Organisatie | Grave |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Terrassenbeleid Grave 2012 |
Citeertitel | Terrassenbeleid Grave 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | VB |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-04-2012 | 01-04-2012 | Nieuwe regeling | 27-03-2012 Graafsche Courant, 3 april 2012 | VB |
Grave trekt als vestingstad aan de Maas jaarlijks toeristen en andere bezoekers. De horeca en aanverwante dienstverlening zijn, als gevolg hiervan, een belangrijke bron van inkomsten. Binnen het straatbeeld van Grave nemen terrassen een prominente plaats in. Terrassen kunnen een verlevendiging van het straatbeeld vormen en bijdragen aan de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Daar staat tegenover dat terrassen voor geluidsoverlast kunnen zorgen, het verkeer kunnen hinderen en door hun vormgeving de beeldkwaliteit van de omgeving kunnen beïnvloeden.
Vanwege deze verschillende belangen, is het van belang dat de gemeente heldere regelgeving hanteert bij haar vergunningverlening voor terrassen. Het hanteren van beleidsregels heeft belangrijke voordelen. Het bevordert de rechtszekerheid en versterkt de juridische positie van de gemeente: gelijke gevallen worden gelijk behandeld.
In bijzondere gevallen kan er aanleiding zijn om van het beleid af te wijken. Artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bepaalt dat het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
De gemeente Grave heeft geen expliciet terrassenbeleid. De huidige terrassen hebben geen eenduidige ontheffingen danwel vergunningen. Deze diversiteit geeft on-duidelijkheid voor de horeca-ondernemer, de gemeente en/of andere belanghebbenden.
In de Algemene plaatselijke verordening Grave 2010 (APV) zijn artikelen over terrassen opgenomen en is er wet- en regelgeving voor de horeca. Voor zover (een onderdeel van) een terras een bouwwerk betreft, is de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo), Woningwet/Monumentenwet en de daarop gebaseerde welstandsnota van toepassing.
Terrassen staan veelal op prominente plaatsen in de binnenstad van Grave en maken onderdeel uit van het straatbeeld. In het Beeldkwaliteitsplan Binnenstad Grave (pagina 77) is aangegeven onder welke voorwaarde een terras mag worden geplaatst in verband met de inrichting en verzorgde uitstraling van de terrassen.
In deze beleidsnota staan de kwaliteitseisen voor de terrassen in de gemeente Grave. Voor de terrassen in de Binnenstad van Grave zijn extra kwaliteitseisen opgesteld, deze staan aanvullend in het Beeldkwaliteitsplan Binnenstad Grave.
Uitzondering kwaliteitseisen Beeldkwaliteitsplan Binnenstad Grave
De kwaliteitseis ten aanzien van de situering/ongehinderde doorgang voor voetgangers en/of winkelend publiek uit het Beeldkwaliteitsplan Binnenstad Grave wordt slechts ten dele van toepassing verklaard op de terrassen waarbij de infrastructurele situatie ter plaatse het niet toe laat.
Vanwege de breedte van de stoep en het belang van de horeca kan afgeweken worden van dit criterium. Uiteraard blijft een veilige doorgang uitgangspunt van de bepaling van de grootte van het terras.
Met het terrassenbeleid wordt beoogd eenduidige en transparante regels te stellen op het gebied van de exploitatie van terrassen. In dit terrassenbeleid zijn regels opgenomen betreffende de openingstijden, kwaliteit van de terrasonderdelen en de exploitatie van het terras.
Er zijn twee soorten terrassen, namelijk een regulier terras en een evenemententerras. In beide gevallen is een vergunning/ontheffing voor het exploiteren van een terras noodzakelijk, hetzij op basis van artikel 2:28 APV “exploitatievergunning openbare inrichting” of op basis artikel 2:10 APV “Het plaatsen van voorwerpen op of aan de weg in strijd met de publieke functie ervan”.
Terrasvergunning op grond van 2:28 APV
In eerste instantie dient een exploitatievergunning aangevraagd te worden op basis van artikel 2:28 APV, tenzij zich in de zes maanden voorafgaand geen incidenten gepaard gaande met geweld, overlast op straat of drugsgebruik en –handel hebben voorgedaan in of bij de inrichting dan wel indien de inrichting zich nieuw in de gemeente vestigt en er zich geen weigeringsgronden voordoen als bedoeld in artikel 1:8 of 2:28, tweede of derde lid APV.
Terrasontheffing op grond van 2:10 APV
Indien de burgemeester op verzoek of ambtshalve een vrijstelling verleent van de exploitatievergunning (2:28 APV) dient een terrasontheffing voor het mogen exploiteren van een terras te worden aangevraagd op basis van artikel 2:10 APV.
Met een terras wordt bedoeld: “een buiten de besloten ruimte van de openbare inrichting liggend deel van het waar zitgelegenheid kan worden geboden en waar tegen vergoeding dranken kunnen worden geschonken en/of spijzen voor directe consumptie kunnen worden bereid en/of verstrekt” (artikel 2:27 onder b APV).
De exploitatievergunning wordt aangevraagd bij de burgemeester. De terrasontheffing wordt aangevraagd bij het college van burgemeester en wethouders.
Vergunnings-/ontheffingsvoorschriften terras:
Het staat de horecaexploitant vrij gedurende het gehele jaar een terras te exploiteren. In verband met evenementen in de binnenstad Grave heeft de gemeente de bevoegdheid als vergunningverlener om beperkingen te stellen aan de reguliere terrassen ten tijde van het evenement. Indien de gemeente van deze bevoegdheid gebruik maakt wordt dit tijdig gecommuniceerd met de horecaexploitant.
In verband met de parkeergelegenheden op de Markt wordt voor de openbare inrichtingen gelegen aan de Markt een verkleind terras in de winterperiode toegestaan. Dit zorgt ervoor dat het aantal parkeerplaatsen dat in de winter beschikbaar was gehandhaafd blijft. Voor alle openbare inrichtingen wordt afzonderlijk gekeken welke afmeting van het terras wordt toegestaan in de winterperiode.
Tijdens evenementen bestaat er in sommige gevallen de behoefte vanuit de horecaexploitant om tijdelijk (tijdens het evenement) een groter terras te exploiteren. Indien de horecaexploitant in het bezit is van een exploitatievergunning kan op grond van artikel 2:28 APV een vergunning aan worden gevraagd voor het mogen exploiteren van een evenemententerras. Wanneer de horecaexploitant geen exploitatievergunning heeft kan op grond van artikel 2:10 APV een vergunning aan wworden gevraagd voor het mogen exploiteren van een evenemententerras. In beide gevallen dient toestemming gegeven te worden door de organisator van het evenement.
Voor het schenken van zwakalcoholische dranken op het evenemententerras dient de exploitant/aanvrager in het bezit te zijn van een ontheffing ex artikel 35 Drank- en Horecawet.
Zowel een vergunning of ontheffing voor het evenemententerras als een ontheffing ex artikel 35 Drank- en Horecawet dient, op basis van artikel 1:3 APV, zes weken voorafgaand aan het evenement aangevraagd te worden bij de gemeente Grave.
Vergunningsvoorschriften evenemententerras:
• Het terras mag geëxploiteerd worden conform de tijden gesteld in de vergunning/ontheffing;
• Het terras dient gemakkelijk verwijderd te kunnen worden ten behoeve van de doorgang van eventuele hulpverleningsdiensten;
• Obstakels, in welke vorm dan ook, dienen duidelijk gemarkeerd te worden en zodanig worden geplaatst dat daardoor geen hinder, schade of overlast wordt veroorzaakt voor derden, noch dat de plaatsing daarvan op enigerlei wijze kan leiden tot gevaarlijke situaties;
• De omgeving van het terras dient ten tijde van een evenementen zoveel mogelijk in een nette en opgeruimde staat te zijn; Na afloop dient de gebruikte ruimte weer in ordelijke staat terug gebracht te worden.
Het is zonder vergunning niet toegestaan op een terras muziek ten gehore te brengen. Indien een exploitant incidenteel muziek ten gehore wil brengen dient hiervoor apart een ontheffing te worden aangevraagd, dit valt niet onder de terrasvergunning.
Op grond van artikel 4 lid 1 van de Zondagswet is het verboden op Zondag voor 13.00 uur openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen. Op grond van artikel 4 lid 3 van de Zondagswet is de burgemeester bevoegd ontheffing te verlenen van het bepaalde bij het eerste lid.
De afmetingen van een terras worden per situatie bepaald, op basis van de volgende uitgangspunten:
In de vergunning/ontheffing wordt de exacte afmeting aangegeven en een situatietekening bijgevoegd.
Het terras mag geen grotere afmetingen hebben dan aangegeven staat op de bij de vergunning/ontheffing behorende tekening.
Indien van toepassing kan worden besloten dat gedurende een bepaalde periode een andere terrasafmeting mag worden geëxploiteerd. Dit dient specifiek benoemd te worden bij het vaststellen van tekening met daarop de terrasafmetingen.
Aan een terrasontheffing en – vergunning kunnen voorschriften verbonden worden, zoals:
Indien zich onder het terras kabels, leidingen of riolen bevinden, of deze daar moeten worden gelegd, en de daarop rechthebbenden daaraan noodzakelijke werkzaamheden moeten verrichten, dient het terras voor zover nodig, op eerste aanzegging van deze rechthebbenden onmiddellijk ontruimt te worden en dienen eventuele aanwezige belemmerende vlonders, windschermen en dergelijke ook te worden verwijderd, alles door en op kosten van ontheffinghouder;
Een terras bestaat uit diverse onderdelen, namelijk meubilair (stoelen en tafels), terrasschotten, vlonders, parasols en zonneschermen. Wanneer een onderdeel van een terras omschreven kan worden als een bouwwerk, dient (wellicht) een omgevingsvergunning aangevraagd te worden. Een omgevingsvergunning aanvragen danwel toetsen kan via de site www.omgevingsloket.nl.
In het Beeldkwaliteitsplan Binnenstad Grave is opgenomen aan welke eisen de terrasonderdelen dienen te voldoen. Deze punten worden meegenomen bij de beoordeling van de omgevingsvergunning.