Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Leudal

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Leudal
Officiële naam regelingVerordening functioneringsgesprekken burgemeester
CiteertitelVerordening functioneringsgesprekken burgemeester
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerppersoneel en organisatie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 61

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-08-2011Wijziging

24-05-2011

Streekbode24augustus2011

Onbekend
19-11-200929-08-200725-08-2011Nieuwe regeling

28-08-2007

Streekbode 18 november 2009

Onbekend
19-11-200911-11-2008Wijziging art. 2 en 6

11-11-2008

Streekbode 18 november 2009

Onbekend

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Leudal;

Overwegende dat het in het kader van de benoeming van een burgemeester wenselijk is om op zorgvuldige wijze de visie van de gemeenteraad op het functioneren van de burgemeester te bepalen;

Gelet op de artikelen 61 en 147 van de Gemeentewet;

Gelezen het voorstel van de griffier van 3 juli 2007;

Gehoord hebbende het college d.d. 7 augustus 2007;

Gelezen hebbende het advies van de commissie algemene zaken van 20 augustus 2007;

B e s l u i t :

Vast te stellen de volgende 'Verordening functioneringsgesprekken burgemeester'.

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1. Per ambtsperiode worden minimaal drie functioneringsgesprekken met de burgemeester gevoerd.

  • 2. In de eerste ambtsperiode van de burgemeester wordt in elk geval in het eerste jaar een functioneringsgesprek met de burgemeester gevoerd.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De gesprekken worden door een commissie gevoerd die is samengesteld uit de fractievoorzitters van alle in de gemeenteraad vertegenwoordigde partijen.

  • 2. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

  • 3. De griffier van de gemeente heeft de functie van commissiegriffier.

  • 4. Indien de commissie besluit geen gebruik te maken van de in het vorige lid genoemde ondersteuning, danwijst zij uit haar midden een commissiegriffier aan.

  • 5. De voorzitter van de commissie treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon naar binnen en buiten.

Artikel 3 Voorzitterschap

  • 1. Het voorzitterschap wordt bekleed door de fractievoorzitter van de grootste raadsfractie.

  • 2. Bij diens/dier afwezigheid wordt die functie bekleed door de fractievoorzitter van de op één na grootsteraadsfractie.

  • 3. De voorzitter leidt het functioneringsgesprek.

Artikel 4 Voorbereiding

  • 1. een schriftelijke uitnodiging; deze bevat in elk geval plaats, tijdstip en de agenda van het gesprek. Minimaal twee weken voor het gesprek ontvangen de leden en de burgemeester namens de voorzitter

  • 2. Betrokkenen die niet in staat zijn het gesprek bij te wonen delen dit tijdig aan de voorzitter mee.

Artikel 5 Quorum

  • 1. naar beneden op hele getallen, bij het gesprek aanwezig zal zijn. Het gesprek vindt alleen plaats indien minimaal tweederde van de leden, inclusief de voorzitter, afgerond

  • 2. gesprek. Hierop ontvangen de betrokkenen zo spoedig mogelijk een nieuwe uitnodiging. Bij teveel afmeldingen stelt de commissiegriffier alle betrokkenen in kennis van de afgelasting van het

Artikel 6 Functioneringsgesprek

  • 1. Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

  • 2. de burgemeester de mogelijkheid hun mening en zienswijzen over de geagendeerde onderwerpen nader toe te lichten.alsTijdens het gesprek hebben zowel de fractievoorzitters

  • 3. De volgende onderwerpen worden minimaal tijdens het gesprek besproken:

    • a.

      het functioneren van de burgemeester als voorzitter van de gemeenteraad en het functioneren van de gemeenteraad;

    • b.

      het functioneren van de burgemeester als voorzitter van het college en het functioneren van het college;

    • c.

      het beheer van de portefeuille van de burgemeester;

    • d.

      de informatievoorziening naar de gemeenteraad;

    • e.

      het vertegenwoordigen van de gemeente in andere bestuurlijke organen;

    • f.

      representatie van de gemeente;

    • g.

      relatie met het ambtelijk apparaat;

    • h.

      verwachte en gewenste ontwikkelingen;

    • i.

      alle door de leden en de burgemeester tevoren ingebrachte, in de agenda bij de uitnodiging genoemde, onderwerpen;

    • j.

      afspraken voor de komende periode tot aan het volgende functioneringsgesprek.

      De door de gemeenteraad vastgestelde profielschets voor de werving van de burgemeester is bij een en ander de leidraad.

  • 4. geheimhoudingsplicht over hetgeen hen tijdens het gesprek ter kennis is gekomen. De leden van de commissie, de burgemeester en de commissiegriffier hebben volledige

Artikel 7 Conclusies

  • 1. commentaar aan de voorzitter, de overige leden en de burgemeester voor. De commissie stelt het document vast, daarvoor is instemming van het quorum bedoeld in artikel 5, eerste lid van deze verordening nodig. De commissiegriffier stelt de conclusies en afspraken van het gesprek in concept op en legt dat voor

  • 2. de burgemeester en de gouverneur van Limburg. Het vastgestelde document wordt ter vertrouwelijke kennis gebracht van de voorzitter, de overige leden,

Artikel 8 Archivering

  • 1. De commissiegriffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken.

  • 2. Na het aftreden van de burgemeester worden de stukken onder verantwoordelijkheid van decommissiegriffier vernietigd.

Artikel 9 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist de commissie bij gewone meerderheid van stemmen. In geval de stemmen staken geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 10 In werking treding

Deze verordening treedt in werking en de commissie treedt in functie op de eerste dag na de vaststelling van de verordening door de gemeenteraad van Leudal.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Leudal van 28 augustus 2007.

DE RAAD VAN DE GEMEENTE LEUDAL

De griffier, De burgemeester

drs. W.A.L.M. Cornelissen, J.F.J. Zuidgeest