Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut gemeente Velsen 2009 |
Citeertitel | Treasurystatuut gemeente Velsen 2009 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Treasurystatuut 2007 komt te vervallen met de inwerkingtreding van het treasurystatuut 2009
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-05-2009 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 28-05-2009 n.v.t. | R09.0037 |
Ook wel afgeleide producten genoemd. Term wordt gebruikt voor producten die geen directe contante waarde vertegenwoordigen. Zo is een aandeel geen derivaat maar een optie op een aandeel wel. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren.
De EMU kent op dit moment (7 april 2009) 16 landen: Belgie, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Ierland, Finland, Griekenland, Slovenië, Cyprus, Malta en Slowakije. Dit is de groep van EU lidstaten die de euro als betaalmiddel hebbeningevoerd.
De EU kent op dit moment (7 april 2009) 27 landen: Belgie, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Portugal,Oostenrijk, Ierland, Finland, Griekenland, Slovenië, Cyprus, Malta en Slowakije. Bulgarije, Denemarken, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen,Roemenie, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.
Het aantrekken van financiële middelen. Aangetrokken financiering is vreemd vermogen.
Alle activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren, zowel intern als extern.
De risico’s van wijzigingen in de liquiditeitenplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.
Het beheersen van risico’s welke kunnen ontstaan als gevolg van onverwachte risicobeheer wijzigingen in de liquiditeitenplanning en de meerjaren investeringsplanning.
De kasgeldlimiet is een bedrag ter grootte van een percentage van de jaarbegroting bij aanvang van het jaar. Dit percentage is vastgesteld in de uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden.
Het risico op waardedaling van een vordering.
Handelingen gericht op het zeker stellen dat een onderneming op korte termijn aan de verplichtingen kan voldoen.
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid.
In de financiële wereld wordt onder een rating de uitkomst van de beoordeling van kredietwaardigheid verstaan.
Het beheersen van risico’s die voortvloeien uit veranderingen in de financiële resultaten van de gemeente als gevolg van rentewijzigingen.
Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen.
Norm uit de wet fido die de risico’s limiteert bij de jaarlijkse renteherziening en herfinanciering van de vaste schuld.
Beheer van de saldi op de rekeningen van de gemeente.
Visie op de toekomstige renteontwikkeling.
Het treasurybeheer is de (beleids)uitvoering van de treasuryfunctie, binnen de kaders van het financieringsstatuut. De realisatie hiervan komt aan de orde in de financieringsparagraaf van achtereenvolgens de begroting en het jaarverslag.
Het treasurybeleid bestaat uit de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten en de organisatorische en administratieve kaders ter uitvoering van de treasuryfunctie.
Omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarde, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar en langer.
Het beheersen van risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat op een bepaald moment de waarde van de vreemde valutastromen, uitgedrukt in eigen valuta afwijkt van hetgeen verwacht werd op het beslissingsmoment.
Artikel 2 Doelstellingen treasuryfunctie
De treasuryfunctie kent de volgende algemene doelstellingen:
Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de wet Fido respectievelijk de limieten en de richtlijnen van het treasurystatuut.
Uitsluitend ten behoeve van de afdeling Publiekszaken alsmede zwembad “De Heerenduinen” en Sport en Recreatie wordt een kas voor chartaal betalingsverkeer aangehouden. Burgemeester en wethouders stellen regels op voor het gebruik van deze kassen. Het maximaal in deze kassen aan te houden bedrag is omschreven in de betreffende procesbeschrijving;
De gemeente zet uitsluitend gelden uit bij financiële marktpartijen met hoofdzetel binnen het EMU-gebied die een minimale lange termijn rating hebben van AA (Moody, S&P’s) en een minimale korte termijn rating van P-2 (Moody) en A-2 (S&P’s). Tevens dient het desbetreffende land over een minimale credit-landenrating te beschikken van AA Conform de wijziging Ruddo (Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden, gepubliceerd in de Staatscourant nr 65 van vrijdag 3 april 2009) .
De gemeente beperkt de risico’s op uitzettingen door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening-courant, spaarrekening daggeld, deposito’s, ‘commercial paper’, certificates of deposit’, converteerbare obligaties, waarbij het conversierecht niet wordt uitgeoefend, ‘medium term notes’ en garantieproducten waarbij de hoofdsom gegarandeerd is;
Artikel 19 Aantrekken kort vreemd vermogen
Ter voorziening in de behoefte aan vreemd vermogen met een looptijd korter dan 1 jaar is het burgemeester en wethouders toegestaan middelen aan te trekken binnen de kaders van de wet Fido;
Artikel 20 Uitzetten overtollige liquiditeiten
Gelden die voor lange tijd zijn aangetrokken en tijdelijk niet nodig zijn mogen alleen uitgezet worden bij de instantie waar het geld geleend is. Dit kan voorkomen indien geld is aangetrokken voor de ontwikkeling van een groot project dat vervolgens een vertraging oploopt, waardoor het geld niet direct kan worden gebruikt.
Artikel 21 Informatievoorziening
De financieringsparagraaf wordt door burgemeester en wethouders jaarlijks in de begroting en in de jaarrekening opgenomen en – als onderdeel hiervan – aan de gemeenteraad voorgelegd. Tevens wordt een financieringsparagraaf in de tussenrapportages opgenomen. In de financieringsparagraaf wordt gerapporteerd over de inrichting van de treasuryfunctie wat betreft organisatie en informatievoorziening, over de rentevisie, over de uitvoering van het treasurybeleid en over algemene ontwikkelingen welke van belang zijn voor de beoordeling van het treasurybeleid.