Organisatie | Lochem |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanvullende evenementenbeleid |
Citeertitel | Aanvullende evenementenbeleid |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | Aanvullende evenementenbeleid betreft Voetbalwedstrijden en beeldschermen |
Geen
Algemene Plaatselijke Verordening
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-04-2012 | 10-02-2017 | Nieuwe regeling | 03-04-2012 11 april 2012, Berkelbode | Onbekend |
Met enige regelmaat (veelal tweejaarlijks) krijgt de gemeente aanvragen om een groot beeldscherm in de openlucht te mogen opstellen of bijvoorbeeld een scherm te mogen plaatsen op het terras van een horecabedrijf. De reden is meestal een Europees of Wereldkampioenschap voetbal dat door vele aanhangers wordt gevolgd. Aanvragen die toenemen naarmate “Oranje” zich weet te kwalificeren voor een volgende ronde. Een enkele keer ontvangt de gemeente een aanvraag voor een beeldscherm in de openlucht voor het vertonen van een film of andere wedstrijd.
Voor het plaatsen van grote beeldschermen in de openlucht (of in een tent) voor publiek is een evenementenvergunning nodig op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening. Ook voor het plaatsen van een groot beeldscherm op het terras van een horecabedrijf is een evenementenvergunning nodig. De gemeente Lochem heeft in 2009 beleid voor evenementen vastgesteld waaraan aanvragen worden getoetst. In het beleid is geen rekening gehouden met aanvragen voor grote beeldschermen ten tijde van belangrijke (voetbal)wedstrijden.
Bij elke aanvraag voor een evenementvergunning dient een afweging plaats te vinden van de risico’s, de gevolgen voor de openbare orde en de overlast die als gevolg van het evenement kan ontstaan. Wedstrijden nemen een bijzondere plaats in. Veelal hebben wedstrijden een verbroederend effect maar naarmate een team de finale nadert, nemen de gemoederen toe. Als gevolg daarvan kan, zeker in combinatie met alcohol en een grote toeloop van publiek ,een risicovolle situatie ontstaan. Om te voorkomen dat de gemeente wordt overvallen door uiteenlopende aanvragen voor het plaatsen van schermen in de openlucht en om duidelijkheid te scheppen naar aanvragers die iets willen organiseren is onderstaand aanvullende beleid (Beleidsparagraaf Voetbalwedstrijden en beeldschermen) op het Evenementenbeleid van de gemeente opgesteld. Het beleid geeft randvoorwaarden waaraan organisatoren moeten voldoen maar biedt ook de mogelijkheid om, wanneer aan de randvoorwaarden wordt voldaan, binnen een relatief korte termijn een zorgvuldig tot stand gekomen vergunning te kunnen afgeven.
Geen vergunning is nodig voor het plaatsen van een scherm in een horecabedrijf en/of locaties waarvoor een gebruiksvergunning is verleend en het aantal bezoekers het maximum toegestane aantal niet overschrijdt.
Locaties waar een beeldscherm kan worden opgesteld.
Er kan een onderscheid worden gemaakt in locaties die zijn gelegen op particuliere grond en locaties op gemeentegrond. In ieder geval mogen geen schermen worden geplaatst op (doorgaande) openbare wegen, niet zijnde pleinen, parken of parkeerterreinen.
Locaties in de gemeente waar, op aanvraag en waarbij wordt voldaan aan de randvoorwaarden, een scherm kan worden geplaatst zijn:
Randvoorwaarden, waaraan in ieder geval moet worden voldaan om toestemming te kunnen verlenen voor het plaatsen van een beeldscherm in de openlucht, in een tent of op een terras voor het volgen van een (voetbal)wedstrijd.
Voor een evenement met meer dan 500 bezoekers dient een draaiboek aanwezig te zijn waarin nader is uitgewerkt wie, waarvoor verantwoordelijk is, inclusief telefoonnummers van organisatoren en aangestelde medewerkers.
Toelichting: Een voorwaarde waaruit moet blijken dat degene die het evenement organiseert zich terdege bewust is van zijn verantwoordelijkheden en zaken goed in beeld heeft.