Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Langedijk

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Langedijk 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLangedijk
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gemeentelijke basisregistratie personen Langedijk 2012
CiteertitelVerordening gemeentelijke basisregistratie personen Langedijk 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpAutomatisering en informatisering

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Nieuwe regeling

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, art. 96

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

03-04-201205-08-2014Deze regeling vervangt de GBA verordening Langedijk 2009, welke bij inwerkingtreding van deze verordening wordt ingetrokken

13-03-2012

Gemeenteblad GB 26 maart 2012, nummer 16, week 13

R13032012 GB26032012  

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Langedijk 2012

De raad van de gemeente Langedijk; gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 21 februari 2012, nummer 18; gelet op het bepaalde in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Wet bescherming persoonsgegevens; b e s l u i t : vast te stellen de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen Langedijk 2012 (Verordening BRP).

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

    de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;   Besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoons-gegevens;   basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Langedijk als bedoeld in artikel 2 van de wet;   basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Langedijk;   GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het Besluit;   verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;   beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;   autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;   ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie is opgenomen;   geregistreerde: degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Langedijk en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;   afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;    l.     binnengemeentelijk afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;   derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;       n. vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet;       o. authentiek gegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt.  

Artikel 2 Verantwoordelijkheid en beheer

De verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen is het college van burgemeester en wethouders; Beheerder van de basisregistratie personen en het autorisatiebesluit is de functionaris die daarvoor krachtens besluit van de verantwoordelijke wordt aangewezen.

Artikel 3 Doel van de basisregistratie personen

De basisregistratie personen heeft tot doel: de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen binnengemeentelijke afnemers te voorzien van gegevens ter vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers kunnen voldoen aan de verplichtingen als bedoeld in artikel 3b en 62 van de wet; de krachtens een besluit van de verantwoordelijke aangewezen derden te voorzien van gegevens; een ingeschrevene en een geregistreerde van hem betreffende gegevens te voorzien; gegevens te leveren ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek.  

Artikel 4 Categorieën van personen over wie gegevens worden verwerkt

              In de basisregistratie personen worden gegevens verwerkt                 over ingeschrevenen en geregistreerden.

Artikel 5 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen en toegang tot de GBA-V

De verantwoordelijke regelt de systematische verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers, de toegang van die afnemers tot de basisregistratie alsmede de verbanden tussen de basisregistratie en andere gegevensverzamelingen van de gemeente; De verantwoordelijke regelt de verstrekking van de authentieke gegevens uit de basisadministratie aan binnengemeentelijke afnemers ingevolge het verplichte gebruik op grond van artikel 3b van de wet; De verantwoordelijke regelt de toegang tot de GBA-V van de binnengemeentelijke afnemers die daartoe op grond van het autorisatiebesluit zijn geautoriseerd voor de in het autorisatiebesluit genoemde publiekrechtelijke taken.  

Artikel 6 Verstrekkingen aan vrije derden

Burgemeester en wethouders kunnen gegevens uit de basisadministratie verstrekken in de gevallen als bedoeld in artikel 100 van de wet. Zij stellen hiervoor nadere regels.  

Artikel 7  

             De GBA verordening Langedijk 2009 van 10 februari 2009 word              ingetrokken.

Artikel 8  

              Deze verordening treedt in werking op de 8e dag na die van               de  bekendmaking.  

Artikel 9  

             Deze verordening treedt in werking op de 8e dag na die van              de bekendmaking.  

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Langedijk in zijn openbare vergadering van 13 maart 2013.     De voorzitter, drs. J.F.N. Cornelisse     De griffier,   J. van den Bogaerde

Bijlage 1 Toelichting op de verordening

Algemeen Deze verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatie-huishouding met ingang van 1 januari 2010. Vanaf genoemde datum moeten alle overheidsorganen die persoonsgegevens verwerken, deze gegevens betrekken uit de gemeentelijke basisadministratie personen. Burgers hebben dan het recht van eenmalige gegevensverstrekking. Dat wil zeggen dat de burger in het contact met de overheid de van hem in de basisadministratie bekende authentieke gegevens niet meer opnieuw hoeft te verstrekken. De gemeente vervult de rol van decentraal beheerder van persoonsgegevens over personen die zij tot haar eigen bevolking rekent en dient afnemers, zowel binnen als buiten de gemeente van die persoonsgegevens te voorzien. Daarnaast is de gemeente zelf ook afnemer van persoonsgegevens over personen die niet tot haar inwoners worden gerekend. De gegevens van deze personen dienen afkomstig te zijn uit de basisadministraties van de andere gemeenten of uit de centrale administratie (GBA-V) die in beheer is bij de rijksoverheid. De wetgever verplicht de gemeente om in ieder geval de systematische verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers, de bestandkoppelingen en de rechtstreekse raadplegingen van de eigen GBA in een verordening te regelen. Ook de verstrekkingen aan zogenaamde vrije derden dient bij of krachtens een verordening te worden geregeld. Deze verordening voorziet daarin en daarmee voldoet de gemeente aan de vereisten zoals gesteld in de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). Naast deze verplichtingen uit de wet GBA voor de eigen basisadministratie, is het noodzakelijk ook de verantwoordelijkheid voor en het beheer van de persoonsgegevens die afkomstig zijn van andere gemeenten of uit de GBA-V te regelen. Deze gegevens worden binnen de gemeente Langedijk opgeslagen en onderhouden in een centraal bestand, de basisregistratie personen (zie voor een definitie van dit begrip, artikel 1 onder d), en vandaar uit gedistribueerd naar de afnemers. Op dit deel van de persoons-informatiehuishouding is de Wet bescherming per­soonsgegevens van toepassing. Artikelsgewijze toelichting Artikel 2. Verantwoordelijkheid en beheer

De Wet GBA wijst in artikel 2 het college van burgemeester en wethouders aan als verantwoordelijke van de basisadministratie. Opneming van die verantwoordelijkheid in de verordening is daarom op zichzelf niet nodig. Wel is het noodzakelijk de verantwoordelijkheid en het beheer van basisregistratie personen, als overkoepelende voorziening waarvan de basisadministratie deel uitmaakt, te beleggen. Burgemeester en wethouders wijzen de beheerder van de basisregistratie personen aan. Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen

In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen. Artikel 4: Categorieën van personen in de basisregistratie personen

Het verplicht gebruik van de gegevens van personen betreft zowel personen die in de basisadministratie van gemeente Langedijk zijn opgenomen c.q. in gemeente Langedijk woonachtig zijn, als in de basisadministratie van andere gemeenten. Zo dienen de gegevens van woningeigenaren die niet in gemeente Langedijk woonachtig zijn, in verband met de belastingheffing te worden betrokken uit de basisadministratie van de andere gemeente. De begrippen ingeschrevene en geregistreerde zijn bepalend voor het onderscheid tussen inwoners en niet inwoners. Het is om redenen van efficiency aan te bevelen om de verstrekkingen uit de basisregistratie binnen de eigen organisatie, alsmede de verdere uitwerking van de verstrekking aan vrije derden over te laten aan het college, binnen de door de wet en door de raad in de verordening gestelde kaders.

Bijlage 2 Privacyreglement

PRIVACYREGLEMENT BRP Burgemeester en wethouders van de gemeente Langedijk; gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen; besluiten: Het Reglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Langedijk vast te stellen.   Artikel 1 Begripsbepalingen Dit reglement verstaat onder: de Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens; besluit: het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens; verordening: de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen vastgesteld door de gemeenteraad d.d 13 maart 2012; basisadministratie: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Langedijk als bedoeld in artikel 2 van de wet; basisregistratie personen: de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Langedijk; GBA-V: de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit; autorisatiebesluit: een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten; ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de basisadministratie is opgenomen; geregistreerde: degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Langedijk en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen; authentiek gegeven: een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt; aangehaakt gegeven: in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet; verantwoordelijke: het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit; bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd; beheerder: de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit; afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht; binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente; derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde; vrije derde: een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet. Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is de afdelingsmanager Publiekszaken. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan: (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties; (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen; verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen. Artikel 3 Authentieke gegevens Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen. Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de            GBA-V Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben: de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van het team Burgerzaken; voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers. De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de basisregistratie personen. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers, rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de GBA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen. Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden. Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties 1.   Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in Bijlage 3 genoemde beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt. 2.   De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd. Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt. Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad. Artikel 9 Terugmeldplicht Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder. De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan. De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit. In Bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft. Artikel 10  Protocolplicht De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij. Artikel  11  Recht op inzage en kennisneming van verstrekking Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker. Artikel  12  Recht op correctie Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker. Artikel  13  Verwijdering van gegevens Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit. Artikel 14  Beveiliging De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan. Artikel 15  Vernietiging Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995. Artikel 16 Slotbepaling 1.   Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement BRP gemeente Langedijk”. 2.   Het reglement ligt ter inzage in het gemeentehuis. Langedijk, 20 maart 2012 Burgemeester en wethouders van de gemeente Langedijk, De secretaris,                                     De burgemeester, De heer E. Annaert                              De heer drs. J.F.N. Cornelisse

Bijlage 3 Toelichting op het privacyreglement

Toelichting op het privacyreglement BRP van de gemeente Langedijk Dit reglement vloeit voort uit de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen (BRP). De verordening omvat het bestuurlijk-juridisch kader voor de persoonsinformatiehuishou­ding met ingang van 1 januari 2010. De raad heeft de nadere regeling van verantwoordelijkheid, beheer en gegevensverwerking opgedragen aan het college van burgemeester en wethouders in hun rol als verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens in de BRP. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement. Artikel 1. In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. Het reglement betreft de basis­registratie personen. Dat is een combinatie van de basisadministratie, waarin persoons­gegevens van personen die in gemeente Langedijk woonachtig zijn en de registratie van gegevens van niet-inwoners. Om over de gegevens van niet-inwoners te kunnen beschikken is een besluit van de minister van Binnenlandse Zaken nodig, het onder g in dit artikel genoemde autorisatiebesluit. De basisregistratie bevat naast gegevens van inwoners en niet-inwoners de zogenaamde aangehaakte gegevens. Dat zijn gegevens van voormalige inwoners van gemeente Langedijk, die nog in gebruik zijn, maar die strikt formeel geredeneerd niet tot de basisadministratie worden gerekend. Artikel 2. Het beheer van de basisregistratie personen is belegd bij de afdelingsmanager Publiekszaken Artikel 3. Doel van de basisregistratie personen In het doel van de basisregistratie personen komt tot uitdrukking ten behoeve van welke organen en instellingen de gegevens worden geadministreerd. Bovendien geeft dit artikel aan ten behoeve waarvan deze organen en instellingen gegevens verstrekt kunnen krijgen. Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de GBA-V Rechtstreekse toegang wil zeggen: het via een "on-line verbinding" kunnen raadplegen of muteren van gegevens, zonder tussenkomst van anderen. Lid 1, sub a regelt de toegang van de beheerder en de medewerkers bij de afdelingen die uitvoering geven aan de Wet GBA. Behalve de reguliere afdelingen van een gemeente, zoals belastingen of Sociale Zaken, kan het regionale politiekorps op dezelfde wijze toegang hebben tot de GBA. Dit is geregeld in artikel 96, tweede lid van de lid Wet GBA. Artikel 5. Verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers Er zijn binnengemeentelijke afnemers aan wie systematisch gegevens worden verstrekt zonder dat hun rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen is gegeven. In dit verband kan worden gedacht aan periodieke selecties. Artikel 6. Verbanden met andere registraties Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de basisregistratie personen aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het gemeentelijk informatiebeleid. De Wet GBA verplicht in artikel 96 tot het benoemen van de verbanden die in de gemeente zijn aangelegd tussen de verschillende administraties. Een voorbeeld van een dergelijk verband is die van de integratie van de basisadministratie in de basisregistratie. Aangegeven moet worden welke registraties het betreft, waarvoor de gegevens worden gekoppeld, om welke afdeling het gaat en door wie de gegevens worden beheerd. Artikel 8. Overige verstrekkingen Gemeenten hebben de bevoegdheid om op basis van artikel 100 van de Wet GBA bij of krachtens verordening te bepalen of en in welke mate gegevens worden verstrekt uit de basisadministratie aan zogenaamde vrije derden. Voorwaarde is dat het gemeentelijk verstrekkingenbeleid is vastgelegd bij of krachtens een gemeentelijke verordening. Met de wijziging van artikel 100 van de wet GBA per 1 september 2001 heeft de wetgever de categorie van personen en instellingen die de gemeente van gegevens kan voorzien aanzienlijk beperkt. Het verstrekken van gegevens aan commerciële bedrijven behoort niet tot het doel van de GBA en staat in beginsel op gespannen voet met de primaire doelstelling van de basisadministraties. Om die reden wordt gegevensverstrekking op grond van artikel 100 aan commerciële instellingen en bedrijven volledig uitgesloten. Commerciële instellingen zoals incassobureaus en postorderbedrijven hebben dus geen recht op gegevensverstrekking. Ook de categorie van gegevens die mogen worden verstrekt, is verder afgebakend. Over het algemeen mogen alleen de in artikel 100, tweede lid  Wet GBA vermelde gegevens worden verstrekt. Ingevolge artikel 102 van de Wet GBA heeft de burger het recht geheimhouding tot verstrekking van zijn gegevens te vragen. In dat geval wordt de gevraagde informatie niet verstrekt. Onder artikel 100 Wet GBA is gegevensverstrekking alleen mogelijk aan rechtspersonen zonder winstoogmerk voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van betrokkenen of van de rechten en vrijheden van anderen. Daarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, een gemeentelijk belang, of de verstrekking in de juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en of dit doel op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt. Een voorbeeld van gegevensverstrekkingen aan rechtspersonen is de verstrekking van gegevens aan woningcorporaties in het kader van de samenwerking op het gebied van de fraudebestrijding en eerlijke verdeling van de woonruimte. Aan particulieren mogen gegevens worden verstrekt ten behoeve van een persoonlijk niet-commercieel belang zoals in verband met een reünie of opsporing van een familielid. Verplicht is gesteld dat de gemeente eerst uitdrukkelijk toestemming verkrijgt van de ingeschrevene van wie de gegevens worden verstrekt. De schriftelijke toestemmingen moeten een jaar lang worden bewaard. Daarnaast moeten informatieverstrekkingen die plaatsvinden op basis van artikel 100 worden geprotocolleerd (artikel 9). Artikel 9. Dit artikel regelt de verplichting van bestuursorganen om bij gerede twijfel aan de juistheid van de authentieke gegevens terug te melden aan de beheerder van de basisadministratie. Gegevensuitwisselingen beperken zich in het algemeen niet uitsluitend tot de authentieke gegevens. Ook in de niet-authentieke gegevens kunnen eventuele fouten voorkomen, die door daartoe door het college aan te wijzen afnemers teruggemeld moeten kunnen worden. Op grond van artikel 62, vierde lid, van de wet GBA is het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid toegekend om: nadere regels te stellen omtrent de terugmelding door de binnengemeentelijke afnemers aan de basisadministratie; nadere regels te stellen omtrent de kennisgeving door het college aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding; binnengemeentelijke afnemers aan te wijzen die een terugmelding doen op andere dan de authentieke gegevens, waarbij is aangegeven welke gegevens dit betreft. De ‘terugmelding aan de basisadministratie’ houdt zowel terugmelding in aan de eigen basisadministratie van de gemeente Langedijk als ook aan de basisadministraties van de andere gemeenten. Artikelen 10 tot en met 13. De wet GBA regelt uitputtend de rechten van de burger met betrekking tot inzage, correctie en verwijdering van diens gegevens in de basisadministratie. Op het deel van de basisregistratie dat niet als basisadministratie wordt aangemerkt, is de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. De rechten die de burger op grond van die wet heeft, zijn overgenomen in dit reglement. Artikel 14. Beveiliging De GBA stelt een aantal eisen op het gebied van beveiliging: Artikel 31 Besluit GBA stelt dat er voldoende voorzieningen van technische en organisatorische aard getroffen moeten zijn ter beveiliging van de in de GBA vermelde gegevens tegen verlies of aantasting van deze gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens. Het daarin gestelde is uit te splitsen naar de volgende aandachtsgebieden: Het systeem dan wel de methode voor het ontwikkelen, uitvoeren, meten dan wel controleren en bijsturen van beveiligingsmaatregelen; de maatregelen van technische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen; de maatregelen van organisatorische aard om verlies, aantasting en onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking van deze gegevens te voorkomen. In gemeente Langedijk zijn er maatregelen getroffen op deze terreinen. De maatregelen zullen worden opgenomen in een beveiligingsplan. Artikel 15. Slotbepaling Gegeven de substantiële wijzigingen stellen wij voor om het Reglement Langedijk 2009 van 3 maart 2009 in zijn geheel te vervangen door het onderhavig Reglement basisregistratie personen.    

Bijlage 4 Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Langedijk hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V, blijkt uit het feit dat in de kolom Gegevensset GBA-V de benodigde gegevens zijn aangekruist.     Organisatieonderdeel Wettelijk kader Gegevensset Basisregistratie   Gegevensset GBA-V Afdeling Publiekszaken         Cluster Burgerzaken                                     Cluster WMO                 Cluster Sociale Zaken                 Cluster Oudkomers                 Afdeling  Financiën   Cluster Financiën/belastingen/WOZ                               Cluster deurwaarder/invordering                                 Afdeling Beleid en Projecten   Cluster Onderwijs, leerplicht en jeugdzaken           Wet GBA, Kieswet, Burgerlijk Wetboek, Besluit Burgerlijke stand,  Rijkswet Nederlanderschap, Nationaliteitswetgeving, Wet op de Lijkbezorging, Wet op de justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en uitvoeringsregelingen, Wegenverkeerswet, Reglement rijbewijzen, WKPB, Gehandicaptenparkeer-kaarten   WMO, wet BOPZ, Leerlingenvervoer, Wet Inburgering, Huisvesting, bezwaarschiften AWB, WWB, IOWA, IOAZ, BBZ, Re-integratie, WIJ   WMO, wet BOPZ, Leerlingenvervoer, Wet Inburgering, Huisvesting, bezwaarschiften AWB, WWB, IOWA, IOAZ, BBZ, Re-integratie, WIJ   WMO, wet BOPZ, Leerlingenvervoer, Wet Inburgering, Huisvesting, bezwaarschiften AWB, WWB, IOWA, IOAZ, BBZ, Re-integratie, WIJ       Debiteurenadministra-tie Financiën, control, Invordering, gemeentelijke belastingverordeningen, wet WOZ, AWR, Invorderingswet, Comptabiliteitswetge-ving, kwijtscheldingen, Afvalstoffenheffing, grafrechten, behandeling bezwaarschrifte AWB     Debiteurenadministratie Financiën, control, Invordering, gemeentelijke belastingverordeningen, wet WOZ, AWR, Invorderingswet, Comptabiliteitswetge-ving, kwijtscheldingen, Afvalstoffenheffing, grafrechten, behandeling bezwaarschrifte AWB           Onderwijswetgeving             Zie PL autorisaties Burgerzaken                                   Zie PL  autorisaties WMO                 Zie PL autorisaties Soza                 Zie PL autorisaties oudkomers                   Zie PL autorisaties belastingen                             Zie PL autorisaies dwangbevel                                   Zie PL autorisaties onderwijs       Gegevens  ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage  1, 4a, 4b, 12a, 12b, 15, 17,  18, 19, 23, 26, 27,                           Gegevens  ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 4a, 4b, 5a, 5b, 9a, 9b, 12a, 12b, 13, 20, 21,       Gegevens  ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 4a, 4b, 5a, 5b, 9a, 9b, 12a, 12b, 20,       Gegevens  ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 4a, 4b, 5a, 5b, 9a, 9b, 12a, 12b,           Gegevens  ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 2, 3,                       Gegevens  ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 4a, 4b,                             Gegevens  ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 4a, 4b, 21     Afdeling Beheer  en Management Ondersteuning   Cluster Bestuursecretariaat               Cluster salarisadministratie                               Team Bestuurlijk Juridische Zaken             Afdeling Veiligheid Vergunningen en Handhaving   Cluster Beheer           Cluster Milieu           Cluster Bouwen en Wonen, inclusief toezicht                           Team Vergunningen             Team Openbare Orde, Veiligheid en Rampenbestrijding           Toekennen Koninklijke onderscheidingen, Wet Justitiële documentatie, huwelijksjubilea en leeftijdsjubilea     Gemeentelijk beleid, Gemeetewet, art.95, CAO bepalingen, Wet Politieke ambtsdragers, Burgerlijk Wetboek, Ambtenarenwet, Wet saman, WOR, CAR/UWO, Uitkerings pensioenverordeing, Rechtpositiebesluit raads- en commissieleden.     Klachtenbehandeling, bezwaarschriften                 Grond aan- en verkopen, sluiten (exploitatie) overeenkomsten.     Milieubeleid, toezicht en handhaving WABO,       Monumentenwetge-ving, WKPB, Wet BAG, Bestemmingsplannen, Toezicht en handhaving, behandeling bezwaarschriften AWB, verkeersbeleid en verkeersveiligheid, wegaanpassing en onderhoud, Nutsvoorzieningen, abri’s,   Winkeltijden,  Drank- en horecawetgeving, Wet op de Kansspelen,  APV,       Rampenbestrijding, CRIB, Wet Veiligheidsregio’s, Tijdelijk huisverbod           Zie PL autorisaties bestuurssecretariaat             Zie PL autorisaties salarisadministratie                             Zie PL autorisaties  Handhaving                 Zie PL autorisaties gemeentegrond         Zie PL autorisaties milieu           Zie PL autorisaties handhaving                           Zie PL autorisaties Handhaving           Zie PL autoisatie Handhaving           Gegevens  ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 24, 25,       Gegevens ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 24, 25                       Gegevens ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage  7a, 7b,11,           Gegevens ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 10   Gegevens ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 10,   Gegevens ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 10,                     Gegevens ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 6, 7a, 7b, 8, 10, 11, 14a, 14b, 14c, 16   Gegevens ter uitvoering ten behoeve van de taken die zijn voorzien in artikel 7 van het autorisatiebesluit BZK, bijlage 15,                   De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

Bijlage 5 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen

  Organisatieonderdeel Waarvoor Gegevensset                   Afdeling Financiën, team Belastingen     Afdeling VVH, team Handhaving     Afdeling Publiekszaken, team Burgerzaken   Afdeling Publiekszaken, team oud- en nieuwkomers   Afdeling VVH, team vergunningen     Voor alle binnengemeentelijke afnemers geldt dat de verstrekking plaats vindt in het kader van het op de juiste wijze uitvoeren van een eenduidige en juiste gegevensverwerking voor gemeentelijke taken.     Afstemmen mutatierapporteges DDS met GBA   Controle op panden die niet voor bewoning geschikt zijn   Begraafplaatsenadministratie     Controle en attendering op inburgeringseisen     Mutaties in huurders gemeentegrond                     Zie bevoegdheidsprofielen in COGNOS     Zie bevoegdheidsprofielen in COGNOS     Zie bevoegdheidsprofielen in COGNOS     Zie bevoegdheidsprofielen in COGNOS     Zie bevoegdheidsprofielen in COGNOS                  

Bijlage 6 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt

                                                                     Registratie Waarvoor Gegevensset   Afdeling BMO, team I&A Mutaties van Data Distributie Systeem BAG pandgegevens              

Bijlage 7 Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt

    Wie Waarvoor Welke categorie   Welke gegevens Geheimhouding Leges Basis Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) Voor de bijhouding van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA   Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Buitenlandse EU-overheden Ter uitvoering van de opgedragen taken. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau Art. 76 WBP) www.cbpweb.nl Ter uitvoering van de opgedragen taken en er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang! Advies: toestemming burger vragen. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA   Art. 76 WBP   Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande Ter uitvoering van de opgedragen taken. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA   Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Culturele organisaties Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Fondsverwervende organisaties Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Instellingen/organisaties ten behoeve van: -Maatschappelijke dienstverlening -Algemene/geestelijke gezondheidszorg -Kinderopvang -Jeugdwelzijnswerk -Ouderenzorg -Gehandicaptenzorg -Werkvoorziening Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Juridisch loket (Indien de vraag komt van een advocaat van het Juridisch loket t.b.v. een gerechtelijke procedure = verplichte derde) Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA   Kerken (niet zijnde de SILA) Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA   Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA   Inburgeringsbureaus (niet gemeentelijk) Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Migrantenorganisaties Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Natuurlijke personen Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Onderwijsinstellingen (zie onderstaande tekst bij ‘Scholen’) Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Ouderenorganisaties Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Patiëntenverenigingen Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Pensioenfondsen Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Plaatselijke afdelingen van politieke partijen Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Reclassering/verslaafden-zorg Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Sportorganisaties en -verenigingen Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Thuiszorgorganisaties Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Vakorganisaties   Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Vrouwenorganisaties Voor het bijhouden van de ledenadministratie Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing Vrije derde   Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA Ziekenhuizen   Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het  innen van rekeningen ivm die zorg Vrije derde Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA Mogelijk Ja Art. 100 Wet GBA  

Bijlage 8 Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

                                                                     Organisatieonderdeel Gegevens           Afdeling Publiekszaken, team Burgerzaken   Afdeling VVH, team vergunningen   Team belastingen     Begraafplaatsenadministratie     Mutaties in huurders gemeentegrond   Belastingplichtigen