Organisatie | Heerlen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | De beleidsregel horecasanctiebeleid Heerlen |
Citeertitel | Horecasanctiebeleid Heerlen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen
Artikel 125, 172, 174 Gemeentewet, Drank- en horecawet en Algemene plaatselijke verordening Heerlen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2012 | Nieuwe regeling | 28-02-2012 Weekblad Parkstad | 2011/65115 |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
De beleidsregel “horecasanctiebeleid Heerlen ”
In dit horecasanctiebeleid staat welke stappen worden ondernomen bij constatering van een overtreding bij een horeca-inrichting m.b.t. de drank- en horecawetgeving, de algemene plaatselijke verordening en artikel 174 van de Gemeentewet. De onderdelen m.b.t. bouw- en milieuwetgeving, Drugshandel, coffeeshops en BIBOB zijn in een apart beleid geregeld.
Dit horecabeleid is een eerste stap naar een integraal beleid. In 2012 zal een centrale beleidsvisie ontwikkeld worden waar dit beleid onderdeel van uit zal maken. Daarnaast zal dit beleid dan aangepast worden aan de nieuwe drank- en horecawetgeving.
Het standaard stappenplan bij constatering van een overtreding bij een horeca-inrichting m.b.t. de drank- en horecawetgeving, de algemene plaatselijke verordening en artikel 174 van de Gemeentewet is:
Hieronder wordt een niet-limitatieve opsomming van verschillende overtredingen en het daarbij behorende stappenplan van waarschuwingen en sancties. Indien de overtreding niet is opgenomen in het stappenplan, wordt het stappenplan van de standaardprocedure gevolgd. Indien de Voedsel en Warenautoriteit verzoekt om handhavend op te treden wordt tevens dit beleid toegepast.
Zodra een overtreding wordt geconstateerd, wordt de eerste stap gezet. De verjaringstermijn, zoals opgenomen in het schema of anders 2 jaren, gaat dan lopen (op het moment dat de eerste brief verzonden wordt). Als binnen de looptijd van deze termijn, voor de tweede keer eenzelfde overtreding wordt geconstateerd, dan wordt de sanctie onder de volgende stap toegepast. De verjaringstermijn, zoals opgenomen in het schema of voor de standaardprocedure 2 jaren gaat dan opnieuw lopen (Bij verzending van de eerste brief bij de tweede sanctie). Zo wordt telkens een zwaardere sanctie opgelegd, tot dat naleefgedrag wordt bereikt.
Er kan afgeweken worden van onderstaande sanctiestrategie. Dat kan ten eerste in
spoedeisende gevallen, waarbij direct wordt opgetreden en de waarschuwing achterwege wordt gelaten. Ten tweede kan ook bij uitzonderlijke gevallen afgeweken worden van de sanctiestrategie. De sanctie moet immers altijd proportioneel zijn. Het primaire doel is het komen tot naleefgedrag dat wil zeggen dat de overtreding beëindigd wordt en herhaling wordt voorkomen. In uitzonderingsgevallen kan dit beter bereikt worden door af te wijken van onderstaande strategie. Elke afwijking wordt gemotiveerd.
Het uitgangspunt is dat alle overtredingen van wet- en regelgeving door middel van
handhaving tot beëindiging worden gebracht. Er wordt in de gemeente Heerlen niet gedoogd. Echter, soms is er sprake van zeer bijzondere omstandigheden en dan kan het noodzakelijk en gerechtvaardigd zijn, dat van bestuursrechtelijk handhavend optreden wordt afgezien.
Sanctiebeleid per overtreding.
I Exploitatie zonder benodigde vergunningen.
Exploitatie zonder benodigde exploitatie en/of drank- en horecavergunning
Bij alcohol verstrekken in een alcoholvrij horecabedrijf:
De hoogte van de dwangsom bedraagt € 2.500 per constatering tot maximaal € 5.000.
3.Een last onder bestuursdwang
De kosten worden verhaald op de overtreder.
De kosten worden verhaald op de overtreder.
Exploiteren zonder vergunning is niet toegestaan (art. 3 DHW, art.3:5 lid 1 APV) zolang er (nog) geen vergunning is verleend, dient de horeca-inrichting gesloten te zijn. Er is in ieder geval sprake van illegale exploitatie bij:
− starten met exploitatie terwijl er (nog) geen vergunning is;
− exploiteren terwijl de vergunning(en) is/zijn ingetrokken;
− exploiteren terwijl de vergunning(en) is/zijn geweigerd;
− exploiteren terwijl de aard van het horecabedrijf is gewijzigd en hiervoor nog geen
− alcohol verstrekken in een alcoholvrij horecabedrijf;
− exploiteren nadat de exploitatievergunning is vervallen.
Exploitatie terras zonder benodigde vergunning(en)
De hoogte van de dwangsom bedraagt € 1.000 per constatering dat er een terras zonder
vergunning aanwezig is met een maximum van €4.000
4.Hogere dwangsom of bestuursdwang.
Exploitatie van een terras zonder vergunning, is niet toegestaan.
II Horecaexploitatievergunning niet aanwezig.
Horecaexploitatievergunning niet aanwezig
Er wordt een dwangsom opgelegd van € 500 per keer dat geconstateerd wordt dat er geen
horecaexploitatie vergunning aanwezig is.
In artikel 3:6 van de APV is opgenomen dat de exploitatievergunning op een zichtbare plek opgehangen moet worden. De APV zal in de toekomst op dit punt aangepast worden in dat de vergunning aanwezig moet zijn. Hierop zal dus ook gecontroleerd en gehandhaafd worden.
III Overtreding van voorschriften vergunningen.
Exploitatie in strijd met nadere voorschriften
-Overige: De hoogte en frequentie van de dwangsom moet proportioneel zijn en wordt
bepaald op basis van onder andere genoten economisch voordeel en de ernst van de
4.Hogere last onder dwangsom, bestuursdwang of intrekken vergunning.
Nadere voorschriften worden gesteld bij het verlenen van de exploitatievergunning. Het is niet toegestaan om de horeca-inrichting te exploiteren in strijd met de gestelde nadere voorschriften.
Overtreding van voorschriften terras, voor zover niet elders vermeld
Er kunnen in de vergunning(en) specifieke voorwaarden ten aanzien van het terras worden
gesteld. Het terras wordt geëxploiteerd met in achtneming van deze voorschriften, overtreding ervan is niet toegestaan. Hierbij gaat het onder andere om het overschrijden van de vergunde afmetingen van het terras of het verstrekken van eet- en drinkwaren aan publiek buiten het terras.
Er wordt een dwangsom opgelegd van € 5.000 per keer dat er een overschrijding van de
sluitingsduur wordt geconstateerd met een maximum van € 10.000.
4.Hogere last onder dwangsom of bestuursdwang
Het sluitingstijdstip is geregeld in artikel 2:28 APV.
Overtreding exploitatie speelautomaten zonder vergunning of overtreding van de vergunningvoorschriften.
De hoogte van de last onder dwangsom bedraagt €3.000 per constatering per dat een
illegale speelautomaat aanwezig is met een maximum van €9.000. Deze bedragen gelden
Overige: De hoogte en frequentie van de dwangsom moet proportioneel zijn en wordt
bepaald op basis van onder andere genoten economisch voordeel en de ernst van de
Voor plaatsing van speelautomaten is op grond van artikel 30b van de Wet op de Kansspelen een aanwezigheidsvergunning vereist. Zowel aan de aanwezigheidsvergunning als aan de exploitatievergunning kunnen voorschriften ten aanzien van de speelautomaten verboden worden.
Verstoring openbare orde (niet zijnde ernstige incidenten)
3 Sluiting van de inrichting (2:30 APV)
Minimaal 2 weken en maximaal 3 maanden
4.Sluiting van de inrichting (2:30 APV)
Minimaal 3 maanden en maximaal 6 maanden
De politie en aangewezen gemeentelijke toezichthouders houden toezicht op de openbare orde. Indien ten gevolge van de exploitatie van een horeca-onderneming de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid in of nabij de horecaonderneming wordt verstoord of dit op voorhand mag worden aangenomen (dreigende verstoring openbare orde) worden bovengenoemd stappenplan gevolgd. Tevens wordt bekeken of de exploitatievergunning en/of horecavergunning wordt ingetrokken. Hier onder valt tevens de aanwezigheid en het gebruik van wapens in een horecabedrijf waarop de Wet Wapens en Munitie en de Regeling Wapens en Munitie van toepassing is en heling welke gerelateerd is aan het horecabedrijf.
Ernstige incidenten/Verstoring openbare orde en
1 Sluiting van de inrichting voor maximaal 12 maanden en/of intrekking vergunning
Ingevolge artikel 174 Gemeentewet is de burgemeester belast met het toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden alsmede voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behoorde erven. De burgemeester is bevoegd bij de uitoefening van het toezicht bevelen te geven die voor de bescherming van veiligheid en gezondheid nodig zijn. De burgemeester is eveneens belast met de uitvoering van verordeningen voorzover deze betrekking hebben op het hierboven vermelde toezicht.
Indien er sprake is van een ernstig incident en/of ernstige verstoring van de openbare orde danwel dreigende ernstige verstoring dan kan door de burgemeester zonder voorafgaande stappen de inrichting sluiten of de drank en horecavergunning en/of exploitatievergunning intrekken. De duur van de sluiting wordt gesteld op maximaal 12 maanden.
Indicatoren op basis waarvan in ieder geval een ernstig incident wordt aangenomen:
sprake is van een ernstig incident)
3 Sluiting van de inrichting (2:30 APV)
4.Sluiting van de inrichting (2:30 APV)
De enkele aanwezigheid van illegale werknemers (waaronder prostituees) vormt voldoende grondslag om bestuursrechtelijk op te treden, omdat door de aanwezigheid van illegale werknemers het belang van de openbare orde geschonden.
Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van .