Organisatie | Oisterwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscoderegeling voor politiek ambtsdragers gemeente Oisterwijk 2012 |
Citeertitel | Gedragscoderegeling voor politiek ambtsdragers gemeente Oisterwijk 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2012 | Onbekend | 05-04-2012 Nieuwsklok 12-04-2012 | Onbekend |
Gedragscoderegeling gemeente Oisterwijk 2012 voor raadsleden, commissieleden en collegeleden
Deel I - Kernbegrippen integriteit van politiek ambtsdragers
Leden van de raad en raadcommissies en van het college van de gemeente Oisterwijk stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer. Integriteit van politiek ambtsdragers (raadsleden, collegeleden en benoemde commissieleden) houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt, wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan het presidium (voor raadsleden en commissieleden) cq het college (voor collegeleden) maar ook extern aan (organisaties van) burgers namens en voor wie de gekozen volksvertegenwoordigers en de benoemde bestuurders hun functie vervullen. Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst integriteit van politiek ambtsdragers in een breder perspectief:
Het handelen van een politiek ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uitmaken.
Het handelen van een politiek ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de
functie die hij vervult in het bestuur.
Het handelen van een politiek ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van een politiek ambtsdrager is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politiek ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij.
Op een politiek ambtsdrager moet men kunnen vertrouwen. Die houdt zich aan zijn
afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt,
wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van een politiek ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen. Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken.
Deel II - Gedragscode politiek ambtsdragers
(de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.
persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.
2.6 Een politiek ambtsdrager neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen geschenken, faciliteiten of diensten aan die zijn
onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kunnen beïnvloeden.
2.7 Een politiek ambtsdrager vervult geen nevenfuncties die een structureel risico
vormen voor een integere invulling van de politieke functie.
2.8 Een politiek ambtsdrager geeft ten behoeve van de openbaarmaking van zijn
nevenfuncties en q.q-nevenfuncties (= nevenfunctie die voortvloeit uit de hoofdfunctie) aan, voor welke organisatie de functies worden verricht, wat het tijdsbeslag is en of de functies bezoldigd zijn.
2.9 Een politiek ambtsdrager behoudt geen inkomsten uit een q.q.-nevenfunctie
(tenzij dat op grond van de wet geheel of gedeeltelijk is toegestaan). De inkomsten komen ten goede aan de kas van gemeente.
2.10 Een politiek ambtsdrager die op private en/of commerciële basis als adviseur ten behoeve van burgers of lokale organisaties optreedt, dient daarbij belangenverstrengeling en zelfs de schijn daarvan te vermijden, wanneer de gemeente op enigerlei wijze in die relatie betrokken is.
5. Geschenken, diensten en uitnodigingen
ontvangt, worden gemeld en geregistreerd.
5.3 Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie
ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen, zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen, kunnen worden behouden.
5.4 Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is
gebeurd, meldt een politiek ambtsdrager dit aan het presidium cq college, waarna een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.
5.5 Aanbiedingen voor privéwerkzaamheden of kortingen op privégoederen worden
5.6 Een politiek ambtsdrager bespreekt in het bestuursorgaan waar hij deel van uit
maakt uitnodigingen voor excursies en evenementen op kosten van derden.
6. Voorzieningen, bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen en
6.1 Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan
kunnen worden aangetoond. Een politiek ambtsdrager is terughoudend bij het
in rekening brengen van uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek
4 Een politiek ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis (daaronder valt ook een reis naar de landen van het Koninkrijk en de Caraïben en de BES eilanden) te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het presidium cq het college. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming.
5 Een politiek ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse dienstreis of een uitnodiging daartoe in het presidium cq college en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.
6 Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politiek ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan wanneer dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.
beperkt toegestaan en moet betrokken worden bij de besluitvorming. De extra
reis- en verblijfkosten komen volledig voor rekening van de politiek ambtsdrager.
6.9 Het college kan bepalen dat bestuurders voor hun dienstreizen gebruik
maken van een dienstauto (met of zonder chauffeur) en dat van de dienstauto
gebruik kan worden gemaakt voor woon-werkverkeer of voor de uitoefening van
6.10 Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privédoeleinden is niet toegestaan tenzij het betreft de bruikleen van een fax, mobiele telefoon, computer en tablet die mede voor privédoeleinden kunnen worden gebruikt.
Deze regeling vervangt de beide gedragscoderegelingen gemeente Oisterwijk 2003
Deze regeling wordt aangehaald als Gedragscoderegeling gemeente Oisterwijk 2012 voor raadsleden, commissieleden en collegeleden.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de Gemeente Oisterwijk op 5