Organisatie | Epe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2004 |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2004 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | algemeen |
Geen.
GBA Beheersregeling 2004
Reglement GBA 2004
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-05-2004 | 15-04-2004 | 01-01-2010 | nieuwe regeling | 15-04-2004 Veluws Nieuws, 04-05-2004 | Handelingen van de raad, bijlagenr. 04-24 |
Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de manager van de afdeling Publiekszaken.
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96, lid 1 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden gegevens verstrekt aan de afdelingen/bureaus, zoals vermeld in het reglement Beheersregeling 2004. De registratie wordt beheerd, door de manager van Publiekszaken. Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben gegevens systematisch verstrekt zoals vermeld in de GBA beheersregeling 2004.
Artikel 6 Overige verstrekkingen en gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, lid 2 van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan derden gegevens op verzoek worden verstrekt. Deze derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt staan vermeld in de GBA beheersregeling 2004.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.
Meestal wordt de manager van een eenheid Burgerzaken of een dienst die verantwoordelijk is voor de dagelijkse zorg voor de GBA aangewezen als beheerder. Wij kiezen ervoor de leidinggevende van de Eenheid burgerzaken, te weten de manager Eenheid burgerzaken als zodanig aan te wijzen.
Artikel 3 Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het informatiebeleid dat wordt gevoerd. Op grond van de Wet bestaat de verplichting om de verbanden die zijn aangelegd tussen de verschillende administraties, te benoemen.Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensOp grond van dit hoofdstuk wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk, aan wie gegevens Binnengemeentelijk worden verstrekt en onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang is het door middel van een “online verbinding” raadplegen of muteren van Gegevens, zonder tussenkomst van anderen.De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren van de Eenheid burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt dat echter niet voor de hand. In de gemeente Epe is het sinds de invoering van de GBA, praktijk, dat gemeentelijke afdelingen rechtstreeks toegang hebben tot bepaalde gegevens.Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen tot de GBA. Deze komen dan ook in de verordening niet voor. Aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA. De GBA applicatie bevat daarvoor voorzieningen om gegevens en functies af te schermen.
Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Artikel 6 Overige verstrekkingen en gegevens die kunnen worden verstrekt