Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Utrecht (Utr)

Beleidsregel inzake subsidie Eigen Kracht

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieUtrecht (Utr)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel inzake subsidie Eigen Kracht
CiteertitelBeleidsregel inzake subsidie Eigen Kracht
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De beleidsregel is van kracht tot 1 januari 2015

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

artikel 3, tweede lid Algemene subsidieverordening 2008

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-04-201201-01-2015nieuwe regeling

27-03-2012

Gemeenteblad van Utrecht 2012, nr. 21

Besluit college van B&W van 27 maart 2012

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel inzake subsidie Eigen Kracht

 

 

Beleidsregel inzake subsidie Eigen Kracht

(collegebesluit van 27 maart 2012)

Het college van burgemeester en wethouders;

gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht en artikel 3, tweede lid Algemene subsidieverordening 2008;

BESLUIT

vast te stellen de volgende

BELEIDSREGEL inzake subsidie Eigen Kracht.

Doelstelling

De gemeente Utrecht stelt subsidie beschikbaar voor de totstandkoming van het project Eigen Kracht. Dit project, geïnitieerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is gericht op arbeidstoeleiding van laagopgeleide vrouwen zonder uitkering en heeft een looptijd van 2012 tot en met 2014. De uitgangspunten voor het project Eigen Kracht zijn verwoord in de door wethouder Den Besten ondertekende intentieverklaring (zie bijlage).

Enkele gegevens arbeidsparticipatie vrouwen

De afgelopen decennia heeft in de arbeidsdeelname van vrouwen de vanzelfsprekendheid van niet-werken plaats gemaakt voor de vanzelfsprekendheid van werken. Inmiddels is de 60% bereikt.

Tegelijkertijd blijft de arbeidsdeelname van laagopgeleide vrouwen achter. Ongeveer één miljoen laagopgeleide vrouwen tussen de 15 en 65 jaar participeren nu niet op de arbeidsmarkt. Het kabinet vindt dat hier verandering in moet komen en zet in op een cultuurverandering waardoor vrouwen een groter belang gaan hechten aan een eigen loopbaan en inkomen. Het talent van vrouwen op de arbeidsmarkt is onmisbaar, mede gelet op de vergrijzing en de mogelijke arbeidsmarkttekorten. Werken maakt deze vrouwen minder financieel afhankelijk van een partner of een uitkering en biedt kans op ontplooiing.

Vervolgproject

Eigen Kracht is een vervolg op het project Duizend en één Kracht. Ten opzichte van dat project is het doel nader gespecificeerd, namelijk arbeidstoeleiding en is de doelgroep verbreed: Duizend en één Kracht was gericht op allochtone vrouwen, terwijl de doelgroep van Eigen Kracht nadrukkelijk àlle laagopgeleide vrouwen omvat. Voor meer informatie over de relatie met het project Duizend en één Kracht zie de bijlage Projectplan Eigen Kracht.

Doelgroep

De doelgroep bestaat uit laagopgeleide vrouwen zonder uitkering.

Wie kan aanvragen

Professionele organisaties uit Utrecht kunnen subsidie aanvragen voor de begeleiding naar werk van laagopgeleide vrouwen zonder uitkering.

Gezien de beperkte omvang van het subsidiebedrag en gelet op de diversiteit van de doelgroep en het belang van een goede werving hebben wij een voorkeur voor aanvragen van samenwerkingsverbanden van organisaties.

Alleen aanvragen van rechtspersonen zullen in behandeling worden genomen.

Eén aanspreekpunt

Om te voorkomen dat vrouwen door verschillende partijen worden benaderd en er situaties ontstaan die de doelstelling niet ten goede komen, is het van belang dat ontvangende organisaties goed met elkaar samenwerken. Gemeente Utrecht wil dat er één aanspreekpunt is voor de werving/aanmelding, begeleiding en nazorg van vrouwen uit de doelgroep.

Verplichte samenwerking met Werk030

Voor de plaatsing op de arbeidsmarkt na afronding van het voortraject/de opleiding c.q. voor de werving van concrete vacatures dient een jobhunter van het werkgeversservicepunt Werk030 ingeschakeld te worden. Hier zijn kosten aan verbonden: per te plaatsen deelnemer wordt EUR 638,75 in rekening gebracht door Werk030. Deze kosten moeten zijn verwerkt in uw begroting. Houdt u daar dus rekening mee bij het aantal beoogde plaatsingen.

Budget

Voor de looptijd van het project (1 maart 2012 tot 31 december 2014) is een subsidiebudget beschikbaar van in totaal EUR 193.000,00, dat als volgt wordt verdeeld over de drie jaren:

2012: EUR 65.000,00

2013: EUR 63.000,00

2014: EUR 65.000,00

De gemeente Utrecht benoemt een projectleider Eigen Kracht en zal tevens een slotmanifestatie in 2014 faciliteren.

Beschikbaar budget en subsidieplafond

Het totaal beschikbare budget voor subsidie Eigen Kracht tot en met 2014 zal worden verleend onder de opschortende voorwaarde dat er voldoende gelden ter beschikking worden gesteld (begrotingsvoorbehoud). Het college zal binnen vier weken na goedkeuring of vaststelling van de Voorjaarsnota door de gemeenteraad in juli 2012, het definitieve plafond bekendmaken.

Aanvraag tot vaststelling (eindverantwoording) en tussenrapportages

Bevoorschotting vindt plaats op basis van tussenrapportages in de vorm van halfjaarsoverzichten met een overzicht van:

  • -

    het aantal vrouwen dat gestart is met een traject;

  • -

    het aantal vrouwen dat een traject heeft afgerond;

  • -

    het aantal vrouwen dat is uitgevallen en;

  • -

    het aantal vrouwen dat uitgestroomd is naar werk of opleiding.

Aan de hand van de kwartaaloverzichten zal steeds 45% van het subsidiebedrag voor het betreffende jaar aan voorschot betaald worden. Na beoordeling van de aanvraag tot vaststelling wordt het laatste voorschot van 10% betaald. De aanvraag tot vaststelling dient uiterlijk 1 april 2014 in ons bezit te zijn en bevat een overzicht van alle uitgaven en inkomsten die betrekking hebben op het afgeronde project. De aanvraag tot vaststelling bevat tevens een inhoudelijk eindverslag en de financiële afrekening.

Waaraan moet uw subsidieaanvraag voldoen?

Voor een compleet overzicht van de inhoud van de subsidiesystematiek verwijzen wij u naar de handleiding voor het aanvragen van subsidies (zie bijlage). Onderstaand vind u (niet limitatief) enkele vereisten waaraan uw aanvraag moet voldoen. Uw aanvraag bevat in ieder geval een activiteitenplan.

Activiteitenplan

Het activiteitenplan wordt beoordeeld op het aantal en de inhoud van de activiteiten alsmede op de resultaten die u verwacht te bereiken. Het activiteitenplan bevat tenminste een beschrijving van:

  • 1.

    Alle activiteiten waarvoor u de subsidie vraagt.

  • 2.

    De doelgroep: voor wie organiseert u welke activiteiten?

  • 3.

    De frequentie en de duur van de activiteiten voor vrouwen.

  • 4.

    De doelen die u met de activiteiten wilt bereiken.

  • 5.

    Het beoogde effect van de activiteiten op de laagopgeleide vrouwen zonder uitkering.

  • 6.

    Een streefcijfer van het aantal vrouwen dat naar werk toegeleid wordt.

  • 7.

    Hoe en op welke termijn u de samenwerking met de andere partijen om tot één loket te komen vorm geeft.

  • 8.

    De verwachte resultaten aan het einde van het project.

Tot slot verklaart u zich bereid mee te werken aan een eventueel evaluatieonderzoek van het project Eigen Kracht.

Begroting

De begroting geeft inzicht in alle met de activiteiten samenhangende kosten en opbrengsten, rekening houdend met de kosten voor jobhunting.

De begroting wordt beoordeeld op de prijs - resultaat verhouding.

Wat stuurt u verder nog mee?

Wanneer u voor het betreffende kalenderjaar voor het eerst een subsidie aanvraagt bij de gemeente Utrecht, stuurt u de volgende documenten mee:

  • ·

    uw statuten;

  • ·

    een uittreksel uit het verenigingen- of stichtingenregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken;

  • ·

    de jaarrekening over het voorafgaande jaar en de balans per 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin u de subsidieaanvraag indient (kleine organisaties zonder jaarrekening mogen volstaan met een overzicht van de eigen beschikbare middelen);

  • ·

    een kopie van een recent bankafschrift van de stichting/vereniging en

  • ·

    eventueel een overzicht van de aan de organisatie gelieerde rechtspersonen met daarbij de aard van de betrekkingen.

Wettelijk kader

U voldoet aan de voorwaarden en verplichtingen die in de Algemene Subsidieverordening 2008 staan.

Daarnaast voldoet uw aanvraag tot vaststelling aan de vereisten uit het controleprotocol van de

gemeente Utrecht.

Waar vraagt u subsidie aan?

De aanvraag van de subsidie wordt schriftelijk ingediend bij het college.

Ten behoeve van een snelle afhandeling verzoeken wij u de subsidieaanvraag schriftelijk in tweevoud en digitaal (per e-mail) in te dienen bij:

Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling

Afdeling Werk en Inkomen

T.a.v. Sander Mateman

Postbus 8029

3503 SB Utrecht

E-mail:s.mateman@utrecht.n

Hoe lang duurt de aanvraagprocedure?

U dient uw subsidieaanvraag in vóór 29 april 2012. Na ontvangst van een subsidieaanvraag voor de éénmalige subsidie ontvangt u binnen twee weken een ontvangstbevestiging per e-mail. Wij streven er naar uw subsidieaanvraag af te handelen vóór 25 mei 2012.

Als de gemeente niet binnen de wettelijke termijn van twaalf weken een besluit neemt op uw aanvraag, kunt u een vergoeding eisen op basis van de Wet dwangsom.

Kunt u bezwaar maken tegen het besluit?

Tegen het besluit (wel of niet toekennen van subsidie Eigen kracht) kunt u binnen zes weken bezwaar maken. Het besluit krijgt u toegestuurd. Daarin vindt u meer informatie over het maken van bezwaar.

Contactgegevens en meer informatie

Bezoekadres:

Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling

Afdeling Werk en Inkomen

Sint Jacobsstraat 300

3511 BT Utrecht

Openingstijden:

maandag tot en met vrijdag van 9.00 - 17.00 uur

Telefoon: 030 - 286 5211

E-mail: s.mateman@utrecht.nl

Slotbepalingen

Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel eenmalige subsidie Eigen Kracht.

Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.

De beleidsregel is van kracht tot 1 januari 2015.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Utrecht op 27 maart 2012.

De secretaris, De burgemeester,

Drs. M.R. Schurink Mr. A. Wolfsen

 

Bekendmaking is geschied op 11 april 2012.

Deze verordening is in werking getreden 12 april 2012.

 

BIJLAGE BEHORENDE BIJ GEMEENTEBLAD VAN UTRECHT 2012, NR. 21

Projectplan Eigen kracht

Inleiding

Dit projectplan bevat de uitwerking van de samenwerkingsafspraak tussen het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de gemeente Utrecht om laagopgeleide vrouwen zonder werk en uitkering toe te leiden naar werk.

Wethouder mevrouw Den Besten heeft in september 2011 de intentieverklaring Eigen Kracht getekend, waarmee Utrecht de uitdaging aangaat om voortbouwend op bestaande initiatieven zoals Duizend en één kracht een aanpak te ontwikkelen. De richtlijnen staan in de bijlage intentieverklaring. Ten opzichte van het project Duizend en één kracht is er een verschuiving in doelstelling en doelgroep.

Het project Duizend en één kracht was gericht op het activeren van de allochtone vrouwen naar tenminste vrijwilligerswerk.

Bij Eigen Kracht gaat het om de arbeidstoeleiding van àlle laagopgeleide vrouwen zonder uitkering.

1. Eigen kracht 2012-2014

De landelijke schattingen zijn dat 1 miljoen laag opgeleide vrouwen geen werk hebben. In Utrecht gaat dit naar schatting om 27.000 vrouwen. Een groot deel van deze vrouwen is bekend bij organisaties zoals welzijnsinstellingen, zelforganisaties, activeringsteams, Vluchtelingenwerk Midden-Nederland, ISKB, Rode Kruis, ROC enz. (deelnemende organisaties aan het project Duizend en één kracht 2007-2011). Uiteraard is er ook een groep vrouwen die nog niet in beeld is.

Het project Eigen Kracht biedt de mogelijkheid om meer aandacht te besteden aan deze groepen, namelijk de analfabete en anderszins laagopgeleide vrouwen die weinig tot geen opleiding hebben genoten. Een startkwalificatie en een goede taalbeheersing zijn belangrijk voor een goede participatie, zowel op de arbeidsmarkt als in de eigen omgeving. Probleem is dat veel projecten niet laagdrempelig genoeg zijn en niet goed aansluiten op de leefomstandigheden van de doelgroep.

Missie en doelen Eigen Kracht

Onze missie en hoofddoel is om zoveel mogelijk vrouwen 'duurzaam zelfstandig' te laten functioneren in de samenleving op zodanige wijze dat hun talenten en kwaliteiten optimaal tot hun recht komen. Het gaat om optimaal participeren op de arbeidsmarkt, met daarbij speciale (maar niet exclusieve) aandacht voor zorgsector. Deelname aan het arbeidsproces bevordert ook de gezondheid.

Om dit te bereiken willen we vrouwen beter toerusten door te werken aan het versterken van hun zelfvertrouwen, het bevorderen van ontmoetingen en het vergroten van hun netwerk via laagdrempelige trajecten gericht op werk. Daarnaast kan werkgerichte (bij)scholing worden ingezet en leren om effectief te zoeken naar werk.

2. Leerpunten Duizend en één kracht

Vijf jaar intensief vrouwen stimuleren naar vrijwilligerswerk, opleiding of betaald werk heeft er toe geleid dat een aantal instrumenten waardevol is gebleken. Het gaat hierbij om:

  • 1.

    maatwerk/methodieken en individuele begeleiding;

  • 2.

    trainingen;

  • 3.

    coördinatie van de activiteiten en

  • 4.

    onderzoeken van de beleving van de vrouwen zelf, behoefteonderzoek richting ondersteuning naar betaald werk.

Deze sterke punten kunnen ook worden ingezet ten behoeve van Eigen Kracht.

3. Regie

De afdeling Werk en Inkomen van de gemeente stelt een projectleider aan voor de uitvoering van de regierol. De projectleider is de aanjager en de intermediair van het project en bevordert de samenwerking tussen de interne afdelingen en de externe uitvoerders. Is contactpersoon voor de wethouder met betrekking tot dit project en voor het Ministerie. De projectleider is eindverantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid, het budget en zorgt ervoor dat de positieve resultaten verankerd worden binnen de reguliere beleidspraktijk van de gemeente.

4. Hoe gaan wij de vrouwen bereiken?

Uitgangspunt is dat veel vrouwen uit de doelgroep al contact hebben met diverse instellingen in de stad, zij het dat deze contacten tot nu toe niet altijd op werk gericht zijn geweest. Bestaande trajecten en activiteiten zullen dan ook een belangrijk wervingskanaal vormen (met als voorbeeld de activiteiten van Kansengids). Daarnaast houden we uiteraard ruimte voor nieuwe instroom. De keten van aaneengeschakelde trajecten moet leiden tot een resultaatgerichte aanpak.

Welke stappen zijn hier voor nodig:

  • ·

    vrouwen benaderen via de bestaande trajecten en nieuwe wervingskanalen;

  • ·

    vrouwen extra trainingen en of opleiding aanbieden;

  • ·

    coaching in de weg naar betaald werk en

  • ·

    nazorg en begeleiding tijdens het werk.

5. Overige inzet gemeente Utrecht t.b.v. het project

5.1 Deelname overleg OCW

De gemeente zal actief zitting nemen in het landelijk overleg Eigen Kracht met de deelnemende gemeenten van het eerste uur en de betrokkene departementen. Utrecht vindt het van groot belang om de voortgang van het project te bespreken. De gemeente wil graag een bijdrage leveren aan het delen van kennis met belangstellende partijen binnen en buiten de gemeente Utrecht. De gemeente is ook bereid de resultaten en leerpunten van het project te verwerken in presentaties bij eventuele regiobijeenkomsten en conferenties.

5.2 Evaluatie

Het project zal worden geëvalueerd en de bevindingen zullen worden vertaald in een overzichtelijk naslagwerk.

Begroting

Begroting

2012

2013

2014

Totaal

Totaal budget in EUR

80.000

80.000

90.000

250.000

Activiteiten gemeente

- Projectleider (deelname landelijke projectgroep, terugkoppeling activiteiten project, coördinatie en communicatie)

-Evaluatie

-terugkomdagen en slotmanifestatie

14.000

1.000

14.000

1.000

14.000

10.000

3.000

42.000

10.000

5.000

Activiteiten subsidiënten

(werving, begeleiding/coaching, nazorg)

65.000

65.000

63.000

193.000