Organisatie | Wormerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacyverordening gemeente Wormerland voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Citeertitel | Privacyverordening gemeente Wormerland voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | persoonsgegevens |
Geen
Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-08-2007 | 02-05-2012 | nieuwe regeling | 21-08-2007 - | - |
De raad van de gemeente Wormerland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van…………………………………….. gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsregistratie besluit vast te stellen de:
Privacyverordening gemeente Wormerland voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de seniormedewerker Burgerzaken.
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de wet vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aanandere binnengemeentelijke afdelingen plaats. De gemeente beschikt niet overinformatiesystemen zoals een basisregistratie, waarmee verbanden tussen de verschillendeadministraties kunnen worden gelegd. Persoonsgegevens in de GBA worden geadministreerdmiddels het programma PIV4ALL; In bijlage 1 worden de binnengemeentelijke afnemersgenoemd waaraan wekelijks mutaties op papier worden verstrekt ( MUTRAP)
Deze basisadministratie persoonsgegevens wordt gebruikt door het taakveld Burgerzaken. Deadministratie wordt bijgehouden met als doel te kunnen voldoen aan een wettelijkeverplichting namelijk het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
De beheerder van deze administratie is de senior medewerker Burgerzaken.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie
Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:
Artikel 5 Verstrekking van gegevens
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen danbedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, gegevens verstekt worden aan:
Dit zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, met voorafgaandeschriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt.
De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevensover de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, deeerdere echtgenoot of eerder geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevenevan de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdereechtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving,
Met inachtneming van artikel 103 van de wet worden door de bewerker onderverantwoordelijkheid van de beheerder vastgelegd welke persoonsgegevens over welkepersonen zijn verstrekt aan afnemers en/of derden. Jaarlijks biedt de beheerder aan deverantwoordelijke een controleverslag aan. De verantwoordelijke verstrekt aan degeregistreerde op diens verzoek binnen vier weken een schriftelijk overzicht van de gegevensdie het afgelopen jaar voorafgaande aan het verzoek uit de basisadministratie aan derden en/ofafnemers zijn verstrekt. Het overzicht kan in algemene termen worden gesteld indien deverstrekking is gedaan op basis van de Wet GBA of de Privacyverordening gemeenteWormerland. Aan het verzoek wordt geen gevolg gegeven indien dit in het belang is van de
veiligheid van de staat of de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten.
Met inachtneming van artikel 78 zendt de verantwoordelijke de geregistreerde binnen vierweken na vestiging of hervestiging kosteloos een begrijpelijk en volledig overzicht van zijnpersoonslijst. Bij de persoonslijst wordt informatie verstrekt over de werking van degemeentelijke basisadministratie en over de rechten en de plichten van de geregistreerde.
Tevens wordt de geregistreerde bij aangifte van verblijf en adres gewezen op het recht opgeheimhouding zoals dat in artikel 102 van de Wet GBA is omgeschreven. Gelet op artikel 79van de wet GBA verleent de verantwoordelijke de geregistreerde binnen vier weken kosteloosinzage in de basisadministratie of zendt aan de geregistreerde op diens verzoek een
begrijpelijke persoonslijst toe. Het recht op inzage wordt pas verleend nadat de identiteit isvastgesteld.
Met inachtneming van artikel 102 van de wet kan de geregistreerde de verantwoordelijkeverzoeken om geheimhouding van haar/zijn persoonsgegevens als bedoeld in art. 34 van dewet. Op dit schriftelijk verzoek kan de verstrekking van persoonsgegevens aan derden beperkt
worden. Door de verantwoordelijke wordt een schriftelijke procedure vastgelegd over hetverzoek tot geheimhouding en het verstrekken van gegevens.
Met inachtneming van artikel 82 van de wet voldoet de verantwoordelijke kosteloos binnenvier weken aan het schriftelijk verzoek van de geregistreerde om gegevens in debasisadministratie te verbeteren, aan te vullen of te verwijderen, indien de gegevens onjuistdan wel onvolledig zijn of ten onrechte zijn opgenomen.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging demaatregelen als vermeld in het door de verantwoordelijke vastgestelde beveiligingshandboekGBA.
De bij deze verordening behorende bijlagen kunnen door de verantwoordelijke wordenaangepast. Van de aanpassing wordt aan de Raad mededeling gedaan.
X = gegevens worden wekelijks verstrekt via de mutatierapportage (mutrap)
µ = gegevens worden maandelijks op alternatief medium verstrekt.
Bijlage 2: bij artikel 4 van de Privacyverordening gemeente Wormerland.
De medewerkers van de afdelingen Financiën, Openbare Werken , VROM en Samenleving ,kunnen door de beheerder geautoriseerd worden tot het raadplegen van de onderstaandepersoonsgegeven.
Voornaam, Adellijke Titel, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Voorletters, Eerste
voornaam+voorletters, Geboortedatum en Aanduiding Naamgebruik.
Voorvoegsels partner, Geslachtsnaam partner, Reden ontbinding huwelijk en Soortverbintenis.
Datum overlijden, Plaats overlijden, Land overlijden, Registergemeente akte, Nummeroverlijdensakte, Gemeente Document, Datum ontlening gegevens, Beschrijving document,Aanduiding gegevens in onderzoek, Datum ingang onderzoek. Datum einde onderzoek,Ingangsdatum geldigheid en Datum opneming gegevens.
08 + 58 Categorie verblijfplaats (historie)
Gemeente van inschrijving, Datum inschrijving in de gemeente, Functie adres, Gemeentedeel,Datum aanvang adreshouding, Woonplaats afkorting, Code gemeentedeel, Straatnaam,Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode,
Straatcode. Locatie, Land waarnaar vertrokken, Datum vertrek uit Nederland, Land vanwaar,Datum vestiging in Nederland, Aangifte adreshouding, Indicatie document, Aanduidinggegevens in onderzoek, Datum ingang onderzoek, Datum einde onderzoek, Ingangsdatum geldigheid, Datum opneming gegevens.
A-nummer kind, Sofi-nummer kind, Voornamen kind, Voorvoegsels kind, Geslachtsnaamkind, Voorletters kind, Geboortedatum kind en Geboorteplaats kind
10 en 60 Categorie verblijfstitel (historie)
Aanduiding verblijfstitel, Einddatum verblijfstitel, Aanduiding gegevens in onderzoek, Datumingang onderzoek, Datum einde onderzoek, Ingangsdatum geldigheid en Datum opneminggegevens.
Voornamen, Adellijke titel, Voorvoegsels, Geslachtsnaam, Voorletters, Geboortedatum,Geboorteplaats, Gemeente waarheen uitgeschreven, Datum uitschrijving, Straatnaam,Huisnummer, Huisletter, Huisnummertoevoeging, Aanduiding bij huisnummer, Postcode,
Locatiebeschrijving, Indicatie geheimhouding, Aanduiding gegevens in onderzoek, Datumingang onderzoek, Datum einde onderzoek, Ingangsdatum geldigheid en datum opneminggegevens.
De binnengemeentelijke afnemers kunnen via een combinatie van vier zoekfunctiessofinummer, naam, adres en geboortedatum toegang krijgen tot de basisadministratie.De reeds verstrekte autorisaties per individuele medewerker liggen bij de beheerder terinzage.