OPMERKINGEN:
-De hierna genoemde bevoegdheden zijn gemandateerd met inachtneming van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
en het vastgestelde overzicht met budgethouders (dat als bijlage is opgenomen). Daarbij geldt als voorwaarde voor alle gemandateerde bevoegdheden die een betaling van of aan de gemeente inhouden, dat voldaan moet worden aan de door het college vastgestelde budgethoudersregeling. Daarnaast gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Mandatering vindt plaats overeenkomstig de principes van onze bestuurs- en bedrijfsvoeringsfilosofie:
- ·
PIOF- bevoegdheden die verband houden met de bedrijfsvoering van de organisatie als geheel, gaan naar de directie;
- ·
PIOF-bevoegdheden die verband houden met de bedrijfsvoering in de afdelingen, gaan naar de afdelingshoofden;
- ·
Vakinhoudelijke en productgerelateerde bevoegdheden gaan naar de medewerkers;
- ·
Voor de realisering van programma’s en projecten worden bevoegdheden steeds bij afzonderlijk besluit toebedeeld.
- 2.
Mandatering vindt plaats overeenkomstig voorschriften en normen die te maken hebben met interne controle, functionaliteit en integriteit.
- 3.
Mandatering vindt plaats wanneer het beleid en/of de grenzen/kaders waarbinnen de bevoegdheid uitgeoefend kan worden, duidelijk is vastgesteld door de mandaatgever (college of burgemeester).
- 4.
In geval van mandaat zorgt de gemandateerde voor relevante management- en bestuursinformatie over de uitoefening van het mandaat. Dit gebeurt als onderdeel van de management-, concern- en bestuursrapportages. Bij afwezigheid van de gemandateerde geldt het mandaat voor de functionele en als zodanig aangewezen plaatsvervanger.
- 5.
In geval van mandaat zorgt de gemandateerde voor afstemming met en informatie aan de mandaatgever of laat de gemandateerde de mandaatgever zelf een besluit nemen:
- ·
Wanneer het beleidskader alsnog onduidelijkheden oplevert;
- ·
Wanneer van een advies afgeweken wordt en inwinning van dat advies verplicht voorgeschreven is;
- ·
Wanneer in redelijkheid ingeschat kan worden dat het om een “gevoelige zaak” gaat.
- -
Rapportage frequentie = Frequentie waarin en wijze waarop teruggerapporteerd dient te worden naar de gemeentesecretaris, college portefeuillehouder en/of inkoopcoördinator.
- -
Een lijst van gebruikte afkortingen is achteraan opgenomen.
Gemandateerde bevoegdheden
Omschrijving
|
Wet/
Artikel
|
Mandaat-
gever
|
Geman-
dateerde
|
Onder-mandaat
|
Opmerkingen/voorwaarden
|
Rapportage
Frequentie
|
Afdelingen ROMB en OW
5. Grondzaken
Toevoegen:
|
|
|
|
|
|
|
- Beslissen over een verzoek om
groenadoptie
|
|
B&W
|
Teamcoördinator onderhoud/wijkbeheer-der
|
|
m.i.a.v. B&W besluit over
groenadoptie
|
|
-Aangaan en ondertekenen
groenadoptiecontract
|
Burgerlijk Wetboek
171 Gemeente-wet
|
B&W
B
|
Teamcoördinator onderhoud/wijkbeheer-der
|
|
|
|
Haaksbergen, 27 oktober 2009
burgemeester en wethouders
I.C. Seuters-Koopman drs. K.B. Loohuis
secretaris burgemeester
drs. K.B. Loohuis
burgemeester
Lijst van gebruikte afkortingen (op alfabetische volgorde)
B Burgemeester
B&W Burgemeester en wethouders
M.i.a.v.Met inachtneming van
OW Afdeling Openbare werken
ROMB Afdeling Ruimtelijke Ordening, Milieu en Bouwzaken