Organisatie | Ermelo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | (Brom)fietsverwijderingsbeleid gemeente Ermelo 2011 |
Citeertitel | (Brom)fietsverwijderingsbeleid 2011 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Plaatselijke Verordening 2011
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
27-06-2011 | 01-10-2014 | Onbekend | 27-06-2011 Ermelo's Weekblad | Onbekend |
Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst
(Brom)fietsenverwijderingsbeleid gemeente Ermelo 2011
treedt in werking : 4 juni 2009
datum bekendmaking : 3 juni 2009 laatst gewijzigd op 27 juni 2011
Op enkele locaties in het centrum van de gemeente Ermelo kan gesproken worden van het hinderlijk plaatsen van (brom)fietsen en soms zelfs het achterlaten van fietswrakken. Met name in de directe omgeving van het NS station doet dit probleem zich voor.
Door verkeerd gestalde (brom)fietsen wordt het straatbeeld zodanig ontsierd dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit van de openbare ruimte en ontstaat er hinder voor de overige weggebruikers. Door de verkeerd gestalde (brom)fietsen ontstaat mogelijke schade aan de openbare gezondheid. Daarbij kan men denken aan verwondingen aan voetgangers die zich een weg moeten banen tussen de verkeerd gestalde
Dit laatste aspect acht het college binnen de gemeente Ermelo als zorggemeente van extra belang. In Ermelo zijn verschillende zorginstellingen gevestigd, waaronder een blindeninstituut. Hierdoor woont in Ermelo een bovengemiddeld aantal burgers met een beperking. De gemeente spant zich in om de openbare ruimte op een dusdanige wijze in te richten, dat burgers met een beperking met zo min mogelijk belemmeringen kunnen deelnemen aan het verkeer.
2.Aanwijzen gebied met plaatsingsverbod
Op basis van artikel 5:9 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Ermelo 2011 (hierna: de Apv) kunnen wij plaatsen aanwijzen waar het verboden is fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan.
Met name bij het NS station is sprake van (brom)fietsen, die op dusdanige wijze geplaatst worden dat het geheel erg rommelig aan doet en dat de doorgang belemmerd wordt. Daarnaast worden er ook (brom)fietsen op de gidslijnen geplaatst waardoor er een onveilige situatie ontstaat voor visueel gehandicapten.
Veel van de bewoners van zorginstellingen zijn, voor hun mobiliteit, in grote mate afhankelijk van het openbaar vervoer. Daarom wordt grote waarde gehecht aan een goed toegankelijk station.
Er zijn ruim voldoende stallingsmogelijkheden in de omgeving van het NS station. In de praktijk komt het echter met zeer grote regelmaat voor dat, onder tijdsdruk of simpelweg omdat men een vrije stalling te ver lopen vindt, een (brom)fiets op een willekeurige plaats tegen hekken, bomen, zijwanden van de stallingen of op het trottoir wordt geplaatst. Het zal duidelijk zijn dat hierdoor het straatbeeld ernstig wordt ontsiert maar ook dat deze (brom)fietsen een grote hindernis vormen voor personen die afhankelijk zijn van een rolstoel of wandelstok. Met name visueel gehandicapten lopen ook het gevaar te struikelen of te vallen op fietsen met mogelijk letsel tot gevolg.
Wij hebben dan ook besloten om op basis van artikel 5:9 van de APV de omgeving van het station, zoals aangegeven op de bijgevoegde kaart, aan te wijzen als een gebied met een plaatsingsverbod voor (brom)fietsen. De binnen het aangewezen gebied onjuist geplaatste (brom)fietsen zullen verwijderd worden:
Gelet op hetgeen in artikel 125 van de Gemeentewet, afdeling 5.3 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en artikel 5:9 van de Apv ontstaat bij overtreding van het plaatsingsverbod de bevoegdheid voor ons college om handhavend op te treden. In het geval van onjuiste geplaatste (brom)fietsen zullen wij overgaan tot het toepassen van bestuursdwang wat betekent dat de bromfiets verwijderd zal worden.
Op basis van artikel 5:24 lid 5 en 6 van de Awb, hoeft geen termijn te worden gegund indien vereiste spoed zich daartegen verzet. Gelet op de hierboven geschetste achtergrond van deze gemeente als zorggemeente, daarbij de afweging makend tussen de belangen van de overtreder en de hinder en acute gevaarzetting voor overige verkeersdeelnemers achten wij het onvermijdelijk om in dit verband te kiezen voor het met spoed wegnemen van de hinder en gevaarzetting boven het bieden van een begunstigingstermijn. De overtreder ontvangt de beschikking bij het afhalen van de fiets. Dit is ook het eerste moment waarop de overtreder feitelijk bekend is bij ons college.
Het plaatsingsverbod is voldoende kenbaar. Binnen het betreffende gebied zijn publicaties aanwezig waarop aangegeven is dat buiten de fietsklemmen geplaatste fietsen verwijderd zullen worden. Op deze publicatie worden tevens de afhaallocatie (Proson, Paul Krugerweg 43 te Ermelo) en de openingstijden genoemd.
De wijze van toepassing van bestuursdwang en de verdere afhandeling rondom afgifte aan de rechthebbende is opgenomen in het als bijlage van dit beleid opgenomen draaiboek
(brom)fietsverwijderingsbeleid. Van al de te verwijderen (brom)fietsen wordt een foto gemaakt en wordt een registratieformulier ingevuld. Verwijderde (brom)fietsen worden maximaal drie maanden bewaard. Afgifte aan de rechthebbende van de (brom)fiets vindt plaats na betaling van bewaargeld.
3. (Brom)fietsverwijderingsacties
Om het gewenste effect van het plaatsingsverbod van (brom)fietsen te bereiken is het consequent verwijderen van onjuist geplaatste (brom)fietsen een voorwaarde.
Hiervoor zullen stelselmatig verwijderingsacties moeten worden gehouden. Ervaringen in andere gemeenten en in de gemeente Ermelo laten zien dat men tevreden is over de effecten van dergelijke acties, maar dat wanneer de acties minder frequent worden uitgevoerd het aantal overtredingen van het plaatsingsverbod weer snel toeneemt.
Voor de verwijderacties is een draaiboek opgesteld om zorgvuldig handelen zoveel mogelijk te garanderen. Dit draaiboek is als bijlage opgenomen. De belangrijkste elementen van het draaiboek zijn:
4. Daadwerkelijke uitvoering (brom)fietsenverwijderacties
Bij de uitvoering van een (brom)fietsenverwijderactie dienen de volgende taken ingevuld te worden:
Signalering, verwijderen en (tijdelijke) opslag van fout geplaatste (brom)fietsen/-wrakken en het op verzoek van de rechthebbende weer afgeven daarvan tegen betaling van bewaargeld.
Voor de uitvoering van deze taken zal zoveel mogelijk worden aangesloten bij de dagelijkse taken. Voor de coördinatie van de (brom)fietsenverwijderacties worden krachtens dit beleid aangewezen: de BOA van de afdeling VVH en de uitvoerder buitendienst.
5. Bewaring verwijderde (brom)fietsen
Uit uitgevoerde acties in het jaar 2010 is gebleken dat er in de huidige situatie cirac 25 – 30 fietsen per maand in aanmerking komen voor verwijdering.
De omvang van de bewaarplaats voor (brom)fietsen is afhankelijk van het aantal dat wordt verwijderd, de bewaartermijn en het aantal dat wordt opgehaald door de rechthebbende. Als locatie wordt aangewezen het terrein van Proson, Paul Krugerweg 43 te Ermelo. Hier kunnen maximaal 27 fietsen geplaatst worden.
Tegen betaling van bewaargeld kan de rechthebbende zijn/haar (brom)fiets terugkrijgen. Hiervoor wordt een bedrag van € 15,00 per maand of een deel van de maand tot een maximum van € 45,00 voor die maanden vastgesteld als bewaargeld voor een fiets. Voor een bromfiets wordt uitgegaan van een bedrag van € 25,00 per maand of een deel van de maand tot een maximum van € 75,00 voor drie maanden.
Deze bedragen zijn feitelijk een bijdrage van de overtreder in de kosten die de gemeente Ermelo heeft moeten maken in het wegnemen van de hinderlijke of gevaarlijke situatie. Het beleid is hiermee niet kostendekkend. Voor deze bedragen is echter gekozen in de afweging tussen enerzijds de overtreder betaald, anderzijds zal de overtreder doorgaans de vergoeding zien als een boete en is derhalve voor gekozen het bedrag in alle redelijkheid in verhouding te laten zijn met de overtreding. Doel hiervan is voldoende prikkel te geven aan de overtreder om de fiets in de toekomst gewoon op de daartoe bestemde plaatsen te stallen.
Bijlage 2: draaiboek (brom)fietsverwijderingsbeleid
De gemeente wil acties gaan houden voor het verwijderen van bromfietsen, fietsen en (brom)fietswrakken die in strijd met het plaatsingsverbod op grond van de Apv zijn geplaatst. Hiertoe zullen gebieden in Ermelo worden aangewezen waar dit verbod geldt. In eerste instantie gaat het om de omgeving van het NS station.
Waar in het vervolg van deze notitie sprake is van fietsen/-wrakken worden daaronder bromfietsen/-wrakken.
Voorafgaande aan het verwijderen van fietsen/-wrakken geldt het kenbaarheidsvereiste. Het kenbaarheidsvereiste bestaat uit een vooraankondiging/publicatie in bijvoorbeeld het Ermelo’s Weekblad en het aanbrengen van waarschuwingslabels op foutief gestalde en geparkeerde fietsen/-wrakken. Door middel van bodjes op de actielocaties moet het voor de bezitters van fietsen/-wrakken duidelijk zijn waar wel en waar niet gestald/geparkeerd mag worden.
3. De te verrichten taken (tussen haakjes staat de verantwoordelijke instantie aangegeven)
De bewaarplaats dient zodanig te zijn ingericht dat:
Het administreren, het maandelijks afdragen en het verantwoorden van het ontvangen bewaargeld.
4. Er dient ruimte beschikbaar te zijn voor het gelijktijdig bewaren van tenminste 50 fietsen
4. gedurende een maximumtermijn van drie maanden. Fietsen die drie maanden in bewaring zijn
4. gehouden worden uit de bewaarplaats verwijderd via de bewaarder politie.
4. De bewaarplaats zal ingericht dienen te worden voor het ordentelijk opslaan van fietsen en
4. De bewaarplaats dient binnen een redelijke afstand van de verwijderlocaties te liggen. Bij het bepalen van de redelijke afstand wordt de bereikbaarheid te voet en/of met het openbaar vervoer betrokken.
4. Er kan besloten worden tot de inrichting van meerdere bewaarplaatsen. In dat geval moet onverkort
4. worden voldaan aan de voorwaarden voor het beheren van en het bewaren van fietsen in één
4. Informatie over de mogelijkheid van bezichtiging van fietsen in de bewaarplaats dient tenminste te
4. worden verstrekt tijdens de ochtenduren. Maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 12.00 uur,
4. behoudens erkende feestdagen.
4. Bezichtiging en afhalen van verwijderde fietsen dient tenminste, behoudens erkende feestdagen,
4. Maandag – Vrijdag van 09.00 uur – 12.00 uur.
4.2Registratie en administratie
Registratie en administratie dient plaats te vinden door middel van standaardformulieren.
Schade aan fietsen kan ontstaan bij het verwijderen dient gedekt te zijn door de gemeente. Schade die tijdens de bewaring kan ontstaan dient gedekt te zijn door Proson.
5. Uitgegaan wordt van één actie per maand. ER kan besloten worden tot aanpassing van de
Het, door een eigenaar bij de teruggaven van zijn fiets, te betalen bewaargeld bedraagt € 15,00 per maand of een deel van de maand tot een maximum van € 45,00 voor drie maanden.
Het bewaargeld voor een bromfiets bedraagt € 25,00 per maand of deel van de maand tot een maximum van € 75,00 voor drie maanden.