Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Borne

Verordening advisering bezwaarschriften, gemeente Borne

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Borne
Officiële naam regelingVerordening advisering bezwaarschriften, gemeente Borne
CiteertitelVerordening advisering bezwaarschriften, gemeente Borne
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening behandeling bezwaarschriften, gemeente Borne uit 2003

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Algemene wet bestuursrecht
  2. Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-12-201003-08-2017Nieuwe regeling

12-05-2009

Bornse Courant, 02-12-2010

Int00248/1

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening advisering bezwaarschriften, gemeente Borne

De raad,

het college,

en de burgemeester van de gemeente Borne

ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borne d.d........;

gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

BESLUITEN:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening advisering bezwaarschriften, gemeente Borne

Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen:

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    bestuursorgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • b.

    commissie: de commissie advisering bezwaarschriften zoals bedoeld in artikel 2;

  • c.

    kamer: de kamer van de commissi, als bedoeld in artikel 3, die het bezwaar behandelt;

  • d.

    wet: Algemene wet bestuursrecht

Hoofdstuk 2: De commissie advisering bezwaarschriften:

Paragraaf 1: De commissie

Artikel 2 Inleidende bepaling
  • 1 Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren (bezwaren als bedoeld in artikel 1:5 van de wet) tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2 De commissie fungeert bij alle bezwaren tegen besluiten van de in het voorgaande lid genoemde bestuursorganen als adviescommissie als bedoeld in artikel 7:13 van de wet, tenzij bij of krachtens deze verordening anders is bepaald.

  • 3 Wanneer een bezwaar vergezeld gaat van een verzoek om vergoeding van kosten als bedoeld in artikel 7:15, tweede lid van de wet, adviseert de commissie eveneens over al dan niet toekenning van die vergoeding.

  • 4 De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      belastingwetgeving (hoofdstuk XV van de Gemeentewet en de daarop gebaseerde gemeentelijke verordeningen) en de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      regelingen op het gebied van de rechtspositie van ambtenaren.

Artikel 3 Kamers
  • 1. De commissie bestaat uit twee kamers, te weten Kamer I en Kamer II.

  • 2.

    • a.

      Kamer II brengt advies uit over bezwaarschriften die aan haar worden voorgelegd inzake besluiten op het terrein van sociale wetgeving, onderwijs, subsidies en bevolking;

    • b.

      Kamer I brengt advies uit over bezwaarschriften die aan haar worden voorgelegd inzake besluiten op het terrein van ruimtelijke ordening, volkshuisvesting milieu, economische zaken, bomenbeleid, algemeen bestuurlijke zaken en alle overige, niet in sub a en b genoemde zaken.

    • c.

      Indien noodzakelijk kan Kamer I de advisering van Kamer II overnemen en andersom.

  • 3. Elke kamer bestaat uit drie leden, te weten:

    • a.

      een voorzitter, overeenkomstig artikel 7:13 Awb, zijnde de voorzitter van de commissie;

    • b.

      twee leden, door de commissie aangewezen uit haar midden;

  • 4. De kamers kunnen in wisselende samenstelling functioneren.

  • 5. Bij afwezigheid van de voorzitter, bepalen de aanwezige leden in onderling overleg, wie van hen als plaatsvervangend voorzitter zal fungeren.

  • 6. Bij afwezigheid van één van de leden, wordt vervanging onderling geregeld.

  • 7. Elke kamer kan beslissen dat de behandeling van een bezwaarschrift door de commissie zal geschieden.

  • 8. Op de werkwijze van de kamers is het bepaalde in deze verordening zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Samenstelling van de commissie
  • 1 De commissie kent geen vast aantal leden. Er worden zoveel leden benoemd als er nodig zijn voor de bezetting van de kamers, rekening houdend met de frequentie van de zittingen van de kamers en de mogelijkheid van vervanging in geval van verhindering van de leden.

  • 2 De voorzitter en de leden van de commissie worden, op voorstel van het college van burgemeester en wethouders, door de raad benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3 De voorzitter en de leden kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Borne.

Artikel 5 Ondersteuning commissie
  • 1 De commissie wordt administratief en inhoudelijk ondersteund door, daartoe door het college aangewezen, ambtenaren.

  • 2 Elke kamer wordt door één van de in het vorige lid bedoelde ambtenaren als secretaris ondersteund.

Artikel 6 Zittingsduur
  • 1 De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een periode van ten hoogste 4 jaar.

  • 2 Deze periode kan verlengd worden met 4 jaar.

  • 3 De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op ieder moment ontslag nemen.

  • 4 De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

  • 5. Het gestelde in lid 1 en lid 2 van dit artikel is niet van toepassing op de voorzitter en de leden die op het moment van inwerkingtreding van deze verordening reeds lid waren van de commissie.

  • 6. Vanaf inwerkingtreding van deze verordening zullen elke twee jaar twee commissieleden aftreden, conform een door het college vast te stellen rooster. Ook de voorzitter wordt in dit rooster opgenomen. Dit lid is eveneens van toepassing op de leden en de voorzitter die bedoeld worden in lid 5 van dit artikel.

Paragraaf 2: Procedure

Artikel 7 Ingediend bezwaarschrift
  • 1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bezwaarschrift, met de daarbij overgelegde stukken, wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

  • 3. Bij het bericht van ontvangst, als bedoeld in artikel 6:14 van de wet, wordt vermeld dat een commissie over het bezwaar zal adviseren

Artikel 8 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet, worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door of namens de voorzitter van de commissie:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn, waarbinnen het verzuim in de zin van niet voldoen aan de vereisten als gesteld in artikel 6:5 van de wet, kan worden hersteld.;

  • c.

    artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 9 Vooronderzoek
  • 1 De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2 De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zonodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien een deskundige wordt uitgenodigd zal dit tijdig worden meegedeeld aan betrokkenen. Wanneer daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

Artikel 10 Hoorzitting
  • 1 De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin belanghebbende(n) en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2 De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 en 7:17 van de wet.

  • 3 Indien de voorzitter op grond van de in het tweede lid genoemde artikelen, besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan belanghebbende(n) en het verwerend orgaan.

Artikel 11 Uitnodiging hoorzitting
  • 1 De voorzitter deelt belanghebbende(n) en het bestuursorgaan tenminste twee weken voor de zitting schriftelijk mee dat zij in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2 Binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling, kunnen belanghebbende(n) of het bestuursorgaan, onder opgaaf van redenen, de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3 De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt, uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting, aan belanghebbende(n) en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4 De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen als genoemd in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 12 Quorum

Voor het houden van een hoorzitting is vereist, dat de meerderheid van het aantal leden van de kameraanwezig is.

Artikel 13 Niet deelneming aan de behandeling
  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

  • 2. Indien de in lid 1 genoemde situatie zich voordoet, wordt de voorzitter of het betrokken commissielid zo mogelijk vervangen door een ander commissielid

Artikel 14 Openbaarheid hoorzitting
  • 1 De hoorzittingen van Kamer I van de commissie zijn openbaar.

  • 2 De hoorzittingen van kamer II van de commissie zijn niet openbaar.

  • 3 In afwijking van het eerste lid kan worden besloten de hoorzitting achter gesloten deuren plaats te laten vinden indien de voorzitter van de commissie of één van de aanwezige leden dit vanwege gewichtige redenen nodig acht of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

Artikel 15 Verslaglegging
  • 1 Het verslag van de hoorzitting als bedoeld in artikel 7:7 van de wet, kan zowel schriftelijk als digitaal worden vastgelegd.

  • 2 Een schriftelijk verslag vermeldt de namen van de aanwezigen (met daarbij eventueel een vermelding van hun hoedanigheid) en geeft een zakelijke vermelding van hetgeen over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3 Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbende(n) respectievelijk de gemachtigde(n) niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het schriftelijke verslag hiervan melding, alsmede het digitale verslag.

  • 4 Het schriftelijke verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag worden gehecht.

  • 5 Het schriftelijke verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

  • 6 Een digitale geluidsopname kan, op verzoek, aan de belanghebbende(n) ter beschikking worden gesteld.

  • 7 Wanneer sprake is van een digitaal vastgelegd verslag, maakt de secretaris op basis van de geluidsopname een schriftelijke samenvatting van het besprokene wanneer het bestuursorgaan dat nodig acht of wanneer een gerechtelijke instantie daarom verzoekt in geval van een (hoger) beroepsprocedure.

Artikel 16 Nader onderzoek
  • 1 Indien na afloop van de zitting, maar vóórdat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van andere commissieleden dit onderzoek houden, waarbij de behandeling van het bezwaarschrift wordt aangehouden. De betrokken partijen worden hiervan schriftelijk in kennis gesteld.

  • 2 De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbende(n) toegezonden.

  • 3 De leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbende(n) kunnen binnen één week na verzending van de nadere informatie, aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het houden van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist over een dergelijk verzoek.

  • 4 Op een nieuwe hoorzitting, als bedoeld in het derde lid, zijn de bepalingen van deze verordening, die betrekking hebben op de hoorzitting, zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 17 Raadkamer en advies
  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • .2

    • a.

      De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies;

    • b.

      Indien het horen door omstandigheden heeft plaatsgevonden met 2 leden, wordt een derde lid betrokken bij de advisering;

    • c.

      Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter;

    • d.

      van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien de minderheid dat verlangt.

  • .3 Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • .4 Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 18 Uitbrengen advies en verdaging
  • 1. Het advies wordt tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • .2 Indien er een schriftelijk verslag is gemaakt van de hoorzitting, wordt dit verslag meegezonden met het advies.

  • .3 Wanneer er sprake is van een digitaal verslag, vermeldt het advies de namen van de aanwezigen tijdens de hoorzitting en hun hoedanigheid.

  • 4. Eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag wordt met het advies meegezonden.

  • 5. Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van tien weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de wet, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies door de commissie en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het in het eerste lid bedoelde bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 6. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en belanghebbende(n) een afschrift.

Hoofdstuk 3: Slotbepaling

Artikel 19 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na het verstrijken van een termijn van zes weken na de datum van haar bekendmaking.

Te zelfde tijd vervalt de Verordening advisering bezwaarschriften, gemeente Borne, vastgesteld door de Raad op 28 augustus 2003.

Artikel 20: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening advisering bezwaarschriften, gemeente Borne.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de Raad van de gemeente Borne

in zijn openbare vergadering van .........;

de voorzitter, de griffier,

het college van de gemeente Borne,

de burgemeester, de secretaris,

de burgemeester van de gemeente Borne,