Overheidsorganisatie | Gemeente Eijsden-Margraten |
---|---|
Officiële naam regeling | Verordening Interne Klachtbehandeling Gemeente Eijsden-Margraten 2012 |
Citeertitel | Verordening Interne Klachtbehandeling Gemeente Eijsden-Margraten 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening interne klachtbehandeling gemeente Eijsden 2010, vastgesteld op 15 december 2009 en de “beleidsregels met betrekking tot het interne klachtrecht, gemeente Margraten”, vastgesteld op 28 september 2004.
Onbekend.
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2012 | 16-07-2014 | nieuwe regeling | 27-03-2012 De etalage, 04-04-2012 | 12IN001091 |
De Raad van de gemeente Eijsden-Margraten;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders;
gelet op het advies van de raadscommissie Algemene Zaken en Financiën;
gelet op de instemming van de Ondernemingsraad gemeente Eijsden-Margraten
Besluit vast te stellen de Verordening Interne Klachtbehandeling gemeente Eijsden - Margraten 2012
Begripsbepalingen
De verordening verstaat onder:
Awb: de Algemene wet bestuursrecht;
Klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;
Gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon handelen of nalaten te handelen;
Bestuursorgaan:
1. De gemeenteraad en de commissies, voor zover het aan hen opgedragen uitvoeringstaken betreft;
2. Het college van burgemeester en wethouders;
3. De burgemeester;
Klager: een ieder die een klacht heeft ingediend op grond van deze verordening en jegens wie de gedraging heeft plaatsgevonden;
Ambtenaar:een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Eijsden - Margraten;
Klachtencoördinator: de Teamleider HRM of diens plaatsvervanger is belast met de coördinatie van de behandeling van de klachten, onder verantwoordelijkheid van de burgemeester;
Klachtbehandeling: het onderzoeken van een klacht met inachtneming van afdeling 9.1.2. van de Awb.
Klachtbehandelaar:degene die ingevolge artikel 4 van deze verordening de klacht in behandeling moet nemen en afdoen;
Klachtafdoening: de klager schriftelijken gemotiveerd in kennis stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden als bedoeld in artikel 9:12, eerste lid, van de Awb.
Klachtenbehandeling in eerste instantie.
1. Het doel van de verordening is het waarborgen van een zorgvuldige procedure voor de behandeling van klachten, ingediend door een klager als bedoeld in artikel 1, onderdeel e, van deze verordening, ter uitwerking van de klachtregeling, opgenomen in Hoofdstuk 9 van de Awb;
2. De klachtbehandeling levert een bijdrage aan het leereffect van de gemeentelijke overheid. De verordening draagt in deze zin bij aan de ontwikkeling van een organisatiecultuur waarin klachten serieus worden genomen, zorgvuldig worden behandeld en uiteindelijk zoveel mogelijk worden voorkomen.
1. De registratie, voortgangs- en afdoeningsbewaking van binnengekomen klachten geschiedt door de teamleider HRM of diens plaatsvervanger, onder verantwoordelijkheid van de burgemeester.
2. De klachtencoordinator is belast met de coördinatie van de klachtenbehandeling in eerste instantie (de interne klachtenbehandeling) en is tevens contactpersoon inzake de externe klachtbehandeling;
Een klacht wordt behandeld door:
de gemeentesecretaris, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een afdelingshoofd, de controller dan wel ambtenaren van het Team HRM betreft;
Het afdelingshoofd van een andere afdeling, namens het college van burgemeester en wethouders, indien het een gedraging van een ambtenaar van een afdeling betreft;
De burgemeester indien het een gedraging van de gemeentesecretaris, de griffier, de loco-burgemeester in functie, een wethouder, de klachtencoördinator, het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad betreft;
De loco-burgemeester indien het een gedraging van de burgemeester betreft.
Jaarlijks vindt evaluatie plaats van het aantal klachten, de aard van de klachten en de wijze van afdoening en wordt hiervan schriftelijk verslag uitgebracht aan de gemeenteraad.
1. Deze verordening treedt in werking op 1 april 2012 ;
2. Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Interne Klachtbehandeling Gemeente Eijsden-Margraten 2012”;
3. De “Verordening interne klachtbehandeling gemeente Eijsden 2010, vastgesteld op 15 december 2009 en de “beleidsregels met betrekking tot het interne klachtrecht, gemeente Margraten”, vastgesteld op 28 september 2004, worden tegelijkertijd met de inwerkingtreding van deze verordening ingetrokken.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Eijsden-Margraten in zijn openbare vergadering van 27 maart 2012
De Griffier, De Voorzitter,
Mr. M.G.A.J.T. Verbeet, D.A.M. Akkermans.