Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Westervoort

Verordening werkgeverscommissie griffie 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieWestervoort
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening werkgeverscommissie griffie 2012
CiteertitelWerkgeverscommissie griffie 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 83, lid 1
  2. Gemeentewet, art. 107
  3. Gemeentewet, art. 107a
  4. Gemeentewet, art. 107b
  5. Gemeentewet, art. 107c
  6. Gemeentewet, art. 107d
  7. Gemeentewet, art. 107e
  8. Gemeentewet, art. 156
  9. Algemene wet bestuursrecht, afdeling 10.1.2

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-04-2012nieuwe regeling

02-04-2012

Westervoort Post, 10-04-2012

10

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening werkgeverscommissie griffie 2012

Onderwerp : Instellen werkgeverscommissie en benoemen leden

De raad van de gemeente Westervoort;

gelezen het voorstel van het seniorenconvent;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit vast te stellen:

Verordening werkgeverscommissie griffie 2012

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1.

    De werkgeverscommissie griffie zal als vertegenwoordiger van de raad zorgen dat deze over voldoende gekwalificeerd en gemotiveerd personeel beschikt om hem waar nodig te ondersteunen.

  • 2.

    De werkgeverscommissie griffie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd. Voor evaluaties, functionering- en beoordelingsgesprekken van alle medewerkers van de griffie kan de commissie informatie inwinnen bij de leden en de voorzitter van de raad, de gemeentesecretaris, een vertegenwoordiging van de managers en de (andere) medewerkers van de griffie

  • 3.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie griffie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen;

  • 4.

    De werkgeverscommissie griffie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier;

  • 5.

    De werkgeverscommissie griffie kan de griffier en medewerkers van de griffie uitnodigen bij haar vergaderingen;

  • 6.

    De leden van de werkgeverscommissie fungeren als klankbord en sparringpartner van de griffier als deze daarom verzoekt;

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1

    De werkgeverscommissie griffie bestaat uit 5 door de raad daartoe benoemde raadsleden, in beginsel de fractievoorzitters;

  • 2

    De zittingsperiode van de leden komt overeen met de raadsperiode;

  • 3

    Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie griffie eindigt:

    • 1.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • 2.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • 3.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4

    De vertegenwoordiging uit de raad wordt na elke gemeenteraadsverkiezing opnieuw bekeken op voorstel van de werkgeverscommissie griffie;

  • 5

    De werkgeverscommissie griffie benoemt uit zijn midden een voorzitter;

  • 6

    Bij afwezigheid van de voorzitter benoemt de werkgeverscommissie griffie uit zijn midden een plaatsvervangend voorzitter;

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie griffie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie;

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

  • 1

    Een vertegenwoordiger van de afdeling P&O adviseert en faciliteert de werkgeverscommissie griffie en treedt op als secretaris van de commissie. Hierbij wordt de gemeentelijke rechtspositieregeling (CAR-UWO) als uitgangspunt gehanteerd;

  • 2

    Taken van de secretaris van de werkgeverscommissie griffie zijn:

    • a.

      Voorbereiden van de vergaderingen van de werkgeverscommissie griffie;

    • b.

      Zorgen dat de werkgeverscommissie griffie resultaat-, beoordelings- en functioneringsgesprekken kan voeren;

    • c.

      Zorgen dat de werkgeverscommissie griffie uitspraken kan doen over de beloning van de griffier en zijn eventuele werkzaamheden;

    • d.

      Ondersteunen van de werkgeverscommissie griffie bij het voorbereiden van de besluitvorming rond benoeming, schorsing, promotie en ontslag door de raad;

    • e.

      Voorbereiden van de correspondentie van de werkgeverscommissie griffie;

    • f.

      Archiefbeheer;

    • g.

      Aansturen van de uitvoering van de personeels- en salarisadministratie;

    • h.

      Ambtelijk aanspreekpunt en vertrouwenspersoon voor de medewerkers van de griffie;

    • i.

      Verslaglegging van de vergaderingen van de werkgeverscommissie griffie

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebben de leden aanwezig is.

Artikel 6 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeverscommissie griffie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder sub e of sub f van de Wet openbaarheid bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2.

    De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie griffie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd;

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie griffie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als er sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie griffie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht en evalueert dan de achterliggende periode aan de hand van prestatieafspraken die zijn gemaakt met de griffier.

Artikel 8 Rapportage en verantwoording

  • 1.

    De werkgeverscommissie griffie rapporteert, met inachtneming van het bepaalde in artikel 6, haar bevindingen aan het seniorenconvent.

  • 2.

    De werkgeverscommissie griffie doet waar nodig een voorstel aan de raad m.b.t. benoeming of ontslag van de griffier;

Artikel 9 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie griffie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie griffie 2012’.

Aldus besloten in de openbare vergadering van

de raad voornoemd d.d. 2 april 2012,

de griffier,                                                     de voorzitter,

mevr. drs. D.E. van der Kamp                 mr. J.J.G.M. Geukers

Toelichting 1 verordening werkgeverscommissie griffie

Algemeen

De gemeente is de werkgever van de ambtenaren die werkzaam zijn bij deze rechtspersoon. Raad en college vullen dit werkgeverschap in. De raad is daarbij het bevoegd gezag van de griffie en het college voor zijn organisatie. Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke invulling van het werkgeverschap een commissie instelt waaraan hij deze taak delegeert. Gelet op artikel 83 en artikel 156, eerste lid van de Gemeentewet ligt de instelling van een bestuurscommissie het meest voor de hand. Daarin voorziet deze verordening.

De delegatie ziet alleen op het nemen van personele besluiten. Het vaststellen van

rechtspositieregelingen leent zich uit de aard van de bevoegdheid niet voor delegatie en is derhalve wettelijk niet toegestaan.

Artikelsgewijs

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

In artikel 1 wordt verwoord dat de werkgeverscommissie alle bij het werkgeverschap horende taken en bevoegdheden vervult. Naast het nemen van personele besluiten, buigt deze commissie zich bijvoorbeeld ook over het te voeren HRM-beleid, integriteitbeleid, (o.a. gedragscode, ambtseed en vertrouwenspersoon) en bereidt zij de voorstellen aan de raad voor die voortvloeien uit het werkgeverschap. Andere voorbeelden die horen tot de werkgeverstaak zijn het voeren van overleg met de griffier over de voorgang van de werkzaamheden van de griffie, het voeren van functionerings- en beoordelinggesprekken met de griffier en het doen van voorstellen over de inrichting van de griffie.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

Uit artikel 83 van de Gemeentewet vloeit voort dat de burgemeester (en de wethouders) geen lid kunnen zijn van de werkgeverscommissie. Dit is volledig in de lijn met het feit dat de raad het bevoegde gezag is van de griffie. De burgemeester is hiervan geen lid. Overigens is de burgemeester wel lid van het college en stuurt hij dus rechtstreeks de secretaris aan, maar niet de griffier. De griffier is niet aan hem ondergeschikt.

De burgemeester is echter wel technisch voorzitter van de raad en zal in die hoedanigheid vaak een beroep doen op de griffier. In dat kader kan het zinvol zijn om in voorkomende gevallen met de burgemeester als informant in gesprek te gaan.

Artikel 3 Taken voorzitter

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De taken van de secretaris van de werkgeverscommissie zijn besproken met en akkoord bevonden door de gemeentesecretaris.

Artikel 5 Besluitvorming

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 6 Beslotenheid van vergaderingen

Wanneer in vergaderingen van de werkgeverscommissie personele aangelegenheden aan de orde komen en hetgeen hier wordt besproken niet bedoeld is om aan derden kenbaar te maken, ligt het voor de hand dat hierover in beslotenheid wordt vergaderd. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn in beginsel wel openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel ervan geheimhouding moet worden gelegd. De werkgeverscommissie is op grond van artikel 6, tweede lid van deze verordening en in lijn met artikel 86 van de Gemeentewet, bevoegd de geheimhouding op te heffen.

Vanzelfsprekend kunnen raadsleden wel inzage krijgen in de stukken etc., aangezien de raad het oorspronkelijk bevoegde orgaan is.

Artikel 7 Vergaderfrequentie

De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.

Artikel 8 rapportage en verantwoording

De raad heeft sinds de dualisering van het gemeentebestuur een eigen secretaris gekregen, de

griffier. Daarnaast heeft de raad ook vaak een griffie ingericht om hem, zijn organen en de griffier te ondersteunen. Daardoor heeft de raad er formeel een taak bij gekregen, de invulling van het werkgeverschap. Het is van belang dat de raad inzicht krijgt en houdt wat hieronder moet worden verstaan. De verantwoording door de werkgeverscommissie van haar werkzaamheden kan hieraan bijdragen. Ook uit het oogpunt dat het de raad is die de

arbeidsvoorwaardenregelingen vaststelt, waarop de werkgeverscommissie de personele besluiten baseert, is een belangrijk argument om deze verantwoording te regelen.

Artikelen 9, 10 en 11 Onvoorziene omstandigheden, Inwerkingtreding en Citeertitel

De inhoud van deze artikelen spreekt voor zich.