Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Drimmelen

Verordening regelende de monumentencommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDrimmelen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening regelende de monumentencommissie
CiteertitelVerordening regelende de monumentencommissie
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpmonumentencommissie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Monumentenwet 1988, art. 15, lid 1
  2. Gemeentewet, art. 82
  3. Woningwet, art. 12b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-06-2009Onbekend

28-05-2009

't Carillon, 11-06-2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening regelende de monumentencommissie

De raad der gemeente Drimmelen

Gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 28 april 2009;

Gelet op artikel 15, lid 1, van de Monumentenwet 1988 en artikel 82 van de Gemeentewet;

Gelet op artikel 12b van de Woningwet;

Besluit:

Vast te stellen de volgende “Verordening regelende de monumentencommissie”:

Verordening regelende de monumentencommissie

Artikel 1 Begripsomschrijving

Monumentencommissie: commissie bedoeld in artikel 15, lid 1, van de Monumentenwet 1988; eveneens welstandscommissie als bedoeld in artikel 12b van de Woningwet.

Artikel 2 Reikwijdte

  • 1.

    De monumentencommissie adviseert, zowel gevraagd als ongevraagd, aan burgemeester en wethouders over aangelegenheden betreffende de toepassing van de “Monumentenwet 1988” en de gemeentelijke monumentenverordening.

  • 2.

    De monumentencommissie brengt advies uit aan burgemeester en wethouders over de welstandsaspecten van aanvragen om bouwvergunning als bedoeld in artikel 44 van de Woningwet.

Artikel 3 Samenstelling

  • 1.

    De monumentencommissie bestaat uit ten minste vijf leden, inclusief voorzitter.

  • 2.

    De samenstelling van de monumentencommissie is alsvolgt:

    • a.

      Één lid welke tevens optreed als voorzitter;

    • b.

      Maximaal drie leden, bij wie het aspect van de “plaatselijke cultuurhistorische kennis” het doorslaggevende benoemingscriterium is;

    • c.

      Meerdere deskundigen op grond van bouwkundige, architectuurhistorische en/of cultuurhistorische kennis en bekwaamheden.

Artikel 4 Benoeming en zittingsduur

  • 1.

    De leden van de monumentencommissie worden benoemd door burgemeester en wethouders.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen de secretaris van de monumentencommissie aan.

  • 3.

    De zittingsduur van de commissieleden bedraagt 3 jaar. Bij periodieke aftreding blijven de leden hun functie vervullen, totdat in hun opvolging is voorzien. De commissieleden kunnen maximaal éénmaal worden herbenoemd.

  • 4.

    Bij ziekte of afwezigheid worden de voorzitter en de leden vervangen op de wijze door burgemeester en wethouders te bepalen.

  • 5.

    Bij benoeming van commissieleden wordt een ‘rooster van aftreden’ vastgesteld, waarbij rekening wordt gehouden met continuïteit, huidige zittingsduur en vanuit welke hoedanigheid men zitting neemt in de commissie.

Artikel 5 Ontslag/beëindiging lidmaatschap

  • 1.

    Een commissielid kan te allen tijde ontslag nemen. Hiervan wordt zo spoedig mogelijk kennis gegeven aan burgemeester en wethouders en de voorzitter van de monumentencommissie.

  • 2.

    Indien een lid de hoedanigheid verliest op grond waarvan hij/zij in de commissie is benoemd, zijn burgemeester en wethouders bevoegd zijn/haar lidmaatschap te beëindigen. Het voornemen daartoe dient uiterlijk twee weken voor besluit daartoe schriftelijk aan betrokkene te worden medegedeeld.

Artikel 6 Frequentie/vergadering

  • 1.

    De monumentencommissie vergadert in de regel éénmaal per maand en voorts zo vaak als de commissie nodig acht.

  • 2.

    De secretaris roept de leden schriftelijk op onder vermelding van de te behandelen agendapunten.

  • 3.

    De vergaderingen kunnen slechts worden gehouden indien minimaal 3 leden aanwezig zijn.

  • 4.

    In de door de monumentencommissie aan burgemeester en wethouders uit te brengen adviezen wordt desgevraagd het standpunt van de minderheid vermeld.

  • 5.

    Van het behandelde in een vergadering wordt een kort zakelijk verslag opgemaakt, dat aan alle commissieleden wordt toegezonden. Het verslag wordt na vaststelling ter kennis van burgemeester en wethouders gebracht.

Artikel 7 Openbaarheid

De vergaderingen van de monumentencommissie zijn openbaar. Indien burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dan dienen burgemeester en wethouders daaraan klemmende redenen op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.

Artikel 8 Honorarium en vergoedingen

De leden van de monumentencommissie genieten voor hun werkzaamheden een door burgemeester en wethouders te bepalen honorarium en vergoeding van reiskosten.

Artikel 9 Integriteit

  • 1.

    Het is commissieleden niet toegestaan in enige vorm werkzaamheden te verrichten t.b.v. het indienen van aanvragen om bouw-, sloop- of reclamevergunning bij de gemeente Drimmelen, voor zover deze aanvragen ter advisering dienen te worden voorgelegd aan de monumentencommissie.

  • 2.

    Het is commissieleden slechts toegestaan werkzaamheden te verrichten t.b.v. het indienen van aanvragen om bouw-, sloop- of reclamevergunning bij de gemeente Drimmelen, voor zover deze aanvragen ter advisering dienen te worden voorgelegd aan de monumentencommissie, wanneer dit betrekking heeft op een object dat bij hen in eigendom is, danwel zij voornemens zijn dit object aan te kopen. In dergelijke gevallen dient ten allen tijde, voor het moment van indiening, melding te worden gemaakt bij burgemeester en wethouders.

  • 3.

    In geval van behandeling van een aanvraag als bedoeld in het tweede lid, onthoud het betreffende commissielid zich van stemming.

Artikel 10 Inwerkingtreding/vervanging

  • 1.

    Deze verordening treed in werking op de dag na die van haar bekendmaking.

  • 2.

    Met ingang van de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de “Verordening regelende de monumentencommissie”, vastgesteld bij besluit van de raad der gemeente Made, d.d. 24 april 1997.

Artikel 11

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening regelende de monumentencommissie”.

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad der gemeente Drimmelen d.d. 28 mei 2009

De voorzitter, De griffier,