Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Veldhoven

Deelverordening Wijk en Buurt

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVeldhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingDeelverordening Wijk en Buurt
CiteertitelDeelverordening Wijk en Buurt
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpmaatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidie Verordening Veldhoven, art. 2, art. 5, art. 8

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-07-201422-12-2015Wijziging, art. 1, 2, 3,4

01-07-2014

Gemeenteblad 2014, 38857

14.076
03-01-201312-07-2014Wijziging, art. 4

18-12-2012

De Ahrenberger, 02-01-2013

12.128
05-04-201203-01-2013Nieuwe regeling

27-03-2012

De Ahrenberger, 04-04-2012

12.022

Tekst van de regeling

Intitulé

Deelverordening Wijk en Buurt

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze deelverordening wordt verstaan onder:

a. Algemene subsidieverordening: de Algemene Subsidie Verordening Veldhoven.

b. College: het college van burgemeester en wethouders van Veldhoven.

c. Wijkplatform: een onafhankelijk en zelfstandig adviesorgaan bestaande uit wijkbewoners en eventueel aangevuld met vertegenwoordiging van (wijk)organisaties.

d. Wijkinstelling: een stichting die geen adviesfunctie heeft en die tot doel heeft de bevordering van de betrokkenheid van zoveel mogelijk mensen (van alle leeftijden) bij de kwaliteit van hun directe woon- en leefomgeving en het organiseren van activiteiten in de wijk.

e. Wijken: delen van het grondgebied van Veldhoven, waarvan de begrenzing wordt bepaald door het college.

f. Buurt: aantal gezamenlijke straten.

g. Buurtpreventie: het gezamenlijk veilig en leefbaar houden van de buurt en/of wijk, waarbij het vooral gaat om het voorkomen van vernielingen, diefstal, inbraken en het verminderen van overlast.

h. Straat- en buurtactiviteiten: activiteiten in een straat of buurt waarbij een substantiële bijdrage wordt geleverd aan maatschappelijke participatie.

 

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

  • 1.

    Subsidie kan worden verstrekt voor activiteiten die tot doel hebben de bevordering van de leefbaarheid en veiligheid van de wijken, de bevordering van de betrokkenheid van zoveel mogelijk mensen (van alle leeftijden) bij de kwaliteit van hun directe woon- en leefomgeving en de organisatie van straat- en buurtactiviteiten.

  • 2.

    Om in aanmerking te komen voor een subsidie voor wijkplatforms, dient een wijkplatform:

    • a.

      gevraagd en ongevraagd adviezen geven aan de gemeente en andere professionele partners op het gebied van wijkbeheer.

    • b.

      tot doel hebben het bevorderen van de leefbaarheid in de wijk.

  • 3.

    Indien er geen sprake is van een wijkplatform komt een instelling in aanmerking voor een subsidie indien:

    • a.

      er sprake is van een regulier wijkoverleg met als doel de bevordering van de leefbaarheid van de wijk;

    • b.

      er gevraagd en ongevraagd advies wordt gegeven aan de gemeente en andere professionele partners op het gebied van wijkbeheer.

  • 4.

    Om in aanmerking te komen voor een subsidie voor wijkinstelling, moet een wijkinstelling:

    • a.

      tot doel hebben de bevordering van de betrokkenheid van zoveel mogelijk mensen (van alle leeftijden) bij de kwaliteit van hun directe woon- en leefomgeving;

    • b.

      activiteiten organiseren voor en het betrekken van zoveel mogelijk wijkbewoners van alle leeftijden bij deze activiteiten.

  • 5.

    Om in aanmerking te komen voor een subsidie voor een wijkblad, moet een (wijk)instelling:

    • a.

      tot doel hebben het (digitaal) verspreiden van relevante informatie over de wijk aan de bewoners;

    • b.

      minimaal vier keer per jaar een wijkblad uitbrengen.

  • 6.

    Om in aanmerking te komen voor een subsidie voor straat- en buurtactiviteiten, moet een aanvrager:

    • a.

      bestaan uit (een deel van) de bewoners van een straat of buurt (zonder rechtspersoonlijkheid, in afwijking van artikel 4 lid 1 Algemene subsidieverordening) of uit een stichting of vereniging;

    • b.

      de aanvraag om verlening van de subsidie in afwijking van artikel 8 lid 2 van de Algemene subsidieverordening minimaal zes weken voor aanvang van de activiteit indienen (waarbij geldt dat de activiteit in het jaar van de aanvraag plaats moet vinden) en deze aanvraag dient een beschrijving van de activiteit te bevatten;

    • c.

      indien de activiteit op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening vergunnings- dan wel meldingplichtig is, dient tevens vergunning te zijn verleend dan wel een melding van de activiteit te zijn gedaan;

    • d.

      een activiteit organiseren die plaatsvindt in het openbaar gebied van een straat of buurt in Veldhoven en die is gericht op alle bewoners van de betreffende straat of buurt.

  • 7.

    (vervallen)

  • 8.

    Om in aanmerking te komen voor een subsidie voor buurtpreventie, moet een aanvrager:

    • a.

      bestaan uit (een deel van) de bewoners van een buurt of wijk (zonder rechtspersoonlijkheid, in afwijking van artikel 4 lid 1 Algemene subsidieverordening) of uit een stichting of vereniging;

    • b.

      de activiteiten in het kader van buurtpreventie moeten zijn gericht op een bepaald gebied in Veldhoven;

    • c.

      activiteiten verrichten die tot doel hebben het verbeteren van de veiligheid en daarmee ook de leefbaarheid in een buurt of wijk;

    • d.

      minimaal vier keer per jaar een nieuwsbrief te verspreiden binnen het gebied.

    e. voor een eenmalige subsidie ten behoeve van een cursus buurtpreventie dienen minimaal 8 personen deel te nemen aan de cursus.

Artikel 3 (vervallen)

  •  

  •  

  •  

Artikel 3 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 9 en 10 van de Algemene subsidieverordening kan de subsidie worden geweigerd indien:

  • a.

    voor de betreffende wijk reeds een ander wijkplatform, wijkinstelling en/of instelling die een wijkblad verzorgt wordt gesubsidieerd;

  • b.

    voor de betreffende straat of buurt in het betreffende jaar reeds een subsidie voor straat- en buurtactiviteiten is verstrekt;

  • c.

    de activiteiten reeds door middel van een andere subsidie van de gemeente Veldhoven worden gesubsidieerd;

  • d.

    de activiteiten, naar het oordeel van het college, geen waardevolle aanvulling zijn op het aanbod van activiteiten van de reeds gesubsidieerde instellingen op dit terrein.

e. de straat- en buurtactiviteiten enkel bestaan uit een barbeque voor de straat of buurt of een gelijkwaardige activiteit.

Artikel 4 Berekening van de subsidie

  • 1.

    De jaarlijkse subsidie voor wijkplatforms wordt als volgt berekend:

    • a.

      Een basisbedrag:

      van € 1.618,75 in 2013;

      van € 1.487,50 vanaf 2014.

    • b.

      Een bedrag per inwoner van de wijk:

      van € 0,23 in 2013;

      van € 0,21 vanaf 2014.

  • 2.

    De jaarlijkse subsidie voor wijkinstellingen bestaat uit een bedrag per inwoner van de wijk:

    • a.

      van € 0,32 tot een maximum van in totaal € 2.660 in 2013.

    • b.

      van € 0,29 tot een maximum van in totaal € 2.445 vanaf 2014.

  • 3.

    De jaarlijkse subsidie voor wijkbladen bestaat uit een bedrag per inwoner van de wijk:

    • a.

      van € 0,23 tot een maximum van in totaal € 2.660 in 2013.

    • b.

      van € 0,21 tot een maximum van in totaal € 2.445 vanaf 2014.

  • 4.

    De subsidie voor straat- en buurtactiviteiten bedraagt:

    € 230 in 2013;

    € 213 vanaf 2014.

  • 5.

    (vervallen)

  • 6.

    De jaarlijkse subsidie voor buurtpreventie wordt als volgt berekend:

    • a.

      Een basisbedrag per gebied:

      van € 185 in 2013;

      van € 170 vanaf 2014.

    • b.

      Een bedrag per woning binnen het gebied:

      van € 0,93 in 2013;

      van € 0,85 vanaf 2014.

  • 7.

    Een eenmalige subsidie voor cursussen buurtpreventie bedraagt maximaal€ 1.700.

Artikel 5 Verplichtingen

  • 1.

    Het college is bevoegd om verplichtingen aan de beschikking tot subsidieverlening te verbinden.

  • 2.

    Wijkplatforms die subsidie ontvangen, zijn verplicht het beheer van de subsidiegelden uit te laten voeren door een door het college aan te wijzen derde partij.

Artikel 6 Slotbepalingen

  • 1.

    De ‘Deelverordening wijkplatforms’, ‘Deelverordening wijkinstellingen en wijkbladen’, ‘Deelverordening straat- en buurtactiviteiten’ en de ‘Deelverordening buurtpreventie’, behorende bij en deel uitmakende van de ‘Subsidieverordening Welzijn Veldhoven 2012’ worden per 1 januari 2013 ingetrokken.

  • 2.

    Deze deelverordening treedt in werking op de 1e dag na die van bekendmaking.

  • 3.

    Deze deelverordening is van toepassing op subsidies die betrekking hebben op het jaar 2013 en verder.

  • 4.

    De regeling wordt aangehaald als: Deelverordening Wijk en Buurt.