Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Limburg

Nadere subsidieregels ter bevordering van de economie en concurrentiekracht 2012 e.v.

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLimburg
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingNadere subsidieregels ter bevordering van de economie en concurrentiekracht 2012 e.v.
CiteertitelNadere subsidieregels ter bevordering van de economie en concurrentiekracht 2012 e.v.
Vastgesteld doorgedeputeerde staten
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpinnovatie, subsidies

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening 2012, Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-03-201221-06-2013nieuwe regeling

27-03-2012

Provinciaal Blad, 2012, 28

Provinciaal Blad, 2012, 28

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere subsidieregels ter bevordering van de economie en concurrentiekracht 2012 e.v.

NADERE SUBSIDIEREGELS TER BEVORDERING VAN DE ECONOMIE EN CONCURRENTIEKRACHT 2012 e.v.

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Doelstelling/doel van de regeling

Het ondersteunen van projecten die bijdragen aan het versterken van het Limburgse vestigingsklimaat, de concurrentiekracht en daarmee het behoud en de ontwikkeling van kwantitatief en kwalitatief goede banen.

Artikel 2 Doelgroep

Een subsidie wordt alleen verstrekt aan een rechtspersoon, een maatschap of vennootschap. Natuurlijke personen komen niet in aanmerking voor subsidie.

HOOFDSTUK 2 VOORWAARDEN/CRITERIA

Artikel 3 Subsidieverlening:

Gedeputeerde Staten kunnen subsidies verstrekken voor functioneel en in tijd samenhangende en begrensde resultaatgerichte activiteiten in het kader van het economisch beleid.

Artikel 4 Algemene beoordelingscriteria

Een aanvraag om een subsidie wordt getoetst aan de volgende algemene beoordelingscriteria.

  • a.

    de kwaliteit van het projectvoorstel; en

  • b.

    samenwerking met partners; en

  • c.

    innovatie; en

  • d.

    stuwend.

Ad a. de kwaliteit van het projectvoorstel De kwaliteit van het projectvoorstel wordt getoetst aan factoren die de haalbaarheid van het project bepalen, zoals een solide financieel-economische, organisatorische, juridische, bestuurlijke en planologische basis. Dit houdt in dat de indiener in staat moet zijn om het project daadwerkelijk uit te voeren dan wel uit te laten voeren. Tevens wordt verwacht dat er een duidelijk perspectief op continuïteit van het project bestaat na afronding van (de looptijd van) het project, zowel inhoudelijk als financieel. Het perspectief op continuïteit kan onder meer blijken uit een kansrijke aanvraag voor een bijdrage uit Europese en/of nationale middelen. De eis van continuïteit geldt niet voor zogenoemde “pilotprojecten” met een experimenteel karakter, waarbij in redelijkheid niet vooraf kan worden vastgesteld of continuering haalbaar is. Dit laatste staat ter beoordeling van Gedeputeerde Staten. In het projectplan wordt aangegeven waar de subsidiegelden aan besteed worden en hoe in de financiering zal worden voorzien na de gesubsidieerde periode.

Ad b. Samenwerking met partners Voor subsidie komt in aanmerking de aanvrager die samen met een of meerdere partners een actieve rol speelt in de verwezenlijking van het te subsidiëren project.

Ad c. Innovatie Het project moet innovatief zijn of het project moet innovatie stimuleren. Dit betekent dat het project moet leiden tot vernieuwing hetgeen zich vertaalt in nieuwe producten, diensten, processen of organisatievormen. Innoveren is mensenwerk en vergt niet alleen de ontwikkeling van technologie. Innovatie is ook afhankelijk van factoren als management, logistiek en marketing, zeker in de dienstensector. De innovatie moet niet alleen nieuw zijn voor de aanvrager, maar ook voor de Limburgse markt/sector waarop (de dienst of product van) de aanvrager zich richt. Ad d. Stuwend Alleen projecten die stuwend zijn, komen voor subsidiëring in aanmerking. Stuwend betekent dat het project naast een bijdrage aan de activiteiten van de aanvrager zelf ook in aanzienlijke mate moet bijdragen aan de economische ontwikkeling van andere organisaties in de provincie Limburg (multipliereffect). Niet in aanmerking voor subsidie komen organisaties en/of projecten met een lokaal karakter, tenzij in de in de bijlage opgenomen subsidiekaders uitdrukkelijk anders is bepaald.

Artikel 5 Specifieke subsidiecriteria

Naast de in artikel 4 genoemde algemene criteria wordt een aanvraag om een projectsubsidie ook getoetst aan de volgende specifieke beoordelingscriteria: Projecten komen voor subsidie in aanmerking:

  • 1.

    indien en voor zover ze naar het oordeel van Gedeputeerde Staten passen in, en een wezenlijke bijdrage leveren aan de realisatie van één of meer van de, door Provinciale Staten vastgestelde en door Gedeputeerde Staten nader uitgewerkte, navolgende economische beleidskaders:

    • -

      Strategische kadernotitie voor het programma Economie & Concurrentiekracht

    • -

      De programma- en meerjarenbegroting en de productenraming.

  • Deze beleidskaders kunnen (op onderdelen) worden bijgesteld dan wel verder worden uitgewerkt in specifieke economische beleidsnota’s (ambitiedocumenten) voor de betreffende deelterreinen. Daarbij geldt als uitgangspunt dat het beleid van toepassing is dat geldt op het moment van indiening van de subsidieaanvraag, tenzij het eventueel nadien gewijzigde beleid gunstiger is voor de subsidieaanvrager;

  • 2.

    indien en voorzover ze naar het oordeel van Gedeputeerde Staten een wezenlijke bijdrage leveren aan een of meerdere van de volgende in de “Strategische kadernotitie voor het programma Economie & Concurrentiekracht” beschreven beleidsterreinen/onderdelen:

    • a)

      Investerings- en exportbevordering;

    • b)

      Innovatiekracht en de volgende 8 topsectoren;

    • -Sector Chemie / Materials

    • -Sector Life sciences

    • -Sector Agrofood

    • -Sector Logistiek

    • -Sector Vrijetijds-economie (incl. retail)

    • -Sector High tech systems

    • -Sector financieel-administratief cluster

    • -Sector Nieuwe energie

    • c)

      Limburg een sterk merk; en/of

    • d)

      Onderwijs en arbeidsmarkt.

  • 3.

    indien deze geheel of voor meer dan 50% worden gerealiseerd binnen Limburg of van specifieke betekenis zijn voor Limburg.

  • 4.

    Voor aanvragen van zowel kennisinstellingen als MKB’s die via het Innovatiefonds zijn ingediend en zijn voorzien van een negatief investeringsadvies maar een positief inhoudelijk advies van de adviescommissie van het Innovatiefonds geldt aanvullend dat:

    • a)

      het project tevens moet voldoen aan de gestelde uitgangspunten zoals is bepaald in het investeringsreglement van de Beheer Innovatiefonds Provincie Limburg B.V.

    • b)

      Voor kennisinstellingen geldt naast a, aanvullend dat maximaal 20% van de totale kosten mag worden ingezet voor algemene projectkosten (projectmanagement) en dat minimaal 80% van de totale kosten toerekenbaar moet zijn aan de implementatie van innovatie in het MKB.

Artikel 6 Meldingsplicht

  • 1

    De subsidieontvanger doet onverwijld schriftelijk melding aan Gedeputeerde Staten, zodra aannemelijk is dat:

    • a.

      de gesubsidieerde activiteiten niet of niet geheel zullen worden verricht; en/of

    • b.

      niet, of niet geheel aan de wettelijke en in de beschikking opgelegde verplichtingen en/of voorwaarden zal worden voldaan.

  • 2

    De melding kan aanleiding zijn om het subsidiebedrag ten nadele van de subsidieontvanger te wijzigen.

HOOFDSTUK 3 AANVRAAGPROCEDURE

Artikel 7 Indienen aanvraag

  • 1

    Een subsidieaanvraag kan uitsluitend worden ingediend bij Gedeputeerde Staten met gebruikmaking van het standaardaanvraagformulier dat geplaatst is op de website van de Provincie Limburg: www.limburg.nl/subsidies (actuele subsidieregelingen.)

  • 2

    De aanvraag moet een volledig ingevuld en rechtsgeldig ondertekend standaard aanvraagformulier bevatten en moet zijn voorzien van alle bijlagen zoals aangegeven in het formulier en moet worden verzonden naar het op het formulier aangegeven adres (Gedeputeerde Staten van Limburg, afdeling Vergunningen en Subsidies, Postbus 5700, 6202 MA Maastricht).

Artikel 8 Behandeling aanvragen

Subsidieaanvragen voor subsidies worden behandeld in volgorde van binnenkomst:

  • a.

    De datum van de poststempel is bepalend. Bij persoonlijk aangeleverde aanvragen is de ontvangststempel van de Provincie Limburg dan wel de datum van het verkregen bewijs van ontvangst bepalend;

  • b.

    Bij onvolledig ingediende aanvragen geldt de datum waarop de aanvraag volledig is.  

HOOFDSTUK 4 SLOTBEPALINGEN

Artikel 9 Hardheidsclausule

  • 1

    In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslissen Gedeputeerde Staten;

  • 2

    Indien toepassing van het bepaalde in deze regeling, naar het oordeel van Gedeputeerde Staten, tot kennelijke onbillijkheden leidt, dan kunnen Gedeputeerde Staten van enige bepaling afwijken.

Artikel 10 Overgangsrecht

  • 1

    De “Nadere subsidieregels voor de bevordering van de economische ontwikkeling 2008 e.v.” vervallen bij de inwerkingtreding van deze regeling.

  • 2

    Voor subsidiebesluiten die zijn genomen vóór de inwerkingtreding van de “Nadere subsidieregels ter bevordering van de economie en concurrentiekracht 2012 e.v.” blijven de Algemene Subsidieverordening 2004 en de daarop gebaseerde “Nadere subsidieregels voor de bevordering van de economische ontwikkeling 2008 e.v.” van toepassing, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.

  • 3

    Subsidieaanvragen ingediend voor de inwerkingtreding van deze regeling en waarover bij inwerkingtreding nog niet is beslist worden op basis van deze nieuwe regeling afgehandeld.

Artikel 11 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel

  • 1

    Deze nadere regels treden in werking met ingang van de dag na de dag van publicatie in het Provinciaal Blad.

  • 2

    Deze regeling kan worden aangehaald als “Nadere subsidieregels ter bevordering van de economie en concurrentiekracht 2012 e.v.”.  

Gedeputeerde Staten voornoemd, drs. Th.J.F.M. Bovens, voorzitter mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris Uitgegeven, 29 maart 2012 De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon