Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel 'locatiekeuze voor grootschalige reclamemasten' |
Citeertitel | Beleidsregel 'locatiekeuze voor grootschalige reclamemasten |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-03-2009 | Onbekend | 13-03-2009 Onbekend | Onbekend |
Grootschalige reclamemasten zijn masten van 10 meter en hoger met reclame-uitingen. Bij de locatiekeuze van deze masten wordt gekozen voor ruimtelijke kwaliteit.
Dit heeft als gevolg dat nieuwe grootschalige reclamemasten in Zaanstad worden toegestaan.
Reclame-uitingen binnen de grenzen van de gemeente Zaanstad zorgen voor inkomsten voor de gemeente: de gemeente ontvangt precario. Reclamemasten zijn objecten om opbrengsten te genereren, waarbij de vorm, grootte en locatie iedere keer moet worden afgewogen.
Voor de locatiekeuze van grootschalige reclamemasten is onderzoek gedaan naar de maat, schaal, karakter en identiteit van de potentiele plaatsingsgebieden. Na afweging is onderstaand voorstel het resultaat.
Grootschalige reclamemasten (masten met reclame-uitingen van 10 meter en hoger) passen niet binnen iedere omgeving: het omringende landschap moet de maat en schaal van deze objecten aan kunnen. Binnen Zaanstad zijn geen nieuwe potentiele locaties die de maat en schaal van grootschalige
reclamemasten aan kunnen, mede vanwege onderstaande redenen, of een combinatie van onderstaande redenen:
Zodoende is het voorstel de ruimtelijke kwaliteit te verkiezen boven de potentieel te behalen
inkomsten en zo verrommeling van het (stedelijk) landschap te voorkomen.