Organisatie | Dalfsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Mandaatstatuut gemeente Dalfsen |
Citeertitel | Mandaatstatuut gemeente Dalfsen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2009 | 01-06-2021 | 1e wijziging | 14-04-2009 KernPUNTEN, 2009-04-28 | 2009-04-04, nummer 180 | |
01-07-2008 | 01-07-2010 | 2e wijziging | 26-05-2008 KernPUNTEN, 2008-07-01 | 2008-04-22, nummer 486 | |
01-07-2008 | 01-06-2021 | nieuwe regeling | 26-05-2008 KernPUNTEN, 2008-07-01 | 2008-04-22, nummer 486 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Dalfsen en
de burgemeester van de gemeente Dalfsen;
overwegende dat het uit een oogpunt van efficiency wenselijk is de in dit statuut genoemde zaken te mandateren;
gelet op artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Onder de voorwaarden opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit:
A.de volgende bevoegdheden tot het afhandelen van zaken te mandateren aan:
Bevoegdheid mandateren aan de secretaris-directeur, de directeuren van de hoofdafdelingen, de commandant Brandweer of de hoofden binnen wiens afdeling het besluit valt.
II Sector Ruimte en samenleving (R&S)
beslissen op verzoeken om vergunning begraven op gangbare tijden/dagen | ||||
beslissen op verzoeken om vergunning voor aanbrengen grafbedekking | ||||
Algemene plaatselijke verordening
beslissen op verzoeken om verklaring van geen bezwaar o.g.v. het Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen voor luchtballonvaarten en helikoptervluchten |
Afdeling Milieu en Bouwen (M&B)
Afdeling Ontwikkeling en Grondzaken (O&G)
Afdeling Onderhoud en Beheer (O&B)
III Sector organisatie en middelen (O&M)
Afdeling Financiën en Belastingen (F&B)
Afdeling Personeel en Organisatie (P&O)
Afdeling Facilitaire Zaken (FZ)
Afdeling Bestuurszaken en Communicatie (B&C)
Algemene Plaatselijke Verordening
beslissen op verzoeken om ontheffing t.a.v. het incidenteel verstrekken van zwakalcoholische drank | ||||
aanschrijvingen tot het treffen van voor-zieningen o.g.v. het Inrichtingenbesluit Drank- en Horecawet | ||||
Na inwerkingtreding van dit mandaatstatuut, het mandaatstatuut van 26 mei 2008 in te trekken.
Bijlage 1: algemene voorwaarden voor het uitoefenen van mandaat
Onverminderd het bepaalde in het eerste lid wordt bij de uitoefening van bedoelde bevoegdheden het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks- en provinciale en gemeentelijke wetgevers of bestuursorganen in acht genomen. Ten aanzien van bevoegdheden die financiële consequenties hebben, geldt bovendien dat hierin in de begroting moet zijn voorzien.
De bevoegdheden, bedoeld in dit besluit, worden door de functionarissen, verder te noemen gemandateerden, uitgeoefend namens het ter zake bevoegde bestuursorgaan.
Indien bij een namens burgemeester en wethouders te nemen besluit het beleid van het college in het geding zou kunnen komen, legt de gemandateerde de zaak vooraf aan de betrokken portefeuillehouder voor. Indien deze dat nodig acht, wordt de zaak ter verdere besluitvorming aan het college van burgemeester en wethouders voorgelegd.
Voor de toepassing van het bepaalde in het eerste lid wordt in elk geval geacht het beleid van burgemeester en wethouders bij een te nemen besluit in het geding te zijn en wordt het te nemen besluit aan het college voorgelegd:
voor wat betreft personele aangelegenheden, indien er rekening mee gehouden moet worden dat de ambtenaar die het betreft, van zijn of haar bevoegdheden op grond van het bepaalde in het CAR/UWO om zijn of haar belangen rechtstreeks bij het tot aanstelling bevoegde gezag te bepleiten gebruik zal maken;
Behoudens in zaken met een routinematig karakter geldt ondertekeningsmandaat niet ten aanzien van stukken gericht aan de Kroon, Minister, Staatssecretaris, Commissaris van de Koningin en Gedeputeerde Staten.
Mandaat is niet van toepassing op de beslissingen op een bezwaar- of beroepschrift.
Indien en voor zover in deze voorwaarden niet anders is aangegeven, zijn de gemandateerden onder goedkeuring van de secretaris-directeur, bevoegd functionarissen binnen hun (hoofd)afdeling te machtigen tot het geheel of gedeeltelijk uitoefenen van de hen bij dit besluit gegeven bevoegdheden (submandaat). De gemandateerden plegen daarbij vooraf overleg met de secretaris-directeur.
In het college van burgemeester en wethouders dient te worden besproken over welke gemandateerde zaken verslag moet worden gedaan. Tevens moet de frequentie van verslaglegging hier worden bepaald.
II Sector Ruimte en samenleving (R&S)
Afdeling Milieu en Bouwen (M&B)
Afdeling Ontwikkeling en Grondzaken (O&G)
Afdeling Onderhoud en Beheer (O&B)
III Sector organisatie en middelen (O&M)
Afdeling Financiën en Belastingen (F&B)
Afdeling Personeel en Organisatie (P&O)
Afdeling Facilitaire Zaken (FZ)
Afdeling Bestuurszaken en Communicatie (B&C)