Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nuth

Verordening op de auditcommissie gemeente Nuth 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNuth
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de auditcommissie gemeente Nuth 2012
CiteertitelVerordening op de auditcommissie gemeente Nuth 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 82

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-05-201528-05-2015intrekking

24-11-2015

Elektronisch Gemeenteblad, 02-12-2015

Onbekend.
01-03-201228-05-2015Nieuwe regeling

28-02-2012

Nuth & Omstreken 07-03-2012

Griffie/2012/1357

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de auditcommissie gemeente Nuth 2012

 

 

Artikel 1 de commissie.

Ingesteld wordt een commissie van advies aan de raad (als bedoeld in artikel 82 van de Gemeentewet), genaamd auditcommissie.

Artikel 2 taak.

  • 1.

    De auditcommissie is belast met de voorbereiding van de besluitvorming van de raad aangaande: a. de benoeming van de accountant als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet; b. het vaststellen van het jaarlijkse controleprotocol en de reikwijdte daarvan; c. het vaststellen van de jaarrekening en het jaarverslag; d. het bepalen van een standpunt over tussentijdse rapportages en andere verslagen van de onder a. bedoelde accountant en over verslagen van periodieke onderzoeken van het college; e. het bepalen van een standpunt over door het college toegezegde of door de raad vastgestelde verbeteringsacties en de voortgang hiervan;

  • 2.

    De auditcommissie bevordert dat onderzoeken van de accountant, de rekenkamercommissie en de het eerste lid onder d. bedoelde onderzoeken van het college op elkaar worden afgestemd.

  • 3.

    De auditcommissie toetst, controleert en adviseert aan de gemeenteraad met betrekking tot de planning & controle cyclus.

  • 4.

    De auditcommissie houdt toezicht op het risicomanagement, beoordeelt en adviseert aan de gemeenteraad over het effectief en efficiënt beheer van de risico’s en bescherming van de activa.

Artikel 3 samenstelling.

  • 1.

    De auditcommissie bestaat uit vijf raadsleden/RTG-fractieleden die door de raad op voordracht van de fracties worden benoemd voor de huidige raadsperiode.

  • 2.

    Conform artikel 82 lid 4 van de Gemeentewet is een lid van de raad (plv.) voorzitter van de auditcommissie (raadscommissie) De auditcommissie wijst uit haar midden de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 3.

    De leden kunnen zich niet laten vervangen.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de auditcommissie vervalt door ontslagname of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 5.

    In geval een ontstane vacature voorziet de raad onverwijld in de opvolging.

Artikel 4 secretaris.

De raad benoemt de raadsgriffier tot ambtelijk secretaris van de auditcommissie, tevens vaste adviseur. Deze is bevoegd een beroep te doen op ambtelijke bijstand.

Bij diens afwezigheid als ambtelijk secretaris van de auditcommissie wordt de raadsgriffier waargenomen door zijn plaatsvervanger.

Artikel 5 vergaderingen.

  • 1.

    De auditcommissie vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig oordeelt of tenminste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter/secretaris vragen.

  • 2.

    De voorzitter belegt in overleg met de secretaris de vergaderingen. De secretaris zorgt dat de oproepingen – spoedeisende gevallen uitgezonderd- tenminste tien dagen voor de vergadering aan de leden worden verzonden.

  • 3.

    De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden toegezonden.

  • 4.

    De vergaderingen en de in het tweede en derde lid bedoelde oproepingen en stukken worden ter openbare kennis gebracht.

Artikel 6 besluitvorming.

  • 1.

    Besluiten van de auditcommissie worden genomen bij meerderheid van het aantal uitgebrachte stemmen.

  • 2.

    De auditcommissie kan slechts beraadslagen en besluiten, wanneer meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Indien over een voorstel door geen van de leden stemming wordt verlangd, is het aangenomen.

  • 4.

    Bij het staken van de stemmen wordt de besluitvorming over het onderwerp uitgesteld tot de eerstvolgende vergadering waarin meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Staken de stemmen ook in die vergadering dan beslist de stem van de voorzitter.

Artikel 7 bevoegdheden.

  • 1.

    De auditcommissie is bevoegd aan de raad over de in artikel 2 genoemde onderwerpen voorstellen uit te brengen voorzien van een ontwerp van de door de raad te nemen besluiten.

  • 2.

    In het kader van de uitoefening van de in artikel 2 bedoelde taken is de auditcommissie bevoegd informatie in te winnen bij en te overleggen met het college, de rekenkamercommissie en de accountant als bedoeld in artikel 2 eerste lid onder a.

  • 3.

    De auditcommissie is bevoegd te besluiten dat de gemeente een externe deskundige opdraagt de commissie van advies te dienen.

  • 4.

    De auditcommissie is belast met de voorbereiding van de besluitvorming van de raad met betrekking tot de werving en selectie van of het beëindigen van de relatie dan wel het ontslag van de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a.

  • 5.

    De commissie is bevoegd voor haar ondersteuning een beroep te doen op de Verordening ambtelijke bijstand.

Artikel 8 uitnodiging bijwonen vergaderingen.

  • 1.

    De auditcommissie is bevoegd om leden van het college, leden van de rekenkamercommissie, de accountant als bedoeld in artikel 2, eerste lid onder a, ambtenaren, belanghebbenden en deskundigen uit te nodigen voor het verschaffen van inlichtingen of het deelnemen aan de beraadslagingen.

  • 2.

    Indien de auditcommissie ambtenaren uitnodigt, wordt het college daarover vooraf geïnformeerd.

Artikel 9 openbare- en besloten vergaderingen.

  • 1.

    De vergaderingen van de auditcommissie worden in het openbaar gehouden.

  • 2.

    de deuren worden gesloten als tenminste twee van de aanwezige leden of de voorzitter dit nodig oordelen. Vervolgens besluit de auditcommissie of met gesloten deuren vergaderd zal worden.

  • 3.

    Indien de deuren worden gesloten verlaten alle aanwezigen behalve de voorzitter, de leden en de secretaris de vergaderruimte.

  • 4.

    Als de auditcommissie besluit om besloten te vergaderen beslist zij tevens of en zo ja welke andere dan in de vorige volzin genoemde personen het besloten deel van de vergadering kunnen bijwonen.

Artikel 10 geheimhouding.

  • 1.

    De auditcommissie kan in een besloten vergadering, op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, omtrent het in die vergadering met gesloten deuren behandelde en omtrent de inhoud van aan hem overgelegde stukken geheimhouding opleggen. De geheimhouding wordt door hen die bij de vergadering aanwezig waren en allen die van het behandelde of de stukken kennis dragen in acht genomen totdat de auditcommissie haar opheft.

  • 2.

    Indien de auditcommissie zich ter zake van het behandelde waarvoor een verplichting tot geheimhouding geldt tot de raad heeft gericht, wordt de geheimhouding in acht genomen totdat de raad haar opheft.

  • 3.

    Op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door de voorzitter van een commissie, het college en de burgemeester, ieder ten aanzien van stukken die hij aan de auditcommissie overlegt. Daarvan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan dat haar heeft opgelegd dan wel de gemeenteraad haar opheft.

  • 4.

    De auditcommissie kan op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, geheimhouding opleggen ten aanzien van stukken die zij aan het college, aan de raad of de leden van de raad overlegt. Het bepaalde in de artikelen 25 en 55 van de Gemeentewet is van toepassing.

  • 5.

    Indien omtrent stukken die zijn gericht aan de auditcommissie geheimhouding is opgelegd blijven deze onder berusting van de secretaris van de auditcommissie. De secretaris verleent inzage aan de leden van de auditcommissie alsmede aan andere personen voor zover aan hen kennisneming onder geheimhouding is toegestaan.

Artikel 11 citeertitel.

Deze verordening wordt aangehaald als Verordening op de auditcommissie gemeente Nuth 2012.

Artikel 12 Inwerkintreding

De Verordening op de auditcommissie gemeente Nuth 2012 treedt in werking op 1 maart 2012.

Aldus vastgesteld door de gemeenteraad van Nuth in zijn vergadering van 28 februari 2012

De griffier, De voorzitter,

P.J.M. Boyen Mr. H.G. Vos