Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Leudal

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLeudal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening functioneringsgesprekken burgemeester
CiteertitelVerordening functioneringsgesprekken burgemeester
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 61

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-08-201114-12-2019Wijziging

24-05-2011

Streekbode24augustus2011

Onbekend
19-11-200929-08-200725-08-2011Nieuwe regeling

28-08-2007

Streekbode 18 november 2009

Onbekend
19-11-200914-12-2019Wijziging art. 2 en 6

11-11-2008

Streekbode 18 november 2009

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester

De raad van de gemeente Leudal;

Overwegende dat het in het kader van de benoeming van een burgemeester wenselijk is om op zorgvuldige wijze de visie van de gemeenteraad op het functioneren van de burgemeester te bepalen;

Gelet op de artikelen 61 en 147 van de Gemeentewet;

Gelezen het voorstel van de griffier van 3 juli 2007;

Gehoord hebbende het college d.d. 7 augustus 2007;

Gelezen hebbende het advies van de commissie algemene zaken van 20 augustus 2007;

B e s l u i t :

Vast te stellen de volgende 'Verordening functioneringsgesprekken burgemeester'.

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1.

    Per ambtsperiode worden minimaal drie functioneringsgesprekken met de burgemeester gevoerd.

  • 2.

    In de eerste ambtsperiode van de burgemeester wordt in elk geval in het eerste jaar een functioneringsgesprek met de burgemeester gevoerd.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De gesprekken worden door een commissie gevoerd die is samengesteld uit de fractievoorzitters van alle in de gemeenteraad vertegenwoordigde partijen.

  • 2.

    In geval van verhindering mag een fractievoorzitter zich laten vervangen door een raadslid van ijn fractie.

  • 3.

    De griffier van de gemeente heeft de functie van commissiegriffier.

  • 4.

    Indien de commissie besluit geen gebruik te maken van de in het vorige lid genoemde ondersteuning, dan wijst zij uit haar midden een commissiegriffier aan.

  • 5.

    De voorzitter van de commissie treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon naar binnen en buiten.

Artikel 3 Voorzitterschap

  • 1.

    Het voorzitterschap wordt bekleed door de fractievoorzitter van de grootste raadsfractie.

  • 2.

    Bij diens/dier afwezigheid wordt die functie bekleed door de fractievoorzitter van de op één na grootsteraadsfractie.

  • 3.

    De voorzitter leidt het functioneringsgesprek.

Artikel 4 Voorbereiding

  • 1.

    Minimaal twee weken voor het gesprek ontvangen de leden en de burgemeester namens de voorzittereen schriftelijke uitnodiging; deze bevat in elk geval plaats, tijdstip en de agenda van het gesprek.

  • 2.

    Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig aan de voorzitter mee; voor zover de afwezigheid een fractievoorzitter betreft gebeurt dat zoveel mogelijk onder gelijktijdige mededeling aan de voorzitter of en zo ja door wie hij/zij zich laat vervengen.

Artikel 5 Quorum

  • 1.

    Het gesprek vindt alleen plaats indien minimaal tweederde van de leden, inclusief de voorzitter, afgerondnaar beneden op hele getallen, bij het gesprek aanwezig zal zijn.

  • 2.

    Bij teveel afmeldingen stelt de commissiegriffier alle betrokkenen in kennis van de afgelasting van hetgesprek. Hierop ontvangen de betrokkenen zo spoedig mogelijk een nieuwe uitnodiging.

Artikel 6 Functioneringsgesprek

  • 1.

    Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2.

    Tijdens het gesprek hebben zowel de fractievoorzitters als de burgemeester de mogelijkheid hun mening en zinswijzen over de geagendeerde onderwerpen nader toe te lichten.

     

  • 3.

    De volgende onderwerpen worden minimaal tijdens het gesprek besproken:

     

    • a.

      het functioneren van de burgemeester als voorzitter van de gemeenteraad en het functioneren van de gemeenteraad;

    • b.

      het functioneren van de burgemeester als voorzitter van het college en het functioneren van het college;

    • c.

      het beheer van de portefeuille van de burgemeester;

    • d.

      de informatievoorziening naar de gemeenteraad;

    • e.

      het vertegenwoordigen van de gemeente in andere bestuurlijke organen;

    • f.

      representatie van de gemeente;

    • g.

      relatie met het ambtelijk apparaat;

    • h.

      verwachte en gewenste ontwikkelingen;

    • i.

      alle door de leden en de burgemeester tevoren ingebrachte, in de agenda bij de uitnodiging genoemde, onderwerpen;

    • j.

      afspraken voor de komende periode tot aan het volgende functioneringsgesprek.

       

      De door de gemeenteraad vastgestelde profielschets voor de werving van de burgemeester is bij een en ander de leidraad.

  • 4.

    De leden van de commissie, de burgemeester en de commissiegriffier hebben volledigegeheimhoudingsplicht over hetgeen hen tijdens het gesprek ter kennis is gekomen.

Artikel 7 Conclusies

  • 1.

    De commissiegriffier stelt de conclusies en afspraken van het gesprek in concept op en legt die voor commentaar voor aan de fungerend voorzitter, de overige commissieleden die het gesprek hebben bijgewoond alsmede de burgemeester. Het document wordt geacht te zijn vastgesteld indien en zodra een meerderheid van de leden (afgerond naar boven op gehele getallen), inclusief de voorzitter, die het gesprek hebben bijgewoond daarmee instemt. De fungerend voorzitter, de overige commissieleden die het gesprek hebben bijgewoond alsmede de burgemeester ondertekenen daarop dat document voor akkoord dan wel voor gezien.

  • 2.

    Het vastgestelde document wordt ter vertrouwelijke kennis gebracht van de voorzitter, de overige leden,de burgemeester en de gouverneur van Limburg.

Artikel 8 Archivering

  • 1.

    De commissiegriffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken.

  • 2.

    Na het aftreden van de burgemeester worden de stukken onder verantwoordelijkheid van decommissiegriffier vernietigd.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de commissie bij gewone meerderheid van stemmen. In geval de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 10 In werking treding

Deze verordening treedt in werking en de commissie treedt in functie op de eerste dag na de vaststelling van de verordening door de gemeenteraad van Leudal.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Leudal van 28 augustus 2007.

DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL

De griffier, De burgemeester

drs. W.A.L.M. Cornelissen, J.F.J. Zuidgeest