Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leudal

Verordening klachtenbehandeling Leudal 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeudal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening klachtenbehandeling Leudal 2007
CiteertitelVerordening klachtenbehandeling Leudal 2007
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 149
  2. Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-200728-07-2011Nieuwe regeling

02-01-2007

Streekbode 10 januari 2007

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening klachtenbehandeling Leudal 2007

 

 

Artikel 1 Begripsbeschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    klacht:

    een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen;

  • b.

    ambtenaar:

    persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente;

  • c.

    bestuursorgaan:

    • -

      de gemeenteraad;

    • -

      commissies (voor zover aan deze bestuursbevoegdheden zijn toegekend);

    • -

      het college van burgemeester en wethouders en

    • -

      de burgemeester.

  • d.

    d.de wet:Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Mondelinge klachten

  • 1.

    Een mondelinge klacht wordt op schrift gesteld door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaar.

  • 2.

    De op schrift gestelde klacht wordt voor akkoord getekend door de klager.

Artikel 3 De behandeling van klachten in eerste aanleg

De klachten worden in eerste aanleg als volgt behandeld:

  • a.

    klachten over een individuele ambtenaar worden door zijn afdelingshoofd behandeld;

  • b.

    klachten over het afdelingshoofd worden door de algemeen directeur behandeld;

  • c.

    klachten over de algemeen directeur worden door de burgemeester behandeld;

  • d.

    klachten over individuele bestuurders, de raad, het college van burgemeester en wethouders en een commissie ex artikel 83 of 84 van de Gemeentewet worden behandeld door de burgemeester;

  • e.

    klachten over de burgemeester worden behandeld door de loco-burgemeester.

Artikel 4 Wijzen op procedure in tweede aanleg

De klager wordt gewezen op de mogelijkheid om de klacht in tweede aanleg voor te leggen aan de Nationale Ombudsman.

Artikel 5 Mededeling bevindingen

Het bepaalde in artikel 9:12, lid 1 van de wet is van overeenkomstige wijze van toepassing op degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.

Artikel 6 Evaluatie en jaarverslag

  • 1.

    De Burgemeester draagt er zorg voor dat over het afgelopen kalenderjaar verslag wordt uitgebracht van het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.

  • 2.

    Het jaarverslag wordt zonodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen voorgelegd aan de gemeenteraad.

Artikel 7 Intrekken oude regelingen

De Verordening Klachtenbehandeling van de gemeenten Haelen, Heythuysen, Hunsel en Roggel en Neer worden ingetrokken.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Verordening klachtenbehandeling Leudal 2007’.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van haar bekendmaking.