Organisatie | Soest |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Collectief Particulier Opdrachtgeverschap |
Citeertitel | Beleidsregels Collectief Particulier Opdrachtgeverschap |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2012 | Onbekend | 28-02-2012 Soester Courant 29-2-2012 | Verseon 888028 |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
Beleidsregels Collectief Particulier Opdrachtgeverschap
In 2000 heeft het Rijk in de Nota Wonen de doelstelling geformuleerd dat in de periode 2005-2010 een derde van de totale nieuw/bouwproductie middels (collectief) particulier opdrachtgeverschap (C)PO gerealiseerd diende te worden. Van deze doelstelling is niets terecht gekomen. We zien in deze periode een gelijkblijvende trend. Ten opzichte van de jaren negentig is het aandeel (C)PO drastisch afgenomen. In 1993 was nog 19% van de totale productie gerealiseerd door particulieren terwijl dat in 2008 nog maar voor 8% het geval was.
Het aandeel groeit niet terwijl de aandacht en interesse voor (C)PO toenemen. Woonwensen worden steeds persoonlijker en de verwachting is dat die trend zich de komende jaren gaat doorzetten. De VROM-raad ziet tevens een trend die er op duidt dat er een toenemende behoefte is om te wonen met gelijkgestemden, al dan niet in privaat beheerde woondomeinen.
De huidige crisis op de nieuwbouwmarkt biedt kansen voor (C)PO. Waar projectmatige woningbouw afhankelijk is van minimale afzetgarantie speelt dat probleem bij (C)PO niet of minder. De koper is er immers al. Door belemmeringen weg te nemen wordt de weg vrijgemaakt voor een groter aandeel (C)PO in de Nederlandse nieuwbouwopgave.
De gemeente Soest staat open voor initiatieven van particulieren en collectieven en stelt daarom deze beleidslijn op waarin opgenomen staat hoe er met dergelijke initiatieven om wordt gegaan. Deze lijn behandelt alleen de collectieve vorm aangezien er minder komt kijken bij het proces waarbij particulieren overgaan tot eigenbouw. Daarnaast vindt particulier opdrachtgeverschap ook al sinds Jaar en dag plaats in de gemeente Soest. Onderstaand wordt beschreven hoe de gemeente Soest bepaalde facetten van CPO benadert en welke eisen ze (eventueel) stelt. Dit kader is ruimtegevend, wat wil zeggen dat het flexibel is om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Verder is de gemeente Soest van mening dat CPO binnen een woningbouwlocatie, nagenoeg zonder uitzondering, maatwerk is. Dat betekent dat de gemeente zich, wanneer het zich voordoet, pragmatisch opstelt om zo tot een bevredigend resultaat te komen.
Collectieve initiatieven hebben allerlei vormen aangenomen in de afgelopen decennia. Zo is het niet enkel een ontwikkelvorm voor vermogende particulieren, maar (Juist) ook voor (groepen) burgers met een smallere beurs die graag hun eigen woonwensen willen realiseren. De praktijk heeft inmiddels al aangetoond dat particulieren hiertoe goed in staat zijn. Uit verschillende onderzoeken is ook naar voren gekomen dat meer ruimte geven aan particuliere initiatieven niet hoeft te betekenen dat het ontwikkeltempo afneemt. Particulieren binnen een collectief ontwikkelen en bouwen vaak net zo snel als de projectontwikkelaar. Daarnaast blijkt dat groepen particulieren hun woningen vaak goedkoper kunnen realiseren dan in de projectmatige bouw. Uit vele voorbeelden in de praktijk blijkt dat collectief particulier opdrachtgeverschap mogelijk is in alle bestaande woonmilieus, woningtypen en prijssegmenten. Aan een gemeentelijk woningbouwprogramma kan het dus over de gehele linie invulling geven.
Wanneer je als gemeente meer ruimte besluit te geven aan initiatieven vanuit de consumentenmarkt kan dat bijdragen aan het realiseren van enkele doelstellingen zoals het vergroten van burgerlijk zeggenschap, keuzevrijheid, variëren met woonmilieus, het bedienen van specifieke doelgroepen, het creëren van meer sociale samenhang en sociale duurzaamheid et cetera.
Gemeente Soest zorgt voor het bij elkaar brengen van de juiste partijen, het faciliteren van ruimtes voor overleg en het realiseren van een aanspreekpunt binnen de gemeente. Daarnaast zal de gemeente kaders en randvoorwaarden opstellen en bewaken. Locatiebepaling, doelgroepbepaling, themabepaling en het woningbouwprogramma zijn enkele randvoorwaarden die opgesteld moeten worden.
Kandidaten voor CPO kunnen op verschillende manieren worden gevonden. Door al bekende groepen te benaderen, door een oproep richting collectieven of door het werven van individuen die zich binnen een collectief willen organiseren.
Gemeente Soest werft niet actief particulieren dan wel collectieven. Zij richt zich op al bestaande groepen. Deze groepen hebben op dat moment al vaak een strak kader (plan van eisen) waarbinnen ze willen ontwikkelen en
bouwen. Een locatie is vaak hetgeen nog ontbreekt. Uit de praktijk blijkt dat deze groepen een groter zelforganiserend vermogen hebben dan groepen die nog gevormd moeten worden.
Bij CPO gaat het om een groep deelnemers die samen een aantal woningen op een aangewezen locatie gaan realiseren. De gemeente Soest stelt daarbij de voorwaarde aan deze deelnemers dat zij een rechtspersoon in de vorm van een vereniging oprichten. Dit stelt ze in staat om in het ontwikkelingsproces gezamenlijk als opdrachtgever op te treden richting gemeente (en andere partijen).
De gemeente kan specifieke beleidsambities nastreven door thematische eisen te stellen aan CPO groepen. Hierbij gaat het om grootheden als een hoge duurzaamheidambitie, de ambitie om huishoudens met een klein budget een eigen woning te laten bouwen of de ambitie om senioren meer mogelijkheden te bieden om langer zelfstandig te wonen.
Dit thema kan als voorwaarde c.q. criterium gesteld worden om een groep een locatie te gunnen. De thematiek wordt ingegeven door aspecten als de locatie, de actuele woonvraag en actuele beleidspeerpunten.
Gemeente Soest verplicht kopersverenigingen een professionele begeleidingspartij in de arm te nemen om hen te begeleiden in vooral het voortraject en voor plan- en procesbewaking, tenzij een dergelijke professional al deel uitmaakt van de kopersvereniging. In de ogen van de gemeente is het gehele proces van woningbouwontwikkeling dermate specifiek en specialistisch dat dit niet zonder begeleiding van een deskundig adviseur kan worden uitgevoerd.
Voor de garantie wat betreft realisatie én bescherming van het collectief moet er door de kopersvereniging een achtervang worden geregeld. Deze maatregel is nodig voor risicobeperking. Een achtervangfunctie kan worden ingevuld door woningcorporaties of ontwikkelaars. Deze achtervangpartij kan verschillende rollen innemen. Zo kan ze het afzetrisico overnemen of zelfs de gehele ontwikkelingspositie innemen wanneer de belangstelling voor deelname op een gegeven moment te ver is gedaald.
Deze beleidsregels treden in werking op de dag na bekendmaking. Vastgesteld in de vergadering van 28 februari 2012 Burgemeester en wethouders van Soest De secretaris. De burgemeester,