Organisatie | Hellendoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Wsw |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Wsw |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen.
Wet sociale werkvoorziening, art. 2, lid 3
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-08-2008 | nieuwe regeling | 23-06-2008 Twents Volksblad, 12-08-2008 | 08INT00782 |
Artikel 2 Doelstelling van de Wsw-raad
In het kader van de cliëntenparticipatie Wsw heeft de Wsw-raad tot taak om desgevraagd of uit eigen beweging het college te adviseren over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de wet en van invloed zijn op de positie van de cliënten waaronder het wachtlijstbeheer en de invulling van het persoonsgebonden budget.
Het college voorziet de Wsw-raad van de informatie die nodig is om naar behoren te kunnen functioneren. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen. De informatie wordt desgevraagd in speciale leesvorm aangeleverd (zoals bijvoorbeeld braille, grootletterschrift).
Toelichting Verordening Cliëntenparticipatie Wsw
De sw-geïndiceerde (Wsw’er) staat centraal in de uitvoering van de nieuwe Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw). Om die reden vindt de Tweede Kamer cliëntenparticipatie belangrijk en onmisbaar. In artikel 2, lid 3 van de Wsw wordt vermeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de wijze waarop de ingezetenen die geïndiceerd zijn of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de Wsw, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop:
De gemeenten die deel uit maken van de GR-Soweco te weten, de gemeenten: Almelo, Hellendoorn, Rijssen-Holten, Wierden, Twenterand en Tubbergen hebben ervoor gekozen om een gezamenlijke Wsw-raad in te stellen.
De Wsw-raad bestaat uit 6 leden waarvan 3 werknemers van een sw- of ander bedrijf en 3 sw-gerechtigden die op de wachtlijst staan. Uit ieder gemeente wordt 1 lid benoemd.
Uitgangspunt is dat de gezamenlijke Wsw-raad tijdelijk wordt ingesteld. Zodra invulling is gegeven aan het Wsw-beleid en dit beleid geïmplementeerd is, zal bezien worden of de huidige vorm van de Wsw-raad voortgezet moet worden of dat lokaal invulling wordt gegeven aan de cliëntenparticipatie Wsw.
De Wsw-raad behartigt de belangen van alle sw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. De bedoeling is de Wsw-raad te betrekken bij de voorbereiding van het beleid, maar ook bij kaderstellen door de gemeenteraad. Het kan hierbij gaan om beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, inzet van voorzieningen (zoals persoonsgebonden budget), de uitvoering van de wetgeving, beoordeling van begroting, verantwoording en evaluaties en dergelijke. Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna derhalve niet nader toegelicht.
Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen. Uit de definitie van het begrip Wsw-raad volgt dat dit een door burgemeester en wethouders ingesteld inspraakorgaan is dat functioneert binnen het beleidsterrein van de Wsw. Het inspraakorgaan dat in de gemeente actief is en zich ten doel stelt om de belangen te behartigen van de in de gemeente Almelo, Hellendoorn, Rijssen-Holten, Wierden, Twenterand en Tubbergen woonachtige sw-gerechtigden.
Dit artikel geeft aan wat de doelstelling van de Wsw-raad is en dat de Wsw-raad wordt betrokken bij de totstandkoming en/of uitvoering van het Wsw-beleid. Enkele aspecten waarbij de Wsw-raad betrokken wordt zijn :
de voorbereiding van het beleid; de uitvoering van het beleid; het wachtlijstbeheer en de invulling van het persoonsgebondenbudget.
Dit artikel geeft aan op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk
wordt vormgegeven, met uitzondering van het ter beschikking stellen van middelen.
In het eerste lid is de verplichting tot het tijdig informeren opgenomen. Van belang is dat het advies op een zodanig tijdstip wordt gevraagd dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
Daarnaast wordt de Wsw-raad in de gelegenheid gesteld om binnen een termijn van 4 weken advies uit te brengen.
Voorzover de Wsw-raad advies heeft uitgebracht over een onderwerp waarover de gemeenteraad een besluit dient te nemen, stelt het college de gemeenteraad schriftelijk op de hoogte van de adviezen van de Wsw-raad. Tevens wordt vermeld wat de reden is om van het advies van de Wsw-raad af te wijken.
Lid 5 draagt burgemeester en wethouders op om de Wsw-raad te voorzien van de, voor de uitoefening van hun taak, benodigde informatie. Burgemeester en wethouders bepalen zelf de wijze waarop dit gebeurt. Indien de Wsw-raad burgemeester en wethouders verzoekt om de informatie elektronisch (op USB-stick, op CD of via e-mail) aan te leveren dan zullen zij indien redelijkerwijs mogelijk aan dit verzoek voldoen. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren.
In lid 6 wordt expliciet vermeld waarover de Wsw-raad geacht wordt niet te adviseren.
In dit artikel wordt de vergaderfrequentie van de Wsw-raad vermeld. Uitgangspunt is dat de Wsw-raad om de 2 maanden vergadert en dat er 2 keer per jaar een overleg plaats vindt met een afvaardiging van de colleges van de gemeenten uit het samenwerkingsverband. Hoe de afvaardiging van de colleges eruit ziet wordt in onderling overleg afgesproken.
Het college evalueert jaarlijks het functioneren van de Wsw-raad.
De Wsw-raad bestaat uit 6 leden waarbij het uitgangspunt is dat de leden afkomstig zijn uit de gemeenten van het samenwerkingsverband. Per gemeente wordt door het college van die betreffende gemeente 1 persoon benoemd. Voorwaarde is dat de betreffende persoon werknemer is van een (Sw-)bedrijf of sw-gerechtigd is en op de wachtlijst staat.
Indien een gemeente niet in staat is om één persoon in de Wsw-raad af te vaardigen dan is het mogelijk om een andere gemeente te vragen een tweede persoon af te vaardigen.
De Wsw-raad bestaat uit 3 werknemers van een sw-bedrijf en 3 sw-gerechtigden die op de wachtlijst staan. De colleges van de samenwerkende gemeenten stemmen onderling af hoe de selectie van de sw-gerechtigden in Wsw-raad plaats vindt.
De Wsw-raad kiest uit hun midden een voorzitter.
Burgemeester en wethouders stellen de Wsw-raad middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van hun taken in het kader van deze verordening. Daartoe dient de Wsw-raad jaarlijks een begroting in. In deze begroting kunnen in ieder geval de volgende kostensoorten worden opgevoerd:
Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal de Wsw-raad aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding. De kosten worden door de 6 deelnemende gemeenten gezamenlijk voldaan.