Organisatie | Oosterhout |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsbesluit loonkostensubsidie en no-risk polis gericht op re-integratie 2012, gemeente Oosterhout |
Citeertitel | Uitvoeringsbesluit loonkostensubsidie en no-risk polis gericht op re-integratie 2012, gemeente Oosterhout |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Uitvoeringsbesluit op basis van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2012, gemeente Oosterhout.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2012 | Artikelen 5, 6 | 17-12-2012 Weekblad Oosterhout, 27-12-2012 | BI.0120851 | ||
01-04-2012 | 28-12-2012 | nieuwe regeling | 20-03-2012 Weekblad Oosterhout, 28-03-2012 | BI.0120352 |
Uitvoeringsbesluit loonkostensubsidie en no-risk polis gericht op re-integratie 2012, gemeente Oosterhout
Het college van burgemeester en wethouders van de Gemeente Oosterhout;
gelezen het daartoe strekkende voorstel behandeld in zijn vergadering van 20 maart 2012;
gelet op artikel 8, lid 4 en artikel 13 van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2012, gemeente Oosterhout, de algemene groepsvrijstellingsverordening (EG) nr. 800/2008 van de commissie van 6 augustus 2008; en titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het noodzakelijk is de verstrekking van loonkostensubsidie en no-risk polis gericht op re-integratie bij uitvoeringsbesluit te regelen;
vast te stellen: “het uitvoeringsbesluit loonkostensubsidie en no-risk polis gericht op re-integratie 2012, gemeente Oosterhout”.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit uitvoeringsbesluit wordt verstaan onder:
deelnemer Work First: de persoon als bedoeld in artikel 1, lid 2, onderdeel n van de verordening, die een dienstbetrekking heeft met toepassing van het uitvoeringsbesluit Work First en direct voorafgaand aan dit dienstverband kan worden aangemerkt als een kwetsbare werknemer of een uiterste kwetsbare werknemer;
Artikel 3 Recht op de voorzieningen
Een werkgever, niet zijnde de opdrachtnemer als bedoeld in artikel 1, lid 2, onderdeel i, van het uitvoeringsbesluit Work First, die een persoon als bedoeld in artikel 1, lid 2, onderdeel d of e een dienstverband aanbiedt, kan in aanmerking komen voor de voorzieningen als bedoeld in artikel 2, als voldaan wordt aan de verplichtingen genoemd in artikel 6.
Artikel 6 Verplichtingen verbonden aan de voorzieningen
Van het bepaalde in het vierde lid kan worden afgeweken als uit recent uitgevoerd objectief onderzoek is gebleken dat de persoon als bedoeld in artikel 1, lid 2, onderdeel d of e niet in staat is om het aantal uren te werken dat nodig is om geen beroep meer te hoeven doen op een aanvullende uitkering.
Wanneer de indienstneming niet leidt tot een netto-toename van het aantal werknemers in de betrokken vestiging, moeten de vacatures zijn ontstaan ten gevolge van ontslag of vermindering van werktijd, beide op initiatief van de werknemer, ouderdomspensioen of gewettigd ontslag, en niet door afvloeiingen.
Op grond van artikel 8, lid 4 en artikel 13 van de Re-integratieverordening Sociale Zekerheid 2012, gemeente Oosterhout (hierna: Re-integratieverordening) heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het opstellen van een Uitvoeringsbesluit loonkostensubsidie en no-risk polis. In dit uitvoeringsbesluit stelt het college regels met betrekking tot het verstrekken van voorzieningen aan werkgevers die met uitkeringsgerechtigden een arbeidsovereenkomst aangaan. Het College stelt regels met betrekking tot de vorm waarin de voorzieningen wordt aangeboden, de duur van de voorzieningen, de hoogte en de verplichtingen die aan de voorzieningen worden verbonden.
Het college heeft geen onbeperkte vrijheid:
het college is gebonden aan Europese regelgeving. In het uitvoeringsbesluit wordt dan ook verwezen naar de algemene groepsvrijstellingsverordening die in Europees verband is opgesteld. Op grond hiervan wordt voorkomen dat met staatssteun de mededinging voor bepaalde ondernemingen wordt vervalst en het interstatelijk handelsverkeer ongunstig wordt beïnvloed. Hierdoor wordt meteen voldaan aan het gestelde in artikel 13, lid 4, van de Re-integratieverordening.
Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht is relevant (en wordt in de aanhef vermeld) omdat voor één van de voorzieningen uit dit uitvoeringsbesluit, namelijk loonkostensubsidie, de bepalingen uit deze titel van toepassing zijn.
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In dit artikel worden de gehanteerde begrippen nader omschreven. Met name de voor dit uitvoeringsbesluit relevante doelgroepen voor toepassing van voorzieningen worden hier gedefinieerd: de uitkeringsgerechtigde en de deelnemer aan Work First. Bij de doelgroep waarvoor de voorzieningen uit dit uitvoeringsbesluit worden ingezet is aansluiting gezocht bij het begrip kwetsbare werknemer en uiterst kwetsbare werknemer uit de algemene groepsvrijstellingsverordening van de Europese commissie. (EG nr.800/2008) (hierna AGV). Deze twee categorieën zijn gedefinieerd in de onderdelen b en c van het tweede lid.
Onderdeel b: kwetsbare werknemer
Het begrip kwetsbare werknemer is omschreven in artikel 2, lid 18 van de AGV. Een persoon kan beschouwd worden als een kwetsbare werknemer indien hij
werkzaam is in een sector of beroep in een lidstaat waar een gebrek aan evenwicht bestaat tussen mannen en vrouwen dat ten minste 25% groter is dan de gemiddelde verhouding tussen mannen en vrouwen in alle economische sectoren in die lidstaat indien die persoon tot de onvertegenwoordigde geslachtsgroep behoort
Onderdeel c: uiterst kwetsbare werknemer
Het begrip uiterst kwetsbare werknemer is omschreven in artikel 2, lid 19 van de AGV. Volgens deze bepaling is een uiterst kwetsbare persoon een persoon die in de voorafgaande 24 maanden werkloos is geweest.
Zowel bij de begripsomschrijving van uitkeringsgerechtigde (lid 2, onderdeel d) als de begripsomschrijving van de deelnemer Work First (lid 2, onderdeel e) wordt deze koppeling met de begrippen kwetsbare werknemer of uiterst kwetsbare werknemer gelegd.
De loonkostensubsidie wordt vastgesteld als percentage van het loon. Gelet hierop is het noodzakelijk om het begrip loon te definiëren. Lid 2, onderdeel f voorziet hierin.
Iedere privaatrechtelijke of publiekrechtelijke rechtspersoon die rechtmatig in Nederland is gevestigd kan worden aangemerkt als werkgever in de zin van dit uitvoeringsbesluit.
De voorziening kan de vorm hebben van een subsidie voor loonkosten (lid 1, onderdeel a) gericht op het compenseren van een mogelijk gemis aan productiviteit bij het in dienst nemen van een persoon uit de doelgroep. Ook kan een voorziening worden aangeboden in de vorm van een no-risk polis (lid 1 onderdeel b). Deze polis voorziet in een compensatie voor door de werkgever geleden loonschade als gevolg van ziekteverzuim door de werknemer met wie een dienstverband is aangegaan. Deze polis is door het college ingekocht bij een verzekeraar en wordt met toepassing van dit uitvoeringsbesluit verstrekt aan een werkgever. Bij activering van de polis door de werkgever ontstaat een overeenkomst tussen de werkgever aan wie de polis vertrekt is en de betreffende verzekeraar. De polisvoorwaarden zijn afhankelijk van de voorwaarden die de gemeente bij de verzekeraar heeft bedongen.
De verstrekking van de loonkostensubsidie is bedoeld om de werkgever op twee onderdelen te compenseren. In de eerste plaats gaat het om compensatie van verminderde productiviteit van de werknemer. Ten tweede betreft het een compensatie van de begeleiding die geboden moet worden aan de werknemer. Achterliggende gedachte hierbij is dat de kwetsbare werknemer, zeker in de beginperiode, meer begeleiding nodig heeft, die uitgaat boven de begeleiding die voortvloeit uit goed werkgeverschap. Deze extra begeleiding gaat dan ten kosten van de productiviteit van de begeleider en daarom is compensatie op zijn plaats. In het algemeen zullen afspraken gemaakt worden met de werkgever over de wijze waarop deze begeleiding vorm gegeven wordt.
Artikel 3 Recht op de voorzieningen
Dit artikel regelt wie een beroep kan doen op de voorzieningen uit artikel 2.
In lid 1 van dit artikel wordt geregeld dat aan een werkgever die iemand uit de doelgroep in dienst neemt een voorziening als bedoeld in artikel 2 kan worden aangeboden. De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigden en deelnemers aan Work First die kunnen worden aangemerkt als kwetsbare werknemer of uiterst kwetsbare werknemer.
Er is sprake van een generieke regeling: een maatregel waarvan alle bedrijven in alle sectoren gebruik kunnen maken, ongeacht vestigingsplaats of plaats van tewerkstelling van de medewerker. Hiermee wordt voldaan aan Europese regelgeving over staatssteun. Toch is sprake van een uitzondering. De opdrachtnemer van Work First kan in het kader van de uitvoering van Work First geen aanspraak maken op de in dit uitvoeringsbesluit genoemde voorzieningen omdat met deze werkgever op grond van het uitvoeringsbesluit Work First een opdrachtbeschrijving is opgesteld voor gelijksoortige voorzieningen waarin Europese regelgeving over staatssteun is verwerkt.
Artikel 4 Duur van de voorzieningen
Dit artikel regelt de duur van de voorzieningen. De duur van de voorziening wordt afhankelijk gesteld van de categorie waartoe de werknemer behoort. Voor een kwetsbare werknemer bedraagt de duur van de loonkostensubsidie 6 maanden en voor de uiterst kwetsbare werknemer is deze periode 12 maanden. De no-riskpolis heeft voor alle categorieën een looptijd van 12 maanden.
In het derde lid is nog expliciet vastgesteld dat de voorziening nooit langer duurt dan het dienstverband.
Artikel 5 Hoogte van de voorzieningen
Dit artikel regelt de hoogte van de subsidie.
In het eerste lid is de hoogte van de loonkostensubsidie vastgesteld. Zoals in artikel 2 bepaald, is deze loonkostensubsidie bedoeld ter compensatie van een verminderde productiviteit van de werknemer en het productiviteitsverlies dat voortvloeit uit de extra begeleiding. De hoogte van de subsidie wordt vastgesteld als percentage van het loon. In de begripsbepaling in artikel 1 is dit loon bepaald op het bruto contractloon inclusief werkgeverslasten.
Voor alle categorieën geldt dat de loonkostensubsidie gedurende de eerste zes maanden 40% bedraagt. Conform het bepaalde in artikel 4, lid 1, onderdeel a stopt de loonkostensubsidie voor een kwetsbare werknemer na deze periode van zes maanden. Voor een uiterst kwetsbare werknemer wordt gedurende de volgende zes maanden een loonkostensubsidie van 20% verleend.
Zoals hierboven aangegeven wordt gedurende de eerste 6 maanden van het dienstverband wordt een loonkostensubsidie vastgesteld op 40% van het loon. Er mag van worden uitgegaan dat de arbeidsproductiviteit van de werknemer in het eerste halfjaar verbetert en dat na dit eerste halfjaar ook minder begeleiding nodig is. Bij de kwetsbare werknemer wordt er van uitgegaan dat de arbeidsproductiviteit en de noodzakelijke begeleiding na deze eerste zes maanden ongeveer op het niveau zijn van een ‘gewone’ werknemer. Verder compensatie via loonkostensubsidie is dan ook niet meer nodig. Voor de uiterst kwetsbare werknemer wordt nog wel compensatie noodzakelijk geacht in het tweede halfjaar. Omdat de werknemer zich in het eerste halfjaar heeft kunnen ontwikkeling wordt de loonkostensubsidie in het tweede halfjaar op een lager percentage worden vastgesteld.
Lid 2 stelt dat de hoogte van de vergoeding voor geleden loonschade bij ziekte afhankelijk is van de in de verzekeringspolis opgenomen voorwaarden. Het college stelt een polis van een derde partij beschikbaar die voorziet in een vergoeding voor geleden loonschade als gevolg van ziekte van een werknemer in de zin van dit uitvoeringsbesluit. Aanbestedingsregels zorgen ervoor dat de inhoud van een dergelijke polis aan marktwerking onderhevig is. Daarom wordt in dit uitvoeringsbesluit geen uitspraak gedaan over de precieze hoogte van de vergoeding voor geleden loonschade en wordt verwezen naar de inhoud van de van toepassing zijnde polis. Het spreekt voor zich dat het college de aanvrager op voorhand dient te informeren over de inhoud van de polis.
In lid 3 wordt geregeld dat het totaal van de subsidies voor loonkosten de loonsomkosten niet mogen overstijgen. In dit verband doet de vraag zich voor hoe te handelen bij een periode van ziekte. Indien de werkgever gehouden het loon door te betalen verandert er niets aan de regeling. Indien evenwel het UWV of een andere verzekeraar de doorbetaling van het loon overneemt, zal naar verwachting niet voldaan worden aan het gestelde in dit lid. Dit houdt in dat tijdelijk geen subsidie betaalbaar wordt gesteld.
Artikel 6 Verplichtingen verbonden aan subsidieverlening
In artikel 6 worden verplichtingen verbonden aan de subsidieverlening vermeld. In dit artikel wordt in een aantal gevallen gesproken over ondertekening en het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Het spreekt voor zich dat ook een aanstelling of benoeming bij een (overheids)werkgever hiermee gelijk kan worden gesteld.
Uit de samenhang van de leden 2, 3 en 4 blijkt dat subsidieverlening gericht is op duurzame en volledige uitstroom uit de uitkering.
Er kan zich echter een situatie voordoen waarin objectief is vastgesteld dat de werknemer niet in staat is om een dienstverband te vervullen met de omvang die nodig is om uit de uitkering te geraken. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen als betrokkene medische beperkingen heeft. In een dergelijke situatie kan het toch zinvol zijn dat betrokkene met een deeltijdbaan gedeeltelijk in staat is om het eigen inkomen te verwerven. Voor deze categorie biedt het vijfde lid een uitzondering op het vierde lid. Deze uitzondering kan alleen aan de orde zijn als recent is vastgesteld dat betrokkene niet in staat is om voldoende uren te werken om uitkeringsonafhankelijkheid te realiseren. Recent is in dit geval dat de diagnose waarbij dit is vastgesteld niet ouder is dan 6 maanden.
Op grond van lid 6 van het besluit kan door of vanwege de Gemeente Oosterhout een onderzoek ingesteld worden naar een doelmatige en rechtmatige besteding van de verstrekte middelen. Dit is van belang voor een optimale audit welke ook bij de ketenpartners kan plaatsvinden.
Lid 7 van dit artikel is opgenomen om te voorkomen dat de inzet van voorzieningen uit dit uitvoeringsbesluit verdringingseffecten met zich mee brengen.
In het artikel 7 is een aantal slotbepalingen opgenomen.
In lid 1 wordt geregeld op welke momenten de betalingen van loonkostensubsidie aan de werkgever plaatsvinden. De betalingen vinden achteraf plaats en het verzoek daartoe wordt ondersteund door middel van de mee te zenden salarisstroken. Hieruit moet blijken dat nog steeds aan de voorwaarden wordt voldaan.
In lid 2 en 3 wordt het moment van verstrekken van de no-risk polis geregeld. Van belang is dat tijdig de aanvraag wordt ingediend om ook tijdig de polis te kunnen activeren en dus te profiteren van de werking van de polis. Na activering van de polis ontstaat een overeenkomst tussen werkgever en verzekeraar. De aanvrager is vanaf dat moment ook zelf verantwoordelijk voor naleving van de in de polis vervatte voorwaarden.
In lid 4 is geregeld dat bij gelijktijdige toepassing van voorzieningen, toepassing van de no-risk polis voorrang heeft. Loonbetaling wordt dan overgenomen door de verzekeraar waardoor verstrekking van loonkostensubsidie niet langer noodzakelijk is.
In lid 5 is de bewaartermijn geregeld. Deze bepaling in onder andere van belang vanwege de controle op de naleving van Europese regelgeving ten aanzien van staatssteun.
Op grond van artikel 7, lid 2, van de verordening kan het College van Burgemeester en Wethouders bij uitvoeringsbesluit een plafond instellen voor het aantal personen dat in aanmerking komt voor een specifieke voorziening. Dit wordt in dit uitvoeringsbesluit nogmaals expliciet vermeld.
Artikel 9 Toepasselijkheid van het besluit
In dit artikel is geregeld dat dit besluit van toepassing is op loonkostensubsidies en no-riskpolissen die worden verleend vanaf de datum van inwerkingtreding. Vanaf dat moment vinden er geen toekenningen meer plaats op basis van het oude uitvoeringsbesluit. Uiteraard blijft het oude uitvoeringsbesluit wel van toepassing op al verleende voorzieningen.