Organisatie | Nunspeet |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer ... |
Citeertitel | Archiefverordening gemeente Nunspeet 2011 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Archiefverordening |
Archiefwet 1998 is ingetrokken per 20 april 2011.
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-04-2011 | 07-01-2017 | nieuwe regeling | 31-03-2011 | R 1757 |
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van Nunspeet van 25 februari 2011;
gelet op artikel 30, eerste lid en artikel 32, tweede lid van de Archiefwet 1995;
besluit vast te stellen de navolgende:
Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats (Archiefverordening).
Hoofdstuk II De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en in stand houden van een archiefbewaarplaats zoals bedoeld in artikel 31 van de wet, en voldoende en doelmatige archiefruimten.
Burgemeester en wethouders stellen voldoende deskundig personeel aan voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.
Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats voorschriften vast.
Burgemeester en wethouders brengen ten minste eenmaal per jaar aan de raad verslag uit over wat zij hebben gedaan ter uitvoering van artikel 30 van de wet. Zij voegen daarbij de verslagen die door de archivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Hoofdstuk III Toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
De archivaris ziet erop toe, dat de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht, worden beheerd overeenkomstig de bepalingen van de wet en de ter uitvoering daarvan gegeven voorschriften.
De archivaris mag zich voor de uitvoering van het in artikel 32, tweede lid van de wet omschreven toezicht laten vervangen door aan hem ondergeschikte ambtenaren die in het bezit zijn van een diploma archivistiek zoals bedoeld in artikel 22 van de wet. Hij blijft daarbij wel eindverantwoordelijk.
De beheerder verstrekt aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede taakvervulling nodig zijn en verleent de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden evenals in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.
De archivaris brengt verslag uit van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht aan de beheerder, evenals, als hij hiertoe aanleiding vindt, aan burgemeester en wethouders. Hij geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.