Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Olst-Wijhe

Klachtenregeling gemeente Olst-Wijhe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOlst-Wijhe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingKlachtenregeling gemeente Olst-Wijhe
CiteertitelKlachtenregeling gemeente Olst-Wijhe
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 149

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-200828-12-2011Nieuwe regeling

21-01-2008

Huis-aan-Huis, 23-12-2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Klachtenregeling gemeente Olst-Wijhe

 

 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders (het college) dan wel de burgemeester van de gemeente Olst-Wijhe en de onder hen werkzame personen;

klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheden jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen;

klager: de natuurlijk of rechtspersoon die een klacht indient;

gedraging: het handelen of nalaten te handelen van een bestuursorgaan jegens een natuurlijk of rechtspersoon.

 

Artikel 2 Klachtencoördinator

  • Het college wijst een ambtenaar of ambtenaren aan die belast is of zijn met:

  • a.

    registreren van mondelinge en schriftelijke klachten;

  • b.

    beoordelen of het een klacht is vallende onder hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht;

  • c.

    ter hand stellen van klaagschriften aan de ambtenaar of het bestuursorgaan welke belast is met de afhandeling van de klacht;

  • d.

    bewaken van de voortgang van de afhandeling;

  • e.

    jaarlijks rapporteren over de geregistreerde mondelinge en schriftelijke klachten

 

Artikel 3 Behandeling van mondelinge klachten

  • 1.

    De medewerkers van de publieksbalie dienen klagers door de verbinden met de klachtencoördinator. Medewerkers dienen, indien zij telefonisch of tijdens een gesprek een klacht ontvangen, dit per direct aan de klachtencoördinator te melden.

  • 2.

    Belast met de behandeling en advisering van mondelinge klachten is, indien de klacht betreft:

    a. een ambtenaar, de betreffende eenheidsmanager (indien een ambtenaar niet onder een eenheidsmanager valt, is de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris belast met de behandeling en advisering);

    b. een eenheidsmanager, de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris;

    c. de adjunct-directeur, de gemeentesecretaris;

    d. de gemeentesecretaris, het college;

    e. de burgemeester als voorzitter/lid van het college, de waarnemend voorzitter van het college en de gemeentesecretaris;

    f. de burgemeester als voorzitter van de raad, de waarnemend voorzitter van deraad en de griffier;

    g. de raad/een raadslid, de burgemeester en de griffier;

    h. een wethouder, de burgemeester en de gemeentesecretaris;

    i. de griffier, één van de fractievoorzitters en de burgemeester.

  • 3.

    Een mondelinge klager wordt gewezen op de mogelijkheid van het indienen van een schriftelijke klacht.

Artikel 4 Behandeling van schriftelijke klachten

  • 1.

    Klaagschriften dienen door de medewerkers van de postkamer aan de klachtencoördinator ter hand te worden gesteld. Indien een medewerker een klaagschrift ontvangt dat niet eerst door de klachtencoördinator is behandeld, dan dient het klaagschrift aan de klachtencoördinator ter hand te worden gesteld.

  • 2.

    Belast met de behandeling en advisering van klaagschriften is, indien de klacht betreft:

     

    a. een ambtenaar, de betreffende eenheidsmanager (indien een ambtenaar niet onder een eenheidsmanager valt, is de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris belast met de behandeling en advisering);

    b. een eenheidsmanager, de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris;

    c. de adjunct-directeur, de gemeentesecretaris;

    d. de gemeentesecretaris, het college;

    e. de burgemeester als voorzitter/lid van het college, de waarnemend voorzitter van het college en de gemeentesecretaris;

    f. de burgemeester als voorzitter van de raad, de waarnemend voorzitter van de raad en de griffier;

    g. de raad/een raadslid, de burgemeester en de griffier;

    h. een wethouder, de burgemeester en de gemeentesecretaris;

    i. de griffier, één van de fractievoorzitters en de burgemeester.

Artikel 5 Beslissing op mondelinge en schriftelijke klachten

De beslissing op mondelinge klachten en klaagschriften over personen werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan wordt genomen door het college.

Artikel 6 Wijze van behandeling van klachten

De afhandeling van de ingediende klachten geschiedt overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 7 Rapportage van klachten

De rapportage zoals genoemd in artikel 2, onder e, wordt aan de gemeenteraad voorgelegd en bevat minimaal een overzicht van het aantal in het afgelopen jaar ingediende klachten, de aard van die klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van de klachtenbehandeling.

Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie.

  • 2.

    Op dat tijdstip wordt ingetrokken: de Klachtenregeling gemeente Olst-Wijhe, zoals vastgesteld op 18 april 2005 en gewijzigd op 27 februari 2006.

Inhoudsopgave

 

Artikel 1 Begripsbepaling

 

Artikel 2 Klachtencoördinator

 

Artikel 3 Behandeling van mondelinge klachten

Artikel 4 Behandeling van schriftelijke klachten

Artikel 5 Beslissing op mondelinge en schriftelijke klachten

Artikel 6 Wijze van behandeling van klachten

Artikel 7 Rapportage van klachten

Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden

Artikel 9 Inwerkingtreding