Organisatie | Alphen-Chaam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening tot wijziging van de Clientenparticipatieverordening WWB |
Citeertitel | Verordening clientenparticipatie WIJ en WWB |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2010 | 01-07-2010 | 01-01-2012 | wijziging | 23-09-2010 Ons Weekblad 8 okotber 2010 | geen |
21-12-2004 | 01-01-2005 | 01-11-2010 | nieuwe regeling | 23-12-2004 Ons Weekblad 21-08-2004 |
Cliëntenparticipatie Verordening Wet Werk en Bijstand 2004
De cliëntenparticipatie als bedoeld in artikel 12 van de Wet investeren in jongeren en artikel 47 van de Wet werk en bijstand heeft als doel te bewerkstelligen dat belanghebbenden bij de WIJ en WWB en het gemeentelijk minimabeleid door middel van overleg betrokken worden bij de voorbereiding, vaststelling, uitvoering en evaluatie van het (mede) voor hen gevoerde gemeentelijk beleid. Hiermee wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van de WIJ en WWB.
Burgemeester en Wethouders dragen er zorg voor dat van de zijde van de gemeente aan het cliëntenpanel de nodige informatie wordt verstrekt ten behoeve van het naar behoren functioneren van het panel. Het betreft hier alle informatie die noodzakelijk is om beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen.
Het college zorgt er voor dat het cliëntenpanel kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren.
Deze middelen worden zodanig ter beschikking gesteld dat het cliëntenpanel redelijkerwijze in staat kan worden geacht namens een brede achterban gemeenschappelijke belangen te behartigen.
Eventuele faciliteiten worden jaarlijks toegekend op basis van een door het panel opgestelde begroting.
- De cliëntenparticipatie komt wettelijk voort uit de WIJ art. 12 en WWB art 47.
- De hier gekozen omschrijving benadrukt dat cliëntenparticipatie wordt vormgegeven d.m.v. overleg met de betrokkenen, het cliëntenpanel. Naast de uitvoering is ook de totstandkoming van beleid onderwerp van overleg.
- Heel bewust is afgezien van de term: ‘cliëntenraad’, omdat dit zou inhouden dat er een overlegorgaan in het leven geroepen zou moeten worden. In de praktijk is dit tot op heden onmogelijk gebleken. Een cliëntenpanel kan steeds anders van samenstelling zijn. Het is mogelijk om steeds de meest geschikte personen bijeen te roepen voor overleg. Deze begripsdefinitie opent tevens de mogelijkheid om het gehele klantenbestand bijeen te roepen voor overleg. De wet verplicht niet tot het instellen van een cliëntenraad. De wet verplicht wel tot het voeren van overleg met de belanghebbenden. Door de verordening op deze wijze inhoud te geven creëert dit de voor onze gemeente meest optimale en meest kansrijke vorm van cliëntenparticipatie.
Vooralsnog verstaan wij onder ‘cliëntenpanel’ de volledige groep belanghebbenden. Zolang er geen kleine groep vertegenwoordigers opstaat vanuit het totale bestand om de belangen van de groep te vertegenwoordigen, zal er geen sprake zijn van werkplan en begroting, en derhalve ook niet van enig budget of overleg daarover. Via de nieuwsbrieven en raadpleging middels huisbezoek zal nieuw beleid in overleg met belanghebbenden vorm gaan krijgen vanaf januari 2005. Tenminste eenmaal per jaar wordt het gehele bestand uitgenodigd voor gezamenlijk overleg. Mocht uit deze werkwijze de behoefte aan een vaste groep vertegenwoordigers ontstaan, dan biedt deze verordening ook daar de juiste mogelijkheden tot maatwerk en kan er op basis van een door het alsdan ontstane vaste panel ingediend werkplan en begroting gekomen worden tot vaststelling van enig budget.
5. Kern van begrip "tijdig" is dat het cliëntenpanel de mogelijkheid krijgt wezenlijke invloed uit te oefenen op het beleid en heeft daarom vooral betrekking op het moment in het beleidsproces (van een eerste ambtelijk notitie tot een voorstel in de gemeenteraad). Des te eerder het cliëntenpanel in het proces betrokken is, des te groter kan haar invloed zijn (maar ook haar verantwoordelijkheid).
7. Wethouder Sociale Zaken is vanuit het college van burgemeester en wethouders eerste aanspreekpunt voor de cliëntenpanel. Daarnaast is het van belang dat er ook direct contact met andere wethouders plaatsvindt, als het onderwerp daar om vraagt.
9. Dit kan zorgen voor betere communicatie tussen gemeente en cliëntenpanel. De beleidsmedewerker Sociale Zaken is aangewezen als ambtelijk secretaris en het afdelingshoofd Sociale Zaken is aanspreekpunt.
Gedacht kan worden aan middelen t.b.v. de volgende activiteiten:
Dit gaat echter pas spelen als een vaste kern belanghebbenden zich opwerpt als georganiseerde groep vertegenwoordigers. Tot die tijd is er geen budget en kan er enkel gefaciliteerd worden voorzover daaraan geen kosten zijn verbonden.