Organisatie | Roermond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie WWB 2012 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie WWB 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze verordening is vervangen door de Verordening cliëntenparticipatie PW.
Wet werk en bijstand, art. 8, lid 1
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2015 | intrekking | 18-12-2014 | 2014/085/02 | |
29-02-2012 | 01-01-2012 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 16-02-2012 Trompetter, 28-02-2012 | 2012/006/1 |
De raad van de gemeente Roermond
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 3 januari 2012,
raadsvoorstelnummer 2012/006/01;
gezien het advies van de cliëntenraad WWB en WIJ van 19 december 2011;
gezien het advies van de commissie Burgers en Samenleving van 31 januari 2012;
gelet op artikel 8 lid 1 van de Wet werk en bijstand (WWB);
overwegende dat het noodzakelijk is om bij verordening regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van de Wet werk en bijstand;
vast te stellen de navolgende verordening:
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
Het doel van cliëntenparticipatie is dat belanghebbenden en hun vertegenwoordigers invloed kunnen uitoefenen op het gemeentelijk beleid, de uitvoering en de kwaliteit van dienstverlening in relatie tot de WWB door gevraagd dan wel ongevraagd het college te adviseren.
De Cliëntenraad WWB houdt zich niet bezig met:
a. individuele klachten, bezwaarschriften, en andere zaken die een individueel karakter dragen, dan wel betrekking hebben op individuele cliënten;
b. verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriftenvoor zover bij de uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid aanwezig is;
Artikel 4 Samenstelling Cliëntenraad WWB
De Cliëntenraad WWB wordt zo samengesteld dat deze een representatieve groep vormt bestaande uit belanghebbenden en hun vertegenwoordigers.
Artikel 6 Overleg Cliëntenraad WWB
De Cliëntenraad WWB vergadert minimaal 6 maal per jaar over het gemeentelijke beleid, de uitvoering en kwaliteit van dienstverlening zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 van deze verordening.
Artikel 7 Reglement Cliëntenraad WWB
Het college stelt, op voorstel van de Cliëntenraad WWB, een reglement vast waarin nader uitwerking wordt gegeven aan deze verordening.
Toelichting bij de Verordening Cliëntenparticipatie WWB
Met de Verordening Cliëntenparticipatie WWB wordt invulling gegeven aan de in artikel 47 WWB gegeven opdracht om regels te stellen met betrekking tot de wijze waarop bijstandsgerechtigden en hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de WWB.
In de verordening bedoeld in artikel 47 WWB dient minimaal vastgelegd te worden op welke wijze belanghebbenden of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering van de wetten, waarbij in ieder geval wordt geregeld de wijze waarop: a. periodiek overleg wordt gevoerd met deze personen of hun vertegenwoordigers; b. deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda van dit overleg kunnen aanmelden;
c.zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de wet en/of bestaande regelgeving.
In dit artikel wordt de doelstelling van de Cliëntenraad WWB beschreven. Belangrijk is dat de Cliëntenraad WWB ook ongevraagd het college kan adviseren.
Lid 1: In dit artikel wordt beschreven over welk beleid de Cliëntenraad WWB adviseert. Advies wordt gevraagd bij de vaststelling van beleidskaders, verordeningen en beleidsregels op het terrein van de WWB. Daarnaast vraagt het college ook advies met betrekking tot de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening.
Lid 2: Bij de uitzonderingen is ook de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) genoemd. De wetgever beoogt een organisatie die bestaat uit cliënten zoals bedoeld in artikel 1 van deze verordening. Het is belangrijk dat de samenstelling van de Cliëntenraad WWB daadwerkelijk representatief is voor de doelgroep bijstandsgerechtigden. Ten behoeve van de WMO opereert een afzonderlijk platform dat bestaat uit personen die over specifieke kennis beschikken op het gebied van zorg, ondersteuning en beperkingen.
Er is gekozen voor een representatieve mix van cliënten/belanghebbenden en hun vertegenwoordigers.
In dit artikel wordt de taak van het college nader uitgewerkt. Het college vraagt advies inzake het voorgenomen nieuwe gemeentelijke beleid alsmede de uitvoering hiervan. Daarnaast zorgt het college voor de nodige uitvoering hiervan.
Artikel 6 Overleg Cliëntenraad WWB
Om de continuïteit van de Cliëntenraad WWB te waarborgen is in dit artikel geregeld dat de Cliëntenraad WWB minimaal 6 maal per jaar vergadert.
Artikel 7 Reglement Cliëntenraad WWB
De Cliëntenraad WWB werkt op basis van deze verordening verdere details verder uit en stelt een reglement op met nadere regelgeving.