Organisatie | Grave |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | evenementenbeleid Gemeente Grave 2012 |
Citeertitel | Evenementenbeleid Grave 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp | VB |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-04-2012 | 01-04-2012 | Nieuwe regeling | 27-03-2012 Graafsche Courant, 3 april 2012 | VB |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Grave,
ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
Gelet op bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het bepaalde in artikel 2:25 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Grave (APV);
Overwegende dat het gelet op de belangen van uniforme efficiënte en duidelijke afdoening van vergunningaanvragen gewenst is beleidsregels vast te stellen waarmee bij het nemen van beschikkingen die verband houden met evenementen rekening wordt gehouden;
Overwegende dat het hierbij niet uitsluitend gaat om beschikkingen als bedoeld in artikel 2:25 van de APV (evenementenvergunningen), maar ook beschikkingen die worden genomen op grond van andere wettelijke regelingen voor activiteiten die met een evenement verband houden;
Vast te stellen het volgende “evenementenbeleid Gemeente Grave 2012”
In Grave worden diverse grote evenementen georganiseerd, zoals het Smartlappenfestival, Pinksterfestival, Waterfestival, Ballonnenfestival, Hippisch Festijn en kermissen. Evenementen kunnen een positieve invloed hebben op de economische ontwikkeling en het imago van de gemeente Grave. In de gemeente Grave worden jaarlijks ongeveer 90 evenementen gehouden.
De gemeente speelt een belangrijke rol bij de totstandkoming van evenementen omdat zij voor een evenement benodigde vergunningen, ontheffingen of toestemmingen verleent. De gemeente toetst de aanvraag aan een aantal voorwaarden en verleent of weigert daarna een vergunning. Door middel van deze nota wordt er een eenduidig beleid vastgesteld over onder andere vergunningen, ontheffingen en voorschriften die onderdeel vormen van een evenement.
Het bevorderen van toerisme & recreatie is een van de speerpunten van gemeentelijk beleid. Hoe we dat bevorderen gaan is vastgelegd in de door de gemeenteraad vastgestelde beleidsnota toerisme & recreatie en bijbehorend uitvoeringsprogramma. Een thema van beleid is het profileren van Grave als stad/gemeente voor evenementen, festivals en herdenkingen.
De gemeente Grave heeft geen uniform beleid over evenementen. Dit evenementenbeleid is ontwikkeld om eenduidige regels te stellen over evenementen en aan evenementen gerelateerde zaken.
Eerst wordt ingegaan op het juridisch kader. Vervolgens wordt in gegaan op de verschillende soorten evenementen, behandelingswijze van de aanvraag en andere aan evenementen gerelateerde zaken.
Het evenementenbeleid geldt niet voor een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet, mits de burgemeester oordeelt dat er sprake is van een vergunningsplichtig evenement in plaats van uitoefening van een reguliere horeca-inrichting. De burgemeester dient in deze gevallen aannemelijk te maken dat het feest vanwege:
niet tot de normale bedrijfsvoering van de inrichting behoort.
Zowel organisatoren als andere belanghebbenden hebben steeds meer de behoefte om in een zo vroeg mogelijk stadium te weten of een evenementenvergunning kan worden verleend en onder welke voorwaarden. De gemeente wil met deze nota een duidelijk en transparant evenementenbeleid presenteren voor alle belanghebbenden.
Doel van het evenementenbeleid is het in het algemeen belang stellen van regels op het gebied van: de openbare orde; voorkomen of beperken van overlast; het waarborgen van de verkeersveiligheid of de veiligheid van personen of goederen; en het beschermen van de zedelijkheid of de gezondheid en het formuleren van beleidsuitgangspunten (het bieden van een kader voor de belangenafweging) voor het al dan niet verlenen van de evenementenvergunning op grond van artikel 2:25 Algemene Plaatselijke Verordening Grave 2010 (APV).
HOOFDSTUK 2 SOORTEN EVENEMENTEN
Artikel 2 Verdeling evenementen in categorieën
De evenementen in de gemeente Grave worden in drie categorieën onderverdeeld:
Artikel 3 Vergunningsplichtig klein evenement
Onder een vergunningsplichtig klein evenement wordt verstaan een op één dag gehouden (art. 2:24 lid 3 APV):
HOOFDSTUK 4 EVENEMENTEN: UITGANGSPUNTEN
Artikel 7 Algemene beleidsuitgangspunten
Als – al dan niet op verzoek van de burgemeester – bij een vergunningsplichtig evenement bewaking wordt ingezet, moet aan de gemeente worden doorgegeven welke personen daarvoor worden ingezet en wie fungeert als aanspreekpunt. Voor bewaking mogen uitsluitend personen worden ingezet die voldoen aan de voor beveiligingswerkzaamheden gestelde eisen in de Regeling particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus;
Alle aanwijzingen van daartoe aangewezen beambten van politie, brandweer, de GHOR (Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen) of gemeente dienen stipt en onverwijld te worden opgevolgd. Op eerste aanwijzing vande daartoe aangewezen beambtendienen alle activiteiten te worden stilgelegd indien dit noodzakelijk wordt geacht. De gemeente wordt onverwijld van de stillegging in kennis gesteld door hetzij de politie, brandweer of de GHOR (Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen);
Eventuele schade als gevolg van een evenement is voor rekening van de organisatie. Deze vrijwaart de gemeente geheel van aanspraken van derden op schadevergoeding.
Artikel 9 Eindtijden voor evenementen
Voor (kleine) vergunningplichtige evenementen in het weekend en voor (kleine) vergunningsplichtige evenementen die op een feestdag worden gehouden geldt:
a. als het evenement in de openlucht of in een feesttent wordt gehouden dan is de uiterste eindtijd 02:00 uur. De eindtijd van de geluidsproductie en de drankverstrekking is 01:00 uur.
b. als het evenement in een gebouw wordt gehouden dan is de uiterste eindtijd 03:00 uur. De eindtijd van de geluidsproductie en de drankverstrekking is 02:00 uur.
De burgemeester verleent ontheffing van artikel 4 lid 1 Zondagswet indien:
a. het een van de volgende historische gegroeide evenementen betreft die geheel of ten dele op zondag plaatsvinden zoals Pinksterkermis, Waterfestival, Pinksterfestival, Jaarlijkse Braderie Gassel, Hippisch Festijn en Circus.
b. indien het doel en/of aard van het evenement het starten voor 13:00 uur verlangt.
Artikel 12 Verboden evenementen
De weigeringgronden van een evenementenvergunning worden in artikel 1:8 van de APV benoemd. Van sommige evenementen vindt de gemeente Grave dat ze vanwege hun karakter onder deze weigeringgronden vallen. De burgemeester verleent daarom geen vergunning voor:
evenementen waarbij dieren ter vermaak worden gebruikt en waarbij ook de gezondheid van het dier gevaar kan lopen. Ten aanzien van circussen verleent de gemeente alleen een vergunning aan circussen die aangesloten zijn bij de Vereniging van Nederlandse Circus Ondernemingen (VNCO) of de European circus Association (ECA);
Voor het verstrekken van zwakalcoholische dranken buiten een horeca-inrichting is op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet een ontheffing vereist van de burgemeester. Deze ontheffing wordt voor een vergunningsplichtig evenement verleend indien wordt voldaan aan onderstaand voorwaarden:
De geluidslimitering voor onversterkte muziek wordt omschreven in artikel 4:5 APV.
In artikel 4:6 APV wordt aangegeven dat het verboden is buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer of het Besluit toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of voor de omgeving geluidshinder wordt veroorzaakt.
In artikel 4:6a APV wordt aangegeven dat het verboden is buiten een inrichting in de zin van de Wet milieubeheer in de openlucht een geluidsapparaat, een (recreatie)toestel of een (bouw)machine in werking te hebben op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving (geluid)hinder wordt veroorzaakt.
De burgemeester kan voor de artikelen 4:6 en 4:6a APV ontheffing verlenen.
Naast de geluidslimitering die wordt omschreven in de artikelen 4:5 t/m 4:6a APV kent de APV ook regels voor incidentele en collectieve festiviteiten (artikel 4:2 en 4:3 APV). Deze bepalingen zijn van toepassing op inrichtingen die vallen onder het Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (beter bekend als het Activiteitenbesluit). De geluidsnormen die genoemd zijn in artikel 2.17, 2.19 en 2.20 Activiteitenbesluit en artikel 4:5 APV gelden niet voor de collectieve festiviteiten die door het College van Burgemeester en Wethouders per kalender jaar aangewezen worden. Bij de incidentele festiviteiten gelden de geluidsnormen die genoemd zijn in artikel 2.17, 2.19 en 2.20 Activiteitenbesluit en artikel 4:5 APV niet als de houder van de inrichting ten minste twee weken voor de aanvang van de festiviteiten het College hiervan in kennis heeft gesteld.
Artikel 15 Toiletvoorzieningen
Er dienen voldoende sanitairvoorzieningen aanwezig te zijn. De Geneeskundige Hulp-verleningsorganisatie (GHOR) wordt om advies gevraagd betreffende de sanitair-voorzieningen.
De regels met betrekking tot verkeersregelaars voor evenementen zijn opgenomen in het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en artikelen 9 tot en met 15 Regeling verkeersregelaars 2009 en in de Nota inzet evenementenverkeersregelaars. De organisator dient contact op te nemen met politie Brabant-Noord voor de opleiding van evenementenverkeersregelaars. Na de gevolgde opleiding verzorgt de gemeente de aanstelling als verkeersregelaar.
In de voorfase van de vergunningaanvraag evenement zal deze getoetst worden door de regionale brandweer Brabant-Noord op brandveiligheidaspecten. In overleg met het bevoegd gezag kan ten tijde van een evenement fysiek gecontroleerd worden op de naleving van de brandveiligheidsaspecten/voorwaarden.