Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leudal

Reglement Burgerlijke Stand 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leudal
Officiële naam regelingReglement Burgerlijke Stand 2011
CiteertitelReglement Burgerlijke Stand 2011
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Burgerlijk Wetboek, art. 1:16c

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-04-201222-04-2017Nieuwe regeling

24-01-2012

Streekbode 18 april 2012

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Burgemeester en wethouders van Leudal;

Gelet op de artikelen 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek, 1 tot en met 4 Besluit burgerlijke stand en 4 Wet rechten burgerlijke stand;

BESLUITEN:

Vast te stellen het Reglement houdende bepalingen ten aanzien van ambtenaren en buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, en de openstelling van het bureau waar de werkzaamheden van de burgerlijke stand worden verricht.

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • a.de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek (Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van titel 4 Boek 1 BW (Stb.1993, 555) en latere wijzigingen.

  • b.het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Stb.1994,160 en latere wijzigingen).

  • c.ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 1, 2 en 3 Boek 1 BW);

  • d.buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand; een ambtenaar in dienst van de gemeente Leudal of van een andere gemeente, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 1, 2 en 3 Boek 1 BW);

  • e.gemeentehuis: alle vaste locaties (gebouwen) welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen. Alle locaties binnen het grondgebied van de gemeente die voldoen aan de daaraan te stellen eisen zijn bij raadsbesluit van 13 maart 2012 aangewezen als ‘huis der gemeente’ (‘vrije locaties’).

  • f.college: college van burgemeester en wethouders van Leudal.

Artikel 2. Benoeming (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen ambtenaren in dienst van de gemeente Leudal of van een andere gemeente. Benoeming vindt plaats voor een in het besluit te bepalen periode die maximaal het tijdvak mag zijn gedurende welke de ambtenaar in dienst is van de gemeente.

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand voor een in het besluit te bepalen periode benoemen voor de voltrekking van huwelijken of partnerschapsregistraties. Als de benoeming voor één dag plaatsvindt is die onbezoldigd en is een actueel benoemingsbesluit met bijbehorende beëdiging in een andere gemeente vereist.

Artikel 3. Locatie

  • 1. Ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis, kasteel “Groot Buggenum” of op een vrije locatie. Indien deze worden verricht op een ‘vrije locatie’ gelden als toetsingscriteria “de openbare orde” en "passendheid".

  • 2. Onverminderd het bepaalde in lid 1 kunnen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente in een bijzonder huis hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 4 Leiding bureau burgerlijke stand

De teamleider Klant Contact Centrum (KCC) is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Kosteloze huwelijken/partnerregistraties of omzettingen van beide

  • 1. Tweemaal per week wordt gelegenheid gegeven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapsregistratie of omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk. Op de tijdens de aangifte door de ambtenaar van de burgerlijke stand te bepalen eerstvolgende beschikbare maandag- of woensdagochtend om 09.00 uur in het gemeentehuis te Heythuysen, in een op dat moment beschikbare ruimte, waarbij buiten het bruidspaar maximaal 4 personen aanwezig zijn, gedurende een ceremonie die in totaal niet meer dan 15 minuten in beslag zal nemen en waarbij verdere (persoonlijke) wensen etc. niet aan de orde zijn. Uitgezonderd hiervan zijn de dagen waarop het bureau van de burgerlijke stand is gesloten overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.

  • 2. Om in aanmerking te komen voor kosteloze voltrekking, registratie of omzetting dient tenminste één persoon ingeschreven te staan in de Gemeentelijke Basisadministratie personen (GBA) van de gemeente Leudal.

  • 3. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties worden voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is geopend tijdens de openingstijden van het gemeentehuis.

  • 2. Huwelijksvoltrekkingen en partnerregistraties, in aanvulling op het onder lid 1 bepaalde, zijn mogelijk:

    maandag tot en met zondag van 09.00. uur tot 19.00. uur;

  • 3. Voor werkzaamheden niet zijndehuwelijksvoltrekkingen/partnerschapsregistraties is het bureau van de burgerlijke stand tijdens de openingstijden van het gemeentehuis enkel op afspraak geopend.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten voor de in lid 2 en 3 vermelde werkzaamheden indien de vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 Algemene Termijnenwet en 1e Paas- en 1e Pinksterdag, Dodenherdenking 4 mei vanaf 18.00 uur en de op grond van lid 3, art 3 gelijkgestelde dagen ingevolge de Algemene Termijnenwet of overige door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen, waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 5. Uitzondering geldt voor Nieuwjaardag, Goede Vrijdag, Bevrijdingsdag en de op grond van lid 3, art 3 gelijkgestelde dagen ingevolge de Algemene Termijnenwet waarop het bureau ingevolge lid 2 wel is geopend voor huwelijksvoltrekking en partnerschapsregistratie.

  • 6. Het bureau van de burgerlijke stand kan op dagen dat het bureau gesloten is voor het publiek, beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorgaande

    bekendmaking, te bepalen uren.

  • 7. Het bureau van de burgerlijke stand zal voor werkzaamheden vermeld in lid 3 op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op dagen dat het bureau gesloten is, indien wordt aangetoond dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling.

  • 8. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in de leden 1 en 2 vermelde uren.

Artikel 7 Citeertitel/inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand Leudal 2011’.

  • 2. Dit reglement treedt in werking de dag na de datum van bekendmaking op welk tijdstip het op 7 juni 2007 vastgestelde reglement komt te vervallen.

Ondertekening

Heythuysen, 24 januari 2012.

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN LEUDAL

De secretaris, De burgemeester,

mr. A.J.A. Rikken A.H.M. Verhoeven MPM

Nota-toelichting

Algemeen:

 

Benoeming van de Ambtenaar en Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Abs/Babs) geschiedt door burgemeester en wethouders (art 1:16 lid 2 BW).

Tevens zijn burgemeester en wethouders op grond van het BW, het Besluit burgerlijke stand (Bbs) en de Wet rechten burgerlijke stand (Wrbs) het bestuursorgaan dat regelend optreedt ten aanzien van het bureau, de (buitengewone) ambtenaren en overig personeel van de burgerlijke stand. Relevante zaken worden vastgelegd in een reglement burgerlijke stand.

Er zijn een aantal redenen waarom het op 15 mei 2007 vastgestelde reglement dient te worden gewijzigd:

 

1. Trouwen/partnerschapsregistratie beperkt zich nu feitelijk tot het gemeentehuis te Heythuysen, en kasteel “Groot Buggenum” te Grathem.

2. Nadrukkelijk wordt nu vastgelegd wanneer en onder welke voorwaarden kosteloos een huwelijk- en/of partnerschapsregistratie kan worden voltrokken.

3. Vastgelegd wordt op welke andere (vrije) locaties voortaan een huwelijk- en/of partnerschapsregistratie kan worden voltrokken en onder welke voorwaarde.

4. Openstellingstijden voor de huwelijksvoltrekking/partnerschapsregistratie worden voor de vaste en de vrije locaties verruimd.

 

Artikelsgewijs:

 

Artikel 1. Begripsbepaling

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand (Abs) gelden de volgende bepalingen:

1. De Abs moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente (artikel 16 lid 3 Boek 1 BW).

2. De Abs is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (Boek 1 artikel 16a, BW).

 

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (Babs) gelden de volgende bepalingen:

1. De Babs kan al dan niet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente (artikel 16 lid 3 BW).

2. De Babs kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking, de sluiting van een partnerschapregistratie of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk en de uitvoering van daarmee samenhangende handelingen (artikelen 63, 64, 65, 67, 80a lid 3 en 80g Boek 1 BW).

 

Artikel 2 Benoeming (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Artikel 2, lid 1 regelt dat naast ‘eigen’ ambtenaren ook die uit een andere gemeente als abs kunnen worden benoemd. Dit kan zich voordoen in een samenwerkingsrelatie, een eenmalige gebeurtenis of ingeval van tijdelijk geen bezetting of een sterke onderbezetting in de gemeente zelf. Vakkennis en noodzakelijke professionaliteit moeten steeds zijn gewaarborgd.

Tevens is bepaald dat een Abs voor een bepaalde periode wordt benoemd. Die periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente.

Artikel 2, lid 2 herhaalt de minimale eis van 2 ambtenaren van de burgerlijke stand voor de gemeente  (artikel 16 lid 1 Boek 1 BW).

Artikel 2, lid 3 regelt dat de Babs voor een bepaalde periode wordt benoemd.

Er is van af gezien om voor de overige Babsen een algemeen geldende begrenzing van die periode te regelen (bijvoorbeeld aantal jaren of leeftijd). In het benoemingsbesluit kan dit wel worden geregeld (artikel 16 lid 2 Boek 1 BW).

Artikel 2, lid 3 regelt verder dat een Babs voor één dag onbezoldigd benoemd kan worden mits hij/zij in een andere gemeente over een actueel benoemingsbesluit beschikt en beëdigd is. De te benoemen Babs voor één dag dient dit tijdig (2 maanden vóór de voltrekking) aan te vragen en naast de zojuist vermelde documenten een kopie van een geldig legitimatiebewijs en een akkoord verklaring van het bruidspaar te overleggen.

 

Artikel 3 Locatie

Abs en Babs verrichten hun werkzaamheden in het openbaar in het gemeentehuis (artikelen 63 Boek 1 BW en 1 lid 1 Bbs). Het ‘gemeentehuis’ is een daartoe op grond van de Gemeentewet door het bevoegde bestuursorgaan (de gemeenteraad) aangewezen locatie (ook wel ‘huis der gemeente’ genaamd)

Indien er zwaarwichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht (artikel 64 Boek 1 BW). Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk op een ziekbed.

 

Naast het gemeentehuis en de locatie kasteel “Groot Buggenum” heeft de gemeenteraad op 13-03-2012 besloten om in beginsel alle locaties (gebouwen) binnen het grondgebied van de gemeente aan te wijzen als ‘huis der gemeente’ voor de voltrekking van huwelijken en partnerschapsregistraties. Daarbij geldt als enig toetsingscriterium ‘de openbare orde’ en de "passendheid”. Er kan een zekere ‘passendheidstoets’ plaatsvinden. In overleg met de (B)abs wordt door of namens het bevoegde bestuursorgaan (B&W) beoordeeld of de beoogde locatie hier in alle redelijkheid aan voldoet (redelijkheidstoets).

 

Aandachtspunten voor de verzoekers zijn verder:

  • Overige zaken, zoals tijdig (minimaal 2 maanden voor de voltrekking) een beoordelingsverzoek indienen, locatie-inrichting (en de kosten daarvan), toestemming eigenaar locatie, uitwijkmogelijkheid bij slecht weer, voorzieningen (voor zover nodig: sanitaire voorziening, omkleedruimte Babs), veiligheidsaspecten, risico’s en aansprakelijkheid raken de individuele verantwoordelijkheid en zorgplicht van de verzoekers.

  • Onderdelen hiervan kunnen bij de toetsing en/of het nader overleg met de (B)abs (zo nodig ter plekke) worden bezien of afgesproken.

  • De (B)abs geeft aan wat er geregeld moet zijn voor het voltrekken van de ceremonie. Zo zullen de verzoekers (eventueel) moeten zorgen voor iemand die hem/haar               assisteert en wellicht ook wat praktische zaken, zoals enkele zitgelegenheden en een tafel of vergelijkbare oplossingen.

  • Beoordeling van een aangedragen locatie vindt plaats aan de hand van gegevens die de verzoekers schriftelijk moeten verstrekken.

 

Artikel 4 Leiding bureau burgerlijke stand

Artikel 2 Bbs regelt dat burgemeester en wethouders zo nodig de ambtenaar van de burgerlijke stand aanwijst die is belast met de leiding van het bureau.

Uit praktische overwegingen en om adequaat te reageren op veranderingen en de dagelijkse werkverdeling is de teamleider Klant Contact Centrum (KCC) als zodanig aangewezen en gemandateerd.

 

Artikel 5. Kosteloze huwelijksvoltrekking

Artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand regelt de verplichting dat een gemeente met de omvang van Leudal tenminste tweemaal per week gelegenheid moet geven tot kosteloze huwelijksvoltrekking, partnerschapregistratie of omzetting van beide. Formeel geldt hierbij dat de Abs dagen/uren vaststelt. De nu opgenomen regeling (op maandag- en woensdag ochtend om 09.00 uur) is overeenkomstig de wijze zoals vastgelegd in de geldende Legesverordening en de thans bestaande praktijk in Leudal.

Het karakter van deze kosteloze voltrekkingen is kort en sober.

Uitgezonderd zijn de dagen dat het bureau is gesloten overeenkomstig artikel 6 (openstellingsregeling).

 

Artikel 6 Openstelling bureau burgerlijke stand

Openingstijden op werkdagen, zaterdag, zondag en de algemeen erkende feestdagen, alsmede de overige daarvoor door burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen of tijdstippen waarop de gemeentelijke dienst niet of slechts voor bepaalde diensten is geopend, moeten worden bepaald (artikel 16c Boek 1 BW).

Dit geldt tevens voor de dagen/tijdstippen en de uitzonderingen waarop huwelijken/partnerschapsregistraties worden voltrokken

Ten opzichte van de huidige regeling zijn de openstellingstijden voor de voltrekking van huwelijken/partnerschapsregistratie aanzienlijk uitgebreid.

 

Artikel 7. Citeertitel/inwerkingtreding

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.