, tweede lid Lozingenbesluit bodembescherming

€ 210,25

6.1.4

tot het opleggen van een gedoogplicht aan rechthebbende als bedoeld in artikel 27, eerste lid van het Lozingenbesluit bodembescherming junctoartikel 43, derde lid van de Wet bodembescherming

€ 173,45

6.2

De in 6.1.1 t/m 6.1.4 genoemde bedragen worden verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

6.3

Indien een begroting als bedoeld in 6.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.

 

6.4

Indien de werkelijke advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

6.5

Indien een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing of het opleggenvan een gedoogplicht als in dit hoofdstuk bedoeld:

 

6.5.1

niet-ontvankelijk wordt verklaard, wordt op aanvraag teruggaaf van 70% van de geheven leges verleend;

 

6.5.2

wordt ingetrokken voor het moment van bekendmaken van het ontwerpbesluit, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend;

 

6.5.3

wordt ingetrokken na het moment bedoeld in 6.5.2 doch voor het moment van bekendmaken van het besluit, wordt op aanvraag teruggaaf van 20% van de geheven leges verleend.

 

 

Hoofdstuk 7. Geme ente-archief

 

7.1

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporing in de inhet gemeentearchief berustende stukken door een ambtenaar van degemeente, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,20

7.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van:

 

7.2.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stukper pagina

in formaat A4 of kleiner in zwart/wit € 0,37

in formaat A3 in zwart/wit € 0,64

in formaat A4 of kleiner in kleur € 0,74

in formaat A3 in kleur € 1,26

in formaat > A3 tot een grootte € 6,80

in formaat > A1 tot een grootte € 8,65

in formaat > A0 in zwart/wit € 10,40

 

7.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€ 14,05

 

Hoofdstuk 8. Kiezers register.

 

8.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratievan de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 5,10

 

Hoofdstuk 9. Vastgoed informatie.

 

9.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van:

 

9.1.1

een kopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 9.2.2, structuurplan of bouwplan per bladzijde

in formaat A4 of kleiner in zwart/wit € 0,37

in formaat A3 in zwart/wit € 0,64

in formaat A4 of kleiner in kleur € 0,74

in formaat A3 in kleur € 1,26

in formaat > A3 tot een grootte € 6,80

in formaat > A1 tot een grootte € 8,65

in formaat > A0 in zwart/wit € 10,40

 

9.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of een uittreksel uit:

 

9.2.1

de gemeentelijke gebouwen registratie

€ 6,95

9.2.2

de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet

€ 6,95

9.2.3

inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988

€ 15,20

9.2.4

het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20van de Monumentenwet 1988

€ 15,20

9.2.5

het register bedoeld in artikel 57, eerste lid, van de Woningwet

€ 15,20

9.2.6

de kadastrale massale output

€ 6,95

9.2.7

het gemeentelijke beperkingen register of de gemeentelijke beperkingenregistratie , dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

€ 15,20

9.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verstrekken van kopieën van:

 

9.3.1

het gemeentelijke adressenbestand, per adres

€ 6,95

9.3.2

het relatiebestand adreskadastraal perceel, per gelegde relatie

€ 6,95

9.3.3

het adrescoördinatenbestand, per adrescoördinaat

€ 6,95

9.3.4

de gebouwenregistratie

€ 6,95

 

Hoofdstuk 10. Reisdocumenten.

 

10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

10.1.1

het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 49,60

10.1.2

het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 10.1.1(zaken paspoort)

€ 55,40

10.1.3

het verstrekken vaneen reisdocument ten behoeve van een persoon die opgrond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlanderwordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 49,60

10.1.4

het bijschrijven van een kind in een reisdocument ats bedoeld in 10.1.1,10.1.2 en 10.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 8,70

10.1.5

het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 10.1.1, 10.1.2 en 10.1.3

€ 20,35

10.1.6

het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 41,75

10.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 10.1.1 tot en met 10.1.3alsmede in 10.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met eenbedrag van

€ 41,00

10.3

Het tarief als genoemd in 10.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 10.1.1, 10.1.2 en 10.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 10.1.4 slechts één keer per reisdocument berekend.4

 

10.4

Het tarief ats genoemd in onderdeel 10.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 19,50

10.5

Indien het de vervanging betreft van een vermist reisdocument of een Nederlandse identiteitskaart worden de in dit hoofdstuk onder 10.1.1,10.1.2, 10.1.3 en 10.1.6 vermelde leges verhoogd met

€ 31,40

 

Hoofdstuk 11. Rijbewijzen.

 

11.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs:

€ 49,50

11.2

Indien het de vervanging betreft van een vermist rijbewijs worden de leges verhoogd met

€ 31,40

11.3

Het tarief bedoeld in onderdeel 11.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met € 38,50

 

11.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Rijbewijzen- enBromfietsencertificatenregister

€ 6,30

 

Hoofdstuk 12. Wet op de kansspelen.

 

12.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ais bedoeldin artikel 30b van de Wet op de Kansspelen:

 

12.1.1

voor een periode van maximaal twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 61,35

12.1.2

en voor een periode van twaalf maanden voor iedere volgendespeelautomaat

€ 24,40

12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgen van:

 

12.2.1

een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid, van de Wet op deKansspelen (klein kansspel)

€ 24,25

12.2.2

een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen(prijsvraagvergunning)

€ 24,25

 

Hoofdstuk 13. Drank-en Horecawet.

 

13.1

Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van:

 

13.1.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, vande Drank-en Horecawet

€ 127,90

13.1.2

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€ 68,10

13.1.3

een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35van de Drank- en Horecawet

€ 69,50

 

Hoofdstuk 14. Winkeltijdenwet.

 

14.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag: 14.1.1 voor een ontheffing of een gewijzigde ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet

€ 39,10

 

Hoofdstuk 15. Huisvestingswet.

 

15.1

HuisvestingsvergunningHet tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

15.1.1

het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7,eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 41,85

15.1.2

het inschrijven in een register van woningzoekenden als bedoeld in artikel14 van de Huisvestingswet voor een periode van één jaar

€ 41,85

15.1.3

het verlengen van een inschrijving in het register van woningzoekenden alsbedoeld onder 15.1.2

€ 13,40

15.2

Urgentieverklaring

 

15.2.1

Voor het verkrijgen van een medische indicatie voor een urgentie voor woningzoekenden, op grond van artikel 2.5.1. lid 2 onder B van de Huisvestingsverordening Bestuur Regio Utrecht 2006, worden de werkelijke kosten verbonden aan het daarvoor uit te voeren medisch onderzoek, voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager meegedeeld.

 

15.2.2

Indien een mededeling van kosten ais bedoeld onder 15.2.1 heeft plaats gevonden, wordt een aanvraag voor het verkrijgen van een medische indicatie voor een urgentie voor woningzoekenden zonder tegenbericht in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de mededeling van de kosten heeft plaats gevonden.

 

15.2.3

Bij de toepassing van 15.2.1 kunnen verschillende tarieven gelden voor keuring op locatie bij de daartoe aangewezen keuringsinstantie, voor huisbezoek, voor herkeuring bij bezwaar. Daarnaast kan een tarief in rekening worden gebracht indien aanvrager niet verschijnt voor de (her)keuring.

 

15.2.4

Indien de medische indicatie als bedoeld in onderdeel 15.2.1 wordt toegekend, wordt aan de aanvrager het betaalde bedrag terugbetaald.

 

15.3

Onttrekking, samenvoeging, omzetting en splitsing woonruimteHet tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

 

15.3.1

het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekkingvan woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30,eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet

€ 55,90

15.3.2

het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet

€ 55,90

15.3.3

het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerstelid, onderdeel c, van de Huisvestingswet.

€ 55,90

15.3.4

het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van deHuisvestingswet

€ 107,05

 

Hoofdstuk 16. Verkeer en Vervoer.

 

16.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot:

 

16.1.1

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€ 47,60

16.1.2

het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van hetVoertuig reglement

€ 47,60

16.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag:

 

16.2.1

het verkrijgen van een gehandicapten pa rkeerkaart als bedoeld in artikel 49van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer waarbijeerst een keuring moet plaatsvinden

€ 160,35

16.2.2

tot het vernieuwen van een gehandicapten pa rkeerkaart indien geen keuringof medisch advies hoeft te worden ingewonnen (bij verlies en/of bijprogressieve of stabiele ziekte of gebrek) als bedoeld in artikel 49 van hetBesluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

€ 55,30

16.2.3

voor het wijzigen van een kenteken op de gehandicapten parkeerkaart

€ 14,45

16.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag:

 

16.3.1

tot het verkrijgen van een concessie ais bedoeld in artikel 5 van de Wetpersonenvervoer 2000

€ 47,60

 

Hoofdstuk 17. Wet op de openluchtrecreatie.

 

17.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag:

 

17.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8, eerste lid, vande Wet op de openluchtrecreatie

€ 57,00

17.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel a, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 36,20

17.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel b, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 36,20

17.1.4

tot het verkrijgen van een ontheffing ats bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel c, van de Wet op de openluchtrecreatie

€ 36,20

17.1.5

tot het verkrijgen van een ontheffing al bedoeld in artikel 13 van de Wet opde openluchtrecreatie

€ 36,20

 

Hoofdstuk 18. APV Vergunningen

 

18.1

Gebruik gemeentegrond, in- en uitrittenHet tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

 

18.1.1

tot het mogen gebruiken van gemeentegrond als bedoeld in artikel 2.1.5.1van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 29,20

18.1.2

tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen plaatsen van aankondigingborden/sandwichborden op grond van artikel 2.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 105,05

18.1.3

tot verkrijgen van een vergunning voor het aanleggen of wijzigen van een inrit en/of uitrit, per in- of uitrit, als bedoeld in artikel 2.1.5.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 57,00

18.1.4

Het in 18.1,3 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van de reconstructiewerkzaamheden ten behoeve van de aan te leggen of wijzigen van een inrit en/of uitrit in de openbare grond, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

18.1.5

Indien een begroting als bedoeld in 18.1.4 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de eerstvolgende werkdag na de dag waarop het bedrag vermeld in de begroting bij de gemeente is ontvangen.

 

18.1.6

Indien de werkelijke kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting als bedoeld in 18.1.3 geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

18.2

VentvergunningHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.4.2. van deAlgemene Plaatselijke Verordening:

 

18.2.1

tot het mogen venten in de gemeente

€ 105,05

18.3

EvenementenHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunning voor evenementen op grond van artikel 2.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

 

18.3.1

kleine evenementen, gericht op wijkniveau, waarvan het aantal bezoekers –indicatief-niet meer dan 100 zal bedragen

€ 26,30

18.3.2

middelgrote evenementen, gericht op lokaal niveau waarvan het aantal bezoekers naar verwachting tussen 100 en 500 zal bedragen

€ 81,30

18.3.3

grote evenementen, mede gericht op bezoekers van buiten de gemeenteBunnik met mogelijk meer dan 500 bezoekers

€ 271,05

18.3.4

voor de in het kader van een raam vergunning verleende jaarlijkse nadereinvulling verleend op grond van het evenementenbeleid

€ 27,15

18.4

Seksinrichtingen

 

18.4.1

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag om vergunningvoor het vestigen en exploiteren van een seksinrichting c.q.prostitutiebedrijf als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene PlaatselijkeVerordening bedraagt

€ 825,55

18.5

HandelsreclameHet tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:

 

18.5.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken ofvoeren van handelsreclame op of aan een onroerende zaak als bedoeld inartikel 4.5.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 49,40

18.5.2

Het in artikel 18.6 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag vande voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan deaanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkend uit een begrotingdie terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethoudersis opgesteld.

 

18.6

StandplaatsvergunningHet tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:

 

18.6.1

een aanvraag tot afgifte van een eerste tijdelijke vergunning voor het innemen van een standplaats als bedoeld in artikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 105,05

18.6.2

een aanvraag tot afgifte van een defintieve vergunning na afloop van een tijdelijke vergunning voor het innemen van een standplaats als bedoeld inartikel 5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 27,15

18.7

Aankondigings-/ sandwitchbordenHet tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van:

 

18.7.1

een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het mogen plaatsenvan aankondigingborden/sandwichborden als bedoeld in artikel 2.1.5.1 vande Algemene Plaatselijke Verordening

€ 105,05

18.8

Overige vergunningenHet tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

 

18.8.1

een ontheffing voor het aanbieden e.d. van geschreven of gedruktestukken of afbeeldingen als bedoeld in artikel 2.1.3.1van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 52,55

18.8.2

een vergunning voor het inzamelen van geld of goederen ais bedoeld inartikel 5.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 14,25

18.8.3

een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt e.d. als bedoeldin artikel 5.2.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 27,15

18.8.4

een ontheffing voor het verbranden van afval als bedoeld in artikel 5.5.1van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 27,15

18.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tothet verkrijgen van overige hiervoor niet genoemde vergunningen enontheffingen verleend op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 27,15

 

Hoofdstuk 19. Diversen

 

19.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag:

 

19.1.1

voor het verkrijgen een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

19.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita

€ 10,80

19.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 8,10

19.1.4

tot het waarmerken van documenten (waarmerken diploma's e.d.)

€ 8,10

19.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van eenaanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in de artikel 35 vande Wet bescherming persoonsgegevens

€ 4,60

19.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een container voor de afvoer van huishoudelijke afvalstoffen bij vermissing of diefstal

€ 52,55

19.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

 

19.4.1

een aanvraag tot verkrijgen van een vergunning voor het aansluiten vaneen perceel op de gemeentelijke riolering, per aan te sluiten perceel

€ 469,45

19.4.2

Het in 19.4 genoemde bedrag wordt verhoogd met het bedrag van per meter aan te sluiten rioolbuis in de openbare grond, blijkend uit een begroting die terzake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

19.4.3

Indien een begroting als bedoeld in 19.4.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de eerstvolgende werkdag na de dag waarop het bedrag vermeld in de begroting bij de gemeente is ontvangen.

 

19.4.4

Indien de werkelijke aansluitkosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting als bedoeld in 19.4.1. geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

 

19.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verklaring als bedoeld in artikel 56F, lid 1, of lid 2 van de Pachtwet (verklaring omtrent bestemming grond in bestemmingsplan)

€ 15,05

19.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

 

19.6.1

een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip,plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld inartikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet of van een vergelijkbaremelding m.b.t. andere kabels en leidingen voor stroom, water, gas enandere voorzieningen

€ 211,60

19.6.2

Indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussengemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder vanhet netwerk, wordt het tarief genoemd onder 19.6.1 verhoogd met

€ 70,80

19.6.3

Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel of leiding plaatsvindt, wordt het tarief genoemd 19.6.1 verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

 

19.6.4

Indien een begroting als bedoeld in 19.6.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.