Organisatie | Oosterhout |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidieverordening Oosterhout 2012 |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening Oosterhout 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 16-12-2017 | eerste wijziging | 16-12-2013 Weekblad Oosterhout, 01-01-2014 | BI.0130686 | |
02-02-2012 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 25-01-2012 Weekblad Oosterhout, 09-02-2012 | Onbekend. |
Op 25 januari 2012 heeft de gemeenteraad van Oosterhout de nieuwe Algemene subsidieverordening Oosterhout (hierna te noemen Asv) vastgesteld. Deze verordening bevat procedurele voorschriften die van toepassing zijn bij subsidieverlening.
De nieuwe verordening geeft het college van burgemeester en wethouders van Oosterhout de mogelijkheid om ter verduidelijking of ter uitwerking van wat in de verordening staat:
Die nadere uitwerking per beleidsterrein is opgenomen in deze notitie ‘Beleidsregels voor subsidieverstrekking gemeente Oosterhout’. Per beleidsterrein of per werkveld van een beleidsterreinen wordt ingegaan op de activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie, de relevante doelstellingen en doelgroepen, procedurebepalingen, kosten die voor subsidie in aanmerking komen, berekening van de subsidie, verdeling van het subsidieplafond, specifieke weigeringgronden en eventuele aanvullende verplichtingen.
Algemene deel van de beleidsregels
Het eerste hoofdstuk bevat een nadere uitwerking van een aantal aspecten die voor alle subsidies relevant (kunnen) zijn. Het zijn regels die het college hanteert ten aanzien van bijvoorbeeld bevoorschotting en indexering van budgetten.
Vaststelling subsidiebudgetten en -plafonds
In deze beleidsregels zijn de subsidieplafonds en de verdeelregels voor de subsidies opgenomen, waarbij de plafonds het maximum te verstrekken subsidiebedrag per beleidsterrein en eventueel delen daarvan bepalen. De subsidieplafonds worden jaarlijks op basis van een begrotingsvoorbehoud vastgesteld door het college. Definitieve vaststelling van de subsidieplafonds vind jaarlijks plaats bij de vaststelling van de begroting door de gemeenteraad van Oosterhout.
Deze beleidsregels zijn onderdeel van een verbetertraject van het subsidiebeleid. De praktijk moet uitwijzen of de beleidsregels aanpassing behoeven voor het zo goed mogelijk functioneren van het subsidiebeleid. De beleidsregels zijn een bevoegdheid van het college en worden zo nodig jaarlijks geactualiseerd op basis van nieuw beleid en praktijkervaringen.
De wettelijk grondslagen en de bevoegdheid waarop dit document ‘Beleidsregels subsidieverstrekking gemeente Oosterhout’ is gebaseerd zijn artikel 149 van de gemeentewet, artikel 4.23 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Oosterhout (Asv). De Begripsomschrijvingen uit de Asv zijn van overeenkomstige toepassing.
In de Asv worden de reikwijdte van de bevoegdheden van het college genoemd. Overeenkomstig artikel 1:3 lid 2 van de Asv Oosterhout zijn de nadere regels voor de beleidsterreinen, eventueel onderverdeeld in werkvelden, waarop subsidies verstrekt worden opgenomen in dit document ‘Beleidsregels voor subsidieverstrekking gemeente Oosterhout’, hierna te noemen ‘Subsidieregels’.
Beleidsmatige (kader)nota’s geven sturing aan de doelen en activiteiten waarvoor subsidies worden verleend. Hierin wordt op hoofdlijnen de gewenste situatie van doelgroepen, thema’s of sectoren in doelen, prestaties en activiteiten beschreven. Het beleid wordt op basis hiervan in deze Subsidieregels zodanig geoperationaliseerd dat product-en prestatieafspraken met maatschappelijke instellingen mogelijk zijn en doelen van subsidies worden aangegeven. Subsidies richten zich op output en indien mogelijk op outcome (maatschappelijke effecten). Waar het om gaat is dat de gemeente prestaties en resultaten vaststelt in de subsidieverlening die haalbaar, beïnvloedbaar, toetsbaar en meetbaar zijn, op basis van geformuleerde doelstellingen.
Nadere afspraken over producten, prijzen (in relatie tot doelen) en aanvullende voorwaarden en voorschriften kunnen worden vastgelegd in de beschikking, met als bijlage een outputcontract en/of een programma van eisen.
Subsidies onderscheiden zich in juridische zin slechts door het feit of het een jaarlijkse dan wel incidentele subsidie betreft. Daarom wordt een tweedeling in type subsidies aangebracht en tevens een beperking van het aantal subsidienamen:
De jaarlijkse subsidie heeft betrekking op voortdurende activiteiten van een rechtspersoon of een natuurlijke persoon en wordt bij voorkeur voor meerdere jaren verstrekt. Hieronder vallen:
Structurele subsidie van jaarlijks € 25.000 of meer aan instellingen voor activiteiten. Aan de subsidieverlening is een contract verbonden waarin prestaties worden gevraagd op het gebied van de output en outcome. Gericht op uitvoering van gemeentelijk beleid, uitgewerkt in te behalen doelstellingen en prestaties, waarbij de subsidieontvanger de uitvoering ter hand neemt.
Incidentele subsidies zijn subsidies die voor een eenmalige activiteit van een rechtspersoon of een natuurlijke persoon, of een activiteit waarvoor het college slechts voor een van te voren bepaalde tijd van maximaal 4 jaar subsidie wil verlenen. Hieronder vallen:
1.5. Structurele én incidentele subsidie
Een ontvanger van een structurele subsidie kan in hetzelfde jaar in aanmerking komen voor een extra, incidentele subsidie als de activiteit of het project waarvoor deze subsidie wordt aangevraagd voldoet aan de volgende voorwaarden:
• De activiteit wordt georganiseerd in samenwerking met één of meer maatschappelijke partners (culturele instellingen, sportverenigingen, onderwijs, welzijnssector, buurtorganisaties of bedrijfsleven). Dit betekent dat ook de aanvraag voor subsidie samen met één of meer maatschappelijke partners moet worden ingediend.
1.7. Eigen bijdrage/inkomsten aanvrager
• De gemeente Oosterhout wil instellingen stimuleren eigen inkomsten te genereren en kosten te beperken. Dit doet zij o.a. door bij de vaststelling van de subsidie rekening te houden met de overige inkomsten van de subsidieontvanger. Dit betekent dat indien er sprake is van een exploitatieoverschot het percentage van de subsidie in de totale inkomsten wordt berekend. Dit percentage is het aandeel van de gemeente Oosterhout in het exploitatieoverschot.
1.8. Maximaal beschikbare budgetten: subsidieplafonds
Met het vaststellen van de jaarlijkse begroting door de Raad worden tevens de subsidieplafonds per beleidsterrein of werkveld vastgesteld. De subsidieplafonds en eventueel door het college vastgestelde deelplafonds maken budgetteren mogelijk. Het bereiken van een (deel)subsidieplafond is reden een aanvraag te weigeren. Elk plafond of deelplafond is gekoppeld aan een inhoudelijke opgave, waarvoor de Raad een budget ter beschikking stelt. Met het vaststellen van plafonds bepaalt de Raad de hoofdlijnen van het subsidiebeleid voor wat betreft de hoogte van subsidies, gekoppeld aan inhoud op hoofdlijnen.
1.12. Langdurige subsidierelaties
De waarde van duurzame subsidierelaties wordt onderkend door outputsubsidies in principe voor 4 jaar vast te stellen (onder begrotingsvoorbehoud t.a.v. subsidieplafond). Daarbij vindt minimaal één maal per jaar een monitor plaats waarbij gekeken wordt naar de voortgang van de prestatieafspraken. Op basis van de monitor kan bijstelling van de prestatieafspraken plaatsvinden. Deze tussentijdse monitor kan ook aanleiding zijn voor het college om de subsidie na afloop van de vastgestelde subsidieperiode te beëindigen.
De bevoorschotting vindt plaats volgens het in de verleningsbeschikking opgenomen bevoorschottingsritme. Om de administratieve lastendruk tegen te gaan worden verleningen voor structurele subsidies beneden de € 5.000 en verleningen voor incidentele subsidies beneden de € 3.500 voor 100% bevoorschot. In de verleningsbeschikking wordt het bevoorschottingsregime beschreven, inclusief het moment waarop de betalingen zullen plaatsvinden.
Oosterhout volgt het Rijk in het tegengaan van nodeloze bureaucratie en procedures. In de nieuwe systematiek zal bij lage subsidiebedragen, tot max. € 5000,-, sprake zijn van samenvallen van verlening en vaststelling met minimale verantwoordingsplicht en aanvraageisen. Tussen € 5.000 en € 25.000 geldt een verantwoording over activiteiten en kosten en boven € 25.000 wordt verantwoord over activiteiten, prestaties en kosten. Hierbij geldt dat verantwoordingen tussen de € 25.000 en € 100.000 vergezeld dienen te gaan van een samenstellingsverklaring van een externe accountant en verantwoordingen boven de € 100.000 vergezeld van een rapportage van feitelijke bevindingen van een externe accountant.
• Voor rechtspersonen die structureel subsidie ontvangen van tenminste €100.000 per jaar, dient in beginsel een algemene of egalisatiereserve aanwezig te zijn. Daarnaast dient er sprake te zijn van een solvabiliteitsratio (eigen vermogen / totaal vermogen x 100%) van tenminste 20%. De gemeente hanteert dit uitgangspunt ten behoeve van de continuïteit van de rechtspersoon en daarmee het mogelijk maken van duurzame samenwerking met rechtspersonen die subsidie ontvangen.
1.20. Verplichtingen subsidieontvanger
Naast de in hoofdstuk 6 van de Asv vermelde verplichtingen over meldingsplicht bij afwijkingen en overige verplichtingen van de subsidieontvanger is het college bevoegd om nadere verplichtingen in de beleidsregels aan te geven. Eventuele nadere verplichtingen staan beschreven onder het kopje ‘nadere verplichtingen’ in de hoofdstukken van deze Subsidieregels.
Verder kunnen aan de beschikking verplichtingen worden verbonden als bedoeld in de artikelen 4.38 (doelgebonden verplichtingen) en 4.39 (niet-doelgebonden verplichtingen) van de Awb.
Voor een volledige beschrijving van de procedure ten aanzien van het aanvragen en verantwoorden van subsidies wordt verwezen naar de algemene subsidieverordening Oosterhout 2012. Hieronder staat in het kort aangegeven welke procedure van toepassing is per subsidiesoort.
• Voor maatschappelijke voorzieningen die behoren tot de basisinfrastructuur van de gemeente Oosterhout en waarvan de subsidie meer dan € 100.000 bedraagt stelt de gemeente een programma van eisen. Het programma van eisen wordt uiterlijk 1 maart (in het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt verstrekt) bekend gemaakt aan de instelling;
• De verantwoording bestaat uit een door het bestuur gewaarmerkt activiteiten- en financieel verslag. Outputsubsidies tot € 100.000 dienen vergezeld te gaan van een samenstellingsverklaring door een externe accountant en outputsubsidies boven de € 100.000 van een controleverklaring en een rapportage van feitelijke bevindingen van een externe accountant.
Het zorgdragen voor een optimale onderwijsinfrastructuur, waarin iedereen zijn talenten kan ontwikkelen met als doel volwaardige deelname aan de samenleving.
De onderwijssubsidies zijn direct gekoppeld aan het uitwerkingsplan onderwijsbeleid 2012-2013-2014. Voor de periode na 2014 zal een nieuw beleidsplan met uitwerkingsplan worden opgesteld. Het beleidsterrein Onderwijs omvat tot en met 2014 de volgende werkvelden waarvoor subsidie kan worden aangevraagd
Op alle voorscholen in de gemeente Oosterhout vindt voorschoolse educatie plaats. Er wordt een onderscheid gemaakt in voorschoolse educatie in het kader van VVE (3.1.1) en reguliere voorschoolse educatie (3.1.2). VVE voorschoolse educatie is bestemd voor doelgroepkinderen. Het betreft kinderen van 0-4 jaar uit de gemeente Oosterhout die onder de gewichtenregeling basisonderwijs zouden vallen (gekoppeld aan opleiding ouders) of waarvan de consultatiebureaumedewerker risico’s constateert m.b.t. achterstand in één of meerdere ontwikkelingsgebieden bij het kind. Onderdeel 3.1.1. richt zich alleen op doelgroepkinderen. Onderdeel 3.1.2. is gericht op reguliere peuters uit Oosterhout (niet-doelgroeppeuters).
Subsidie op het beleidsterrein onderwijs wordt voor de schoolbesturen in het primair onderwijs gecombineerd verstrekt op basis van een integraal outputcontract.
3.1.1. Voorschoolse educatie (VVE)
Kinderopvanginstellingen of bevoegd gezag van basisscholen met een voorschoolse voorziening in de gemeente Oosterhout en instellingen voor Jeugdgezondheidszorg.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 810.000, - (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking. Bij de uitvoering van voorschoolse educatie VVE gaat het om activiteiten waarbij gedurende vier dagdelen per week met een educatief programma de brede ontwikkeling van jonge kinderen met geconstateerde achterstanden zodanig gestimuleerd wordt dat ze daarna met succes de basisschool kunnen volgen. Daarnaast betreft het toeleidings- en monitoring activiteiten voor doelgroeppeuters alsmede activiteiten gericht op ouders van doelgroepkinderen. Zie voor een uitgebreide beschrijving het uitwerkingsplan onderwijsbeleid 2012-2013-2014.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie voor schoolbesturen en Thebe Jeugdgezondheidszorg. Subsidie boven € 100.000,- wordt verleend aan schoolbesturen op basis van een door de gemeente op te stellen integraal programma van eisen en een door de instelling in te dienen offerte. Op basis hiervan wordt een outputcontract opgesteld. Voor de activiteiten van Thebe Jeugdgezondheidszorg wordt een outputcontract opgesteld.
Voor dit beleidsveld ontvangt de gemeente geoormerkte rijksmiddelen. Hierbij gaat men uit van budgettaire neutraliteit. Het uiteindelijk toegekende subsidiebedrag wordt vastgesteld aan de hand van de door de aanvrager ingediende verantwoording en voor wat betreft de uitvoering van de voorschoolse educatie VVE het werkelijke aantal peuters dat heeft deelgenomen aan voorschoolse educatie VVE.
h) Verdeling van het subsidieplafond
De jaarlijkse subsidie aan de schoolbesturen en kinderdagverblijven wordt op basis van nacalculatie verdeeld. Subsidiering van Thebe Jeugdgezondheidszorg vindt plaats op basis van de werkelijk gemaakte kosten. Zie hiervoor ook het uitwerkingsplan onderwijsbeleid 2012-2013-2014.
3.1.2. Voorscholen (voorschoolse educatie voor niet-doelgroeppeuters)
Het bevoegd gezag van basisscholen met een voorschoolse voorziening in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten in het kader van voorschoolse educatie zoals beschreven in het uitwerkingsplan onderwijsbeleid 2012-2013-2014. Het gaat om activiteiten waarbij gedurende twee dagdelen per week de brede ontwikkeling van jonge kinderen zodanig gestimuleerd wordt dat ze met succes de basisschool kunnen volgen.
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt €288.000, - (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad). Voor de periode na 2014 zal deze subsidie niet langer beschikbaar zijn.
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een door de gemeente op te stellen integraal programma van eisen en een door de instellingen in te dienen offerte/plan van aanpak inclusief een geschat aantal deelnemende (niet-doelgroep) peuters. De subsidie wordt uitgekeerd als een subsidiebedrag per deelnemende reguliere peuter.
h) Verdeling van het subsidieplafond
De jaarlijkse subsidie wordt op basis van nacalculatie verdeeld. Het beschikbare subsidiebedrag wordt gedeeld door het werkelijk aantal deelnemende reguliere peuters op de voorscholen.
Alle voorscholen dienen te voldoen aan de kwaliteitseisen van de wet OKE.
Basisscholen (in totaal 3) binnen de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Activiteiten die vallen onder de volgende profielen komen in aanmerking voor subsidiëring:
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 49.000, - (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Het betreft een subsidie op basis van cofinanciering met schoolbesturen, voor de volgende kosten:
Het maximaal beschikbare budget wordt gelijkelijk verdeeld over de drie aangewezen scholen. De derde brede school zal niet op korte termijn starten. De voor de derde brede school beschikbare subsidie blijft echter wel gereserveerd staan.
g) Verdeling van het subsidieplafond
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een door de gemeente op te stellen integraal programma van eisen en een door de instelling in te dienen offerte. Op basis van het programma van eisen en de offerte wordt een outputcontract opgesteld.
De keuze voor een profiel (zie onder c) is een voorwaarde voor subsidiëring.
3.1.4. Schoolmaatschappelijk werk
Bevoegd gezag van scholen voor primair onderwijs in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De volgende activiteiten komen voor subsidiering in aanmerking:
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt €48.000, - voor het primair onderwijs (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad). Voor de periode na 2014 zal deze subsidie niet langer beschikbaar zijn.
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximaal beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een door de gemeente op te stellen integraal programma van eisen en een door de instelling in te dienen offerte.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Voor het primair onderwijs wordt het subsidieplafond verdeeld op grond van het leerlingenaantal per schoolbestuur (oktobertellingen).
Cofinanciering door samenwerkingsverbanden WSNS.
Bevoegd gezag van primair en speciaal onderwijs.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De volgende activiteiten komen voor subsidiëring in aanmerking:
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 135.000, - (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad). Voor de periode na 2014 zal deze subsidie niet langer beschikbaar zijn.
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van de leerlingaantallen per bestuur (oktobertellingen) en op basis van een door de gemeente op te stellen integraal programma van eisen en een door de instelling in te dienen offerte.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Het maximaal beschikbare budget wordt gedeeld door het aantal leerlingen. Vervolgens het budget per schoolbestuur verdeeld.
Cofinanciering door het onderwijs.
3.1.6. Niet aanspreekbare zij-instromers
Bevoegd gezag van basisscholen binnen de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De volgende activiteiten komen voor subsidiëring in aanmerking:
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 35.000, - (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een door de gemeente op te stellen integraal programma van eisen en een door de instelling in te dienen offerte/plan van aanpak.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Beschikbaar voor alle Oosterhoutse kinderen van alle Oosterhoutse basisscholen.
Scholen voor voortgezet onderwijs binnen de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
De volgende activiteiten komen voor subsidiëring in aanmerking:
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt €60.000, - (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad). Voor de periode na 2014 zal deze subsidie niet langer beschikbaar zijn.
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Voor elk van de vijf scholen voor Voortgezet Onderwijs is een maximale subsidie vastgesteld.
Het bevorderen van sportdeelname door inwoners van Oosterhout. Dit is van belang zowel uit het oogpunt van volksgezondheid als vanuit sociaal perspectief (voorkomen maatschappelijk isolement, bevorderen integratie, tegengaan overlast).
Het beleidsterrein sport kent de volgende structurele subsidieregelingen:
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan sportverenigingen die in de gemeente Oosterhout gevestigd zijn, die zijn aangesloten bij een door NOC*NSF erkende sportbond en waarvan minimaal 50% van de leden woonachtig is in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 82.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alleen de huurkosten van de sportaccommodatie komen voor subsidie in aanmerking.
De subsidie wordt berekend op basis van de huursom in het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd en op basis van de het aantal jeugdleden ten opzichte van het totaal aantal leden. E.e.a. dient onderbouwd te worden met een huurcontract (met vermelding van de huursom) of een huurfactuur en een actuele ledenlijst met naw-gegevens en de geboortedata van de leden.
De berekening ziet er als volgt uit:
(Aantal jeugdleden t/m 22 jaar / totaal aantal leden) X de huursom X 25%. De maximale subsidie per aanvraag binnen deze subsidieregeling bedraagt € 15.000.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt verdeeld over alle aanvragen. Als bij de berekening van de subsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, worden alle subsidies met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
In afwijking van de procedure voor exploitatiesubsidies hoeft er bij de aanvraag voor een exploitatiesubsidie sportverenigingen geen activiteitenplan en begroting worden ingediend. Daarnaast is er binnen deze regeling sprake van een directe vaststelling van de subsidies tot € 5.000. Dit betekent dat er over deze subsidies geen verantwoording achteraf hoeft plaats te vinden.
Het bevorderen van een gevarieerd en hoogwaardig aanbod van cultuur en evenementen, het ondersteunen van kwetsbare vormen van kunst en cultuur en het behoud van het cultureel erfgoed in de stad (inclusief het beheer van collecties).
Het beleidsterrein cultuur kent de volgende structurele subsidieregelingen:
3.3.1.1.Culturele verenigingen
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan culturele verenigingen die in de gemeente Oosterhout gevestigd zijn en waarvan minimaal 50% van de leden woonachtig is in de gemeente Oosterhout. Onder culturele verenigingen wordt verstaan verenigingen die als hoofddoel hebben activiteiten te ontplooien op het gebied van een van de zes disciplines uit de amateurkunst: Multimedia / audiovisueel (foto, film, video), Beeldende kunst, Dans, Muziek, Schrijven en Theater”.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 49.500 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Voor deze waarderingssubsidie wordt een sterrensysteem gehanteerd. Met één ster ontvangt de culturele vereniging voor actieve leden een basisbedrag ad € 50 per contributiebetalend lid t/m 22 jaar en € 30 per contributiebetalend lid van 23 jaar en ouder. De maximale subsidie per aanvraag binnen deze categorie bedraagt € 3.500.
Heeft een vereniging twee sterren, dan ontvangt deze aanvullend € 500 voor actieve deelname aan de Brede Impuls Combifuncties en/of de week van de amateurkunst en € 1.000 voor een publiekspresentatie in Theater de Bussel. De maximale aanvullende subsidie per aanvraag binnen deze categorie bedraagt € 1.500.
Basissubsidie voor verenigingen met minimaal 15 actieve contributiebetalende leden. De hoogte van het subsidiebedrag bij de eerste ster wordt berekend op basis van het aantal actieve amateurkunstbeoefenende leden, gedifferentieerd naar doelgroep.
** Culturele agenda: professionele begeleiding en verjongen
Aanvullende subsidie voor culturele verenigingen die naast de voorwaarden voor de één ster categorie voldoen aan minimaal 1 van de volgende voorwaarden:
Beoordeling vind plaats op basis van een actuele ledenlijst, een reservering bij theater de Bussel en op basis van deelname aan de regeling Impuls Brede school, Sport en Cultuur en/of de Week van de Amateurkunst in het jaar van de aanvraag.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt verdeeld over alle aanvragen. Als bij de berekening van de subsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per lid van verenigingen met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan organisaties die activiteiten ontplooien op het gebied van jeugdcircus.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 12.500 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking. Uitzondering hierop vormen de kosten gerelateerd aan circuslessen voor volwassenen (vanaf 18 jaar).
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de aanvrager.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan openluchtspelgroepen.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 6.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de aanvrager. De subsidie bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan musea op het grondgebied van de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 121.830 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de aanvrager.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan Heemkundekringen die zich bezig houden met het erfgoed van de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 5.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de aanvrager.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Het onder de aandacht brengen van monumenten bij het publiek op basis van het thema dat jaarlijks door de landelijke Stichting Open Monumentendag wordt vastgesteld.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan de partij die de organisatie van de jaarlijkse Open Monumentendag in Oosterhout op zich neemt.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 5.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de ontvanger.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan Oranjecomités in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 10.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de organisatie.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan beheer en exploitatie stichting De Pannehoef en/of stichting Huis voor Amateurs. Indirect is dit tevens een subsidie in de huurkosten van culturele verenigingen die gebruik maken van het pand de Pannehoef. Onder culturele verenigingen wordt verstaan verenigingen die als hoofddoel hebben activiteiten te ontplooien op het gebied van een van de zes disciplines uit de amateurkunst: Multimedia / audiovisueel (foto, film, video), Beeldende kunst, Dans, Muziek, Schrijven en Theater”.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 130.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de aanvrager.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan stichting Theek 5.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 1.484.500 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een door de gemeente op te stellen programma van eisen en een door de instelling in te dienen offerte.
3.3.3.2. Centrum voor de kunsten
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan H19, Centrum voor de Kunsten.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 666.406 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een door de gemeente op te stellen programma van eisen en een door de instelling in te dienen offerte.
Het bevorderen van maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid, met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen. Het bevorderen van sociale cohesie, onder andere via het in standhouden van voorzieningen die het sociaal-culturele leven ondersteunen. Het bevorderen van de gezondheid van de inwoners van de gemeente.
Het beleidsterrein maatschappelijke ondersteuning kent de volgende structurele subsidieregelingen:
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan bewonersgroepen in een buurt of dorp behorend tot de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Indien er reeds in een buurt of dorp een bewonersgroep actief is, dienen andere initiatieven zich daarbij aan te sluiten en wordt hiervoor geen aparte subsidie verstrekt.
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt maximaal 30 woonbuurten x € 1.500 = € 45.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie dient besteed te worden aan de organisatiekosten van de bewonersgroep. Voorbeelden hiervan zijn vergaderkosten, zaalhuur, kopieerkosten, verzekering, bijeenkomsten voor de buurt etc. Voor het oprichten van een stichting is een eenmalige, extra subsidie beschikbaar.
Daarnaast gelden er de volgende beperkingen:
Er is een jaarlijks budget van maximaal € 1.500 per buurt/dorp beschikbaar. Voor het oprichten van een stichting is per bewonersgroep eenmalig maximaal € 500 extra beschikbaar.
Beoordeling vind plaats op basis van een actuele lijst met naw- gegevens van de (bestuurs)leden en een beknopt werkplan.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt verdeeld over alle aanvragen. Als bij de berekening van de subsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per aanvraag met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan ouderenbonden die in de gemeente Oosterhout gevestigd zijn, die zijn aangesloten bij een provinciaal of landelijke overkoepelend orgaan en waarvan minimaal 50% van de leden woonachtig is in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 11.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Voor deze waarderingssubsidie ontvangt de ouderenbond een bedrag van € 3,50 per contributiebetalend lid. Beoordeling vind plaats op basis van een actuele ledenlijst met naw-gegevens in het jaar van de aanvraag. De maximale subsidie per aanvraag binnen deze categorie bedraagt € 5.000.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt verdeeld over alle aanvragen. Als bij de berekening van de subsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per lid met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan zorgverenigingen die in de gemeente Oosterhout gevestigd zijn, die zijn aangesloten bij een landelijke of regionale koepelorganisatie en waarvan minimaal 50% van de leden woonachtig is in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 4.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Voor deze waarderingssubsidie wordt een basisbedrag ad € 30 per contributiebetalend lid. De maximale subsidie per aanvraag binnen deze categorie bedraagt € 3.000
h) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt verdeeld over alle aanvragen. Als bij de berekening van de subsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per lid met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
3.4.1.4. Veteranenverenigingen
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan veteranenverenigingen die in de gemeente Oosterhout gevestigd zijn, die zijn aangesloten bij een provinciaal of landelijke overkoepelend orgaan en waarvan minimaal 50% van de leden woonachtig is in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 1.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Voor deze waarderingssubsidie ontvangt de veteranenvereniging een bedrag van € 25 per contributiebetalend lid. Beoordeling vind plaats op basis van een actuele ledenlijst met naw-gegevens in het jaar van de aanvraag. De maximale subsidie per aanvraag binnen deze categorie bedraagt € 1.000.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt verdeeld over alle aanvragen. Als bij de berekening van de subsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per lid met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan EHBO-verenigingen die gevestigd zijn in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 8.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de aanvrager.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan voedsel- en/of goederenbanken die gevestigd zijn in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
• Het bieden van een ontmoetingsplek waar burgers die afhankelijk zijn van de activiteiten van de Goederenbank ervaringen kunnen uitwisselen, elkaar kunnen ondersteunen en waar de vrijwilligers van de Goederenbank een luisterend oor bieden en burgers stimuleren om te komen tot een situatie waarin zij niet meer afhankelijk zijn van de Goederenbank.
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 5.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de aanvrager.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
3.4.3.1. Maatschappelijke Ondersteuning
• Het concreet ondersteunen bij en/of overnemen van activiteiten op het terrein van welzijn, wonen en zorg wanneer de eigen verantwoordelijk en kracht van burger of samenleving niet toereikend is om op een positieve wijze deel te kunnen nemen aan het maatschappelijk verkeer. Of kort gezegd het bieden van zorg en ondersteuning.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan stichting Surplus Welzijn en/of stichting HOOM en aan Stichting Dorpshuis Den Hout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Subsidie aan stichting Surplus Welzijn en/of stichting HOOM wordt verleend op basis van een door de gemeente op te stellen programma van eisen en een door de instelling(en) in te dienen offerte. Subsidie aan Stichting Dorpshuis Den Hout wordt verleend op basis van een door de gemeente op te stellen outputcontract.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan Stichting Leergeld Oosterhout e.o.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 97.750 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren, inclusief een bijdrage in de bureaukosten, komen voor subsidie in aanmerking.
Subsidie wordt verleend op basis van een outputcontract waarin nadere afspraken worden gemaakt.
Jeugdigen van 0-25 jaar op weg brengen naar maatschappelijke zelfstandigheid en positieve deelname aan het maatschappelijke leven
Het beleidsterrein Jeugd kent de volgende structurele subsidieregelingen:
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt scoutingverenigingen die in de gemeente Oosterhout gevestigd zijn en waarvan minimaal 50% van de leden woonachtig is in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 8.500,- (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Voor deze waarderingssubsidie wordt een sterrensysteem gehanteerd. Met één ster ontvangt de scoutingvereniging een basisbedrag ad € 25 per actief contributiebetalend lid. De maximale subsidie per aanvraag binnen deze categorie bedraagt € 3.000.
Heeft een vereniging twee sterren, dan ontvangt deze aanvullend € 500 voor actieve deelname aan de Brede Impuls Combifuncties. De maximale aanvullende subsidie per aanvraag binnen deze categorie bedraagt € 500.
Basissubsidie voor verenigingen met minimaal 15 actieve contributiebetalende leden. De hoogte van het subsidiebedrag bij de eerste ster wordt berekend op basis van het aantal actieve contributiebetalende leden.
** Maatschappelijke agenda: Naschoolse activiteiten
Aanvullende subsidie voor verenigingen die naast de voorwaarden voor de één ster categorie voldoen aan minimaal 1 van de volgende voorwaarden:
Beoordeling vind plaats op basis van een actuele ledenlijst met naw-gegevens en op basis van deelname aan de regeling Brede Impuls Combifuncties in het jaar van de aanvraag.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt verdeeld over alle aanvragen. Als bij de berekening van de subsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per lid van verenigingen met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan speelgoeduitleenorganisaties in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 2500,- (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad). Voor de periode na 2014 zal deze subsidie niet langer beschikbaar zijn.
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de aanvrager.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Als eerste komen de aanvragen van rechtspersonen in aanmerking waarmee de gemeente een langdurige subsidierelatie op het aangevraagde werkveld heeft. Vervolgens worden de overige aanvragen behandeld op volgorde van binnenkomst.
Een sterk imago van Oosterhout als toeristische bestemming
Het beleidsterrein recreatie en toerisme kent de volgende structurele subsidieregelingen:
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan stichting VVV Oosterhout-Dorst.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 61.446 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een outputcontract.
Het beschermen en waar mogelijk verbeteren van de kwaliteit van het milieu en het langs deze weg leveren van een bijdrage aan een veilige en mensvriendelijke leefomgeving.
Het beleidsterrein Milieu kent de volgende structurele subsidieregelingen:
3.7.1.1. Milieueducatie en Kinderboerderij
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan stichting Milieueducatie en Kinderboerderij Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 56.948 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend op basis van een outputcontract.
Het bereikbaar maken en houden van woningen, winkels en bedrijven (voor alle doelgroepen) op een zo efficiënt en veilig mogelijke wijze. Op deze manier de kwaliteiten van “Oosterhout Familiestad” als woon- en werkstad minimaal waarborgen en waar mogelijk verbeteren.
Het beleidsterrein Verkeer kent de volgende structurele subsidieregelingen:
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 1750,-- (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De subsidie dient besteed te worden aan de organisatiekosten zoals opleiding, vergaderkosten, zaalhuur, kopieerkosten, verzekering, aanschaf kleding, teambuilding, etc.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare subsidie. Subsidie wordt verleend als waardering voor de activiteiten van de aanvrager.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Buurtbusverenigingen met lijnvoering in of naar de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 8.534 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Ondersteuning van de vrijwilligers (chauffeurs/planners) van de buurtbussen. Verenigingen mogen subsidie naar eigen inzet besteden zoals teambuilding, aanschaf kleding, organisatiekosten etc.
Er is een jaarlijks budget van maximaal € 917,-- per buurtbuslijn beschikbaar.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt verdeeld over alle aanvragen. Als bij de berekening van de subsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per vereniging met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden. Een eventueel restant kan worden ingezet voor incidentele projecten.
3.8.2.1. Verkeersveiligheid en -educatie
Structurele subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan VVN Oosterhout en basisscholen binnen de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
In verband met de aanvraag van de provinciale subsidie geldt voor deze subsidieregeling een afwijkende aanvraagtermijn. In plaats van de algemeen geldende aanvraagtermijn van 1 oktober (zoals opgenomen in de algemene subsidieverordening) dienen aanvragen voor een subsidie verkeersveiligheid en –educatie vóór 1 juli worden ingediend bij de gemeente. Subsidies beneden de € 5.000 worden direct vastgesteld.
Het subsidieplafond voor 2014 voor mensgerichte maatregelen bedraagt € 25.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking.
Bovenstaand subsidieplafond is de maximale beschikbare gemeentelijke subsidie. Een deel van de subsidie wordt daarnaast verkregen uit de provinciale regeling verkeer en vervoer.
Op basis van de ingediende begrotingen van de diverse scholen wordt door de gemeente een subsidieaanvraag uitgezet naar de GGA Regio Breda. De GGA Regio Breda bepaald op basis van de aanvragen het subsidiepercentage. De gemeente neemt dit percentage over, maar vult deze provinciale subsidie voor VVN Oosterhout aan tot 100%. Daarnaast subsidieert de gemeente bovenop de provinciale subsidie de aanvragende basisscholen een bedrag van € 1 per leerling als werkbudget voor de werkgroepen BVL.
Subsidie op basis van deze regeling wordt verleend als een bijdrage in het exploitatietekort van de aanvrager.
De gemeente Oosterhout kent de volgende activiteitensubsidies:
4.1.1. Programmering van de stad
Maatschappelijke, culturele, sport- en evenementenorganisaties en inwoners van de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Subsidie op grond van deze regeling wordt verstrekt aan:
• Evenementen die geen aanvulling zijn op het bestaande Oosterhoutse evenementenprogramma in tijd (zomervakantie of winterperiode of andere periode), qua soort evenement (bijzonder culinair, sport-, kunst- of cultuurevenement) of doelgroep van het evenement (zoals bijzondere leeftijdsgroep of afkomst) komen niet in aanmerking voor subsidie. Referentiekader is het evenementenprogramma dat bijgehouden wordt via de website van het Uitpunt: www.uitinoosterhout.nl. E.e.a. ter beoordeling aan de gemeente Oosterhout.
Bij de beoordeling van de aanvraag voor een activiteitensubsidie wordt gebruik gemaakt van een toetsingsmodel (zie bijlage 1). Om in aanmerking te komen voor een subsidie dient er minimaal 75 punten worden gescoord middels het toetsingsmodel.
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 93.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
g) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking, met uitzondering van:
De subsidie betreft een subsidie in het exploitatietekort. Als regel wordt hierbij gehanteerd dat de subsidie maximaal 50 % van de totale (subsidiabele) kosten bedraagt. Daarnaast wordt bij de berekening van de subsidie de volgende maximale subsidiebedragen gehanteerd:
i) Verdeling van het subsidieplafond
Subsidies worden verleend op basis van het tendersysteem. Dit betekent dat alle aanvragen worden getoetst aan de criteria. Hierbij geldt dat de aanvragen met de meeste punten als eerste subsidie ontvangen. Er wordt dus als het ware een rangorde bepaald, waarbij de beste aanvragen als eerste subsidie ontvangen totdat het subsidieplafond is bereikt.
De subsidieregeling is van toepassing op activiteiten van vrijwilligers- en/of professionele organisaties, zoals bijvoorbeeld verenigingen, dorpscentra, vrijwilligersgroepen, belangenorganisaties, bibliotheken en scholen.
Er moet zijn voldaan aan de volgende voorwaarden:
In afwijking van de procedure voor activiteitensubsidies kunnen subsidies voor Lokaal Sociaal Beleid het hele jaar door aangevraagd worden. De aanvraag dient uiterlijk 13 weken voor aanvang van de activiteiten ingediend te zijn bij de gemeente. De aanvraag heeft betrekking op eenmalige activiteiten en/of activiteiten met een looptijd van maximaal 2 jaar.
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 25.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking, met uitzondering van:
De subsidie betreft een subsidie in het exploitatietekort en bedraagt maximaal € 2.500. Als regel wordt hierbij gehanteerd dat de subsidie maximaal 50 % van de totale (subsidiabele) kosten bedraagt.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Subsidies worden verleend op basis van binnenkomst (wie het eerst komt, wie het eerst maalt). Wanneer het subsidieplafond is bereikt worden aanvragen niet meer in behandeling genomen.
Alle inwoners van de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
• Initiatieven van burgers om elkaar beter te leren kennen, om samen in actie te komen voor de buurt of een project om elkaar als bewoners te helpen (voorbeelden van activiteiten kunnen zijn een schoonmaakactie in de buurt, een wijkfeest voor jong en oud, een burenhulpproject, een (klein) sociaal project om bewoners met verschillende culturen bij elkaar te brengen);
Om in aanmerking te komen voor een buurtzapbudget moet de activiteit voldoen aan de volgende criteria:
Buurtpreventieprojecten dienen te voldoen aan de volgende criteria:
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking, met uitzondering van:
De maximale subsidie voor buurtactiviteiten is € 500 per jaar en voor buurtpreventieprojecten € 900 per 2 jaar. Subsidies worden verleend in het exploitatietekort.
Beoordeling vindt plaats op basis van een activiteitenplan, een handtekeningen- en/of deelnemerslijst en een begroting. Voor buurtpreventieprojecten wordt volstaan met een getekend convenant Buurtpreventie.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Subsidies worden verleend op basis van binnenkomst (wie het eerst komt, wie het eerst maalt). Wanneer het subsidieplafond is bereikt worden aanvragen niet meer in behandeling genomen.
Alle jongeren tot 23 jaar woonachtig in de gemeente Oosterhout.
c) Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Initiatieven van jongeren om elkaar beter te leren kennen, om samen in actie te komen rondom een maatschappelijk thema of een project om elkaar als jongeren te helpen.
Om in aanmerking te komen voor een Jong zapbudget moet de activiteit voldoen aan de volgende criteria:
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 5.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking, met uitzondering van:
De maximale subsidie voor jongerenactiviteiten is € 500. Subsidies worden verleend in het exploitatietekort.
Beoordeling vind plaats op basis van een activiteitenplan, een handtekeningen- en/of deelnemerslijst en een begroting.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Subsidies worden verleend op basis van binnenkomst (wie het eerst komt, wie het eerst maalt). Wanneer het subsidieplafond is bereikt worden aanvragen niet meer in behandeling genomen.
Alle inwoners van de gemeente Oosterhout.
Om in aanmerking te komen voor een zapbudget voor de organisatie van een buitenspeeldag moet de activiteit voldoen aan de volgende criteria:
De buitenspeeldag vindt plaats op de nationaal/lokaal bepaalde straatspeeldag;
In afwijking van de procedure voor zapbudgetten geldt voor de buitenspeeldag een aanvraag termijn van 6 weken. Dit betekent dat aanvragen uiterlijk 6 weken voor aanvang van de activiteiten ingediend moeten zijn bij de gemeente.
Het subsidieplafond voor 2014 bedraagt € 10.000 (onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad).
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Alle kosten die gemaakt worden om de hierboven genoemde activiteiten en doelstellingen te realiseren komen voor subsidie in aanmerking, met uitzondering van:
De maximale subsidie voor buitenspeeldagen is € 500 voor activiteiten met maximaal 300 bezoekers/deelnemers en € 750 voor activiteiten met meer dan 300 bezoekers/deelnemers. Subsidies worden verleend in het exploitatietekort en de beoordeling vind plaats op basis van een vergunningaanvraag en een situatietekening.
h) Verdeling van het subsidieplafond
Het subsidieplafond wordt verdeeld over alle aanvragen. Als bij de berekening van de subsidies blijkt dat het subsidieplafond wordt overschreden, wordt het subsidiebedrag per aanvraag met een percentage verlaagd, totdat het subsidieplafond niet meer wordt overschreden.
Het college kan een instelling subsidie verlenen in de vorm van een investeringssubsidie. De subsidie wordt verleend wanneer het college een bijdrage wil leveren in de kosten van het verbeteren of bouwen van accommodaties die eigendom zijn van de subsidievragende rechtspersoon.
Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan rechtspersonen die activiteiten organiseren die geheel of grotendeels aan de Oosterhoutse inwoners ten goede komen en die zonder winstoogmerk opereren.
Een rechtspersoon komt alleen in aanmerking voor een investeringssubsidie indien de doelstellingen en activiteiten van deze rechtspersoon bijdragen aan het bereiken van de gemeentelijke doelstellingen. Onder investering wordt in het kader van deze beleidsregels verstaan de aankoop, stichting of verbouwing van onroerend goed ten behoeve van de uitvoering van de activiteiten door de rechtspersoon.
Het subsidieplafond is nihil, zodat altijd afzonderlijke besluitvorming door het college en/of de gemeenteraad noodzakelijk is. Dit betekent dat een integrale afweging moet plaatsvinden binnen het geheel van de gemeentelijke begroting.
f) Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
De kosten voor aankoop, stichting of verbouwing van onroerend goed.
Het investeringsplan geeft aan op welke wijze in de financiering wordt voorzien, waarbij de instelling of organisatie ten minste 2/3 uit eigen middelen dan wel via een lening financiert. Een eventuele gemeentegarantie staat los van de eventueel te verstrekken investeringssubsidie en wordt apart beoordeeld via de regels van het Treasurystatuut 2011-2014.
Bijlage 1: Toetsingsmodel Activiteitensubsidie Programmering van de Stad
[1] Let op: voor de exploitatiesubsidie Verkeersveiligheid en –educatie gelden afwijkende procedures. Deze zijn opgenomen bij de betreffende subsidieregels.
[2] Let op: voor de activiteitensubsidie Lokaal Sociaal Beleid gelden afwijkende procedures. Deze zijn opgenomen bij de betreffende subsidieregels.
[3] Let op: voor het zapbudget Buitenspeeldag gelden afwijkende procedures. Deze zijn opgenomen bij de betreffende subsidieregels.
[4] Breedtesport is alle sport die geen topsport is.
[5] Brede Impuls Combinatiefuncties wordt uitgevoerd door Oosterhout in Beweging (OiB). De regeling heeft tot doel om jongeren in een buitenschools programma kennis te laten maken met diverse vormen van sport en cultuur. Verder beoogt de nieuwe impuls een brede sport-, beweeg- en cultuurdeelname op buurtniveau. Behalve op jongeren wil Oosterhout de nieuwe impuls ook richten op ouderen en mensen met een handicap. Deelname aan de regeling is ter beoordeling aan OiB
[6] De Week van de Amateurkunst is een landelijke georganiseerde activiteit gericht op de promotie van amateurkunst. Lokaal wordt de Week van de Amateurkunst gecoördineerd door het UITpunt Oosterhout. Deelname aan de Week voor de Amateurkunst is ter beoordeling aan het UITpunt Oosterhout.
[7] Brede Impuls Combinatiefuncties wordt uitgevoerd door Oosterhout in Beweging (OiB). De regeling heeft tot doel om jongeren in een buitenschools programma kennis te laten maken met diverse vormen van sport en cultuur. Verder beoogt de nieuwe impuls een brede sport-, beweeg- en cultuurdeelname op buurtniveau. Behalve op jongeren wil Oosterhout de nieuwe impuls ook richten op ouderen en mensen met een handicap. Deelname aan de regeling is ter beoordeling aan OiB
[8] Brede Impuls Combinatiefuncties wordt uitgevoerd door Oosterhout in Beweging (OiB). De regeling heeft tot doel om jongeren in een buitenschools programma kennis te laten maken met diverse vormen van sport en cultuur. Verder beoogt de nieuwe impuls een brede sport-, beweeg- en cultuurdeelname op buurtniveau. Behalve op jongeren wil Oosterhout de nieuwe impuls ook richten op ouderen en mensen met een handicap. Deelname aan de regeling is ter beoordeling aan OiB.
[9] Sociale participatie is het meedoen van mensen met en zonder beperking aan de samenleving. Meer formeel is sociale participatie het zelfstandig kunnen deelnemen van mensen met en zonder beperking aan het maatschappelijk verkeer.
[10] Sociale participatie is het meedoen van mensen met en zonder beperking aan de samenleving. Meer formeel is sociale participatie het zelfstandig kunnen deelnemen van mensen met en zonder beperking aan het maatschappelijk verkeer.
[11] Onder deelname wordt verstaan: actieve rol van amateurs of bezoekers aan de activiteit.
[12] Sociale participatie is het meedoen van mensen met en zonder beperking aan de samenleving. Meer formeel is sociale participatie het zelfstandig kunnen deelnemen van mensen met en zonder beperking aan het maatschappelijk verkeer.