Organisatie | Veldhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels vrijgestelde evenementen |
Citeertitel | Nadere regels vrijgestelde evenementen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene plaatselijke verordening, art. 2:13
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-04-2012 | 15-03-2020 | Nieuwe regeling | 03-04-2012 De Ahrenberger, 11-04-2012 | Onbekend |
De onderstaande nadere regels zijn van toepassing op vrijgestelde evenementen.
Het inpandige evenement moet plaatsvinden tussen 10.00 uur en de sluitingstijd van het bedrijf waarin het evenement plaatsvindt, indien het bedrijf de deuren en ramen gesloten houdt tijdens het evenement (met uitzondering van het direct doorlaten van personen en goederen); indien niet aan deze voorwaarde voor de sluitingstijd van het bedrijf voldaan wordt, geldt de eindtijd van 01.00 uur;
De organisatie moet er zorg voor dragen dat het evenemententerrein uiterlijk op de 2e dag na afloop van het evenement om 19.00 uur is opgeruimd en in oorspronkelijke staat is teruggebracht. Indien het evenemententerrein niet volledig is opgeruimd en/of in oorspronkelijke staat is teruggebracht, zal de gemeente dit doen op kosten van de organisatie;
Voor het gebruik maken een tent dan wel overkapping waarin meer dan vijftig personen tegelijk aanwezig zullen zijn, dient u te voldoen aan de voorschriften die vermeld staan in het Aanwijzingsbesluit en nadere regels ‘‘Tijdelijke gebruiksvergunningsvrije tenten en overkappingen’’. Dit aanwijzingsbesluit is bijgevoegd;Alle door bevoegde ambtenaren van politie, brandweer en gemeente te geven aanwijzingen dienen strikt en onverwijld te worden opgevolgd.
Buitenactiviteiten (in de openlucht, in een tent of onder een overkapping etc.): Het equivalente geluidsniveau (LAeq), afkomstig van de geluidsinstallatie en plaatsvindende activiteiten tijdens het uitpandige evenement, mag van 10.00 uur tot 01.00 uur, niet meer bedragen dan 90 dB(A), gemeten op de gevel van de dichtstbijzijnde gelegen woning of andere geluidsgevoelige bestemmingen. In afwijking van de “Handleiding meten en rekenen industrielawaai” wordt bij buitenactiviteiten voor muziekgeluid geen strafcorrectie van 10 dB(A) toegepast;
(01.00 uur of sluitingstijd bedrijf, indien voldaan wordt aan voorwaarde voor eindtijd evenement als sluitingstijd bedrijf) |
N.B. Geluidsmetingen bij inpandige activiteiten worden uitgevoerd volgens de “Handleiding meten en rekenen industrielawaai”.
Indien evenementen zowel inpandig als buiten gevierd worden prevaleren de geluidsnormen voor buiten-activiteiten boven de geluidsnormen voor inpandige activiteiten.
Bij het organiseren van een tocht is de organisatie verplicht op drukke punten door of namens de burgemeester aangestelde verkeersregelaars in te zetten. Bij het inzetten van verkeersregelaars is de organisatie van het evenement verantwoordelijk voor de (inzet van) verkeersregelaars en kan daarvoor aansprakelijk gesteld worden. Om deze reden is een verzekering voor verkeersregelaars verplicht;
Indien bij inpandige evenementen gebruik wordt gemaakt van drinkgerei en flessen, anders dan van kunststof materiaal, dient bij elke doorgang een portier te staan die toeziet op dat drinkgerei en flessen anders dan van kunststof materiaal (zoals glaswerk en porselein) niet buiten de lokaliteit van het evenement en het pand worden gebracht;
Indien bij uitpandige evenementen gebruik wordt gemaakt van drinkgerei en flessen, anders dan van kunststof materiaal, dient:
het evenement fysiek geheel afgebakend/omsloten te zijn, waarbij een doorgang een maximale doorgangsbreedte van 1,5 meter mag hebben en een minimale doorgangsbreedte van 0,85 meter moet hebben. De vereiste minimale totale doorgangsbreedte van de afbakening/omsluiting van het terrein bedraagt 1 meter per 135 aanwezige personen, vanwege een veilige ontvluchting van personen. Voorbeeld: bij een evenement met 250 aanwezige personen is totaal minimaal 1,85 meter uitgangsbreedte vereist, waarbij de doorgangsbreedte per doorgang maximaal 1,5 meter mag zijn en minimaal 0,85 meter moet zijn;
Het evenement moet zodanig worden georganiseerd dat een vrije doorgang voor hulpdiensten (brandweer, politie en ambulance) mogelijk blijft. Voor locaties waarvoor een rijloper voor de hulpdiensten is vastgesteld, geldt deze rijloper als minimale doorrijdbreedte voor hulpdiensten en dient deze rijloper vrijgehouden te worden van obstakels. De vastgestelde rijlopers zijn bijgevoegd. Voor locaties waarvoor geen rijloper voor de hulpdiensten is vastgesteld, moet de doorrijdbreedte op de openbare weg minstens 4,00 meter zijn waar de openbare weg deze breedte toelaat. Indien de openbare weg deze breedte niet toelaat, wordt voor de minimale doorrijdbreedte, de breedte van de openbare weg aangehouden;
Bereiding op vaste stoffen, zoals houtskool (bijvoorbeeld: barbecue op houtskool)
Een bereidingstoestel gestookt op vaste stoffen (o.a. houtskool) mag niet in een tent dan wel onder een overkapping geplaatst worden. Het bereidingstoestel dient op tenminste 5 meter afstand buiten een tent dan wel overkapping te worden geplaatst, zodanig dat er geen brandgevaar bestaat voor de directe omgeving en het tijdelijk bouwsel;
Bakkramen, niet zijnde mobiele bakwagens
Het draagvlak onder de bak- en braadtoestellen moet tenminste 0,1 meter buiten de toestellen onbrandbaar zijn (NEN 6065 klasse 2), dan wel zijn bekleed met een onbrandbaar en een warmte slecht geleidende materiaal. De wanden, in de nabijheid waarvan toestellen zijn geplaatst, moeten 0,30 meter buiten het toestel op dezelfde wijze zijn bekleed;
Een bakkraam in de omgeving van brandgevaarlijke materialen is niet toegestaan. Er dienen zodanige maatregelen getroffen te worden, bijvoorbeeld door het verplaatsen van de kraam of het aanbrengen van een isolerende laag, dat de brandbare materialen niet hun eigen ontbrandingstemperatuur zullen bereiken;