Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Fiets-privé 2012 |
Citeertitel | Regeling Fiets-privé 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2012 | 01-01-2012 | 01-01-2020 | nieuwe regeling | 14-02-2012 PO&O-Toppings 2012-04 | B&W dd. 06-12-2011 nr.6.5.3 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
waardebonnen, te weten Nationale Fietsbon(nen) van NFP , die gebruikt kunnen worden voor de besteding aan (latere) met de woon/werkverkeerfiets samenhangende zaken en diensten. Voorbeelden van zaken zijn onder andere: extra sloten, fietstassen en regenkleding, voorbeelden van diensten zijn reparaties en onderhoudsbeurten. Nationale Fietsbonnen kunnen niet worden gebruikt als aanbetaling voor een (duurdere) fiets;
Artikel 2 Vergoedingsvoorwaarden
Op verzoek van de ambtenaar vergoedt de gemeente, ter uitvoering van één van de bestedingsdoelen als vastgelegd in artikel 4a:3 van de CAR, maximaal één keer in de drie jaar de aanschaf van een fiets met bijbehorende accessoires/fietsbonnen tot het fiscaal toegestane bedrag, als ook een bijpassende verzekering en/of fietsbonnen.
Aanschaf van een duurdere fiets, dan het fiscaal toegestane maximumbedrag, is mogelijk indien het meerbedrag dat niet voor vergoeding in aanmerking komt rechtstreeks aan de eigen leverancier wordt voldaan. Indien de fiets c.a. wordt aangeschaft via bemiddeling door de NFP dan wordt het eventuele meerbedrag door de werkgever voldaan en verrekend via het netto-salaris van de ambtenaar of vindt automatische incasso plaats.
Artikel 3 Vergoeding en/of verrekening.
De vergoeding annex verrekening van de fiets c.a. kan, onder andere overeenkomstig artikel 4a:3 van de CAR, worden gerealiseerd door middel van:
Artikel 4 Inkomensafhankelijke consequentie(s) van verlaging van de bezoldiging
De keuze voor een verlaging van de bezoldiging is niet van invloed op de grondslagen voor de berekening van het vakantiegeld, de eindejaarsuitkering, de levensloopbijdrage, het (overwerk)uurloon, de waarnemingstoelage, de onregelmatigheidstoelage en de jubileumgratificatie.Als gevolg van de verlaging van de bezoldiging kunnen wel wijzigingen ontstaan in inkomensafhankelijke toeslagen zoals huur- en zorgtoeslag. Ook ontstaan verlagingen van de premies en uitkeringen van de WIA, WW en ZW. Er zal geen sprake zijn van verlaging van opbouw, premies en berekeningen voor Keuzepensioen en FPU, omdat het ABP bij deze verlaging geen rekening houdt met verlaging van de pensioengrondslag.Ook de premie van de zorgverzekering zal geen wijziging ondergaan als gevolg van de verlaging van debezoldiging.
Om van de faciliteiten genoemd in artikel 3 gebruik te maken komt de ambtenaar met de gemeente een “aanvullende verklaring op de aanstelling of arbeidsovereenkomst” overeen. De looptijd van deze overeenkomst bedraagt maximaal 36 maanden. Indien met de ambtenaar een tijdelijk dienstverband is aangegaan dan bedraagt de looptijd maximaal het aantal maanden dat het dienstverband nog duurt.
Na ondertekening van de aanvullende verklaring op de aanstelling of arbeidsovereenkomst, dient deverklaring binnen een maand te worden ingediend bij de salarisadministratie van team P&O. Desalarisadministratie van team P&O zal binnen twee maanden na ontvangst van genoemde verklaring devergoeding c.q. verrekening van de aanschaf van de fiets volgens artikel 3 effectueren.
Artikel 6 Overdracht en eigendom
De fiets c.a. welke wordt aangevraagd en uitgeleverd wordt eigendom van de ambtenaar.
Voor de bepaling van de toe te passen vergoeding bij de inruil van vakantieverlofuren geldt de brutowaarde van het uurloon bij aanvang van het kalenderjaar waarop het verzoek voor het eerst betrekking heeft. Eventueel latere aanpassingen van het uurloon als gevolg van salarisherzieningen (ook met terugwerkende kracht naar een datum op of voor genoemde peildatum) leiden niet tot een herberekening van de vergoeding.
Indien de belastingdienst zich bij een controle op het standpunt mocht stellen dat de ambtenaar niet of onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de fiets c.a. voor meer dan de helft van het aantal woon-werkreizen wordt gebruikt, dan is de gemeente gerechtigd de mogelijk daaruit voortvloeiende naheffing door de fiscus op de ambtenaar te verhalen. De ambtenaar dient hiervoor de "verklaring zakelijk gebruik" in te vullen en te ondertekenen.
Deze regeling treedt na publicatie, met terugwerkende kracht, in werking op 1 januari 2012 en kan worden aangehaald als “Regeling Fiets-privé 2012”. De regeling vastgesteld d.d. 15 oktober 2009 komt hiermee te vervallen.
(Burgemeester en wethouders hebben nadere uitvoeringsvoorschriften vastgesteld waaronder:
-een informatiefolder Fiets-privé;
-een Verklaring “zakelijk gebruik”;
-een “Aanvullende verklaring op de aanstelling of de arbeidsovereenkomst”;Tevens beschikbaar een NFP-aanvraagformulier (in 4-voud).