Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van een afvalstoffenheffing 2010 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | belastingen |
incl. tarieventabel
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | 01-01-2011 | nieuwe regeling | 12-11-2009 Trompetter, 9 dec. 2009 | 2009/96 |
De Raad van de gemeente Sittard-Geleen,
Gezien het voorstel van het college van 6 oktober 2009, gemeenteblad 2009, nummer 96,
Gelet op het bepaalde in artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b van de Gemeentewet en artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer,
vast te stellen de:Verordening op de heffing en invordering van een afvalstoffenheffing 2010.
Artikel 2. Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het feitelijk gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 7. Ontstaan van belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van een belastingtijdvak aanvangt, is de belasting, voor zover zij wordt geheven naar de maatstaf, genoemd in artikel 4, eerste lid aanhef en onderdeel a, verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van het over het gehele heffingstijdvak verschuldigde bedrag als er in het heffingstijdvak na het begin van de kalendermaand waarin de belastingplicht is aangevangen, maanden overblijven.
Indien de belastingplicht in de loop van een belastingtijdvak eindigt, wordt op verzoek naar tijdsgelang ontheffing verleend van de belasting, voor zover zij wordt geheven naar de maatstaf, genoemd in Hoofdstuk I, onderdeel 2, 2.1 en 2.2 van de bij deze verordening behorende tarieventabel. De ontheffing beloopt zoveel twaalfde gedeelten van het over het gehele heffingstijdvak verschuldigde bedrag als er na afloop van de kalendermaand, waarin de belastingplicht eindigt, maanden overblijven.
Artikel 8. Termijn van betaling
In afwijking van het eerste lid, letter a, geldt, dat de aanslagen moeten worden betaald in 2 gelijke betaaltermijnen, ingeval het totaalbedrag van de op een aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar een aanslag bevat het bedrag van deze aanslag, lager is dan € 50,00 of meer is dan € 20.000,00.
In afwijking van het gestelde in de leden 1 tot en met 3 dient de belasting als bedoeld in artikel 6, onder b te worden betaald in twee gelijke termijnen, waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op die in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld en de tweede termijn een maand later.
Artikel 9. Nadere regelgeving door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.
Artikel 10. Kwijtschelding en vrijstelling
Indien incontinentie- en stomapatiënten zulks onder overlegging van een medische verklaring daarom verzoeken, wordt vrijstelling verleend van de afvalstofheffing, voor zover deze wordt geheven naar de maatstaf, genoemd in artikel 4, eerste lid, aanhef en onderdeel b en met in achtneming van het bepaalde onder IV van de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Artikel 11. Inwerkingtreding en citeertitel
De "Verordening Afvalstoffenheffing 2009”, vastgesteld op 17 december 2008 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij met betrekking tot de heffing, van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
TARIEVENTABEL behorende bij de Verordening Afvalstoffenheffing 2010
Voor de toepassing van hoofdstuk I, onderdeel 3.1, van de tarieventabel, wordt het gewicht van het huishoudelijk afval vastgesteld met behulp van de weegapparatuur op de inzamelauto. Het gewicht van het per week ingezamelde huishoudelijk afval is het verschil van het gewicht van de ter lediging aangeboden container vóór en na de lediging.
In afwijking van het bepaalde in aanwijzing 2 wordt, indien tijdens een inzamelronde door een calamiteit of technische storing aan de inzamelauto, de herkennings-, wegings- of registratieapparatuur of van de middelen waarmee de registratiegegevens van de geledigde containers worden opgeslagen, met betrekking tot één of meer aangeboden containers geen of een onjuiste automatische weging, herkenning, registratie of gegevensverwerking plaatsvindt, voor alle in de inzamelronde betrokken percelen, ongeacht of de bij de percelen behorende containers worden aangeboden, per perceel het gewicht van het huishoudelijk afval vastgesteld op het totaal over het voorafgaande heffingstijdvak voor dat perceel vastgestelde gewicht van het huishoudelijk afval gedeeld door het aantal inzamelbeurten gedurende het voorafgaande heffingstijdvak.
Hoofdstuk I. Afvalstoffenheffing
Hoofdstuk II. Tarieven Milieupark.
Voor het aanbieden van grof tuinafval, restafval, hout en overig afval bij een van de gemeentelijke milieuparken gelden de volgende tarieven:
Hoofdstuk III. Tarieven inzameling grof vuil aan huis.
Voor het ophalen van grof vuil aan huis gelden de volgende tarieven:
Hoofdstuk IV. Kortingsbedragen incontinentie- en stomapatiënten.
Aan incontinentie- en stomapatiënten die zich als zodanig kenbaar kunnen maken door een attest van dokter, ziektekostenverzekeraar of apotheker wordt een korting verstrekt volgens onderstaande bepalingen:
Behoort bij besluit van de gemeenteraad van Sittard-Geleen van 12 november 2009, nr. 96.