Organisatie | Tubbergen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Wachtdienstregeling gemeente Tubbergen 2010 |
Citeertitel | Wachtdienstregeling gemeente Tubbergen 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen, artikel 3:3:1 en artikel 15:1:10 lid 2c
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
26-04-2012 | 01-04-2010 | 11-01-2015 | Nieuwe regeling | 21-09-2010 | I10.007945 |
Burgemeester en wethouders van Tubbergen;
overwegende dat de gemeente Tubbergen ook buiten de vastgestelde werktijden verantwoordelijk is voor de uitvoering van gemeentelijke taken en de daarbij behorende bereikbaarheid en inzet van medewerkers;
gelet op het feit dat het noodzakelijk is om de bestaande wachtdienstregeling te wijzigen en uit te breiden;
gelet op artikel 3:3:1, en artikel 15:1:10 lid 2c van de Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen;
gelet op de bereikte overeenstemming met de commissie voor het Georganiseerd Overleg in de gemeente Tubbergen d.d.17 augustus 2010;
De wachtdienstregeling wordt gekoppeld aan de bereikbaarheid en de bezetting van de afdeling zoals die is vastgelegd in de regeling flexibilisering van werktijden gemeente Tubbergen 2008.
Elke afdeling is van maandag tot en met vrijdag bezet en bereikbaar tussen 08.30 uur en 12.30 uur en tussen 13.30 uur en 17.00 uur met uitzondering van de vrijdagmiddag (gemeentehuis en dependance). Voor de gemeentewerf geldt een bezetting en bereikbaarheid van maandag tot en met vrijdag van 07.30 uur tot 12.00 en van 12.30 uur tot 16.15 uur met uitzondering van de vrijdagmiddag.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Burgemeester en Wethouders d.d. 21 september 2010.
Burgemeester en wethouders van Tubbergen;
De secretaris, de burgemeester,
drs. ing. G.B.J. Mensink mr. M.K.M. Stegers
De regeling is bedoeld voor de medewerkers die gedurende het gehele jaar oproepbaar zijn voor het verrichten van werkzaamheden ten behoeve van de gemeente Tubbergen. Daarvoor zijn er een aantal groepen medewerkers beschikbaar die wekelijks worden ingeroosterd. Een groep bestaat uit een aantal medewerkers en één of meer reserves. De intentie van de regeling is de bereikbaarheid van medewerkers en de beschikbaarheid voor het verrichten van hun werkzaamheden buiten de kantooruren/vastgestelde werktijden. Het gaat dan vooral om calamiteiten, incidenten en niet planbare werkzaamheden niet tijdens kantooruren. De reserves hoeven niet bij voortduring bereikbaar te zijn en vallen daarmee niet onder deze regeling. Als een reserve bij uitval van een ongeroosterde medewerker wordt ingezet is deze regeling op hem van toepassing. De betrokkenen worden buiten diensttijd door middel van een semafoon/mobiele telefoon opgeroepen. Betrokken medewerkers moeten binnen een uur na de oproep aanwezig zijn op de plek waar men de werkzaamheden moet verrichten. Voor wachtdiensten waarvoor deze verplichting, in verband met de aard van de te verwachten werkzaamheden, niet geldt worden andere afspraken gemaakt. Bij ruiling van diensten gedurende een weekperiode of korter dienen eventuele financiële gevolgen tussen de betrokkenen zelf te worden opgelost en/of verrekend. Personeelsleden van 55 jaar of ouder worden niet verplicht ingeroosterd in de consignatiedienst.
Het vergoedingsbedrag voor een wachtdienst van een week is een vastgesteld netto bedrag van 75 euro per week. Wanneer er daadwerkelijke inzet plaatsvindt heeft de ambtenaar recht op een overwerkvergoeding zoals dat staat vermeld in artikel 3:2:1 Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Tubbergen. Ook deze vergoeding wordt maandelijks uitbetaald.
Het woon-werkverkeer als gevolg van een oproep in de wachtdienst, wordt beschouwd als een dienstreis en wordt op declaratiebasis als zodanig vergoed. De reistijd mag als werktijd worden geschreven. Als de medewerker gebruik maakt van een dienstauto, kunnen alleen de kilometers naar het gemeentehuis worden gedeclareerd. Het omzetten van overuren naar verlofuren geschiedt alleen met goedkeuring van het afdelingshoofd of de teamleider. De vastgestelde feestdagen die gecompenseerd worden zijn: Kerstmis, 25 en 26 december, 1 januari, Goede Vrijdag 1e en 2e paasdag, 1e en 2e Pinksterdag, Koninginnedag, 5 mei en Hemelvaartsdag worden gecompenseerd, ook als deze in het weekend vallen. Voor een brugdag in een wachtdienst hoeft een medewerker geen eigen verlof op te nemen. Het verlof dat op een brugdag voor eigen rekening komt behoeft dus niet te worden afgeschreven.
De clustercoördinator/teamleider is verantwoordelijk voor de organisatie van de wachtdienst. Hij is verantwoordelijkheid voor:
Spoedeisende situaties zijn situaties waarbij de ernst van de werkzaamheden het niet toelaten te wachten op een formeel besluit. In deze gevallen is de ambtenaar is tijdens de wachtdienst bevoegd om in spoedeisende gevallen de benodigde maatregelen te treffen. Hij moet als het mogelijk is vooraf, zoniet, dan achteraf bij zijn clustercoördinator/teamleider verantwoorden waarom hij de getroffen maatregelen noodzakelijk vond.