Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Klachtenregeling gemeente Olst-Wijhe |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Olst-Wijhe |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 149
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2008 | 28-12-2011 | Nieuwe regeling | 21-01-2008 Huis-aan-Huis, 23-12-2009 | Onbekend |
bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders (het college) dan wel de burgemeester van de gemeente Olst-Wijhe en de onder hen werkzame personen;
klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheden jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen;
klager: de natuurlijk of rechtspersoon die een klacht indient;
gedraging: het handelen of nalaten te handelen van een bestuursorgaan jegens een natuurlijk of rechtspersoon.
Artikel 3 Behandeling van mondelinge klachten
Belast met de behandeling en advisering van mondelinge klachten is, indien de klacht betreft:
a. een ambtenaar, de betreffende eenheidsmanager (indien een ambtenaar niet onder een eenheidsmanager valt, is de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris belast met de behandeling en advisering);
b. een eenheidsmanager, de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris;
c. de adjunct-directeur, de gemeentesecretaris;
d. de gemeentesecretaris, het college;
e. de burgemeester als voorzitter/lid van het college, de waarnemend voorzitter van het college en de gemeentesecretaris;
f. de burgemeester als voorzitter van de raad, de waarnemend voorzitter van deraad en de griffier;
g. de raad/een raadslid, de burgemeester en de griffier;
h. een wethouder, de burgemeester en de gemeentesecretaris;
i. de griffier, één van de fractievoorzitters en de burgemeester.
Artikel 4 Behandeling van schriftelijke klachten
Klaagschriften dienen door de medewerkers van de postkamer aan de klachtencoördinator ter hand te worden gesteld. Indien een medewerker een klaagschrift ontvangt dat niet eerst door de klachtencoördinator is behandeld, dan dient het klaagschrift aan de klachtencoördinator ter hand te worden gesteld.
Belast met de behandeling en advisering van klaagschriften is, indien de klacht betreft:
a. een ambtenaar, de betreffende eenheidsmanager (indien een ambtenaar niet onder een eenheidsmanager valt, is de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris belast met de behandeling en advisering);
b. een eenheidsmanager, de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris;
c. de adjunct-directeur, de gemeentesecretaris;
d. de gemeentesecretaris, het college;
e. de burgemeester als voorzitter/lid van het college, de waarnemend voorzitter van het college en de gemeentesecretaris;
f. de burgemeester als voorzitter van de raad, de waarnemend voorzitter van de raad en de griffier;
g. de raad/een raadslid, de burgemeester en de griffier;
h. een wethouder, de burgemeester en de gemeentesecretaris;
i. de griffier, één van de fractievoorzitters en de burgemeester.
Artikel 5 Beslissing op mondelinge en schriftelijke klachten
De beslissing op mondelinge klachten en klaagschriften over personen werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt genomen door het college.
Artikel 6 Wijze van behandeling van klachten
De afhandeling van de ingediende klachten geschiedt overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 7 Rapportage van klachten
De rapportage zoals genoemd in artikel 2, onder e, wordt aan de gemeenteraad voorgelegd en bevat minimaal een overzicht van het aantal in het afgelopen jaar ingediende klachten, de aard van die klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van de klachtenbehandeling.