Organisatie | Lopik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handhavingsverordening WWB 2012 |
Citeertitel | Handhavingsverordening WWB 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | handhavingsverordening, handhaving, WWB |
Deze verordening is van rechtswege komen te vervallen met de inwerkingtreding van de Participatiewet.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2015 | vervallen van rechtswege | 02-07-2014 | 270 | |
01-01-2012 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 27-03-2012 Het Kontakt | Raadsbesluit 27 maart 2012, nummer 8.5b |
HOOFDSTUK I ALGEMENE BEPALINGEN
Onderwerp: Handhavingsverordening WWB 2012
De raad van de gemeente Lopik;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 24 januari 2012;
gelet op de bepalingen van de Wet werk en bijstand en de Wet investeren in jongeren, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Indien het college niet in staat is binnen de termijn, bedoeld in lid 1, een besluit te nemen, kan deze het met ten hoogste dertien weken verlengen. Van de verlenging doen zij mededeling aan de belanghebbende, onder vermelding van het tijdstip waarop de termijn van het nemen van een besluit zal verstrijken;
Artikel 3 Voorlichting, communicatie en controle bij aanvraag
Het college stelt een beleidsplan van de gemeente vast, waarin onder meer aandacht wordt besteed aan fraudepreventie. Onderdeel daarvan is de wijze waarop het college belanghebbende informeert over de rechten en plichten die aan het ontvangen van bijstand zijn verbonden, en over de consequenties van misbruik en oneigenlijk gebruik. Daarnaast beschrijft het college in het beleidsplan tenminste de wijze van controle bij de aanvraag, de handelwijze bij onduidelijkheden in de aanvraag.
Artikel 5 Controle tijdens en na beëindiging van de bijstand
Het college voert onderzoeken uit om rechtmatigheid van de bijstand te controleren, alsmede onderzoeken naar de reden van beëindiging van de bijstand, binnen door het college nader te bepalen termijnen en neemt op basis daarvan besluiten met betrekking tot de rechtmatigheid van de bijstand en de wederzijds tussen college en de belanghebbende resterende verplichtingen en de afhandeling daarvan.
HOOFDSTUK IV GEVOLGEN BIJ FRAUDE
Artikel 7 Verlaging van de uitkering
Indien belanghebbende onjuiste, of in het geheel geen inlichtingen verstrekt die van belang zijn of kunnen zijn voor de hoogte, de duur of de voortzetting van de bijstand, verlaagt het college de bijstand, conform hetgeen hierover in de
Afstemmingsverordening is bepaald, onverminderd de mogelijkheid tot terugvordering van de eventueel ten onrechte ontvangen bijstand.
Artikel 8 Aangifte bij het Openbaar Ministerie
Indien een gedraging van belanghebbende en zijn eventuele medepleger(s) en/of medeplichtige(n) leidt tot benadeling van de Gemeente, doet het college, onverminderd de mogelijkheid de bijstand te verlagen en de ten onrechte ontvangen bijstand terug te vorderen, aangifte bij het Openbaar Ministerie (OM), in overeenstemming met de door het OM op dit punt gehanteerde uitgangspunten;
Artikel 10 inwerkingtreding en intrekking oude regeling
Deze Handhavingsverordening WWB 2012 treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2012 onder gelijktijdige intrekking van de Handhavingsverordening WWB.
Deze verordening wordt aangehaald als: Handhavingsverordening WWB 2012.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lopik, gehouden op 27 maart 2012.
In artikel 8a in de Wet werk en bijstand (WWB), artikel 35 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW) en artikel 35 Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) staat dat de gemeenteraad regels stelt voor de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand of inkomensvoorziening, evenals van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet. Hiermee krijgt de gemeente de verplichting om eigen regels te bepalen over handhaving. De gemeenteraad stelt op hoofdlijnen de kaders rondom handhaving vast door middel van de Handhavingsverordening en geeft de gelegenheid om nadere invulling te geven aan de verordening in de vorm van beleidsregels. In deze toelichting wordt per hoofdstuk nader ingegaan op de Handhavingsverordening.
Gezien de gecompliceerdheid van een lOAZ-aanvraag, waarbij eventueel nog advies van een derde betrokken is, is in de verordening de termijn van dertien weken, die voorheen in de IOAZ stond, overgenomen in de verordening onder artikel 2. Een zelfde termijn geldt voor een aanvraag op grond van het Bbz 2004. Deze termijn is in het Bbz 2004 vastgelegd. De WWB en IOAW hanteren een behandelingstermijn van 8 weken.
Dit hoofdstuk gaat over fraudepreventie. Het bestrijden van fraude verlegt zich meer en meer naar het moment waarop de potentiële klant een beroep doet op bijstand. Een goede controle op de aanvraag voorkomt dat klanten ten onrechte in de bijstand komen. De controle wordt voorafgegaan door voorlichting en heldere communicatie over het fraudebeleid van de dienst.
Controle op de aanvraag wordt onder andere vormgegeven door huisbezoeken en het gebruik van het Structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Suwi)net, waarin actuele gegevens staan van potentiële klanten met betrekking tot inkomen uit loon of uitkering.
HOOFDSTUK IV GEVOLGEN BIJ FRAUDE
Dit hoofdstuk geeft aan dat verlaging van de uitkering conform de
Afstemmingsverordening volgt, als belanghebbende niet aan de verplichtingen voldoet of ten onrechte bijstand heeft ontvangen. Daarnaast wordt aangifte van fraude gedaan bij het OM. De voorwaarden voor aangifte zullen jaarlijks worden afgestemd met het OM (Regionale Sociale Recherche) en worden vermeld in het beleidsplan van de afdeling Werk & Inkomen.