Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Breda

Nadere stimuleringsregels Gevelrenovatie Monseigneur Nolensplein Breda

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBreda
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingNadere stimuleringsregels Gevelrenovatie Monseigneur Nolensplein Breda
CiteertitelStimuleringsregels Mgr. Nolensplein Breda 2011-2012
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Breda 2011, art. 1:2 tweede lid

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

22-03-201201-01-201130-06-2013Nieuwe regeling

28-02-2012

Breda.nl, 21-03-2012

39352

Tekst van de regeling

Intitulé

Nadere stimuleringsregels Gevelrenovatie Monseigneur Nolensplein Breda

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda;

 

gelet op artikel 1:2 tweede lid uit de Algemene Subsidieverordening Breda 2011

 

Besluit vast te stellen de volgende nadere regels:

 

Nadere stimuleringsregels Gevelrenovatie Monseigneur Nolensplein Breda

 

Overwegende dat:

  • -

    In de Ontwikkelingsvisie Heuvel 2010-2015 het Mgr. Nolensplein is genoemd als centrale ontmoetingsplaats in de wijk Heuvel, welk plein op dit moment haar ontmoetingsfunctie heeft verloren.

  • -

    Woningcorporatie WonenBreburg een pleinvisie “Mgr. Nolensplein, een werelds plein, een plein van ontmoetingen” heeft opgesteld, die als basis heeft gediend voor een onderzoek naar de mogelijkheden tot revitalisering van dit plein.

  • -

    Naar aanleiding van deze pleinvisie de gemeente Breda een subsidieaanvraag in het kader van voorbeeldprojecten buurteconomie heeft ingediend bij het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Economische Zaken deze subsidie heeft toegekend.

  • -

    De gemeente Breda en WonenBreburg gezamenlijk optrekken om de revitalisering van het plein mogelijk te maken.

  • -

    Ondernemers van de bedrijfspanden aan het Mgr. Nolensplein met deze subsidie een tegemoetkoming in de kosten voor gevelrenovatie van hun pand kunnen verkrijgen.

  • -

    Deze subsidie 50% van de gemaakte kosten bedraagt tot een maximum van € 15.000,00, inclusief de kosten voor de aanvraag van een omgevingsvergunning, indien deze noodzakelijk is voor de gewenste gevelrenovatie.

  • -

    Het uiteindelijke doel is om samen met de ondernemers ervoor te zorgen dat het winkelplein er mooi en aantrekkelijk uitziet, veel kansen trekt en ook een positieve uitstraling heeft naar de rest van de buurt, omdat een aantrekkelijk winkelplein ervoor zorgt dat het winkelend publiek zich veilig voelt en verloedering tegengaat, hetgeen zorgt voor een gunstig vestigingsklimaat voor nieuwe ondernemers.

  • -

    De gemeente en WonenBreburg -op verzoek van ondernemers en eigenaren- hebben besloten om door middel van subsidie ruimte te creëren voor het opknappen van de openbare ruimte, omdat het verfraaien van de gevels en de openbare ruimte moet leiden tot een prettige winkel- en woonomgeving waar iedereen profijt van heeft.

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling (en de daarop berustende bepalingen) wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvraagformulier: het formulier welke de aanvrager dient in te vullen en in te leveren bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda ten einde de subsidieprocedure op te starten.

  • b.

    Aanvrager: de juridisch eigenaar van het pand aan het Mgr. Nolensplein te Breda die voor de subsidie in aanmerking wenst te komen.

  • c.

    Beeldkwaliteitplan: een plan, opgesteld als aanvulling op het ruimtelijke plan dat zich doorgaans vooral richt op functionele kwaliteiten.

  • d.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda.

  • e.

    Formulier initiatiefplan: het formulier met betrekking tot het initiatiefplan waaruit blijkt welke aanpassingen de aanvrager aan zijn gevel wenst en op basis waarvan het college kan beoordelen of een omgevingsvergunning is vereist.

  • f.

    Gevelcommissie: vertegenwoordigers van de gemeente Breda en WonenBreburg die de aanvragen met betrekking tot de subsidie alsmede het formulier met betrekking tot het initiatiefplan toetsen en beoordelen en hierover een bindend advies uitbrengen aan het college van burgemeester en wethouders.

  • g.

    Subsidie: de subsidie, zoals genoemd in de Algemene wet bestuursrecht, verleend door het ministerie van Economische Zaken in het kader van voorbeeldprojecten buurteconomie welke subsidie wordt ingezet voor de verfraaiing en renovatie van de gevels van de bedrijfspanden aan het Mgr. Nolensplein te Breda, voor werkzaamheden verricht in de periode van 1 januari 2011 tot en met 31 januari 2012.

Artikel 1:2 Reikwijdte

De subsidie is uitsluitend van toepassing op de panden gelegen aan het Mgr. Nolensplein 6, 7, 9, 9a, 10, 10a, 11, 11a, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 20a, 21, 22, 22a, 23, 23a, 24, 25, 26, 26a, 27, 28, 29, 30 en 31 te Breda. Dit zijn de panden met op de begane grond een commerciële ruimte.

Artikel 1:3 Aanvrager

  • a.

    De subsidie kan worden aangevraagd door de juridische eigenaren, zijnde zowel rechtspersonen als natuurlijke personen die als zodanig staan geregistreerd in de openbare registers van het Kadaster.

  • b.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 1:4, eerste lid, van de Algemene Subsidieverordening Breda 2011 kunnen subsidies groter dan € 5.000,00 aangevraagd worden door zowel rechtspersonen als natuurlijke personen.

Hoofdstuk 2 Subsidieomvang en subsidieplafond

Artikel 2:1 Subsidieomvang en subsidieplafond

  • a.

    Aanvragers kunnen voor subsidie in aanmerking komen ter hoogte van ten hoogste 50% van de totaal gemaakte kosten, tot een maximum van € 15.000,00, inclusief omzetbelasting, per pand.

  • b.

    Benedenruimte en bovenwoning worden beschouwd als zijnde één pand en komen niet voor een afzonderlijke subsidie in aanmerking. Indien de benedenruimte en de bovenruimte eigendom is van verschillende eigenaren, dient de subsidie gezamenlijk te worden aangevraagd.

  • c.

    De subsidie wordt geweigerd zodra het subsidieplafond van € 300.000 is bereikt.

Hoofdstuk 3 Aanvraag van de subsidie

Artikel 3:1 Bij aanvraag in te dienen gegevens

  • a.

    De aanvraag voor de subsidie wordt schriftelijk ingediend bij het college.

  • b.

    De aanvragen worden behandeld op volgorde van ontvangst, zolang het subsidieplafond niet is bereikt. Alleen volledige aanvragen worden in behandeling genomen.

  • c.

    De aanvragen worden ingediend met behulp van het door het college vastgestelde aanvraagformulier.

  • d.

    Bij een aanvraag om subsidie overlegt de aanvrager de volgende gegevens:

    • 1.

      Een volledig ingevuld aanvraagformulier.

    • 2.

      Het volledig ingevulde formulier initiatiefplan.

    • 3.

      Indien de aanvrager een natuurlijk persoon is: kopie van een geldig legitimatiebewijs.

    • 4.

      Indien de aanvrager een rechtspersoon is: kopie uittreksel van de Kamer van Koophandel van deze rechtspersoon.

    • 5.

      Een kopie van het eigendomsbewijs van het pand.

    • 6.

      Indien meerdere eigenaren de juridische eigendom van het pand hebben, een verklaring van alle (mede)eigenaren van het onroerend goed waaruit blijkt dat zij instemmen met de subsidieaanvraag/wijzigingen aan het pand.

    • 7.

      Bouwplan, inclusief bouwtekening, werkbeschrijving en offerte(s), waaruit de hoogte van het investeringsbedrag (inclusief omzetbelasting) blijkt waarover subsidie wordt aangevraagd.

    • 8.

      Leges en andere aan de aanvraag van de gevelrenovatie verbonden kosten dienen conform de desbetreffende legesverordening te worden betaald. Indien subsidie wordt verleend, kunnen deze kosten met de verleende subsidie worden verrekend.

Artikel 3:2 Aanvraagtermijn

De aanvraag om subsidie kan tot en met 30 september 2012 worden ingediend, met dien verstande dat de werkzaamheden in 2012 aanvangen en vóór 30 juni 2013 worden opgeleverd. De factuurdatum is bepalend.

Artikel 3:3 Gevelcommissie

  • a.

    Het college heeft voor de beoordeling van de subsidieaanvragen en de formulieren initiatiefplan een gevelcommissie benoemd. De gevelcommissie brengt een advies uit aan het college met betrekking tot de subsidieverlening, de vaststelling en de uitbetaling van het subsidiebedrag.

  • b.

    De Gevelcommissie bestaat uit twee vertegenwoordigers van de gemeente Breda en twee vertegenwoordigers van WonenBreburg.

  • c.

    Indien één van de benoemde leden gedurende de subsidietermijn niet meer werkzaam is bij de gemeente Breda c.q. WonenBreburg, dan wel om andere redenen geen deel meer uit maakt van de gevelcommissie, zal het college zo spoedig mogelijk een vervangend commissielid benoemen, welk aspirant commissielid door de zittende commissieleden is voorgedragen.

Hoofdstuk 4 Weigering van de subsidie

Artikel 4:1 Weigeringsgronden

Het college kan, naast de in artikel 4:1 van de Algemene Subsidieverordening Breda 2011 genoemde gevallen, een aanvraag voor subsidie weigeren indien:

  • a.

    Een ander dan de juridisch eigenaar de aanvraag indient.

  • b.

    Niet alle juridisch eigenaren van één pand de aanvraag hebben ingediend.

  • c.

    De aanvraag om subsidie niet de voorgevels van de panden die binnen het toepassingsgebied vallen betreffen, met dien verstande dat rechtstreeks aan de voorgevel grenzende zijgevels, dakkapellen, dakgoten en het aanbrengen van aan de buitenzijde zichtbare isolerende maatregelen, zoals nieuwe beglazing c.q. kozijnen wel in aanmerking voor subsidie komen.

  • d.

    Verbeteringen c.q. werkzaamheden (bouwkundig, energetisch, architectonisch) niet aan de hiervoor onder c. gemelde gevels plaatsvinden dan wel deze verbeteringen c.q. werkzaamheden niet passen binnen het vastgestelde beeldkwaliteitsplan;

  • e.

    Werkzaamheden niet zijn uitgevoerd door een bij de Kamer van Koophandel als zodanig geregistreerd (aannemings)bedrijf. De eventueel verschuldigde leges en overige kosten zoals de kosten voor een architect voor het ontwerp van de gevel komen voor deze subsidie in aanmerking. Eigen arbeid of hulp van vrienden, familie e.d. komen niet in aanmerking voor subsidie.

  • f.

    De aanvraag om subsidie onvolledig is.

  • g.

    de omgevingsvergunning, zoals genoemd in artikel 2.1 e.v. van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht niet wordt verleend dan wel niet onherroepelijk is geworden, voor zover deze voor de werkzaamheden is vereist.

Hoofdstuk 5 Verlening van de subsidie

Artikel 5:1 Betaling en bevoorschotting

  • a.

    Uitbetaling van de subsidie vindt plaats na de vaststelling van de subsidie.

  • b.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 5:2, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Breda 2011 vindt nimmer bevoorschotting van de subsidie plaats.

Hoofdstuk 6 Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 6:1 Overige verplichtingen van de subsidieontvanger

In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:3, tweede lid van de Algemene Subsidieverordening Breda 2011 informeert de subsidieontvanger het college onverwijld schriftelijk over de verkoop en juridische levering van het pand.

Hoofdstuk 7 Overige bepalingen

Artikel 7:1 Hardheidsclausule

Het college kan, in bijzondere gevallen een of meerdere artikelen van deze nadere regels buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 7:2 Inwerkingtreding en termijn

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op haar bekendmaking en werkt terug tot 1 januari 2011.

  • 2.

    Deze regeling vervalt op 30 juni 2013.

Artikel 7:3 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Stimuleringsregels Mgr. Nolensplein Breda 2011-2012.

Aldus vastgesteld d.d.

Het college van burgemeester en wethouders van Breda,

burgemeester,

secretaris,

Aanvraagformulier investeringsstimuleringsregeling Gevelrenovatie Monseigneur Nolensplein Breda

Gegevens Aanvrager

(In te vullen indien de eigenaar een rechtspersoon is)

Naam rechtspersoon: ­­­­­­­­­­_____________________________________________________________

Naam bestuurder: ________________________________________________________________

Statutaire vestigingsplaats: _________________________________________________________

Adres: ­­­­­­­­­_________________________________________________________________________

Postcode + woonplaats: ___________________________________________________________

(indien afwijkend)

Correspondentieadres: ____________________________________________________________

Postcode + woonplaats: ­___________________________________________________________

Telefoonnummer[1]): _______________________________________________________________

Faxnummer: ____________________________________________________________________

E-mailadres: ____________________________________________________________________

Bankrekeningnummer[2]): ___________________________________________________________

Inschrijvingsnummer Kamer van Koophandel: __________________________________________

 

(In te vullen indien de eigenaar een natuurlijk persoon is)

Naam: _________________________________________________________________________

Voornamen (voluit): ______________________________________________________________

Huisadres: _____________________________________________________________________

Postcode + woonplaats: ___________________________________________________________

Telefoonnummer1): _______________________________________________________________

E-mailadres: ____________________________________________________________________

Bankrekeningnummer2): ___________________________________________________________

 

(in te vullen in geval van mede-eigendom[3])

Naam: ________________________________________________________________________

Voornamen (voluit): ______________________________________________________________

Huisadres: _____________________________________________________________________

Postcode + woonplaats: ___________________________________________________________

Telefoonnummer1): _______________________________________________________________

E-mailadres: ____________________________________________________________________

 

[1] Graag het telefoonnummer opgeven waarop u overdag bereikbaar bent.

[2] Dit is het bankrekeningnummer waarop de subsidiegelden kunnen worden uitgekeerd.

[3] Indien meer dan twee (rechts)personen mede-eigendom hebben, gelieve op een apart blad de gevraagde gegevens aan te leveren en mee te sturen.