Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
De Ronde Venen

Beleid laadpunten elektrische auto's

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDe Ronde Venen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleid laadpunten elektrische auto's
CiteertitelBeleid laadpunten elektrische auto's
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht, artikel 4:81

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-05-201206-09-2013Nieuwe regeling

17-01-2012

Witte Weekblad, 03-05-2012

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleid laadpunten elektrische auto's

 

 

Samenvatting

Steeds vaker komen verzoeken van individuele burgers binnen of de gemeente wil meewerken bij de plaatsing van een laadpunt van Stichting E-laad in de openbare ruimte, nabij de eigen woning. Stichting E-laad hanteert hierbij de eis dat de bijbehorende parkeerplaats specifiek wordt gereserveerd voor het laden van elektrische auto’s. Dit betekent dat de parkeerplaats door iedereen met een elektrische auto gebruikt mag worden.

Vraagbeleid

Ons beleid hierin is dat we dit honoreren als er aan drie voorwaarden is voldaan:

  • 1.

    De aanvrager beschikt aantoonbaar over een elektrische auto of zal deze aantoonbaar binnenkort aanschaffen;

  • 2.

    De aanvrager kan niet op eigen terrein de elektrische auto laden en

  • 3.

    De gewenste laadpaal met gereserveerde parkeerplaats zijn technisch te realiseren en gaan niet ten koste van waardevol groen.

Aanbodbeleid

Tevens willen we het elektrisch rijden stimuleren door ook te voorzien in een aanbod van elektrische laadpunten, Dit betekent concreet dat er per gemeentekern, een centraal gelegen laadpunt aanwezig moet zijn.

In de kernen Mijdrecht (Haitsmaplein), Wilnis (Molmlaan bij C1000),

Baambrugge (bij Rijksstraatweg 53) zijn al centraal gelegen laadpunten aanwezig.

In Vinkeveen, bij het winkelcentrum Zuiderwaard, is een laadpunt gepland.

Voor de kleine kernen Amstelhoek en Waverveen willen we de aanleg van een laadpaal laten afhangen van een verzoek (zoals we dat in de kern De Hoef nu ook hebben gedaan).

Beoogd effect

Een duidelijk toetsingskader om verzoeken om mee te werken met de plaatsing van een laadpunt voor elektrische auto’s te kunnen beoordelen. Op deze wijze wordt willekeur voorkomen en maakt het eenvoudiger om verzoeken toe -of af te wijzen. Ook voor de inwoners is het op deze manier duidelijk wanneer de gemeente wel en niet mee werkt.

Advies en onderbouwing

Om te kunnen rijden met een elektrische auto is een laadmogelijkheid voor de eigenaar essentieel. Wanneer de eigenaar van een elektrische auto geen eigen terrein heeft, biedt een laadpunt van Stichting E-laad, geplaatst in de openbare ruimte in de buurt van de woning, uitkomst. Heeft de eigenaar wel parkeergelegenheid op eigen terrein dan komen twee beleidsuitgangspunten op enigszins gespannen voet te staan.

In de eerste plaats willen we het elektrisch rijden stimuleren omdat we daarmee aan vele milieudoelen tegemoet komen. Voorbeelden hiervan zijn het verduurzamen van de brandstof, beperking van de uitstoot van fijnstof en het verminderen van geluidsoverlast. Een concrete uitwerking hiervan is dat we ernaar streven dat er in iedere gemeentekern (van de acht) er centraal een laadpunt met gereserveerde parkeerplaats aanwezig is.

Aan de andere kant is er het uitgangspunt dat er zoveel mogelijk op eigen terrein wordt geparkeerd. Op deze wijze gaan we spaarzaam met de beperkte openbare ruimte om en ook dat is duurzaam.

Het is goed om hier te vermelden dat het laadpunt in de openbare ruimte voor iedereen met een elektrische auto te gebruiken is. Het laadpunt is dan ook in eigendom van Stichting E-laad, zij dragen ook de kosten voor de plaatsing ervan. Het gebruik van de laadmogelijkheid op privéterrein is uiteraard enkel zaak van de eigenaar. De eventuele kosten om dit te realiseren, zoals mogelijk het aanleggen van een aparte groep in de meterkast, komen voor de aanvrager.

Voorgesteld wordt om de mee te werken met het plaatsen van een laadpunt in de openbare ruimte waneer aan de volgende drie voorwaarden is voldaan:

  • 1.

    de aanvrager beschikt aantoonbaar over een elektrische auto of zal deze aantoonbaar binnenkort aanschaffen en

  • 2.

    de aanvrager kan niet op eigen terrein de elektrische auto laden en

  • 3.

    de gewenste laadpaal met gereserveerde parkeerplaats is technisch te realiseren en gaat niet ten koste van waardevol groen.

Tevens willen we het elektrisch rijden stimuleren door ook te voorzien in een aanbod van elektrische laadpunten, Dit betekent concreet dat er per gemeentekern, De Hoef, Mijdrecht,Wilnis, Vinkeveen, Baambrugge en Abcoude een centraal gelegen laadpunt aanwezig moet zijn.

Voor de kleine kernen Amstelhoek en Waverveen willen we de aanleg van een laadpaal laten afhangen van een individueel verzoek (zoals we dat in de kern De Hoef nu ook doen).

De ontwikkelingen in het elektrisch rijden kunnen snel gaan en zijn ook lastig te voorzien. Om deze reden geldt dit beleid slechts voor een periode van 2 jaar. Een plotseling sterke toename van het aantal aanvragen voor laadpalen al binnen deze twee jaar kan leiden tot parkeerproblemen in woonstraten. Mocht deze ontwikkeling zich in deze twee jaar zich al voordoen, dan kan dit beleid weer worden ingetrokken of aangepast. Overigens verwachten we dit niet, omdat het aantal aanvragen voor laadpunten nog zeer gering is.

Kanttekeningen effect/risico’s

Het beleid dat er altijd op eigen terrein moet worden op geladen, als dat mogelijk is, kan burgers afschrikken een elektrische auto te kopen. We denken dat dit meevalt omdat de kosten voor het aanleggen van een laadunit, een zwaarder stopcontact op eigen groep is voldoende en eventueel een verrekenunit in geval van leaseauto’s, in het niet vallen bij de aanschafkosten van een elektrische auto. De exacte kosten kunnen erg verschillen, maar liggen tussen de € 150 en € 1.500,-.

De verwachting is ook dat de aanschafprijzen van elektrische auto’s de komende tijd zullen dalen.

Een tweede kantekening is dat mensen die over eigen parkeerruimte beschikken moeten betalen voor hun ‘laadunit’, terwijl mensen zonder eigen parkeergelegenheid “gratis” een laadpaal krijgen. Deze openbare laadpaal moet echter wel met meerdere gebruikers gedeeld worden. Ook kan daar alleen geparkeerd worden als de auto opgeladen wordt en dit laden kost wat meer geld dan wanneer een eigen oplaadunit wordt gebruikt. Dus het financiële voordeel is betrekkelijk.

Financiële overwegingen

Geen: alle laadpunten op openbare parkeerplaatsen worden bekostigd door de stichting E-laad. Dit betreft zowel de realisatie van het laadpunt zelf als de exploitatiekosten zoals onderhoud en elektriciteit (dit is overigens groene stroom).

Aanpak en evaluatie(planning/uitvoering)

De verwachting is dat in 2020 in Nederland zo’n 140.000 elektrische auto’s rond rijden. Wanneer dit omgerekend wordt naar gemeente De Ronde Venen komt dit aantal uit op zo’n 365. Het is dan ook goed om de huidige aanpak over twee jaar weer tegen het licht te houden om te kijken of het nog voldoet aan de dan geldende eisen en ontwikkelingen.

Zo bestaan problemen van meerdere autobezitters die een laadpaal moeten delen in de huidige situatie nog nauwelijks. Als dat zich dreigt voor te doen, kan overwogen worden een tweede openbare laadpaal te plaatsen bij de eerdere laadpalen. Pas in een fase waarin het elektrisch rijden geleidelijk een hoge vlucht gaat nemen kunnen er niet onbeperkt laadpalen worden geplaatst. Het zou namelijk leiden tot een onaanvaardbare parkeerbalans in woongebieden.

Mocht deze ontwikkeling zich in de komende twee jaar al voordoen, dan kan dit beleid weer worden ingetrokken of aangepast. Overigens verwachten we dit niet, omdat het aantal aanvragen voor laadpunten nog zeer gering is.

Mogelijk dat er tegen die tijd auto’s op de markt komen met een langere actieradius wat natuurlijk andere eisen stelt aan het laden ervan. Ook de mogelijkheden om te laden zullen in die tijd kunnen veranderen (versnellen). Denk hierbij aan het wisselen van accu’s en het laden via een inductiesysteem. Ook de vorm van het laadpunt (nu een paal) kan veranderen. Laadpunten in masten van lantaarnpalen of in de stoeprand kunnen dan heel goed mogelijk zijn. Kortom, de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden zullen niet stil staan en het is goed om hier geregeld bij stil te staan.