Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nuenen, Gerwen en Nederwetten

Reglement burgerlijke stand

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNuenen, Gerwen en Nederwetten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement burgerlijke stand
CiteertitelReglement burgerlijke stand
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpReglement burgerlijke stand

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-07-201101-02-2016Nieuwe regeling

14-06-2011

Rond de Linde, 23-06-2011

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nuenen, Gerwen en Nederwetten,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluit vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

a. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

b. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

c. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

d. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

e. gemeentehuis: alle huizen welke bij collegebesluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Benoeming

  • 1

    De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende de periode waarin de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2

    De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

Artikel 3 Leiding van de dienst

  • 1

    Het hoofd van de afdeling Publiekszaken is verantwoordelijk voor het functioneren van het bureau van de burgerlijke stand.

  • 2

    De coördinator van het cluster Bevolking is belast met de dagelijkse leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 4 Openstelling

  • 1

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    a. voor het voltrekken van huwelijken en geregistreerde partnerschappen waaraan leges zijn verschuldigd op maandag van 10.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Op dinsdag tot en met vrijdag van 09.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Op zaterdag tevens van 11.00 tot 15.30 uur

    b. voor gratis voltrekkingen van huwelijken en geregistreerde partnerschappen op maandag om 9.00 en 09.30 uur.

    c. voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur en op woensdag tevens van 14.30 tot 19.00 uur.

    d. de onder lid a en b bedoelde werkzaamheden worden uitsluitend verricht nadat er een afspraak is gemaakt.

  • 2

    Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid opgenomen openingstijden.

Artikel 5 Lokatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis of daar toe aangewezen trouwlocaties. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daarvoor belangrijke redenen aanwezig zijn, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten (art. 1:64 Burgerlijke Wetboek).

Artikel 6 Slotbepalingen

  • 1

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement burgerlijke stand.

  • 2

    Het treedt in werking op 1 juli 2011.

  • 3

    Het reglement van 29 december 1998 wordt ingetrokken.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 14 juni 2011.

Burgemeester en wethouders van Nuenen,

de secretaris, drs. P.T.O. van Laarhoven-Rovers

de burgemeester, mr. W.R. Ligtvoet