Organisatie | Landerd |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd 2012 |
Citeertitel | Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de op 10 november 2003 vastgestelde Gedragscode bestuurlijke integriteit
Gemeentewet, Art 15 lid 3, 41c lid 2 en 69 lid 2
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-03-2012 | Onbekend | 15-03-2012 Arena, 13 april 2012 | Onbekend |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd
De raad van de gemeente Landerd;
gelet op de artikelen 15 lid 3, 41c lid 2 en 69 lid 2 van de Gemeentewet;
gelezen het voorstel van het presidium d.d. 13 februari 2012 ;
Vast te stellen de “Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd 2012”
Gedragscode politiek ambtsdragers
Gedragscodes zijn voor gemeenten verplicht op grond van de Gemeentewet. De gemeenteraad stelt zowel voor de eigen leden als voor de bestuurders een gedragscode vast. Voor de opstelling van de Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd is uitgegaan van de modelgedragscode, behorend bij de Handreiking integriteit van politiek ambtsdragers bij gemeenten, provincies en waterschappen. Die Handreiking is een gezamenlijk product van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, het Interprovinciaal Overleg, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen.
De gedragscode is geschreven voor alle politiek ambtsdragers van de gemeente Landerd, derhalve de bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers. Onder ‘bestuurders’ wordt verstaan de burgemeester en de wethouders. Onder ‘gekozen volksvertegenwoordigers wordt verstaan de raadsleden. Op een enkele uitzondering na richten de gedragsregels zich op al deze politiek ambtsdragers.
De code heeft bestuurlijke en politieke relevantie. Politiek ambtsdragers zijn op de
naleving van gedragscodes aanspreekbaar. Als zij zich er niet aan houden kan dat
gevolgen hebben voor hun functioneren en positie. Het rechtskarakter van een
gedragscode is dat van een interne regeling in aanvulling op de wettelijke regels.
De Gemeentewet laten gemeenten ruimte bij de inhoudelijke invulling.
Naast deze code bestaan er voorschriften die in wet of elders geregeld zijn, bijvoorbeeld over fraude, valsheid in geschrifte en over nevenfuncties. Dergelijke voorschriften zijn niet in deze code opgenomen, maar de bij deze code gevoegde handreiking gaat er wel op in.
De code en de handreiking zijn belangrijk als beoordelingskader voor dagelijks bestuur en algemeen bestuur bij vragen, twijfels en discussies. De code bevat zowel normen over hoe in een bepaalde situatie te handelen als regels over procedures die moeten worden gevolgd. Procedureafspraken kunnen een onlosmakelijk onderdeel zijn van een gedragsregel en de transparantie, en kunnen daarmee de controleerbaarheid vergroten.
De code bestaat uit twee onderdelen. Deel I beschrijft een aantal kernbegrippen van
integriteit, als het ware de algemene uitgangspunten voor de gedragscode. Daarmee
wordt het vraagstuk in een breder kader geplaatst. De gehanteerde begrippen zijn in
dezelfde of soms iets andere bewoordingen in de handreiking terug te vinden.
Deel II bevat de feitelijke gedragsregels, in dezelfde indeling als de hoofdstukken 1 tot en met 5 van de handreiking:
1 algemene bepalingen en leeswijzer
4 geschenken, diensten en uitnodigingen
5 voorzieningen waaronder bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen, buitenlandse reizen.
Deel I Kernbegrippen integriteit van politiek ambtsdragers
Leden van het dagelijks en algemeen bestuur van een gemeente stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De belangen van de gemeente, en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer. Integriteit van politiek ambtsdragers houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen. Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders dan wel aan de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers hun functie vervullen. Een aantal
kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst integriteit van politiek ambtsdragers in een breder perspectief:
Het handelen van een politiek ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.
Het handelen van een politiek ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.
Het handelen van een politiek ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.
Het handelen van een politiek ambtsdrager is transparant, opdat optimale
verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politiek ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij.
Op een politiek ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn
afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.
Het handelen van een politiek ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen. Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de nu volgende gedragsafspraken.
Deel II Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Landerd
schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.
2.3 Een oud-politiek ambtsdrager wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn
ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden
2.4 Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een politiek ambtsdrager over een
onderwerp in het geding kan zijn, geeft hij bij de besluitvorming daarover aan in
hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.
2.5 Een politiek ambtsdrager die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins
persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de
gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.
2.6 Een politiek ambtsdrager neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente, geen geschenken, faciliteiten of diensten aan die zijn
onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kunnen beïnvloeden.
2.7 Een politiek ambtsdrager vervult geen nevenfuncties die een structureel risico
vormen voor een integere invulling van de politieke functie.
2.8 Een politiek ambtsdrager geeft ten behoeve van de openbaarmaking van zijn
nevenfuncties en q.q-nevenfuncties aan voor welke organisatie de functies worden
verricht, wat het tijdsbeslag is en of de functies bezoldigd zijn.
2.9 Een politiek ambtsdrager behoudt geen inkomsten uit een q.q.-nevenfunctie, tenzij dat op grond van de wet geheel of gedeeltelijk is toegestaan. De inkomsten komen ten goede aan de kas van gemeente. Voor een voltijds bestuurder vindt verrekening plaats met inkomsten uit niet aan het ambt gebonden nevenfuncties.
3.1 Een politiek ambtsdrager gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij zorgt ervoor dat stukken met vertrouwelijke
gegevens veilig worden opgeborgen en dat computerbestanden beveiligd zijn.
internetfaciliteiten alsmede met de sociale media van de gemeente.
4 Geschenken, diensten en uitnodigingen
4.1 Een politiek ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten of diensten
indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed. In onderhandelingssituaties weigert hij door betrokken relaties aangeboden
geschenken of andere voordelen.
4.2 Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie
ontvangt, worden gemeld en geregistreerd.
4.3 Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie
ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen zijn
eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen worden wel gemeld maar kunnen worden behouden.
4.4 Geschenken en giften worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is
gebeurd, meldt een politiek ambtsdrager dit in het bestuursorgaan waarvan hij deel
uit maakt, waarna een besluit over de bestemming van het geschenk wordt
4.5 Aanbiedingen voor privéwerkzaamheden of kortingen op privégoederen worden
4.6 Een politiek ambtsdrager bespreekt in het bestuursorgaan waar hij deel van uit
maakt uitnodigingen voor excursies en evenementen op kosten van derden.
5 Voorzieningen, bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen
5.1 Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan
kunnen worden aangetoond. Een politiek ambtsdrager is terughoudend bij het in
rekening brengen van uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek
5.2 Een politiek ambtsdrager declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden
buitenlandse reis (daaronder valt ook een reis naar de landen van het Koninkrijk in
de Caraïben en de BES-eilanden) te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse
reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het
bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming. Indien het toestemming aan een bestuurder betreft wordt de gemeenteraad van de besluitvorming in het college op de hoogte gesteld.
5.5 Een politiek ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een
uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt en verschaft
daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen,
de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van
6 Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politiek ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan als dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.
gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is weliswaar niet verboden maar wordt in het algemeen ontraden. In ieder geval wordt dit bij de besluitvorming betrokken.
5.8 Het verlengen van een buitenlandse dienstreis voor privédoeleinden is slechts
beperkt toegestaan en moet betrokken worden bij de besluitvorming. De extra
reis- en verblijfkosten en de fiscale gevolgen komen volledig voor rekening van de
Aldus besloten in de openbare vergadering