Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Purmerend

Mandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatiePurmerend
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2012
CiteertitelMandaat- en machtigingslijst 2012
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpbestuur
Externe bijlagen1. Mandaat- en machtigingslijst 2. Historie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Is ook vastgesteld door de burgemeester.

Betreffende de bijlage: daar waar afdelingsmanager wordt genoemd, moet gelezen worden: de domeindirecteur van het domein waar de voormalige afdeling onder zou vallen (Gemeenteblad 2016, 168488)

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 171
  2. Algemene wet bestuursrecht, afd. 10.1.1

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-06-201801-11-2018aanwijzen toezichthouders brandveiligheidsvoorschriften Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland

29-05-2018

gmb-2018-121630

1432631
14-05-201811-06-2018Domein Ontwikkeling, Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, 14a: aanstellen van verkeersregelaars

25-04-2018

gmb-2018-100263

1432605
26-04-201801-03-201814-05-2018Domein ontwikkeling, Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling: subsidies en financiele bijdragen tbv engergietransitie

10-04-2018

gmb-2018-87165

1427086
06-04-201826-04-2018Basisregistratie grootschalige topografie

13-02-2018

gmb-2018-70348

1418112
26-02-201806-04-2018wijziging machtiging meldpunt datalekken

09-01-2018

gmb-2018-38741

1402160
16-10-201701-01-201626-02-2018mandaat aan Haltewerk i.v.m. het Zelfstandigenloket

12-09-2017

gmb-2017-178707

1363009
17-03-201617-03-2016Deze versie is foutief gepubliceerd.

23-02-2016

Gemeenteblad 2016, 31545

1263435
17-03-201615-04-2016 Afdeling Bedrijfsvoering, dwangbevelen en afdeling Stadsbeheer, aanvragen ontheffing Flora- en faunawet

23-02-2016

Gemeenteblad 2016, 31545

1263435
29-01-201617-03-2016Domein Publiek, onderdeel Afdeling Werk & Welzijn, onderwerp 8a, 8b en 9

19-01-2016

Gemeenteblad 2016, 9747

1256914
12-01-201629-01-2016art. 34a, meldplicht datalekken

22-12-2015

Gemeenteblad 2016, 2222

1247912
08-12-201501-01-201512-01-2016Maatschappelijke opvang

24-11-2015

Gemeenteblad 2015, 116411

1242406
08-07-201508-12-2015hoofdstuk Diversen, het doen van aangifte

30-06-2015

Gemeenteblad 2015, 60888

1210434
20-02-201501-01-201508-07-2015afdeling Werk &Welzijn, mandaten Participatiewet

03-02-2015

Gemeenteblad 15-14865

1166275
16-01-201501-01-201520-02-2015Wmo 2015 en Jeugdwet

06-01-2015

Gemeenteblad 4064

1166275
30-12-201401-06-201401-01-2015Benoeming leden urgentiecommissie

16-12-2014

Gemeenteblad 82219

1156608
22-11-201430-12-2014Onderdeel team FIT (tekenen bruikleenov. PSU-items)

11-11-2014

Gemeenteblad 67062

1156608
07-10-201422-11-2014Hoofdstuk Diversen (toezichthouders VrZW)

02-09-2014

Gemeenteblad 55153

1122553
28-05-201407-10-2014Afd. MO, diversen (waarderingssubsidies)

20-05-2014

Gemeenteblad 29407

1120131
21-05-201428-05-2014Bevolkingsprocessen VrZW

06-05-2014

Gemeenteblad 27725

1124101
01-05-201421-05-2014afd. Werk & Welzijn, duurzaamheidsleningen

08-04-2014

Gemeenteblad 22050

1121937
02-04-201401-05-2014afd. Inwoners, basisregistratie personen

18-03-2014

Gemeenteblad 17643

1113405
11-02-201402-04-2014afd. Inwoners, basisregistratie personen

21-01-2014

Gemeenteblad 6398

1109922
07-02-201411-02-2014afd. Inwoners, administratief beroep

14-01-2014

Gemeenteblad 5834

1108257
01-01-201407-02-2014stichting AOP en afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling

17-12-2013

Gemeenteblad 2013, 61

1104882
11-10-201301-01-2014onderdeel Markt

24-09-2013

Gemeenteblad 2013, 34

1095371
06-09-201311-10-2013Domein publiek, afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving (bestuursdwang)

20-08-2013

Gemeenteblad 2013, 30

1090775
06-09-201306-09-2013Bedrijfsvoering, team JVZ (Voeren van verweer)

20-08-2013

Gemeenteblad 2013, 29

1090775
05-07-201306-09-2013Bestuurlijke boete onrechtmatige bewoning

18-06-2013

Gemeenteblad 2013, 22

1082427
05-07-201305-07-2013Uitvoering Bbz en IOAZ

11-06-2013

Gemeenteblad 2013, 21

1081680
15-03-201305-07-2013 Drank- en Horecawet, organisatie markten

26-02-2013

Gemeenteblad 2013, 12

1063794
01-03-201315-03-2013Team Werk en Welzijn (bestuurlijke boete)

12-02-2013

Gemeenteblad 2013, 9

1062648
01-02-201301-03-2013Team Facilitair, Informatie en Technologie nr. 8 (archiefzorg)

22-01-2013

Gemeenteblad 2013, 5

1060810
17-12-201201-02-2013Afd. SB nr. 16 (instemmingsbesluit kabels en leidingen)

04-12-2012

Gemeenteblad 2012, 55

1055911
24-09-201217-12-2012KCC (gevonden en verloren voorwerpen)

11-09-2012

Gemeenteblad 2012, 37

1045576
30-07-201224-09-2012afd. W&W, nr 30 (schuldhulpverlening)

10-07-2012

Gemeenteblad 2012, 33

1038980
23-07-201230-07-2012wijziging mandaten SB, nr 15 (beheersverordening begraafplaatsen)

03-07-2012

Gemeenteblad 2012, 30

642271
07-05-201223-07-2012art 3, lid 2 onder e en bijlage, onderdeel VTH.

24-04-2012

Gemeenteblad 2012, 23

1029478
02-04-201207-05-2012Nieuwe regeling

20-03-2012

Gemeenteblad 2012, 11

651823

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2012

de burgemeester van Purmerend

 

en

 

burgemeester en wethouders van Purmerend

 

overwegende dat het om praktische redenen noodzakelijk is een regeling te treffen voor wat betreft het afdoen en ondertekenen van stukken, die van hem en hun college uitgaan, voor wat betreft het vertegenwoordigen van gemeentelijke bestuursorganen bij de rechter en voor wat betreft het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte;

 

overwegende dat door de invoering van de afdeling bedrijfsvoering onder opheffing van vijf afzonderlijke stafafdelingen, het Mandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2012 aanpassing behoeft en dat de bij dit besluit behorende Mandaat- en machtigingslijst zoveel wijzigingen heeft ondergaan dat een nieuwe regeling nodig is;

 

besluiten:

 

vast te stellen het Mandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2012

Artikel 1
  • 1.

    In deze mandaat- en machtigingslijst wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

    • a.

      Mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een besluit te nemen;

    • b.

      Volmacht: de bevoegdheid om te besluiten tot en het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen in naam van het bestuursorgaan;

    • c.

      Machtiging: de bevoegdheid feitelijke handelingen, niet zijnde privaatrechtelijke rechtshandelingen, te verrichten in naam van het bestuursorgaan;

    • d.

      Besluit: een schriftelijke beslissing, inhoudend een publiekrechtelijke rechtshandeling;

    • e.

      Ambtenaar: iedere medewerker van de gemeente Purmerend, aangesteld middels een publiekrechtelijke aanstelling dan wel middels een privaatrechtelijke overeenkomst.

Artikel 2

Het uitoefenen van de bevoegdheid tot het afdoen en ondertekenen van stukken, uitgaande van de burgemeester of het college, het vertegenwoordigen van gemeentelijke bestuursorganen bij de rechter en het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte, wordt opgedragen aan de ambtenaren, vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage, voor zover betreft de in de bijlage genoemde besluiten en andere handelingen.

Artikel 3
  • 1.

    De ambtenaar maakt van zijn bevoegdheid, bedoeld in artikel 2, geen gebruik in de volgende situatie:

    - de burgemeester dan wel het college wil een bepaald stuk zelf afdoen en/of tekenen.

  • 2.

    De ambtenaar maakt van zijn bevoegdheid, bedoeld in artikel 2, in de volgende situaties slechts gebruik na voorlegging van het ontwerp aan en met inachtneming van de opmerkingen van de Algemeen Directeur:

    • a.

      de ambtenaar meent in een bepaald geval dat hij dit niet zelf kan afdoen en/of tekenen;

    • b.

      over een stuk is intern en/of extern advies gevraagd en de ingewonnen adviezen zijn tegenstrijdig;

    • c.

      de afdoening van een stuk brengt, naar redelijkerwijs mag worden aangenomen, politieke consequenties met zich mee dan wel zal precedentwerking hebben;

    • d.

      inwilliging van een aanvraag/verzoek zou leiden tot strijdigheid met bestaand beleid dan wel tot overschrijding van het budget;

    • e.

      het stuk heeft betrekking op een klacht waarop de Klachtenregeling Purmerend 2011 van toepassing is.

  • 3.

    De in het eerste en tweede lid genoemde instructies hebben uitsluitend interne werking. Als de ambtenaar de instructies niet in acht neemt, blijven de rechtsgevolgen van het door de ambtenaar genomen besluit of de andere handeling dan ook geheel in stand.

Artikel 4
  • 1.

     

    • a.

      Tenzij anders aangegeven in de bijlage, oefent de plaatsvervanger van een ambtenaar dezelfde bevoegdheid uit als degene die hij vervangt.

    • b.

      Bij afwezigheid van zowel de ambtenaar als diens plaatsvervanger wordt de bevoegdheid uitgeoefend door de naast hogere leidinggevende van de ambtenaar.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de directeur worden zijn of haar bevoegdheden uitgeoefend door de Algemeen Directeur.

Artikel 5

Tenzij anders aangegeven in de bijlage, houdt de bevoegdheid een besluit te nemen of een andere handeling te verrichten tevens in de bevoegdheid tot het wijzigen, opzeggen of anderszins beëindigen van dat besluit of die handeling.

Artikel 6
  • 1.

     

    • a.

      In het geval de ambtenaar gebruik maakt van zijn, in artikel 2 bedoelde, bevoegdheid, draagt hij er zorg voor dat de ondertekening van de stukken die uitgaan van de burgemeester luidt als volgt:

       

      Hoogachtend,

      de burgemeester van Purmerend,

      namens deze,

      de ... (vermeld hier de functiebenaming)

       

      en van de stukken die uitgaan van het college luidt als volgt:

       

      Hoogachtend,

      burgemeester en wethouders van Purmerend,

      namens dezen,

      de … (vermeld hier de functiebenaming)

    • b.

      In het geval de ambtenaar gebruik maakt van zijn, in artikel 2 bedoelde, volmachtbevoegdheid, draagt hij er zorg voor dat de ondertekening van de stukken die van de gemeente uitgaan luidt als volgt:

       

      Gemeente Purmerend,

      de ... (vermeld hier de functiebenaming).

  • 2.

    Voor het plaatsen van een handtekening/paraaf mag geen gebruik worden gemaakt van een stempel.

Artikel 7

De ambtenaar draagt er zorg voor dat stukken die door hem zijn afgedaan en ondertekend, zo spoedig mogelijk worden doorgezonden naar Team Concerndata.

Artikel 8

Dit besluit, en de bij dit besluit behorende bijlage, treedt in werking op de dag na die waarop het is bekend gemaakt, onder gelijktijdige intrekking van het Mandaat tot het afdoen en ondertekenen van stukken 2008.

Artikel 9

Dit besluit wordt aangehaald als Mandaat- en machtigingslijst 2012.

Purmerend, 20 maart 2012

 

De burgemeester van Purmerend,

D. Bijl

 

 

 

Burgemeester en wethouders van Purmerend,

de secretaris, M.J.H. Smulders

de burgemeester, D. Bijl

Bijlage Mandaat- en machtigingslijst 2012

Zie de externe bijlage bovenaan deze regeling.