Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Velsen

Treasurystatuut gemeente Velsen 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVelsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTreasurystatuut gemeente Velsen 2009
CiteertitelTreasurystatuut gemeente Velsen 2009
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Treasurystatuut 2007 komt te vervallen met de inwerkingtreding van het treasurystatuut 2009

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet , art. 212 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

29-05-200901-01-2015nieuwe regeling

28-05-2009

n.v.t.

R09.0037

Tekst van de regeling

Intitulé

Treasurystatuut gemeente Velsen 2009

 

 

Artikel 1 Begrippenkader

Derivaten

Ook wel afgeleide producten genoemd. Term wordt gebruikt voor producten die geen directe contante waarde vertegenwoordigen. Zo is een aandeel geen derivaat maar een optie op een aandeel wel. Derivaten worden onder andere gebruikt om renterisico’s te sturen en financieringskosten te minimaliseren.

  Emu landen

De EMU kent op dit moment (7 april 2009) 16 landen: Belgie, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Ierland, Finland, Griekenland, Slovenië, Cyprus, Malta en Slowakije. Dit is de groep van EU lidstaten die de euro als betaalmiddel hebbeningevoerd.

EU landen

De EU kent op dit moment (7 april 2009) 27 landen: Belgie, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk, Italie, Spanje, Portugal,Oostenrijk, Ierland, Finland, Griekenland, Slovenië, Cyprus, Malta en Slowakije. Bulgarije, Denemarken, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen,Roemenie, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.

Financiering

Het aantrekken van financiële middelen. Aangetrokken financiering is vreemd vermogen.

Geldstromenbeheer

Alle activiteiten die nodig zijn om liquiditeiten te transfereren, zowel intern als extern.

Liquiditeitenrisico

De risico’s van wijzigingen in de liquiditeitenplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.

Intern liquiditeiten

Het beheersen van risico’s welke kunnen ontstaan als gevolg van onverwachte risicobeheer wijzigingen in de liquiditeitenplanning en de meerjaren investeringsplanning.

Kasgeldlimiet

De kasgeldlimiet is een bedrag ter grootte van een percentage van de jaarbegroting bij aanvang van het jaar. Dit percentage is vastgesteld in de uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden.

Kredietrisico

Het risico op waardedaling van een vordering.

Liquiditeitenbeheer

Handelingen gericht op het zeker stellen dat een onderneming op korte termijn aan de verplichtingen kan voldoen.

Liquiditeitenplanning

Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid.

Rating

In de financiële wereld wordt onder een rating de uitkomst van de beoordeling van kredietwaardigheid verstaan.

Renterisicobeheer

Het beheersen van risico’s die voortvloeien uit veranderingen in de financiële resultaten van de gemeente als gevolg van rentewijzigingen.

Renterisico

Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen.

Renterisiconorm

Norm uit de wet fido die de risico’s limiteert bij de jaarlijkse renteherziening en herfinanciering van de vaste schuld.

Saldobeheer

Beheer van de saldi op de rekeningen van de gemeente.

Rentevisie

Visie op de toekomstige renteontwikkeling.

Treasurybeheer

Het treasurybeheer is de (beleids)uitvoering van de treasuryfunctie, binnen de kaders van het financieringsstatuut. De realisatie hiervan komt aan de orde in de financieringsparagraaf van achtereenvolgens de begroting en het jaarverslag.

Treasurybeleid

Het treasurybeleid bestaat uit de uitgangspunten, doelstellingen, richtlijnen en limieten en de organisatorische en administratieve kaders ter uitvoering van de treasuryfunctie.

Treasuryfunctie

Omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarde, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer.

Uitzetting

Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar en langer.

Valutarisicobeheer

Het beheersen van risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat op een bepaald moment de waarde van de vreemde valutastromen, uitgedrukt in eigen valuta afwijkt van hetgeen verwacht werd op het beslissingsmoment.

Artikel 2 Doelstellingen treasuryfunctie

De treasuryfunctie kent de volgende algemene doelstellingen:

  • 1.

    Het verzekeren van duurzame toegang tot de financiële markten tegen acceptabele condities;

  • 2.

    Het beschermen van de gemeentelijke vermogens- en renteresultaten tegen ongewenste financiële risico’s zoals rente-, valuta-, koers-, liquiditeits- en kredietrisico’s;

  • 3.

    Het minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het beheren van de geldstromen en financiële posities;

  • 4.

    Het optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de wet Fido respectievelijk de limieten en de richtlijnen van het treasurystatuut.

Artikel 3 Algemene uitgangspunten risicobeheer

  • 1.

    De gemeente verstrekt leningen en geeft garanties of borgstellingen uitsluitend in het kader van de “publieke taak”;

  • 2.

    Uitzettingen in het kader van de treasuryfunctie dienen een prudent karakter te hebben en niet gericht te zijn op het genereren van inkomen door het lopen van overmatige risico’s. Het prudent karakter van uitzettingen wordt gewaarborgd door de richtlijnen en limieten in dit Statuut.

Artikel 4 Renterisicobeheer

  • 1.

    Ter beperking van het renterisico op de netto vlottende schuld gelden de normen van de kasgeldlimiet van de Wet fido;

  • 2.

    Ter beperking van het renterisico op de vaste schuld geldt de renterisiconorm van de Wet fido;

  • 3.

    De rentetypische looptijd en het renteniveau van leningen c.q. uitzettingen wordt zoveel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie van het rentecomité.

Artikel 5 Valutarisicobeheer.

  • 1.

    Ter uitsluiting van het valutarisico zal de gemeente uitsluitend in Euro’s transacties afsluiten.

Artikel 6 Intern liquiditeitsrisicobeheer

  • 1.

    Ter beperking van het intern liquiditeitsrisicobeheer wordt een revolverende liquiditeitenplanning over een periode van 12 maanden opgesteld.

Artikel 7 Geldstromenbeheer

  • 1.

    Ter bevordering van een efficiënt geldstromenverkeer wordt zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van elektronisch betalingsverkeer uitgevoerd bij een bank;

  • 2.

    Uitsluitend ten behoeve van de afdeling Publiekszaken alsmede zwembad “De Heerenduinen” en Sport en Recreatie wordt een kas voor chartaal betalingsverkeer aangehouden. Burgemeester en wethouders stellen regels op voor het gebruik van deze kassen. Het maximaal in deze kassen aan te houden bedrag is omschreven in de betreffende procesbeschrijving;

  • 3.

    Het overgrote deel van het betalingsverkeer vindt plaats via de bankrekeningen van de gemeente Velsen bij de huisbank van de gemeente;

  • 4.

    Uitsluitend voor de ontvangst van gelden houdt de gemeente Velsen naast de huisbankrekeningen nog bankrekeningen aan;

  • 5.

    De huisbankrekeningen worden gekoppeld ten behoeve van rentecompensatie.

Artikel 8 Saldobeheer

  • 1.

    Indien een niet huisbankrekening een saldo heeft groter dan € 50.000,- (vijftigduizend euro) wordt dit (indien noodzakelijk dagelijks) afgeroomd ten gunste van een huisbankrekening.

Artikel 9 Financiering

  • 1.

    Het aantrekken van financiering vindt plaats conform de eisen gesteld in de wet Fido;

  • 2.

    Het aantrekken van langlopende geldleningen geschiedt door het vragen van tenminste 3 offertes;

  • 3.

    De maximale omvang van een langlopende geldlening is € 15.000.000,-- (vijftien miljoen euro);

  • 4.

    Bij het bepalen van de condities van de aan te trekken leningen, wordt rekening gehouden met de condities van bestaande financiële contracten;

  • 5.

    Het aantrekken van gelden geschiedt op basis van de liquiditeitenplanning en de visie van het rentecomité;

  • 6.

    Toegestane instrumenten zijn onderhandse geldleningen, vaste geldleningen, ‘medium term notes’, obligaties en andere beschikbare financieringsprogramma’s.

  • 7.

    Het gebruik van derivaten is uitsluitend toegestaan ter beperking van risico’s;

Artikel 10 Uitzettingen

  • 1.

    De gemeente zet uitsluitend gelden uit bij financiële marktpartijen met hoofdzetel binnen het EMU-gebied die een minimale lange termijn rating hebben van AA (Moody, S&P’s) en een minimale korte termijn rating van P-2 (Moody) en A-2 (S&P’s). Tevens dient het desbetreffende land over een minimale credit-landenrating te beschikken van AA Conform de wijziging Ruddo (Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden, gepubliceerd in de Staatscourant nr 65 van vrijdag 3 april 2009) .

  • 2.

    De gemeente zet nimmer een groter bedrag uit bij één instelling, met een rating kleiner dan AAA, van € 5.000.000,-- (vijf miljoen euro);

  • 3.

    De gemeente beperkt de risico’s op uitzettingen door daarbij uitsluitend de volgende producten te hanteren: rekening-courant, spaarrekening daggeld, deposito’s, ‘commercial paper’, certificates of deposit’, converteerbare obligaties, waarbij het conversierecht niet wordt uitgeoefend, ‘medium term notes’ en garantieproducten waarbij de hoofdsom gegarandeerd is;

  • 4.

    Het uitzetten van gelden geschiedt op basis van de liquiditeitenplanning.

Artikel 11 Relatiebeheer

  • 1.

    De bankrelaties en bancaire condities worden periodiek (tenminste iedere 2 jaar) beoordeeld;

  • 2.

    De gemeente Velsen houdt uitsluitend rekeningen aan bij:

    • De

      ING

    • De

      Bank Nederlandse Gemeenten

    • De

      banken met hun hoofdzetel binnen het EMU-gebied met minimaal een rating van A (Moody, S&P’s).

Artikel 12 Debiteurenbeheer

  • 1.

    Privaatrechtelijke debiteuren hebben een betaaltermijn van 30 dagen;

  • 2.

    Ter beperking van de looptijd van privaatrechtelijke vorderingen worden ontstane vorderingen binnen 5 werkdagen na het ontstaan ervan aan de afdeling toegezonden die verantwoordelijk is voor de registratie en invordering van de vordering;

  • 3.

    Binnen 5 werkdagen na ontvangst van de vordering zendt de afdeling die verantwoordelijk is voor de registratie en invordering een factuur aan de debiteur.

Artikel 13 Crediteurenbeheer

  • 1.

    De gemeente sluit aan bij maatschappelijk aanvaardbare betaaltermijnen. Dit betekent dat de gemeente haar crediteuren binnen 30 dagen, (indien de gemeente akkoord gaat met de inhoud van de factuur) na ontvangst van de betreffende factuur, betaalt.

Artikel 14 Gemeenteraad en raadscommissies

  • 1.

    De gemeenteraad is belast met het vaststellen van het treasurybeleid en het houden van toezicht daarop;

  • 2.

    De gemeenteraad stelt de financieringsparagraaf in begroting en jaarrekening vast.

Artikel 15 Burgemeester en wethouders

  • 1.

    Burgemeester en wethouders zijn belast met de uitvoering van het treasurybeleid.

Artikel 16 Rentecomité

  • 1.

    De gemeente heeft een rentecomité dat vier keer per jaar, of zoveel vaker als de marktsituatie daartoe aanleiding geeft, overleg pleegt over het te voeren rentebeleid;

  • 2.

    Hiertoe stelt het rentecomité na advies van de senior medewerker treasury een rentevisie vast voor de middellange termijn;

  • 3.

    Het rentecomité is als volgt samengesteld

    • De

      directeur Middelen & Ondersteuning

    • Het

      hoofd financiën

    • Een

      controller

    • De

      senior medewerker treasury;

  • 4.

    Bij verhindering zorgen de leden van het rentecomité voor een vervanger;

  • 5.

    De senior medewerker treasury bereidt de vergaderingen van het rentecomité voor;

  • 6.

    Van de bijeenkomsten van het rentecomité wordt een verslag opgemaakt. De portefeuillehouder wordt via dit verslag geïnformeerd.

Artikel 17 Uitvoering treasurywerkzaamheden

  • 1.

    De directie Middelen & Ondersteuning is belast met de uitvoering van de treasurywerkzaam-heden.

Artikel 18 Aantrekken lang vreemd vermogen

  • 1.

    Ter voorziening in de behoefte aan vreemd vermogen met een looptijd langer dan 1 jaar is het burgemeester en wethouders toegestaan jaarlijks een bedrag van € 35.000.000,-- (vijfendertig miljoen euro) aan te trekken;

Artikel 19 Aantrekken kort vreemd vermogen

  • 1.

    Ter voorziening in de behoefte aan vreemd vermogen met een looptijd korter dan 1 jaar is het burgemeester en wethouders toegestaan middelen aan te trekken binnen de kaders van de wet Fido;

Artikel 20 Uitzetten overtollige liquiditeiten

  • 1.

    Het is burgemeester en wethouders toegestaan overtollige liquiditeiten op de geldmarkt uit te zetten;

  • 2.

    Gelden die voor lange tijd zijn aangetrokken en tijdelijk niet nodig zijn mogen alleen uitgezet worden bij de instantie waar het geld geleend is. Dit kan voorkomen indien geld is aangetrokken voor de ontwikkeling van een groot project dat vervolgens een vertraging oploopt, waardoor het geld niet direct kan worden gebruikt.

Artikel 21 Informatievoorziening

  • 1.

    De financieringsparagraaf wordt door burgemeester en wethouders jaarlijks in de begroting en in de jaarrekening opgenomen en – als onderdeel hiervan – aan de gemeenteraad voorgelegd. Tevens wordt een financieringsparagraaf in de tussenrapportages opgenomen. In de financieringsparagraaf wordt gerapporteerd over de inrichting van de treasuryfunctie wat betreft organisatie en informatievoorziening, over de rentevisie, over de uitvoering van het treasurybeleid en over algemene ontwikkelingen welke van belang zijn voor de beoordeling van het treasurybeleid.

Artikel 22 Vervallenverklaring

  • 1.

    Alle hiervoor vastgestelde treasury- en/of financieringsstatuten komen hiermede te vervallen.