Organisatie | Oostzaan |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de informatieronde en politieke ronde van de raadscyclus van de gemeente Oostzaan 2011 |
Citeertitel | Verordening op de informatieronde en politieke ronde van de raadscyclus van de gemeente Oostzaan 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-05-2015 | 13-04-2015 | 13-04-2015 | intrekking | 13-04-2015 Gemeenteblad 2015, 36320 | - |
22-02-2012 | 06-02-2012 | 13-04-2015 | Nieuwe regeling | 06-02-2012 Kompas, 14 februari 2012 | - |
De raad van de gemeente Oostzaan,
Gelet op het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Oostzaan 2011;
gelet op artikel 16 jo. Artikel 149 van de Gemeentewet;
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de informatieronde en politieke ronde van de raadscyclus van de gemeente Oostzaan 2011
In deze verordening wordt verstaan onder:
De raadscyclus begint met de informatieronde. Het doel van deze vergadering is raadsleden (zich) te (laten) informeren.
De informatieronde kan de volgende activiteiten bevatten:
Indien in overleg met presidium en voorzitter een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 9, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering digitaal aan de raadsleden en fractieassistenten gezonden.
Van de publicatie op de website en de ter inzage legging wordt melding gemaakt in het huis-aan-huis blad Kompas. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken worden gepubliceerd respectievelijk ter inzage gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de raadsleden en fractieassistenten.
Bij de raad ingekomen stukken, waaronder schriftelijke mededelingen van het college aan de raad, worden op de website geplaatst. Hiervan wordt een lijst opgesteld. De lijst wordt per mail aan de leden van de raad toegezonden, en op de website geplaatst. Daarnaast wordt de lijst tezamen met de ingekomen stukken ter inzage gelegd in de fractiekamer.
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent iedere deelnemer de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en griffier door ondertekening vastgesteld.
De beantwoording van mondelinge en schriftelijke vragen bij de onderwerpen op een aanhangig voorstel in de informatieronde die vooraf, tijdens of na afloop van de bespreking uiterlijk op de dinsdag na de informatieronde worden gesteld en die niet direct kunnen worden beantwoord, vindt uiterlijk op de vrijdag voor de politieke ronde plaats.
Na afloop van de bespreking concludeert de voorzitter,
bij insprekers genoemd onder artikel 2.4: of er naar aanleiding van de inbreng van insprekers onderwerpen op de agenda voor de politieke ronde worden gevoegd en wat het doel van de beraadslaging in de politieke ronde zal zijn. Een onderwerp kan ook op de eerstvolgende informatieronde worden geplaatst.
De voorzitter of een deelnemer doet, meteen of na de behandeling van het betreffende agendapunt, een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger. Dit kan zijn dat een voorstel wordt gedaan het onderwerp te plaatsen op de politieke ronde van de betreffende raadscyclus of op een informatieronde van de eerstvolgende cyclus.
Indien de inspreker vragen aan de deelnemers van de informatieronde stelt, zal de voorzitter daarop antwoorden of een deelnemer uitnodigen te antwoorden. Over de vragen en antwoorden wordt geen discussie gevoerd. Indien de voorzitter van oordeel is, dat de vraag niet onmiddellijk kan worden beantwoord, zal hij een deelnemer uitnodigen de vraag, via de griffier, schriftelijk te beantwoorden. Een afschrift van dit antwoord wordt door de griffier verzonden aan alle raadsleden en fractieassistenten aanwezig bij de bespreking van het agendapunt.
Een lid van de raad, een beëdigd fractieassistent, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van
een besturend, controlerend of adviserend orgaan van een ander bestuursorgaan, kan, uit eigen beweging of op verzoek van een of meer deelnemers, in de informatieronde in het procedureel blok, bij agendapunt gemeenschappelijke regelingen verslag doen over zaken die aan de orde zijn in het orgaan waarin hij zitting heeft, of bij de rechtspersoon of het bestuursorgaan waartoe dat orgaan behoort.
De politieke ronde is de tweede bijeenkomst van de raadscyclus. In de politieke ronde wordt het politieke debat gevoerd over geagendeerde onderwerpen doorgeleid vanuit de informatieronde.
De politieke ronde kan de volgende activiteiten bevatten:
De griffier stelt in overleg met de voorzitter van de politieke ronde naar aanleiding van de conclusies uit de informatieronde een conceptagenda op voor de politieke ronde. Een voorstel kan nooit op de agenda van de politieke ronde worden geplaatst zonder eerst in de informatieronde behandeld te zijn.
In de reguliere raadscyclus waarbij de politieke ronde plaatsvindt 2 weken na de informatieronde wordt de agenda uiterlijk 10 dagen voor aanvang van de politieke ronde verstuurd. Alleen stukken die als gevolg van de beraadslaging uit de onder artikel 8 genoemde bundel worden gewijzigd of toegevoegd, en de beantwoording van eventuele vragen gesteld vooraf, tijdens de informatieronde en/of uiterlijk op de dag na de informatieronde, worden bij de voorlopige agenda gevoegd.
De onder lid 2. genoemde stukken dienen uiterlijk op donderdag voor de politieke ronde van maandag in bezit te zijn van de raadsleden en fractieassistenten. De beantwoording van de onder lid 2. genoemde beantwoording van eventuele vragen worden uiterlijk op de vrijdag voor de Politieke Ronde beantwoord. Als wordt voorzien dat die termijn niet haalbaar is, wordt dat op de donderdag voor de politieke ronde door college aan raadsleden en fractieassistenten medegedeeld. Er zijn dan twee mogelijkheden: behandeling in de volgende raadscyclus of behandeling als zijnde schriftelijke vragen conform artikel 39 van het reglement van orde van de raad.
Indien in spoedeisende gevallen en in overleg met presidium en voorzitter een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 9, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de raadsleden en fractieassistenten gezonden.
Op verzoek van de deelnemers, gespreksleider of de voorzitter kan worden besloten de beraadslaging voor een door de voorzitter of gespreksleider te bepalen tijd te schorsen teneinde de deelnemers de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslaging wordt hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na afloop van de bespreking concludeert de voorzitter per agendapunt:
Indien minimaal 2 fracties duidelijk kunnen aangeven, welke politieke afwegingen onvoldoende in het politieke debat aan de orde zijn geweest; dan inventariseert de voorzitter de politieke afwegingen die onvoldoende aan de orde zijn geweest en concludeert dat het voorstel eenmalig in de eerstvolgende politieke ronde wordt geagendeerd ter bespreking hiervan.
Op een besloten deel van de informatieronde respectievelijk politieke ronde zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
De agenda en de achterliggende stukken worden op het besloten gedeelte van de website gepubliceerd. Eén exemplaar wordt uitsluitend voor de raadsleden en fractieassistenten op roze gekopieerd en in het postbakje ‘’geheime stukken” gevoegd.
Voor de afloop van een besloten gedeelte van een vergadering beslissen de deelnemers overeenkomstig artikel 25, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De deelnemers kunnen besluiten de geheimhouding op te heffen. Een besluit hierover maakt vast deel uit van de agenda van een besloten deel van de vergadering.
Indien de raad op grond van het bepaalde in artikel 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid van de Gemeentewet, voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het betreffende orgaan overleg gevoerd.
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Indien een spreker zich in beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen uitlaat, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
Aldus vastgesteld in de raad van gemeente Oostzaan op 6 februari 2012,
de voorzitter, de griffier
P.J. Möhlmann E.H.M. Ouwehand-Brussel