Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Putten

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Putten
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2009
CiteertitelGeen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur en recht

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-200906-01-2014Nieuwe regeling

29-09-2009

Puttens weekblad, 14-10-2009

166605
01-10-200917-07-2014Tekstuele aanpassingen

29-09-2009

Puttens weekblad, 14-10-2009

166605

Tekst van de regeling

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Vastgesteld bij besluit van de raad van 29 september 2009 nr. 166605

Artikel 1

Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

a. wet:

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b. verordening:

de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

c.verantwoordelijke:

het college van burgemeester en wethouders;

d. beheerder:

een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

e. bewerker:

degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

f. ingeschrevene:

degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

g. binnengemeentelijke afnemer:

elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende basisadministratie;

h. derde:

elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2

De verstrekking van authentieke gegevens

  • 1.

    Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

  • 2.

    In de Bijlagen 1, 2 en 3 bij deze verordening worden de in het eerste lid bedoelde afnemers aangewezen.

Artikel 3

Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder d.

Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

a.(te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

b.(rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

c.Verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie.

Artikel 4

Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

De betreffende gegevens worden genoemd in bijlage 1 bij deze verordening.

Artikel 5

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

a.de beheerder;

b.de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken;

c.de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

d.met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet wordt aan binnengemeentelijke afnemers genoemd in bijlage 2 bij deze verordening, autorisatie verleend voor de in die bijlage genoemde gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden.

Artikel 6

Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in bijlage 3 bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die bijlage aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die bijlage aangegeven doeleinden.

Artikel 7

Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in bijlage 4 bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Artikel 8

Terugmeldplicht

1.Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

2.In bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

3.De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

4.De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van de terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 9

Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het Beveiligingshandboek GBA.

Artikel 10

Slotbepalingen

1.De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie van 1 september 2001 wordt ingetrokken.

2.Deze verordening treedt in werking op 1 oktober 2009.

3.Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

4.De in deze verordening genoemde bijlagen bij de artikelen 2, 4, 5, 6, 7 en 8 worden vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders.

Bijlage 1 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

De gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente Putten is gekoppeld aan het Basis Registratie Systeem (BRS).

Hieronder wordt aangegeven welke registraties aan de basisregistratie zijn gekoppeld, waarvoor de gegevens worden gekoppeld en welke gegevens verstrekt worden.

Aan de afdeling Financiën worden de hieronder genoemde gegevens verstrekt:

-A-nummer.

-Burgerservicenummer.

-Voornamen.

-Geslachtsnaam.

-Geboortedatum.

-Geboorteplaats.

-Geslachtsaanduiding.

-Aanduiding naamgebruik.

-Datum overlijden.

-Plaats overlijden.

-Gemeente van inschrijving.

-Datum aanvang adreshouding.

-Adres.

De verstrekte gegevens worden gebruikt voor:

·Gemeentelijke belastingen en heffingen.

·Bijhouding van het gegevensbestand voor de Wet waardering onroerende zaken.

Beheerder:Hoofd afdeling Financiën

Aan de afdeling Samenleving worden de hieronder genoemde gegevens verstrekt:

-A-nummer.

-Burgerservicenummer.

-Voornamen.

-Geslachtsnaam.

-Geboortedatum.

-Geboorteplaats.

-Geslachtsaanduiding.

-Aanduiding naamgebruik.

-Nationaliteit.

-Datum overlijden.

-Plaats overlijden.

-Gemeente van inschrijving.

-Datum aanvang adreshouding.

-Adres.

-Voornamen en Geslachtsnaam ouders.

-Geboortedatum en Geboorteplaats ouders.

-Geslacht ouders.

De verstrekte gegevens worden gebruikt voor:

·De uitvoering van de WMO en de WWB en het uitvoeren van taken voor de leerplicht en het leerlingenvervoer.

Beheerder:Hoofd afdeling Samenleving

Aan de afdeling Interne zaken worden de hieronder genoemde gegevens verstrekt:

-Burgerservicenummer.

-Voornamen.

-Geslachtsnaam.

-Geboortedatum.

-Geslachtsaanduiding.

-Aanduiding naamgebruik.

-Adres.

-Overlijden.

De verstrekte gegevens worden gebruikt voor:

·Het registreren van inkomende en uitgaande documenten.

Beheerder:Hoofd afdeling Interne Zaken

Aan de afdeling Bestuur, Personeel, Organisatie en Burgerzaken worden de hieronder genoemde gegevens verstrekt:

-Burgerservicenummer.

-Voornamen.

-Geslachtsnaam.

-Geboortedatum.

-Adres.

De verstrekte gegevens worden gebruikt voor:

·Het invullen van formulieren met behulp van Digid die op de website beschikbaar worden gesteld.

Beheerder:Hoofd afdeling Bestuur, Personeel, Organisatie en Burgerzaken

Aan de afdeling Bestuur, Personeel, Organisatie en Burgerzaken, cluster Burgerzaken, worden de hieronder genoemde gegevens verstrekt:

-Burgerservicenummer.

-Voornamen.

-Geslachtsnaam.

-Geboortedatum.

-Geboorteplaats.

-Geslachtsaanduiding.

-Overlijdensdatum.

-Overlijdensplaats.

-Aanduiding naamgebruik.

-Adres.

De verstrekte gegevens worden gebruikt voor:

·Bijhouding van de Begraafplaatsadministratie.

Beheerder:Hoofd afdeling Bestuur, Personeel, Organisatie en Burgerzaken

Aan de afdeling Bouwen, Ruimtelijke Ordening en Milieu worden de hieronder genoemde gegevens verstrekt:

-A-nummer.

-Burgerservicenummer.

-Voornamen.

-Geslachtsnaam.

-Geboortedatum.

-Geslachtsaanduiding.

-Adres.

-Overlijdensdatum.

De verstrekte gegevens worden gebruikt voor:

·Het registreren van vergunningen op het gebied van bouwen en milieu.

·Het registreren van meldingen.

·Het verrichten van werkzaamheden in het kader van handhaving.

Beheerder:

Hoofd afdeling Bouwen, Ruimtelijke Ordening en Milieu

Bijlage 2 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Voor binnengemeentelijke afnemers is het voor de vervulling van hun taken van essentieel belang dat de GBA kan worden geraadpleegd. Omdat het niet geoorloofd is om alle geregistreerde gegevens in de GBA te kunnen raadplegen, is het afhankelijk van de uit te voeren taak welke GBA-gegevens wél geraadpleegd kunnen worden.

Omschrijving van de te raadplegen gegevens:

A Aantekeningen (aangehaakte gegevens).

B Burgerlijke staat (huwelijksgegevens).

C Diacrieten (tekens boven, onder of door letters).

D Verwijsgegevens (gegevens omtrent vertrek naar andere Nederlandse gemeente).

E Afnemersindicaties.

G Gezinssamenstelling (namen en geboortegegevens van leden van het gezin).

H Historische gegevens (historische naam of adresgegevens).

I Geïdentificeerde personen (personen die voldoen aan het identificatiecriterium).

J Verblijfstitel (gegevens met betrekking tot verblijfstitels).

K Kindgegevens (namen en geboortegegevens van eigen en stiefkinderen).

L Nationaliteiten (nationaliteitsgegevens).

N Gerelateerden (namen en geboortegegevens van ouders, (ex)partners, eigen en stiefkinderen).

O Oudergegevens (namen en geboortegegevens van eigen en stiefouders).

P Persoonsgegevens (naam, adres en woonplaatsgegevens).

Q Hoofdbewoners (namen en geboortegegevens van hoofdbewoners van panden).

R Reisdocumenten (reisdocumentengegevens).

S Persoonslijst en protocolgegevens (alle gegevens voorkomende op een persoonslijst en gegevens omtrent verstrekte informatie en bewerking van gegevens).

T Gezagsverhouding (gegevens omtrent het gezag over minderjarigen en meerderjarigen).

U Woningregister (namen en geboortegegevens van huidige en vorige bewoners).

V Verblijfsadressen (actuele en historische adresgegevens).

X Proceduregegevens (onderzoekgegevens en gegevens omtrent de onjuistheid van gegevens).

Afdelingen   Te raadplegen functies
 ABCDEG HIJKLNOPQRSTU VX
                                           
Cluster Burgerza-kenXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
SAM  X  X  XXXXXXXXXX      XX  
BROM  X  X      X          XX      XX  
OW              X                          
FIN  XXX  XXX  XXXXXX      XX  
Cluster Bestuur  XXX  XXX  X  XXXX      XX  
Cluster P&O      X                  XX      XX  
IZ  X      XX            X        XX  

De binnengemeentelijke afnemers hebben toegang tot bovengenoemde gegevens ten behoeve van:

-Samenleving:

voor de uitvoering van de WMO en WWB, Huisvestingsadministratie, Leerplichtadministratie en voor het traject Inburgering en voor de WVG.

-Bouwen , Ruimtelijke Ordening en Milieu:

voor handhavingsprocedures, bouwvergunningsprocedures en bezwaarprocedures.

voor het opmaken van contracten ten behoeve van grondaankoop en het uitvoeren van werkzaamheden voor huisvesting.

-Openbare Werken:

voor de uitvoering van Algemene verkeersdoeleinden en ontheffingen en de correspondentie bij klachtenafhandelingen.

-Financiën:

voor het uitvoeren van de WOZ, voor het verrichten van binnen hun bevoegdheid vallende opsporingswerkzaamheden, het innen van gemeentelijke belastingen en heffingen en voor het voeren van de debiteuren en crediteuren administratie.

-Cluster Bestuur, afdeling Bestuur, Personeel, Organisatie en Burgerzaken:

voor juiste tenaamstelling van het publiceren van persberichten, juiste tenaamstelling in verband met behandeling bezwaren, beroepen en eventuele andere juridische procedures, de uitvoering van taken in verband met het permanent bewonen van recreatieparken, voor het verrichten van

binnen hun bevoegdheid vallende opsporingswerkzaamheden en voor de uitvoering van taken ten behoeve van de voorbereiding voor een Koninklijke Onderscheiding.

-Cluster Personeel en Organisatie, afdeling Bestuur, Personeel, Organisatie en Burgerzaken:

voor het bijhouden van de Personeelsadministratie en voor het controleren van de gegevens in de Basisregistratie Gebouwen en adressen.

-Interne Zaken:

voor het actueel houden van het documentair informatiesysteem.

Bijlage 3 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Voor binnengemeentelijke afnemers, die niet via het BRS-systeem of via inzage in de GBA gegevens verstrekt krijgen, is het voor de vervulling van hun taken noodzakelijk dat zij systematisch gegevens verstrekt krijgen uit de gemeentelijke basisadministratie.

De volgende gegevens/mutaties kunnen worden verstrekt:

1 Geboorten 11 Overlijden

2 Huwelijken/gereg.partnerschappen 12 Huwelijksontbindingen

3 Binnenverhuizingen 13 Emigraties

4 Vestigingen 14 Voornamen

5 Geslachtsnaam 15 Reisdocumenten

6 Nationaliteiten 16 Afnemersindicaties

7 Erkenningen 17 Adopties

8 Ontkenningen 18 Gezagsverhoudingen

9 Kindgegevens 19 Vertrekken

10 Verblijfstitel 20 Vernamingen/vernummeringen

Mutaties/Selecties

AfdelingenGegevens omschrijvingen
 1234567891011121314151617181920
Burgemeester                    X                  
SAM                    X                  
FINX  XX            X  X          X  
OW                    X                  

Systematische gegevens worden verstrekt aan de binnengemeentelijke afnemers ten behoeve van:

1.De burgemeester:

Voor het uitoefenen van zijn taak.

2.Samenleving:

Voor de uitvoering van de WMO.

3.Financiën:

Voor de uitvoering van heffingen en de uitvoering van deurwaarderstaken.

4.Openbare Werken:

Voor het uitoefenen van de taak als begraafplaatsbeheerder.

Bijlage 4 Overige verstrekking en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Aan vrije derden kunnen ingevolge artikel 100 van de Wet GBA gegevens worden verstrekt aan:

·Woningstichting Putten

Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing.

·Instellingen/organisaties ten behoeve van:

-Maatschappelijke dienstverlening

-Algemene/geestelijke gezondheidszorg

-Kinderopvang

-Jeugdwelzijnswerk

-Ouderenzorg

-Gehandicaptenzorg

-Werkvoorziening

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

·Scholen voor voortgezet onderwijs

Voor het opvragen van een uittreksel GBA van de examenkandidaat.

Maximaal te verstrekken gegevens

Algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Mutatiegegevens worden verstrekt aan:

·Stichting Welzijn Ouderen Putten

Voor:

het welzijnswerk onder inwoners van Putten van 75 jaar en ouder.

Te verstrekken gegevens:

mutaties van overlijden, vestiging,

Binnenverhuizing, vertrek en emigratie van inwoners van 75 jaar en ouder

·Woningstichting Putten

Voor:

Het actueel houden van het huurdersbestand en het bestand voor woningzoekenden;

Het informeren aan de achterblijvende huurder of deze in aanmerking komt voor huurtoeslag.

Te verstrekken gegevens:

Mutaties van overlijden

·Ziekenhuis St Jansdal

Voor:

De bijhouding van patiëntengegevens.

Te verstrekken gegevens:

Mutaties van overlijden

·Meander Medisch Centrum

Voor:

De bijhouding van patiëntengegevens.

Te verstrekken gegevens:

Mutaties van overlijden

Bijlage 5 Terugmelding op andere dan de authentieke gegevens in de GBA

Aan binnengemeentelijke afnemers worden naast authentieke gegevens ook andere dan authentieke gegevens verstrekt.

In deze bijlage is een overzicht opgenomen van de binnengemeentelijke afnemers die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens in de GBA, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft.

Afdeling Gegeven Doel

  • ·

    FIN A-nummer Heffingen/Waarderen

  • ·

    SAM A-nummer WMO/WWB/Leerplicht

  • ·

    BROM A-nummer Vergunningen/Handhaving

  • ·

    BPOB A-nummer Begraafplaatsadministratie