Organisatie | Hof van Twente |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleid sluitingstijden horeca Hof van Twente |
Citeertitel | Beleid sluitingstijden horeca Hof van Twente |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Art. 2:29 Algemeen Plaatselijke Verordening Hof van Twente
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | Nieuwe regeling | 25-11-2009 | Onbekend |
Horecabedrijf: de voor het publiek toegankelijke, besloten ruimte waarin bedrijfsmatig of in een omvang alsof zij bedrijfsmatig was logies wordt verstrekt of dranken worden geschonken of rookwaren of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt. Onder een horecabedrijf wordt in ieder geval verstaan: een hotel, restaurant, pension, café, cafetaria, snackbar, discotheek, buurthuis, jeugdsociëteit of clubhuis. Onder een horecabedrijf wordt in deze beleidsregel niet verstaan een bij dit bedrijf behorend terras en andere aanhorigheden.
2. Doorlopende ontheffingsmogelijkheid
Het aantal ontheffingen sluitingsuur op de zaterdag na 02.00 uur (=vrijdagnacht), in horeca inrichtingen met een oppervlakte groter dan 1500 m2, dient beperkt te blijven tot vijf vrije uitgaansavonden (dus niet bruiloften, personeelsfeesten etc) op jaarbasis.
De volgende voorschriften worden in ieder geval verbonden aan een doorlopende ontheffing, daarnaast kunnen aan de ontheffing andere voorschriften worden verbonden:
vanaf 02.00 uur dienen als zodanig geïnstrueerde en herkenbare particuliere portiers / toezichthouders te worden ingezet bij de inrichtingen met een oppervlakte kleiner dan 1500 m2. Wanneer er aanleiding toe bestaat (bijvoorbeeld bij eerdere wanordelijkheden) kan de burgemeester besluiten dat aan de ontheffing van het sluitingsuur de voorwaarde wordt gekoppeld dat gecertificeerde en als zodanig herkenbare portiers moeten worden ingezet.
Horecabedrijven als bedoeld in artikel 2:29 lid 1 APV (jeugdorganisatie of –instelling of andere organisatie die welke niet primair het uitoefenen van een horecabedrijf ten doel heeft/ droge horeca) kunnen op één dag in het weekend, zijnde ofwel de zaterdag na 0.00 uur ofwel de zondag na 0.00 uur met een doorlopende ontheffing van de burgemeester geopend zijn tot maximaal 02.00 uur.
Het volgende voorschrift is in ieder geval van toepassing op een doorlopende ontheffing, daarnaast kunnen aan de ontheffing andere voorschriften worden verbonden:
Een doorlopende ontheffing wordt verleend voor de duur van maximaal drie jaren, afhankelijk van de aanvraag. De ontheffing is persoonsgebonden.
Van alle verleende ontheffingen gaat een afschift naar de politie.
3. Incidentele ontheffingsmogelijkheid
Horecabedrijven, als bedoeld in artikel 2:29 lid 3 APV, kunnen bij tijdelijke gelegenheden van incidentele aard bij de burgemeester ontheffing sluitingsuur aanvragen.
Aan deze ontheffing worden voorschriften worden verbonden.
Horecabedrijven als bedoeld in artikel 2:29 lid 1 APV, kunnen bij tijdelijke gelegenheden van incidentele aard, bij de burgemeester ontheffing sluitingsuur aanvragen.
4. Openingstijden cafetaria's en andersoortige eetgelegenheden
Een cafetaria is een horecabedrijf als bedoeld in de APV maar kan, indien in hoofdzaak wordt gebruikt voor meeneemconsumptie, vallen onder het regime van de Winkeltijdenwet.
Uit jurisprudentie is gebleken dat bepalend is waarvoor het bedrijf is opgericht. Gaat het in hoofdzaak om het nuttigen van ter plaatse gekochte waren, dan is er sprake van een horecabedrijf en zijn de sluitingstijden van de APV van toepassing.
Horecagelegenheden waar in hoofdzaak drink- en eetwaren worden verkocht voor gebruik elders dan ter plaatse is sprake van een winkel en is het sluitingstijdenregime van de Winkeltijdenwet van toepassing.
Bij evenementen kunnen restaurants, cafetaria’s en andersoortige eetgelegenheden, waar men in hoofdzaak consumpties voor gebruik ter plaatse verstrekt, een ontheffing sluitingstijd aanvragen tot maximaal 04.00 uur. Bij de beoordeling wordt aansluiting gezocht bij de openingstijden van het betreffende evenement.
Bij evenementen of andersoortige incidentele activiteiten kunnen horecabedrijven een ontheffing sluitingstijd terras aanvragen tot maximaal 04.00 uur. Bij de beoordeling wordt aansluiting gezocht bij de openingstijden van het betreffende evenement. De sluitingstijd van een evenement wordt bepaald bij de vergunning en in lijn met het beleid evenementenvergunningen.
6. Incidentele en collectieve festiviteiten
Zoals hierboven beschreven geldt de incidentele ontheffing van het sluitingsuur alleen voor het langer open mogen blijven en niet voor het overschrijden van de geluidnormen. Hiervoor is de incidentele festiviteit of de collectieve festiviteit als verwoord in artikel 4:2 en 4:3 APV. Met een incidentele of collectieve festiviteit mag meer geluid worden geproduceerd dan normaliter is toegestaan. Het produceren van extra geluid is toegestaan tot 02.00 uur, daarna moet het geluidsniveau worden teruggebracht tot de voor de inrichting geldende norm.
De vergunning of ontheffing kan door het daartoe bevoegde gezag worden geweigerd in het belang van:
d. de bescherming van het milieu.
De aanvragen van incidentele en doorlopende ontheffingen worden aan deze weigeringsgronden getoetst.
De vergunning of ontheffing kan worden ingetrokken of gewijzigd:
a. indien ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;
b. indien op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de ontheffing of vergunning, intrekking of wijziging noodzakelijk is vanwege het belang of de belangen ter bescherming waarvan de vergunning ofontheffing is vereist;
c. indien de aan de vergunning of ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;
d. indien van de vergunning of ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn dan wel, bij het ontbreken van een gestelde termijn, binnen een redelijke termijn;
e. indien de houder dit verzoekt.
De burgemeester zal een verleende ontheffing intrekken of wijzigen indien is gebleken van bovengenoemde of indien sprake is dat de belangen van openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in het gedrang zijn gekomen.
De volgende algemene voorschriften zijn van toepassing op alle ontheffingen van het sluitingsuur die verleend worden:
10. De aanvraag en behandelroute
De aanvraag voor een ontheffing kan worden ingediend door middel van een door de burgemeester vastgesteld aanvraagformulier. In het aanvraagformulier worden alle relevante vragen gesteld, zodat na het zorgvuldig invullen van dit formulier alle relevante informatie bij de gemeente aanwezig is om de afweging over de aanvraag te kunnen maken. Het aanvraagformulier dient ondertekend te worden door een natuurlijk persoon (bij een aanvraag op persoonlijke titel) of door de voorzitter en de secretaris (bij een aanvraag door een stichting of vereniging) of door de directeur (bij een aanvraag door een rechtspersoon).
De aanvraag wordt ter advisering inzake de openbare orde en veiligheid aan de politie voorgelegd. De inhoud van dit advies weegt zwaar bij de beoordeling van de aanvraag.
De politie constateert bij een horecabedrijf een overtreding van de sluitingstijd of een bij een ontheffing sluitingsuur gestelde voorschriften, ingevolge artikel 2:29 APV. De politie maakt naar eigen inzicht proces-verbaal op.
De gemeente Hof van Twente gaat bij het toepassen van eventuele bestuursrechtelijke sancties uit van een individuele benadering door het toepassen van 'maatwerk', zoals verwoord in het Horecaconvenant.
Op grond van artikel 1:6 onder c APV kan de ontheffing sluitingsuur worden ingetrokken of gewijzigd indien de aan de vergunning of ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen. Dit kan volgens het volgende stramien:
In zeer uitzonderlijke situaties kan zonder (voor)waarschuwing worden overgegaan tot permanente intrekking van de doorlopende ontheffing sluitingsuur.
Op grond van artikel 2:29 lid 9 APV kan de burgemeester de sluitingstijd permanent beperken. Op grond van artikel 2:30 APV kan de burgemeester de sluitingstijd tijdelijk beperken of tijdelijke sluiting bevelen. Daarbij vindt een nauwkeurige en zorgvuldige belangenafweging plaats en zal een eventuele bestuursrechtelijke sanctie in verhouding staan tot de ernst van de overtreding.
Wanneer een sanctie wordt opgelegd, kan dit volgens het volgende stramien:
In zeer uitzonderlijke situaties kan zonder (voor)waarschuwing worden overgegaan tot het opleggen van een sanctie.
Bij het toepassen van eventuele sancties tegen de horeca terzake van het bewust toestaan van de handel of het gebruik van diverse soorten middelen als bedoeld in de Opiumwet zal de gemeente uitgaan van een individuele benadering door het toepassen van 'maatwerk'.
Aldus vastgesteld op 25 november 2009